Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE : Hallituksen leikkaukset ajaneet Tamperelaiset nälänhätään - toistuuko 1800 luvun suuret nälkävuodet?

Vierailija
24.09.2024 |

Hallituksen leikkaukset sosiaaliturvaan näkyvät ruoka-avun tarvitsijoissa. Näin kertoo Tampereen seurakuntayhtymän ruoka-avun asiantuntija Marja Palkonen.

Autonkuljettajamme ja jakajamme ovat kertoneet, että on ollut tilanteita, joissa ihminen on alkanut välittömästi syömään saatuaan ruokakassin. Ihan tällaisia tilanteita ei ole aikaisemmin ollut, Palkonen sanoo.

Palkosen mukaan ruoka-avussa on tällä hetkellä kaikenlaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä: on lapsiperheitä, yksinäisiä, työttömiä ja vanhuksia.

Eniten leikkaukset iskevät heikoimmassa asemassa oleviin.

Nälkä näkyy ja se tulee näkymään yhä enemmän loppuvuodesta, Palkonen sanoo.

https://yle.fi/a/74-20112984

Kommentit (429)

Vierailija
341/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkävuosista tulikin mieleen, että kukaan ei ole niiden jälkeen kuollut nälkään. Silti vasemmisto on tehnyt 120 vuotta politiikkaa sanomalla "köyhät kuolee nälkään".

Aatelkaa, jos persut syyttäisi mmuuttajia rikoksista eikä yhtään mmuuttajan rikosta olisi tehty 120 vuoteen. Nyt jo kauhea huuto ja parku totuuden kertomisesta, vaikka mmuuttajat ovat rikostilastojen kärjessä.

Sotien aikaan ihmisiä kylläkin kuoli nälkään. 

Ikävä kyllä. Suoranaiseen ruoan puutteeseen kuolleet olivat kuitenkin marginaaliryhmiin kuuluvia: laitoksiin suljettuja vammaisia tai mielenterveysongelmaisia, vankeja tai laitoksissa hoidettuja vanhuksia ja pitkäaikaissairaita. Miltei koko väestö pystyttiin suojaamaan nälkäkuolemalta vaikeimpinakin sota-aikoina, vieläpä niin, että raskasta fyysistä työtä tekevät saivat riittävät annokset.

Vierailija
342/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan rehellisesti olen hieman ihmetellyt näiden ruokakassien sisältöä..

Siellä on esim sipsejä,kekesipakettia ,suklaapatukoita,jugurttia,eines pakkauksia...

Missä on se perusruokaa...

Ruokavustuskasseja jonottaa lähinnä uusavuttomat jotka ei itse osaa valmistaa ruokaa ja saati tottuneet syömään terveellisesti..

Ruokakassien ruuasta asiakkaat saa diabeteksen ja sepelvaltimotaudin

Vierailija
344/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on esim sipsejä,kekesipakettia ,suklaapatukoita,jugurttia,eines pakkauksia...

Ruokavustuskasseja jonottaa lähinnä uusavuttomat jotka ei itse osaa valmistaa ruokaa ja saati tottuneet syömään terveellisesti..

Ruokakassien ruuasta asiakkaat saa diabeteksen ja sepelvaltimotaudin

Mul o keripukki!

Vierailija
345/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkävuosista tulikin mieleen, että kukaan ei ole niiden jälkeen kuollut nälkään. Silti vasemmisto on tehnyt 120 vuotta politiikkaa sanomalla "köyhät kuolee nälkään".

Aatelkaa, jos persut syyttäisi mmuuttajia rikoksista eikä yhtään mmuuttajan rikosta olisi tehty 120 vuoteen. Nyt jo kauhea huuto ja parku totuuden kertomisesta, vaikka mmuuttajat ovat rikostilastojen kärjessä.

Ikävä kyllä. Suoranaiseen ruoan puutteeseen kuolleet olivat kuitenkin marginaaliryhmiin kuuluvia: laitoksiin suljettuja vammaisia tai mielenterveysongelmaisia, vankeja tai laitoksissa hoidettuja vanhuksia ja pitkäaikaissairaita. Miltei koko väestö pystyttiin suojaamaan nälkäkuolemalta vaikeimpinakin sota-aikoina, vieläpä niin, että raskasta fyysistä työtä tekevät

Ei mitenkään..hyvin harva ylsi 50 vuoden elinikään...enin osa kuoli enemmän tai vähemmän huonoon ravintoon

Vierailija
346/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä. Suoranaiseen ruoan puutteeseen kuolleet olivat kuitenkin marginaaliryhmiin kuuluvia: laitoksiin suljettuja vammaisia tai mielenterveysongelmaisia, vankeja tai laitoksissa hoidettuja vanhuksia ja pitkäaikaissairaita. Miltei koko väestö pystyttiin suojaamaan nälkäkuolemalta vaikeimpinakin sota-aikoina, vielä

Se on varmaan tämänkin hallituksen märkä päiväuni jossa köyhät ja sairaat vain kuolisivat pois kuluttamista kela rahaa.

Vierailija
347/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs typerimmistä nykyhallituksen säästökohteista oli vuorotteluvapaan lakkauttaminen.

Tällaisissa tilanteissa, joissa työpaikkoja on avoimilla työmarkkinoilla todella vähän, vuorotteluvapaan kaltainen järjestelmä tuottaisi kaksinkertaisen hyödyn: pitkään tai melko pitkään työttömänä ollut henkilö pystyisi pääsemään takaisin töihin, hankkimaan arvokasta työkokemusta ja tietenkin leveämpää leipää.

Vapaalle jäävä henkilö pystyisi hieman lepäämään ja keräämään voimia työuran loppua kohden, sekä käyttämään aikaansa hyödyllisesti hyväksi - tunnen useammankin vuorotteluvapaalla olleen, jotka käyttivät vapaataan ikääntyvien vanhempiensa hoitamiseen omalla ajallaan ja omalla rahallaan.

Vuorotteluvapaa ei olisi ollut mikään koko tilanteen ratkaiseva keino, mutta olisipahan ollut eräs keino jakaa työtä, rahaa ja vapaa-aikaa edes pikkuisen tasa-arvoisemmin ja kaikkia hyödyttävällä tavalla.

Vierailija
348/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei mitenkään..hyvin harva ylsi 50 vuoden elinikään...enin osa kuoli enemmän tai vähemmän huonoon ravintoon"

Lähde? 

Vierailija
349/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakassien sisätö riippuu lahjoittajista. että siinä sulle "perustietoo".

Vierailija
350/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Otieno on välillä myös itse vapaaehtoisena jakamassa ruokakasseja Tampereen Aleksanterin kirkon luona. Tänä perjantaina hän ei ollut vuorossa, joten hänen täytyi jonottaa samoin kuin muidenkin.

Jotkut ihmiset tulevat jonoon esimerkiksi jo kello 11 ja saavat ruokaa kello 16, Otieno sanoo"

Monen tunnin jonotus siis ja saat tyyliin leipää ja jonkun mustuneen banaanin.

Jos ei jonottaa halua ,paluu kotikonnuille vaihtoehto 

Vierailija
351/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, kun aikuisväestöstä yli puolet on ylipainoisia niin kansanterveys kiittää kun sydän- ja verisuoniongelmat, paskotut polvet sun muut ongelmat alkaa vähenemään kilojen karistessa.

Vierailija
352/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöistä se on kun ihmiset on uusavuttomia ja tottuneet siihen, että raha tulee seinästä. Sitten kun tukia vähennetään, niin märinä alkaa. Pitkäaikaissairaiden ja -työttömien ei tarvitse asua isojen kaupunkien keskustoissa, joissa asumiskulut ovat korkeimmat. Tupakkaan ja viinaan kyllä riittää rahat. Lapsia väännetään ankeisiin oloihin, vaikka ei ole ollut varaa elättää edes itseään. Yhteiskunnan vika - joo osittain, kun on totutettu elintasoon, johon ei ole ollut varaa. Nyt se sitten kosahtaa kunnolla.

Raha jos joku tulee seinästä. Sillä ei ole enää mitään materiaalista vastinetta, pelkkä illuusio millä saa ihmiset liikkumaan

Pitkäaikaistyöttömänä asun siellä missä on edullista ja turvallista. Keskustassa en tarvitse välinettä liikkumiseen ja pystyn ylläpitämään ammattitaitoani, mihin valtion ylläpitämät laitokset ovat minua 7 vuotta kouluttaneet. Kukahan kouluttaisi suomen yrittäjiä vastaamaan koulutuksen tasoon, jotta heillä olisi tarjota valmistuville töitä?

Vierailija
353/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan, kun aikuisväestöstä yli puolet on ylipainoisia niin kansanterveys kiittää kun sydän- ja verisuoniongelmat, paskotut polvet sun muut ongelmat alkaa vähenemään kilojen karistessa.

Sata vuotta sitten köyhät olivat ahkerasti raatavia ja laihoja ja parempiosaiset laiskoja ja lihavia.

Nyt sen sijaan köyhät ovat suurimmaksi osaksi lihavia - ja toimettomia, parempiosaiset painavat pitkää työpäivää ja ovat timmissä kunnossa.

Vierailija
354/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne menee päiväysvanhaa tavaraa. Eivät ne einekset ole yhtään sen parempaa ruokaa. Vihannesosastolle pitäisi päästä, mutta niiden hävikki menee tietysti suoraan biojätteeseen

No, metsästä saa mustikkaa ja kaurapuuro on suhteellisen halpaa. Työtön kun ei hirveästi energiaa kuluta, niin ei sitä ruokaakaan teoriassa hirveästi kulu. Aika monella työttömällä on kuitenkin jostain syystä aika iso elintapamaha

Vierailija
355/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sata vuotta sitten köyhät olivat ahkerasti raatavia ja laihoja ja parempiosaiset laiskoja ja lihavia.

Nyt sen sijaan köyhät ovat suurimmaksi osaksi lihavia - ja toimettomia, parempiosaiset painavat pitkää työpäivää ja ovat timmissä kunnossa.

Tuo oli sitä nälänhädän aikaa, kun mässytys ja laiskottelu olivat merkki elintasosta. Nykyään terveys on. Ja näitä terveitä yksilöitä löytyy sekaisin kaikista tuloluokista, kuten sairaitakin. Paitsi nimenomaan terveydenhuollon parissa tuntuu olevan varsin paljon sairaalloista ylipainoa ja kaiken maailman häröongelmaista... On aika vaarallista laittaa ongelmaisia hoitamaan prempiaan.

Vierailija
356/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon persu ja me tehään duunia kokoomuksen kanssa.leikkaukset sopeutukset nytte,mutta sitte lopulta velka pois ja porukka työllistyy ja silleen.Ollaan silleen lopulta kun ollaan kuitenki.Että näin

.

Vierailija
357/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tehdään ilmaiseksi vaalityötä Vasemmistoliiton hyväksi.

Vierailija
358/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MEILLÄ EI OLE NÄLÄNHÄTÄÄ.

Mutta jos ap sitten ottaisi opiksi ja alkaisi tehdä hyödyllistä työtä, niin jäisi tuo tyhjäpäinen propagandan levittäminen sikseen.

Ei ehkä nälänhätää siinä mielessä kuin jossain Afrikassa mutta kyllä monella on nälkä tässäkin maassa välillä. Minä voisin olla esimerkki: hain sairauslomaa kelasta kun olen kipukroonikko enkä selviä aina arjen toimistakaan. Jos olisin terve, saisin aika helposti töitä. Kela hylkäsi hakemuksen kuukauden odottelun jälkeen, eli siis kk aikana ei mitään tuloja. Nyt voin hakea työmarkkinatukea mutta senkin käsittelyssä mennee kuukausi. Eli käytännössä kaksi kuukautta ilman sentin senttiä.  Minulla on onneksi hyvät säästöt joten saan laskut maksettua ajallaan ja ostettua ruokaa. Entä sellainen joka ei ole pystynyt säästämään? Häätö ja nälkä olisi hyvinkin todennäköistä. Kyllä t

Jos joutuu odottamaan jotain tukipäätöstä todella kauan, eikä ole ollenkaan rahaa, niin silloin pitää hakea toimeentulotukea. Sitä kyllä saa, jos ei säästöjä tai ylimääräistä omaisuutta ole, eli on oikeasti köyhä. Sen takia ei siis tarvitse olla nälässä. Olen itsekin ollut kaksi kertaa tuollaisessa tilanteessa, kun odotin Kelan sairauspäivärahapäätöstä.

Mutta ymmärrän, että on joitain väliinputoajia, jotka eivät tt-tukea saa esim. kesämökin takia tai ei osata tehdä hakemusta jne... Ja toki tt-tuki on talouskohtainen, eli jos puoliso tienaa suht normaalisti, niin todennäköisesti tt-tukea ei saa. Mutta silloin ei kai tarvitse nälässäkään olla, jos puolisolla normipalkka.

Vierailija
359/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyykö tätä joku aikuinen ihan tosissaan vuonna 2024? Kyllähän he mielellään varmasti jakaisivat vihanneksia ja vähärasvaisia lihoja, ym, mutta sitä jaetaan mitä on jaettavaksi saatu. Olen itse lapsuudessa kokenut mitä nälkä on, kun toinen vanhempi on peliongelmainen narsisti ja sipsit ja keksit ovat tyhjää parempi vaihtoehto. 

Vierailija
360/429 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa te hyväosaiset kerta tiedätte miten työkyvytön eläkkeellä oleva pääsee töihin? Kuka palkkaa ihmisen joka ei ole täysin työkykyinen? Itse pääsin/jouduin pysyvälle eläkkeelle kun olin 30-vuotias. Miettikää jos omalle kohdalle osuu joku sairaus ettekä pysty enää töitä tekemään. Työttömissä on paljon työkyvyttömiä ihmisiä mutta eivät pääse eläkkeelle vaikka haluaisivat. Eikä se työkyvyttömyys ole kenenkään oma valinta. Taustalla voi olla monenlaisia henkisiä ja fyysisiä traumoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme