Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa

Vierailija
24.09.2024 |

Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.

Lainaus lakitekstistä:

Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx

Mitä mieltä olette menettelystä.

Kommentit (7967)

Vierailija
1541/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla oikeus asua aurinkorannikolla veronmaksajien kustannuksella NIIN KERTA! Olen ansainnut sen olemalla erityinen!!!

Vierailija
1542/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis tilanne voi olla esim. Koko sairaan tai vanhan ihmisen perhe on kuollut ja ei ole vaikka omaa perhettä ja ainoat perhekontaktit tai kumppani on ulkomailla eu alueella tai perhe tekee töitä eu alueella. Hallituksen mielestä mummo/sairaseläkeläinen olkoot ihan yksin ilman perhettä kun nyt sattui sairastumaan esim kesken työelämän. Joku voi joskus käydä katsomassa. Ihminen voi joskus käydä sukunsa luona mutta voi kokea että haluaisi olla siellä pysyvämmin jos se tuo elämäniloa ja jaksamista. Orpo, Riikka ja Sanni ajattelee toisin. 

Niin, aattele! Että voi siis sattua jotain elämän aikana ja sitten koko suku on aurinkorannalla asumassa ja sitten itse et pääse sinne kuin 6kk vuodessa, vaikka se että sais olla siellä koko ajan tois niin paljon iloo ja valoo. Siis niin väärin! Miten voi hallitus olla noin julma?!

Itselläni tilanne on sellainen tilanne että perheenjäseniä on kuollut ja ei ole omaa perhettä kumppania lukuunottamatta. Eikä ole isoa sukua. Sitä ehkä siinä vaiheessa tajuaa jotain asioita elämästä ja millaisia elämäntilanteita ihmisillä on ja mitä yksinäisyyskin on. Siinä voi kuvitella paremmin mitä joillekin tuo asia merkitsee. 

Sulle ihan painajainen näyttää olevan että jollakin olisi iloa ja valoa elämässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne voi olla että valtio maksaa ison määrän ihmisen kuntoutuksesta. Jopa sen kansaneläkkeen verran per kk. Sairaseläke koskee myös esim mielen kanssa kipuilevia.

Joku voisi paremmin kun ei ole kaamosoireita tai sairaus on paremmalla tolalla kun ei ole pimeässä monta kk. Mutta ei. Ei ei ja vielä kerran ei. Siispä valtio maksaa hoitoa kansaneläkkeen päälle kansaneläkkeen verran, mielummin. 

Sehän ei kansaneläkeläiselle käy, että viettäisi vain talven siellä etelässä, eihän? Mielen kipuilu vaatii sen, että kansaneläkeläinen pitää saada olla aina ja ikuisesti rantsussa. 

No voi olla aika hankala toteuttaa 6 kk välein tapahtuva jatkuva liikkuminen. Enkä tiedä monestiko hallitus sallii liikkumisen 6 kk pois suomesta että katkeaa kansaneläke. Ei se ihan automaatiolta vaikuttanut. Meinaatko että kansaneläke säilyy semmoisena vietän talvet etelässä automaationa? 

Vierailija
1544/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla oikeus asua aurinkorannikolla veronmaksajien kustannuksella NIIN KERTA! Olen ansainnut sen olemalla erityinen!!!

No ensinnäkin a) minulla on suurimmaksi osaksi työeläkettä joten kyse ei ole veronmaksajien kustannuksella elämisestä kuin kansaneläkkeen verran. Saan siis synnittä käyttää tämän rahan ihan mitrn haluan b) tätä on myönnetty lukuisille ihmisille ennen tätä eli en ole sen erityisempi kuin hekään c) on absurdia että voin eu alueella viedä helposti kansaneläkkeeni ruotsin puolelle mutta en saa oleskella kuin työeläkeläinen jossain koska olen sairastunut kesken työelämän, en edes kumppanini kanssa ollessa joka esim käy töissä. D) veronmaksajat maksaa OSAN elämisestäni ja kalliimmat kulut kun olen Suomessa 

Eli tarkennetaanpa vähän väitteitäsi. 😡 Ja toisin kuin sulla on obsessio palmuihin niin palmuja kohti en edes ole menossa. Se on todella väärin joillekin että joku on auringossa. Se suututtaa herra persua suuresti että jollakin on vähän parempi olla esim suuresti kärsimystä aiheuttavan terveytensä kanssa. 

Vierailija
1545/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin hel*etin kamalaa sinulle jos ihmisille maksetaan OSA eläkkeestä ulkomaille (kansaneläke on usein työeläkkeen jatke) ? Olen itse käynyt läpi ihan helvetin terveysongelmien kanssa ja jos joku esim tarvitsisi vähemmän kallista hoitoa suomessa ollen jossain jossa on parempi olla niin miksi se on niin hirveää? Muistan joskus lukeneeni että jotain ihottumapotilaitakin aikanaan vietiin aurinkoiseen maahan hoitoon. Mutta ei saa olla helpompi olla. Ei. Vaikka maksaisi puolet enemmän. Se on periaate. 

Vierailija
1546/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne voi olla että valtio maksaa ison määrän ihmisen kuntoutuksesta. Jopa sen kansaneläkkeen verran per kk. Sairaseläke koskee myös esim mielen kanssa kipuilevia.

Joku voisi paremmin kun ei ole kaamosoireita tai sairaus on paremmalla tolalla kun ei ole pimeässä monta kk. Mutta ei. Ei ei ja vielä kerran ei. Siispä valtio maksaa hoitoa kansaneläkkeen päälle kansaneläkkeen verran, mielummin. 

Sehän ei kansaneläkeläiselle käy, että viettäisi vain talven siellä etelässä, eihän? Mielen kipuilu vaatii sen, että kansaneläkeläinen pitää saada olla aina ja ikuisesti rantsussa. 

No voi olla aika hankala toteuttaa 6 kk välein tapahtuva jatkuva liikkuminen. Enkä tiedä monestiko hallitus sallii liikkumisen 6 kk pois suomesta että katkeaa kansaneläke. Ei s

Eli käytännössä lähtiäkseen ulkomaille pitäisi roudata kamat maksulliseen säilöön, jonkun nurkkiin tai myydä ne. Tai maksaa tupla-asuminen. Laittaa kirjansa varuilta johonkin? Se on realiteetti ja hallitus tietää sen. Harva lähtee enää. Se on kuule enää työeläkeläinen joka lähtee. Nyt on potkittu vammaiset ja sairaat pois vapaasta liikkuvuudesta.

Ei kaikki vanhukset jaksa tuollaista.

Eikä ole asiaa ulkomaille jos tulot jää liian pieniksi ilman kansaneläkettä. 

No, olkaa iloisia kurjistaessanne ison osan elämää. Tässä ero on se että nämä ihmiset ei voi työelämällä parantaa enää tilannettaan sairauden vuoksi. Työssä oleva voi, pystyy parantamaan tilannettaan paljonkin. Tienata eläkettä lisää. 

Vierailija
1547/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentomatka on monelle sairaalle ja vanhalle vaativa terveydellinen rasitus. Mielummin sitä välttää ja asuu pysyvästi valitsemassaan paikassa. Käsittämätöntä jos joutuu viranomaisille raportoimaan EU:n alueella oleskelujaan. Ensimmäisten joukossa pakolaiset tulivat Chilestä,  silloin vielä  ymmärrettiin ihmisoikeuksien arvoista jotain ja tehtiin sosiaaliturvasopimus Chilen kanssa heidän vanhuutensa turvaksi niin vahvana, että se pätee vielä tänäkin päivänä eikä hallitus saa sitä murrettua. Silloiset päättäjät olivat sivistyneitä.

Vierailija
1548/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin a) minulla on suurimmaksi osaksi työeläkettä joten kyse ei ole veronmaksajien kustannuksella elämisestä kuin kansaneläkkeen verran. Saan siis synnittä käyttää tämän rahan ihan mitrn haluan b) tätä on myönnetty lukuisille ihmisille ennen tätä eli en ole sen erityisempi kuin hekään c) on absurdia että voin eu alueella viedä helposti kansaneläkkeeni ruotsin puolelle mutta en saa oleskella kuin työeläkeläinen jossain koska olen sairastunut kesken työelämän, en edes kumppanini kanssa ollessa joka esim käy töissä. D) veronmaksajat maksaa OSAN elämisestäni ja kalliimmat kulut kun olen Suomessa 

Eli tarkennetaanpa vähän väitteitäsi. 😡 Ja toisin kuin sulla on obsessio palmuihin niin palmuja kohti en edes ole menossa. Se on

Suututtaa vain jos oletat muiden maksavan elämäsi, ja oletathan sinä kuten muutkin kaltaisesi sosialistisesti ajattelevat.

Vierailija
1549/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa jos tämä menee läpi pitää vapaan liikkuvuuden periaatteiden inspiroimana joka kuukausi viedä kansaneläke lähikuntaan Ruotsiin lähelle (ihankuin en olisi ennen vienyt rahaa Ruotsiin tietämättä mikä kamala lurjus olen). Ihan ideologisista syistä. Työeläke on siunattu käytettäväksi missä vain sentään. Siitä ei kukaan napise, sen voin valita käyttää Suomessa 😂 Suosittelen muita alkamaan tekemään saman.

#vapaaliikkuvuus 

#sairaaeläkeläisenjäljelläolevatoikeudet

Vierailija
1550/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi olla aika hankala toteuttaa 6 kk välein tapahtuva jatkuva liikkuminen. Enkä tiedä monestiko hallitus sallii liikkumisen

Ei kukaan estä liikkumistasi, sinun vaan odotetaan maksavan elatuksesi itse kuten aikuisen ihmisen kuuluu. 

Vierailija
1551/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän takuueläkkeen maksuissa ja vienneissä ole tapahtuneet suurimmat ***

Vierailija
1552/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soisi takuueläkkeidenkin massta viennit loppuvan ja väärin perustein myonnetyt oluvat. Maksakoot hekin omasta pussista reissut kotimaahansa ja s....ntuliaisrahat. 

Vierailija
1553/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa jos tämä menee läpi pitää vapaan liikkuvuuden periaatteiden inspiroimana joka kuukausi viedä kansaneläke lähikuntaan Ruotsiin lähelle (ihankuin en olisi ennen vienyt rahaa Ruotsiin tietämättä mikä kamala lurjus olen). Ihan ideologisista syistä. Työeläke on siunattu käytettäväksi missä vain sentään. Siitä ei kukaan napise, sen voin valita käyttää Suomessa 😂 Suosittelen muita alkamaan tekemään saman.

#vapaaliikkuvuus 

Olet siis valmis käyttämään suunnattoman määrän vaivaa kikkailemiseen mutta työ ei kelpaa. Tyypillinen roisto.

Vierailija
1554/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tarkennetaanpa vähän väitteitäsi. 😡 Ja toisin kuin sulla on obsessio palm

Niin minä ajattelinkin että tuskin olet kukaan sairas tai eläkeläinen. Persu tai kokkare olet kyllä. Kun on kerran toipunut pahasta tilasta minä mietin että jos joku jollain jaksaa jollain tyylillä niin sen siunaan. Ei ole aina selviö että jaksaa muutenkaan. Krooninen sairastaminen tai vammautuminen ei ole helppoa. 

Vierailija
1555/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi olla aika hankala toteuttaa 6 kk välein tapahtuva jatkuva liikkuminen

Niin sairashan ei saa mitään tehdä kun sai vamman kesken työelämän jolloin työeläke jäi jatkettavaksi kansaneläkkeellä. 😡 Mikset saman tien kokoajan kysy minulta miksi en ole terve ja elätä itseäni palkallani. No siksi koska olen todettu lääkärin mielestä työkyvyttömäksi miksi menetin työni kun en enää kyennyt niihin. 

Problematiikkaa sisältyy esim eu lainsäädäntöön jossa yritetään tukea vammaisten oikeuksia. Toki sun mielestä vammaiset ja sairaat ei saa saada tässä maailmassa mitään mahdollisuuksia. Mutta tämä on asia josta voi käydä debaattia. Sun mielestä ei ansaitse, jonkun toisen mielestä ansaitsee.

Katsotaan miten käy EU-oikeuden silmissä. 

Vierailija
1556/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#vapaaliikkuvuus 

Olet siis valmis käyttämään suunnattoman määrän vaivaa kikkailemiseen mutta työ ei kelpaa. Tyypillinen roisto.

Ai kun asun ruotsin rajan lähellä ja käyn kaupassa 😂

Vierailija
1557/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo 6 kk sääntö on peräisin, että se on pakko antaa olla matkalla. Tuskin hallituksen oma myönnytys kansallemme.

Vierailija
1558/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#vapaaliikkuvuus 

Toisinaan on voinut säästää kun Ruotsin kurssi heikompi. Esim erityisruokavalion kanssa. Pitää pitää yllä illuusiota vapaasta liikkuvuudesta ja hengittää vapauden rippeitä ja hyödynrää säästöt kun me sairaseläkeläiset vedetään yhä tiukemmalle. 

Tässä huonoista voinneista olen kirjoitellut viime ajoilta. Ihan työkyvytön olen edelleen jos käyn harvoin kaupassa. 

Vierailija
1559/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#vapaaliikkuvuus 

Toisinaan on voinut s

Minua vain huvittaa se että joku vetää herneet nenään että kansaneläke maksetaan ulkomaille kun käytännössä vapaassa liikkuvuudessa voin mennä helposti sijainnista johtuen ulkomaille ja mennä kauppaan ja kuluttaa kansaneläkkeen ulkomaille ruokakauppaan. Ei paljon passeja kysellä. Voin toisaalta valita työeläkkeeni vastuullisesta käytöstä jonka siis saisin laittaa ihan mihin vain ilman että persut on siitä valittamassa kun se on "omaa rahaa". Valitsen käyttää sen Suomeen nyt.

Minulla on valinnanmahdollisuuksia se on tärkeää psyykelle 😃

Vierailija
1560/7967 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#vapaaliikkuvuus 

Ai kun asun ruotsin rajan lähellä ja käyn kaupassa

Toivottavasti tulli seuraa jokaisen kauppareissusi ja pitää silmää rajan ylittävästä käteisvirrasta niin ei roistonluonne pääse vahingossa kikkailemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan