Lopetin viettämästä joulua...kukaan muu päätynyt samaan ratkaisuun?
Otsikko siinä mielessä ehkä hieman provosoiva, etten ihan täysin ns. boikotoi joulua, eli saatan ostaa jotain kaupassa myytäviä jouluisia tai siihen liitettäviä tuotteita, kuten piparkakkuja, joulusuklaata tai lanttulaatikkoa. Tai laittaa kausivalot ja poltella kynttilää, mutta muutoin en osallistu joulunviettoon. Ei siis lahjoja, väkinäistä joulumusiikkia, ei turhaa hössötystä jne. todella vapauttavaa.
Mutta jos täällä joku muu päätynyt samaan ratkaisuun olisi kiva kuulla taustoja sen ympäriltä mikä johti tähän valintaan?
Kommentit (95)
Minä en enää vietä joulua. Kauppiaiden mainostamaa kulutusjuhlaa ja ruoalla mässytystä.
Vietän kyllä joulua, mutta koetan välttää hössöttämistä ja sellaisia pakkoperinteitä, jotka eivät tunnu itsestä sopivilta.
Tein saman, hyvän päätöksen jo parikymmentä vuotta sitten.
Ei edes kausivaloja.
Näin nautin enemmän ympäristön joulukoristeista ym, kun oma koti on jouluvapaa, niin tule ähkyä.
Tekisi mieli lopettaa, kun inhoan koko joulua. Sellaista onnellisuuden ja kiiltokuvaidyllin pakkosyöttöä perimmäisenä tarkoituksena kulutus, kulutus, kulutus.
Kinkku, laatikot+suklaata on jouluna, muuten en sitä vietä.
En vietä kotona joulua enkä muitakaan juhlapyhiä. Olen varhaiskasvatuksessa töissä ja kaikki mehut menevät näiden juhlien valmisteluun työympäristössä. Kotona jaksan vain levätä.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi mieli lopettaa, kun inhoan koko joulua. Sellaista onnellisuuden ja kiiltokuvaidyllin pakkosyöttöä perimmäisenä tarkoituksena kulutus, kulutus, kulutus.
Inhoa ihan vapaasti ..Sinun päätös..Me taas nautitaan ja vietetään kivaa joulua ...näin se vaan menee ..🤣🤣🤣🤣🤣
Minulle riittää joulukuusi, rosolli ja porkkanalaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoa ihan vapaasti ..Sinun päätös..Me taas nautitaan ja vietetään kivaa joulua ...näin se vaan menee ..🤣🤣🤣🤣🤣
Nauti ihan vapaasti, mitä sitä tarvitsee tässä ketjussa kuuluttaa?
En montaa koristetta jaksanut laittaa.
Ei itselleen viitsi
Vierailija kirjoitti:
En vietä kotona joulua enkä muitakaan juhlapyhiä. Olen varhaiskasvatuksessa töissä ja kaikki mehut menevät näiden juhlien valmisteluun työympäristössä. Kotona jaksan vain levätä.
Tämä on kyllä paha, jos töissä joutuu näitä laittamaan. Silloin ei todellakaan jaksa enää kotona kiinnostaa. Onneksi itse olen päässyt toiseen työhön, niin en ole enää jouluähkyssä jo marraskuussa.
Lopetin joulun vieton kun huomasin sen olevan pakanallinen juhla päälle liimattuine kristillisten riitteineen
Vähän samoilla linjoilla. Moneen vuoteen emme lahjoneet (aikuisia) toisiamme, joten lahjaton joulu on ollut elämässäni jo vuosikymmeniä. Aikuisten joulunvietto on aina ollut sellaista "tärkättyä" esittämistä, ainakin appivanhempien luona, onneksi ei enää ikinä!
Nyt yksin jo muutaman vuoden, no kukapa minulle lahjoja ostaisikaan? Lahjon itseäni aina kun siltä tuntuu, ne eivät ole syntymäpäivä-, eivätkä joululahjoja.
Joulua "vietän" ostamalla jouluruokia, koska ne ovat edullisia ja pidän niiden mausta. Kynttilöitä poltan koko talven ajan, jo nyt led-kynttilä tuo valoa illan pimeyteen. Joulukoristeita en omista!
Ei kiinnosta enää joulu. Syyskuun puolivälissä on jo tavarataloissa joulusuklaita ja varmaan kohta soi ne pimpelipom- juokse porosein -musat. Paras joulu oli muutama vuosi sitten erämaamökissä. Siihen taidan päätyä tulevanakin jouluna.
Juu, lopetin osaltani joulut vuonna -94.
Hyvin lähellä käy joka vuosi. Niin turhauttavaa pakkoa, kiirettä ja epäonnistumista että ihmettelen miksi osallistun. Kirja, suklaat ja sopivassa määrin konjakkia olisi ihan täydellistä.
Rikkaiden huvia. Meidän perhe syö perunoita.
Ahaa nyt alkaa kampanja joulu alas. On huudettu jo kuinka suklaata kaupitellaan kaupoissa. Siis kirkot ala ja moskeijaa kehiin?
Hyvä muuten, että miehet terästäytyvät, kuvaavat näitä "raiskauksia"!
Hyvä, että kaikki lapset eivät tahdo olla sikoja tai muita elukoita!
Hyvä, että pikkasen muutenkin nostetaan päätä lettosuosta jossa isänmaamme makaa! Ai niin ei saa sanoa isänmaa, muistaakseni joku EU meppurainen paheksunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauti ihan vapaasti, mitä sitä tarvitsee tässä ketjussa kuuluttaa?
Miksikään sinä aloituksessa kuulutat tänne että lopetat joulun vieton.....tee moukka mitä lystäät.
Mulla ihan mahdoton ajatus, koska on lapset ja suku. Kyllä nautin joulusta.