Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin viettämästä joulua...kukaan muu päätynyt samaan ratkaisuun?

Vierailija
22.09.2024 |

Otsikko siinä mielessä ehkä hieman provosoiva, etten ihan täysin ns. boikotoi joulua, eli saatan ostaa jotain kaupassa myytäviä jouluisia tai siihen liitettäviä tuotteita, kuten piparkakkuja, joulusuklaata tai lanttulaatikkoa. Tai laittaa kausivalot ja poltella kynttilää, mutta muutoin en osallistu joulunviettoon. Ei siis lahjoja, väkinäistä joulumusiikkia, ei turhaa hössötystä jne. todella vapauttavaa.

Mutta jos täällä joku muu päätynyt samaan ratkaisuun olisi kiva kuulla taustoja sen ympäriltä mikä johti tähän valintaan?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin nyt oikein pohtia, että missä vaiheessa joulu muuttui sellaiseksi vastenmieliseksi suorittamiseksi, mitä se tuntuu nykyään olevan. Tekivätkö esimerkiksi blogit ja/tai some sen, kun niissä alettiin esitellä sitä omaa täydellistä joulua? Vai tapahtuiko se vähitellen amerikkalaisen kaupallisuuden vallatessa aina lisää ja lisää alaa? 

Vierailija
22/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta olen viettänyt vain joka toisen joulun (lapset vuorotellen). Sopii hyvin, nyt on tulossa lapseton joulu, ja skippaan sen tyystin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mekään jouluja vietetä! Ihan typerää touhua.

Vierailija
24/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän joulua melko perinteiseen tapaan lasteni takia. Jos olisin lapseton, jouluni olisi varmasti pelkistetympi. Tykkään kyllä joulusta, ihan mielelläni sitä vietän. Kaiken lisäksi olen varhaiskasvatuksessa töissä, siellä joulua on kyllä riittävästi myös.

Nyt jouluumme kotona kuuluu pipareiden ym leipominen, joulukalenterit, kirkossa käyminen, suvun pikkujoulujen viettäminen, joulusiivous, joulukuusi, joulukukka, muutama joulukoriste, kynttilät, joululaulut, jouluateria, joululahjoja kohtuudella (1-3 lahjaa jokaiselle), haudalle kynttilän vieminen ja yhteisen ajan viettäminen perheen ja isovanhempien kanssa.

Kun lapset kasvavat, pelkistän joulunviettoa. Ellei sitten synny lastenlapsia joiden vuoksi vietän taas perinteistä joulua.

Vierailija
25/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu ja kaupallisuus pitää erottaa. Joulusta voi nauttia kun tekee yhteiset päätökset että joululahjoja ei osteta.

Vierailija
26/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tässä nyt enemmän kyse siitä, että haluaa viettää joulua itselleen mieluisalla tavalla? Minusta se on joulun viettämistä, jos pitää tietyistä jouluruoista ja esim. hankkii kuusen. Ei kai sen tarvitse kauhean ylenpalttista olla? 

Vierailija
27/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tässä nyt enemmän kyse siitä, että haluaa viettää joulua itselleen mieluisalla tavalla? Minusta se on joulun viettämistä, jos pitää tietyistä jouluruoista ja esim. hankkii kuusen. Ei kai sen tarvitse kauhean ylenpalttista olla? 

Ei mun mielestä ole joulun viettämistä jos ostaa kaupasta jotain sellaista elintarviketta tai vaikka karkkiakin jossa jouluinen etiketti

Vierailija
28/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäää että suurin osa vastauksista on jotain "minä kyllä en joulusta luovu" tai "tälleen vietän joulua vain ihan pikkuisen ja minkä pakko"

Vierailija
29/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaiden huvia. Meidän perhe syö perunoita. 

Ihmiset ovat vieraantuneet suvuistaan ja läheisistään, outoa ja surullista. Täällä inhotaan naisia,  miehiä, lapsia, anoppeja ja kaikkia sukulaisia.  Paha sitä joulua on viettää jos vihaa kaikkia. Joku haluaa päästä jopa lapsistaan mahdollisimman nopeasti eroon.

Mässytetään yhteisöllisyydestä,  totuus on kaukana siitä. Miksi te jotka vihaatte isäänne ja äitiänne, lapsianne ja sisarianne ym.  ette kerää kadulta hengenheimolaisia ja keräänny vaikkapa puistoon nuotion äärelle nauttimaan yhteisöllisyydestä maailmaa syleilevästi? Jos ei kotia johon kutsua kaikki hyvikset.

Vierailija
30/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu tullut tutuksi, eikä sitä sen kummemmin vietetä. 60.joulu tulossa eikä kiinnosta tippaakaan. 

Vierailija
31/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ap johti sinun valintaasi? 

Vierailija
32/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole mitään varsinaista joulukoristetta, enkä aio hankkiakaan. Kausi valoja tosin on, mutta mun mielestä ne ei ole vain jouluisia. Joistain jouluisista ruuista/herkuista tykkään ja koska niitä nyt saa kaupasta niin saatan ostaa.

-ap

Vierailija
33/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillekin voisi jo alkaa opettaa, että joulua voi viettää ihan toisin kuin ennen, ei tarvita juhlia.

Jouluhan on sitä paitsi pakanajuhla, jos sillä on jotain merkitystä jollekin.

P.s. joulurasiat on jo kaupoissa, nyt on syyskuu! 4 kk ennen joulua.

Vierailija
34/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä enää joulua, koska aikuiset lapseni eivät siitä välitä.

Vierailija
35/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kristillinen puoli joulussa on alkanut kyllä tökkiä. En ymmärrä miksi minun pitäisi juhlia jotain vuosituhansia sitten tapahtunutta pojan syntymää, ym. pronssikautisia kansantaruja aivan eri kulttuureista tuhansien kilometrien takaa? Eihän siellä seuduilla ole edes lunta! Ei se aavikoilla kulkevien lammaspaimenten ja kamelikuskien elämä minua liiemmin kosketa ja vielä vähemmän välitän näistä jumalasaduista.

Alkuperäinen vuoden vaihteen juhla voisikin olla kiinnostava ja viettämisen arvostaminen. Silloinhan pimeä syksy alkaa taittumaan, on vuoden pimein aika joka hyvinkin voi kaivata piristystä pienestä juhlasta. Mutta kaikki kristillinen kuona ja kaupallinen krääsähömppä pitäisi saada kitkettyä pois. No miksei läheisiä ja ystäviä voisikin muistaa joillain pikku lahjoilla, vaikkapa hillopurkilla, villasukilla tms.

Vierailija
36/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ulkomaille joulunaikaan,ei sitä turhaa krääsää.siivousta ja väkinäistä lahjojen ostoa, eikä jouluruokia.

kiireetöntä lomaa perheen kanssa lämpöisessä.

Vierailija
37/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietämme kyllä joulua mutta rahan määrä mitä siihen käytetään pienenee vuosi vuodelta. Toki ostin jo kesällä ulkomaan reissulta kaikki joululahjat. Jouluruoat teemme itse

Vierailija
38/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ap johti sinun valintaasi? 

Useampi syy...en oikein ole koskaan aikuistuttuani pitänyt joulusta. Toisekseen minulla ei ole lapsia, joten ei tarvitse miettiä kenenkään muun puolesta. Olen myös köyhä ja joulu on kaupallinen juhla, joten joulu on ahdistavaa jos tuntuu että pitää kuluttaa vähistä varoistaan. Joulu tuntuu teennäiseltä ja merkityksettömältä. Olen myöskin aika minimalistinen, joten en halua säilöä turhaa joulukrääsää tai saada sitä muilta. Siinä nyt jotain.

-ap

Vierailija
39/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisi mieli lopettaa, kun inhoan koko joulua. Sellaista onnellisuuden ja kiiltokuvaidyllin pakkosyöttöä perimmäisenä tarkoituksena kulutus, kulutus, kulutus. 

Inhoa ihan vapaasti ..Sinun päätös..Me taas nautitaan ja vietetään kivaa joulua ...näin se vaan menee ..🤣🤣🤣🤣🤣

Miksi irvistelet?

Vierailija
40/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkku, laatikot+suklaata on jouluna, muuten en sitä vietä.

Kaupoissa myydään ympäri vuoden lanttulaatikkoa ja imellettyä perunalaatikkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi