Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (7976)
Mistä johtuu tuo olettama, että olet ainoa, jolla on ollut vaikeuksia elämässään? Minun pieni eläkkeeni (osa on sitä kamalaa riistokansaneläkettä) alkaa parin vuoden kuluttua, enkä koe, että minulta ollaan viemässä mitään oikeuksia. En ole koskaan ajatellut, että minun pitäisi pystyä elämään ulkomailla enemmän kuin puoli vuotta kerrallaan jonkun toisen maksamana. En käsitä, miten joku voi edes ajatella niin. Sinä olet selkeästi taivutellut lakipykälät vastaamaan omaa etuoikeutettua unelmaasi ja nyt ihmettelet, kun toiset eivät näe sitä samoin :)
** Ilmoita väärinkäytöksistä Kelaan. Jos huomaat, että joku henkilö ei ole ansainnut Kelan myöntämää eläkeoikeutta ja vuosia maksettua etuutta. ***
Mikäli sinä et lakipykälistä ymmärrä tuon enempää vaan olet median/hallituksen manipuloitavissa, älä puhu laista mitään. Me ollaan täällä luettu EU- tuomioistuimen päätökset, Kansalaki muutos ehdotukset, lausunnot, kaikki mikä liittyy tähän. Täällä on käännetty ylösalaisin puoli nettiä ja tutkittu hallituksen toimia. Me ollaan perillä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa liikkuminen estetty, paljonko Suomi joutuu maksamaan Koppikorvausta Takuueläkeläisille 14 vuodelta. Kirjatkaa nyt ihmeessä meno budjettiin.
Kuka on estänyt sinun vapaan liikkumisesi?
kela
Kerrotko vielä yksityiskohtaisesti, miten tämä estäminen on toteutettu?
kela
Eihän sitä takuueläkkeen ulkomaille maksua estettykään, muuten kuin teoriassa. Olet oikeassa, kun miettii mihin tarkoitukseen takuueläke laki rustattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa liikkuminen estetty, paljonko Suomi joutuu maksamaan Koppikorvausta Takuueläkeläisille 14 vuodelta. Kirjatkaa nyt ihmeessä meno budjettiin.
kela
En kerro. Senkin energiasyöppö
Jatketaan kantelun valmistelua. Hyvä tulee ja sitten vaan menemään.
Vierailija kirjoitti:
Jatketaan kantelun valmistelua. Hyvä tulee ja sitten vaan menemään.
Ei välitetä välikommenteista. Pidetään päämäärä mielessä. Ja viedään asia maaliin.
Huomaa, että olette jo eläkkeellä syystä tai toisesta. Joka ikähöperyyttä tai työkyvyttömyyttä. Ihmerustailuja yritätte lähetellä.
Antakaa nyt hallituksen hoitaa tämä. Siellä useita kymmeniä virkamiehiä ja lakimiehiä ja Kelalla lisää, jotka osaavat tehdä lakien valmistelun oikein useiden kymmenien vuosien asiantuntemuksella ja kokemuksella ja luottakaa heihin! Kyllä ne pitää huolen, että tarvittavat muutokset tehdään niin, että ne myös noudattavat EU-lainsäädäntöä!
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että olette jo eläkkeellä syystä tai toisesta. Joka ikähöperyyttä tai työkyvyttömyyttä. Ihmerustailuja yritätte lähetellä.
Antakaa nyt hallituksen hoitaa tämä. Siellä useita kymmeniä virkamiehiä ja lakimiehiä ja Kelalla lisää, jotka osaavat tehdä lakien valmistelun oikein useiden kymmenien vuosien asiantuntemuksella ja kokemuksella ja luottakaa heihin! Kyllä ne pitää huolen, että tarvittavat muutokset tehdään niin, että ne myös noudattavat EU-lainsäädäntöä!
Voi vit mitä psk! Mehän laitetaan EU:lle kantelut. Et voi sitä estää.
No minä mahdollisesti pysyvästi sairaana ja vajaakuntoisena aion taistella näkökulmaa vastaan jossa työeläkkellä oleva terve ihminen saa oleskella ulkomailla mutta minä joka esim haluaisi kumppanini työstä riippuen lähteä hänen mukaansa ja olla muualla eu-alueella, en saa tai pysty elämään elämänlaadulta normaalimpaa elämää ollen kokoajan sidottu toisen elätykseen koska valtio suostuisi maksamaan työeläkkeeni mutta ei kansaneläke-osaa. Minä en halua olla sidottuna tietynlaiseen elämään jopa lopun elämääni jossa minut sidotaan tiettyyn paikkaan eu:ssa kahliten minut. Näen loppuelämäni vilisevän silmissäni filminauhana jossa minua ahdistaa syvästi tunne tästä että asiat on näin enkä pystu tekemään asioille mitään. Se sopii ehkä jollekin joka on impivaaralainen jolla ei ole esim perhekuvioita. Millä oikeudella se joka on saanut tehdä töitä saa eläkkeensä vaikka timbuktuun mutta minä joka tein töitä nuorena, opiskelin ja sain vamman ja en niistä johtuen kyennyt tekemään enää, saan tulla rangaistuksi asiasta. Tässä on kyse periaatteesta työväestön ja vammaisten ja sairaiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan anneta vaan tehdään mahdollisimman vaikeaksi hallitiukselle kaikki. Voisin periaatteesta kuljettaa kansaneläkeosani myös pois suomesta koska ruotsin rajalle ei pitkä matka. Työeläkeosan voinkin ongelmitta viedä ulkomaille. Lisäksi haen kaikki tuet jatkossa yhä tarkemmin oikeuksistani.
Tämä Vierailija kirjoitti:
No minä mahdollisesti pysyvästi sairaana ja vajaakuntoisena aion taistella näkökulmaa vastaan jossa työeläkkellä oleva terve ihminen saa oleskella ulkomailla mutta minä joka esim haluaisi kumppanini työstä riippuen lähteä hänen mukaansa ja olla muualla eu-alueella, en saa tai pysty elämään elämänlaadulta normaalimpaa elämää ollen kokoajan sidottu toisen elätykseen koska valtio suostuisi maksamaan työeläkkeeni mutta ei kansaneläke-osaa. Minä en halua olla sidottuna tietynlaiseen elämään jopa lopun elämääni jossa minut sidotaan tiettyyn paikkaan eu:ssa kahliten minut. Näen loppuelämäni vilisevän silmissäni filminauhana jossa minua ahdistaa syvästi tunne tästä että asiat on näin enkä pystu tekemään asioille mitään. Se sopii ehkä jollekin joka on impivaaralainen jolla ei ole esim perhekuvioita. Millä oikeudella se joka on saanut tehdä töitä saa eläkkeensä vaikka timbuktuun mutta minä joka tein töitä nuorena, opiskelin ja sain vamm
Tämä ei ahdistaisi niin paljon jos olisin varma saavani työkykyni takaisin. Mutta kun en ole, tämä on vammaisten ja sairaiden kiusaamista. On eri asia jos tilanteensa voi muuttaa.
Eihän perussuomalaiset ole ollenkaan niin suvaitsemattomia kuin olemme kuvitelleet. Monet ovat hakeutuneet samaan eläkeläisstatukseenkin vieraidemme kanssa, vaikkei sitä ollut alunperin tarkoitettu kaikille. Toista se on kokoomuseläkeläiset, heitä tuskin löytyy Takuueläkeläisten joukosta. Lausunnosta päätellen eivät edes tiedä heidän olemassaolostaan.
Vierailija kirjoitti:
kela
Eihän sitä takuueläkkeen ulkomaille maksua estettykään, muuten kuin teoriassa. Olet oikeassa, kun miettii mihin tarkoitukseen takuueläke laki rustattiin.
Ei riitä alkuunkaan, Takuueläkelaki on ohjannut ihmisten liikkuvuutta ja asumisoikeuksien toteutumatta jättämistä 14 vuoden ajan sekä teoriassa että käytännössä. Jos joku uhkarohkea on silti mennyt, niin se ei muuta tätä asiaa yhtään, paitsi että liikaa maksetut eläkkeet peritään takaisin.
Vierailija kirjoitti:
kela
Mitä ihmettä, teoreettinen Takuueläke. Minulle on tarjottu Kelasta takuueläkettä, mutta jätin sen anomatta, kun sitä ei makseta ulkomaille. Onko tämä laki vain teoreettinen kuollut kirjain. Tulen vaatimaan saamatta jääneet rahani.
Vierailija kirjoitti:
suomea kurjistavat päättäjät pitää poistaa muonavahvuudesta heti. kansa ansaitsee parempaa, ja jos johtajat eivät kykene toimimaan, tulee ne ensitilassa vaihtaa. sanoi kekkonen aikoinaan. kekkonen oli viimeinen valtiomies, joka ajoi kansalaiset ja isänmaa edellä asioita. nämä nykyiset "globalistipässit" ajattelee vain omaa napaansa. hyi mitä maanpettureita kaikki poliitikot nykyään ovatkaan.
Kekkonen oli alkoholisti ja diktaattori, eipä nyt unohdeta sitäkään. Jotenkin rassaa nämä tätä suomalaista diktaattoria kaipaavat, lasken ne putinistien ja trumpistien kanssa samaan joukkoon.
Minä elin Kekkosen aikaan, entä sinä?
** Ilmoita väärinkäytöksistä Kelaan. Jos huomaat, että joku henkilö ei ole ansainnut Kelan myöntämää eläkeoikeutta ja vuosia maksettua etuutta. ***
Jos tuollainen on virallisen organisaation ohjeissa, niin se pitää ehdottomasti lisätä valitukseen. Järkyttävää. Suuttunut teini voi pistää koko perheen elämän sekaisin, joku voi kostaa naapurikateudesta. Ei todellakaan kuulu länsimaiseen oikeuskäytäntöön kehottaa ilmiantoon. Eri asia poliisille. Kelalla ei ole poliisivaltuuksia. Ilmiantoyhteiskunta syntymässä.
Vierailija kirjoitti:
No minä mahdollisesti pysyvästi sairaana ja vajaakuntoisena aion taistella näkökulmaa vastaan jossa työeläkkellä oleva terve ihminen saa oleskella ulkomailla mutta minä joka esim haluaisi kumppanini työstä riippuen lähteä hänen mukaansa ja olla muualla eu-alueella, en saa tai pysty elämään elämänlaadulta normaalimpaa elämää ollen kokoajan sidottu toisen elätykseen koska valtio suostuisi maksamaan työeläkkeeni mutta ei kansaneläke-osaa. Minä en halua olla sidottuna tietynlaiseen elämään jopa lopun elämääni jossa minut sidotaan tiettyyn paikkaan eu:ssa kahliten minut. Näen loppuelämäni vilisevän silmissäni filminauhana jossa minua ahdistaa syvästi tunne tästä että asiat on näin enkä pystu tekemään asioille mitään. Se sopii ehkä jollekin joka on impivaaralainen jolla ei ole esim perhekuvioita. Millä oikeudella se joka on saanut tehdä töitä saa eläkkeensä vaikka timbuktuun mutta minä joka tein töitä nuorena, opiskelin ja sain vamm
Voi oksennus. Miten joku voi olla noin totaalisen täynnä itseään ja omia vaatimuksiaan?! Että oikein ahistaa? No tervetuloa vaan joukkoon tummaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kela
Ei riitä alkuunkaan, Takuueläkelaki on ohjannut ihmisten liikkuvuutta ja asumisoikeuksien toteutumatta jättämistä 14 vuoden ajan sekä teoriassa että käytännössä. Jos joku uhkarohkea on silti mennyt, niin se ei muuta tätä asiaa yhtään, paitsi että liikaa maksetut eläkkeet peritään takaisin.
Miten tää voi olla näin perseellään, Sanni Grahn-Laasosen haastattelussa Ruotsin radiossa Kelan virkailija selvällä Suomen kielellä sanoi, että liikaa maksetut eläkkeet peritään takaisin pitkältäkin ajalta ja että näitä tulee. Tais tietää mistä puhui, vaikkei sitä siinä kuunnellessa tajunnut. Turha alapeukuttaa asiasta varoittavaa. Kamalaa. Mitä taas virkailijoihin tulee, niin lain noudattamatta jättäminen, esim. vastoin lakia ulkomaille Takuueläkkeen maksaminen on virkarikos. Arvasin, että tästä kaikesta syytetään sitä ruohonjuuritason virkailijaa, mutta toivottavasti tällä kertaa pääpukarit joutuvat vastuuseen virkavallan väärinkäytöstä ja omien sääntöjen keksimisestä työssään.
Lähtikö ne vieraat kotimaihinsa Takuueläkkeen turvin sitte kuitenkin, jos vaan teoreettinen liikkumisvapaus ja ainoot kärsivät ovatkin suomalaiset perussuomalaiset eläkkeensaajat, jotka jäävät jumittamaan mökkeihinsä.