Nordean ongelmat jatkuvat, asiakas joutui jättämään ostoksia kauppaan, koko pankki voi kaatua!
Tänään mediassa Nordean asiakas kertoo, ettei ole päässyt tililleen, ostokset ovat jääneet kauppaan, Nordean asiakaspalvelu yritti vierittää syytä hänen niskoilleen, että vika oli asiakkaan puhelimessa, vaikka Nordean palveluissa on ollut laajoja häiriöitä ja ongelmia.
Nordea on kieltäytynyt puhelinhaastatteluista ja suostunut vastaamaan osaan toimittajien kysymyksistä sähköpostitse, mutta ei kaikkiin.
Nyt asiantuntija varoittaa, että koko pankki voi kaatua, jos seuraa talletuspako ja asiakkaat siirtää rahansa muualle.
Professori: Nordea voi kaatua, jos asiakkaat siirtävät rahat muualle
Talletuspako on se klassinen tarina, joka kaataa isonkin pankin, sanoo laskentatoimen ja rahoituksen professori Sami Vähämaa.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/90b96b0d-ba85-48d0-b406-917050a8f3a5
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiva on tehnyt nyt selvityspyynnön Nordan ongelmista ja lähestynyt Euroopan keskuspankkia myös Nordean ongelmista. Fiva haluaa selvyyttä ja pelisäännöt siihen, mikä on "kohtuullinen haitta" asiakkaalle.
No heille Nordean on pakko vastata, vaikka toimittajille ei.
Onkohan Nordealla joku prioriteettilistaus asiakkaistaan, kun osalla toimii kaikki ilman ongelmia ja osalla ei mikään? Kaipa pitäisi tasavertaisesti palvella asiakkaita pankin?
Mietin samaa, jospa päivitys koski juuri tätä. Köyhille hitaammat, silloin tällöin toimiva palvelu, toki maksulliset. Niille joilla lainaa tai talletuksia ilmainen ja toimiva.
Vierailija kirjoitti:
Toistuvasti ihmettelen, miten naiveja ja hyväuskoisia kapitalistit ovat. Luulevatko he oikeasti, että ihmiset jossain kehitysmaassa hyvää hyvyyttään tekevät kaiken puoli-ilmaiseksi? Ja laatu on samaa? Tai tulevat Suomeen hoitamaan kaikki ikävät hommat halvalla tajuamatta elämisen kustannuksia?
Vilkase joskus kauppalehteä tai muita mitä vaan talousalan julkaisuja. Todella naivia paskaa, irrationaalisella iltasatumeiningillä ettei kellekään tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylläri. Ulkoistivat IT:n Intiaan ja se näkyy. Pankki vaihtoon.
Vähän epäilin, että varmaan intialaiset it-asiantuntijat ovat tehneet jotain päivityksiä ja siihen päälle kun tulee vielä joku palvelunestohyökkäys, niin aikamoinen soppa syntyy. Monet yritykset ulkoistavat it-hommat nykyään Intiaan, kun saa halvalla.
Jo vuosia sitten joillakin yhtiöillä oli ehtona, ettei heidän uusia systeemejään teetetä Intiassa, kun oli niin huonoja kokemuksia. Mutta tällä hetkellä on buumi siirtää it-ylläpito intialaisille.
Intia on avoimesti länsimaita vastaan kuuluu venäjän liittolaisiin kiinan kanssa. Jos se ylläpito nyt oikeasti venäjällä ole kun uskoi sen intiaan siirtäneensä niin voi hyvinkin olla siellä venäläisiä koodareita.
Onneksi siinä pankissa on vain pari euroa rahaa ja olen siirtänyt laskutkin e-laskuiksi. Saakohan visalaskun anteeksi jos pankki kaatuu? En saisi enää edes uutta visakorttia koska olen liian köyhä joten pitäköön tunkkinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta?
Olen pääsyt vai kerran maksamaan laskuja sen jälkeen, kun nämä ongelmat alkoivat. Myöskään tunnistautuminen ei ole onnistunut, onneksi toisinkin keinoja siihen käytössä.
Mitä pankkia suosittelette osuuspankki tai säästöpankki tai aktia. Ei lainoja ei säästöjä, säännöllinen palkka.
Suosittelen Osuuspankkia. Olen ollut tyytyväinen siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta?
Olen pääsyt vai kerran maksamaan laskuja sen jälkeen, kun nämä ongelmat alkoivat. Myöskään tunnistautuminen ei ole onnistunut, onneksi toisinkin keinoja siihen käytössä.
Mitä pankkia suosittelette osuuspankki tai säästöpankki tai aktia. Ei lainoja ei säästöjä, säännöllinen palkka.
Kiitos tutustun siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta?
Se onkin jännä, miten osalla asiakkaista ei toimi, kun taas toiset väittää, että kaikki toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta?
Osuuspankilla arvo-osuustili ja osakekauppojen toimituskulut ok-hintaisia. S-pankissa ilmaiset tilit, mutta osakekauppa kallista. Nordea ärsyttää, sillä laittoivat kuukausimaksun premium-asiakkaille, jotka eivät suostuneet ottamaan mobiili-sovellusta käyttöön. Osakekaupan kustannukset ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta?
Kannattaa kilpailuttaa. Hyvä testi on vaikka se, että yrittää soittaa johonkin yleiseen asiakaspalvelunumeroon ja ottaa kellolla aikaa, kauanko kesti päästä läpi. Sitten voi kysyä, koska voisi tulla hoitamaan jonkin ei-standardin asian, vaikka esittämään valtakirjan kuolinpesän edustajana. Hyvä pankki on sellainen, johon saa yhteyden ja jossa voi hoitaa asioita.
Nordean kommentti: Verkkohyökkäyksestä kertominen vaatii taktista arvioimista.
Anteeksi mut mitä mä just luin?
Toisin sanoen Nordea yritti keksiä kaunistelevaa syytä. Ja tämmöinen rehellinen instassi säilöö varojani? Kriisiviestintä ei mennyt nyt ihan oikein.
Hoi pankit, nyt saa lähestyä!
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen Nordea yritti keksiä kaunistelevaa syytä. Ja tämmöinen rehellinen instassi säilöö varojani? Kriisiviestintä ei mennyt nyt ihan oikein.
Kyse kuitenkin oli epäonnistuneesta toissaviikonlopun päivityksistä. Sitä yriteltiin peitellä "samaan aikaan" sattuneella verkkohyökkäyksellä.
Toki onhan se pankkijärjestelmä paljon haavoittuvaisempi, jos sitä operoidaan Intiasta käsin. Suorin reitti Intiaan menee Kremlin porttien kautta, katsokaan vaikka kartasta 😅
Nordea ulkoistaa it:nsä ydintehtävät Intiaan Päätös koskee Suomessa 27 työntekijää
Pankki on aiemmin ulkoistanut osia it-toiminnastaan.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-ulkoistaa-itnsa-ydintehtavat-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse kuitenkin oli epäonnistuneesta toissaviikonlopun päivityksistä. Sitä yriteltiin peitellä "samaan aikaan" sattuneella verkkohyökkäyksellä.
Toki onhan se pankkijärjestelmä paljon haavoittuvaisempi, jos sitä operoidaan Intiasta käsin. Suorin reitti Intiaan menee Kremlin porttien kautta, katsokaan vaikka kartasta 😅
Nordea ulkoistaa it:nsä ydintehtävät Intiaan Päätös koskee Suomessa 27 työntekijää
Nordea on ottanut valtavan riskin, mitättömän säästön takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika uskomatonta että Intia jotenkin sotketaan suomalaisen pankin toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi minun firma, pitäisin järjestelmän ylläpidon visusti omissa käsissä Suomessa. Ulkoistaisin päättäneet pomot Intiaan. Ilman yhteyksiä, tehtävänä vaikka siivoaminen.
Kyse on pohjattomasta ahneudesta. Saada johtajien henkilökohtainen tulos näyttämään paremmmalta. Kaikki siellä kilpailee bonuksista ja osakeoptioista.
Miksi lehtien uutisoinnissa keksiktytään lähinnä sellaiseen roskaan, missä asiakkaalla ei ollut tilillä rahaa ja aikovatko iltapäivälehdet lietsoa tahallaan jotain paniikkia?
Miten tilin saldo liittyy pankin toimivuuteen? Tyypilliseen suomalaiseen tyyliin joku muu on aina syypää siihen, että ei osata käyttää rahaa, eikä tiedetä kännykkäsovelluksista huolimatta edes tilin saldoa, ennen kuin kassatäti sen kertoo
Vierailija kirjoitti:
Miksi lehtien uutisoinnissa keksiktytään lähinnä sellaiseen roskaan, missä asiakkaalla ei ollut tilillä rahaa ja aikovatko iltapäivälehdet lietsoa tahallaan jotain paniikkia?
Miten tilin saldo liittyy pankin toimivuuteen? Tyypilliseen suomalaiseen tyyliin joku muu on aina syypää siihen, että ei osata käyttää rahaa, eikä tiedetä kännykkäsovelluksista huolimatta edes tilin saldoa, ennen kuin kassatäti sen kertoo
Tosiasia on että panin järjestelmässä on ollut ongelmia. Itsellänikin ei tunnistus/tapahtuma mennyt läpi tässä jokupäivä sitten. Lisäksi pankin järjestelmä on hidastunut merkittävästi, vaikka ei se koskaan ole ollutkaan vikkelä. Ja minulla on saldoa yhä pankissa.
Siirsin rahani jo vuosia sitten S-pankkiin. Toimii, ei palvelumaksuja ja suomalainen. Lisäksi S-kauppojen bonukset saa tilille sekä maksutapaetua. Eli pankki maksaa minulle kun käytän heidän palveluitaan eikä toisin päin.
Miten joku edes viitsii maksaa kalliita palvelumaksuja sellaiselle pankille, jonka palveluissa on jatkuvasti ongelmia eikä voi ostoksiaan maksaa? En ymmärrä. Vaihtoehtoja kun on.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on pohjattomasta ahneudesta. Saada johtajien henkilökohtainen tulos näyttämään paremmmalta. Kaikki siellä kilpailee bonuksista ja osakeoptioista.
Miten pankki kykenisi toimimaan sotatilanteessa, jos jokin keskeinen toiminta hoidetaan ulkomailta ja vielä maasta, joka saattaisi ainakin epäsuorasti olla vihollismaan puolella?
Onko totta?