Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin viettämästä joulua...kukaan muu päätynyt samaan ratkaisuun?

Vierailija
22.09.2024 |

Otsikko siinä mielessä ehkä hieman provosoiva, etten ihan täysin ns. boikotoi joulua, eli saatan ostaa jotain kaupassa myytäviä jouluisia tai siihen liitettäviä tuotteita, kuten piparkakkuja, joulusuklaata tai lanttulaatikkoa. Tai laittaa kausivalot ja poltella kynttilää, mutta muutoin en osallistu joulunviettoon. Ei siis lahjoja, väkinäistä joulumusiikkia, ei turhaa hössötystä jne. todella vapauttavaa.

Mutta jos täällä joku muu päätynyt samaan ratkaisuun olisi kiva kuulla taustoja sen ympäriltä mikä johti tähän valintaan?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Mua inhottaa oikeasti koko joulu lapsuudentraumojen takia. Vihaan ja halveksin. En koskaan  vastaa takaisin  jos joku tekopirteänä toivottaa hyvää joulua. Senkun muut nauttii joulusta mutta minä vietän kokk päivän katsoen vain leffoja ja sarjoja. Saatan toki ostaa valmislaatikon tms. Mutta en koristele asuntoa tai laita joulua mitenkään.

Miksi ylläpidät traumaa? Miksi et luo omia ihania joulumuistoja? 

Vierailija
82/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietän kyllä joulua, mutta en raamattuun perustuvaa feikkijoulua, vaan aitoa ja perinteisempää talvipäivän seisauksen juhlaa. Raamatulla ei ole mitään tekemistä joulun kanssa, vaan jeesusjuhla päälleliimattiin alkuperäisen juhlan päälle väkivalloin, tarkoituksena tukahduttaa vanhat perinteet.

Suomalaisten pitäisi paljon määrätietoisemmin tuoda vanhoja perinteitä takaisin, ja murtaa samalla huuhaakirkon ylivaltaa. Arvostetaan juuriamme, hiiteen moiset tekopyhät jeesushömpötykset.

Mielenkiinnosta kysyn, mitkä ovat ne vanhat perinteet, joilla talvipäivän seisausta vietetään?

Netin uumenista löysin uhrilahjan susille, se ei kai enää ole nykypäivää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi joulkirkot ovat yhä usein aivan täynnä:). Jos vaikka ateistien kiusaksi asti:).

Tunnelma kynttilöiden loisteessa ja joululaulujen soidessa on hyvä.

Samoin lapset nauttivat joulukuvaelmien teosta jne.

Kaupat saisivat alkaa hössötyksen joulukuun alussa ei yhtään ennemmin.

Kuvaa hyvin Suomen "uskovaisia", ainoa päivä jolloin kirkossa käydään on joulupäivä.

Vierailija
84/95 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti joulu on ollut ravaamista joko omien tai miehen vanhempien luona. Matkustetaan monta sataa kilometriä joulun viettoon, hirveä urakka ja kaikkia ärsyttää. Tänä jouluna se päätyy, jäädään kotiin viettämään joulua. Tulee oudon hiljaista kun on vaan oma perhe. Mutta kokemus sekin.

Vierailija
85/95 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lopettanut joulun vieton jo nuorena aikuisena. Ei oo vaan mun juttu. Syön mieluummin vaikka pitsaa ja makaronilaatikkoa jne. sitten ruoaksi. Myöskään mitkään lahjahässäkät eivät kiinnosta itseäni.

Vierailija
86/95 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vietän kyllä joulua, mutta en raamattuun perustuvaa feikkijoulua, vaan aitoa ja perinteisempää talvipäivän seisauksen juhlaa. Raamatulla ei ole mitään tekemistä joulun kanssa, vaan jeesusjuhla päälleliimattiin alkuperäisen juhlan päälle väkivalloin, tarkoituksena tukahduttaa vanhat perinteet.

Suomalaisten pitäisi paljon määrätietoisemmin tuoda vanhoja perinteitä takaisin, ja murtaa samalla huuhaakirkon ylivaltaa. Arvostetaan juuriamme, hiiteen moiset tekopyhät jeesushömpötykset.

Mielenkiinnosta kysyn, mitkä ovat ne vanhat perinteet, joilla talvipäivän seisausta vietetään?

Netin uumenista löysin uhrilahjan susille, se ei kai enää ole nykypäivää?

Höpö höpö. Mene sinä hihhuli palvomaan ristillä roikkuvaa raatoasi. Voit kokeilla myös puheyhteyttä raatoon, onnistuu kuulemma laittamalla sormet solmuun.

Vierailija
87/95 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan joulua. Talvi on pitkä, kylmä ja pimeä ilman joulua. Parasta aikuisena on kun joulun saa viettää miten haluaa. Mulla on lapsia niin tottakai on kuusi ja lahjoja. Yritän välttää överiksi menoa, mutta rakastan myös joululahjojen osteltua. Jouluruokiin olen tehnyt sellaisen muutoksen, että jätetty jotain perinteisiä suomalaisia jouluruokia pois mistä ei lähes kukaan tykkää ja kokeillaan joka vuosi eri maiden perinteisiä jouluruokia. Haudoillekaan ei ole pakko rynnätä jouluaattona vaan silloin kun jaksaa ja ehtii. En myöskään stressaa siivoamisesta vaan ihan perussiivous riittää.

Vierailija
88/95 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, aivan turha juhla!

Vierailija
89/95 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap:n kuvaama joulunvietto on tavallinen tapa viettää joulua yksinäisenä aikuisena. Joulu on lasten juhla ja se tehdään lapsia varten, tämä siis oma mielipiteenä. Valot ja kynttilät kuuluvat  pimeään vuoden aikaan, aloitin jo kynttilöiden polttamisen, en näe sitä joulun viettona. 

En ole muutenkaan koskaan kokenut mitään hössättämistä tai tehnyt mitään mitä en halua, koska on "pakko". Jouluruuat on pääosin pahoja, ei niitä syöty edes lapsena. Ei ole pakko poistua kotoa. 

Vierailija
90/95 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen ja suvun takia vietän joulua ja myös tarjoamme isovanhemmille jouluaterian, eli koko kattaus ja koristelu. Pari kertaa elämän varrella nuorena parina vietettiin etelän joulu ilman hössötystä, ihan hauskaa sekin, mutta ei enää lasten jälkeen sellaista.

Vierailija
91/95 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut nomaali päiviä n. 30 vuotta, kinkkua ja rosollia ostan, muuten ei eroa mitenkään normipäivästä, ja hyvä niin.

vela m56

Vierailija
92/95 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo lapset isoja, nuorin 17 v. Vihdoin voin unohtaa joulun. Lasten ollessa pienempiä, koin velvollisuudeksi joulun juhlimisen. Ihan kivoja jouluja meillä olikin sukulaisten kanssa hieman erilaisilla verisoilla joka vuosi. Viime jouluna olimme ulkomailla ja tämän joulun mielelläni vaan skippaisin. MUTTA, nyt minulla on miesystävä, jolle perinteet, ml joulu, ovat hyvin tärkeitä. Hän ei voi ymmärtää, että joku muka ei viettäisi joulua. Saati, että pariskuntana joulu vietettäisi erillään, jouluhan on perhejuhla! Viime joulun vietimme erillään, kun matkan olin varannut jo ennen kun tutustuimme. Minulle perinteet eivät oikein merkitse mitään. Ymmärrän hyvin, että joulu ym on miesystävälleni hyvin tärkeä, se liittyy vahvasti hänen historiaan ja arvoihin. En mitenkään vähättele hänen ajatuksiaan enkä halua suhtautua niihin epäkunnioittavasti. Mutta, kun EN HALUA juhlia joulua, en oikeastaan edes ajatella sitä :(

Vierailija
93/95 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me. Otamme joulun vain lomapäivinä. Ei lahjoja, ei jouluruokia, ei hössötystä. Ihanaa rauhassa oloa.

Vierailija
94/95 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna jää viettämättä, koska tänä vuonna ei ole jäänyt säästöön joulurahoja.

Välit sukuun ovat myös huonontuneet niin, että ajatus yhdessäolosta ei houkuta. 

Vierailija
95/95 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristöteko kiitos siitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän