Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin viettämästä joulua...kukaan muu päätynyt samaan ratkaisuun?

Vierailija
22.09.2024 |

Otsikko siinä mielessä ehkä hieman provosoiva, etten ihan täysin ns. boikotoi joulua, eli saatan ostaa jotain kaupassa myytäviä jouluisia tai siihen liitettäviä tuotteita, kuten piparkakkuja, joulusuklaata tai lanttulaatikkoa. Tai laittaa kausivalot ja poltella kynttilää, mutta muutoin en osallistu joulunviettoon. Ei siis lahjoja, väkinäistä joulumusiikkia, ei turhaa hössötystä jne. todella vapauttavaa.

Mutta jos täällä joku muu päätynyt samaan ratkaisuun olisi kiva kuulla taustoja sen ympäriltä mikä johti tähän valintaan?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan joulua ja aloitan sen laittamisen jo marras-joulukuun vaihteessa. Jouluksi tulevat kaikki lapset ja puolisot ja jopa osa puolisoiden vanhemmista. Koska meillä on tunnelmallinen joulu. Enkä minä ole stressaantunut.

Samoin meillä. On ihanat ja läpimät muistot ..Tääläiseen kannatta panostaa ja tehdä paljon herkkuruokaa ja tunnelmaan sopivat koristelut .Tänään nimenomaan teen uusia ihania koristeita .Hyvää Joulun odotusta kaikille...🍰🍗🧀🥯🌲🎅🤶🧑🎄

Vierailija
62/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ankeuttajien kokoontumisajot. 

Onko ihan mahdoton ajatus että joillekin ne joulut on ankeita jos tuntuu että pitää tehdä kuten kaikki muutkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lakkasin viettämästä" tai "lopetin viettämisen", kiitos.

Vierailija
64/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä katson viettäväni joulua, vaikken edes ole kristitty. Se on osa mun kasvatusta ja historiaa, ja nautin monista siihen liitetyistä perinteistä. Lanttulaatikkoa vedän ihan mieltä vailla varmaan kaksi kuukautta :)

Lahjoja joulunviettoon ei meillä oikein kuulu, eikä sukuloida. Hyvin hiljaista ja rauhallista. 

Joulu ei muuten ole kristitty juhla, vaikka siitä on yritetty tehdä sellainen. Raamatusta löytyy kohta (en muista missä, mutta olen sen lukenut), missä ihmiset palvoivat kuusipuuta. Epäjumalanpalvelusta Raamatun mukaan siis.

Vierailija
65/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin.Mikään juhla ei siis ole tarpeen ja tasainen arki ja elämä ja puurtaminen  vain firman ja kansantalouden puolesta riittää ihmiselle mainiosti . Turhia ovat mitkään vuodenaikojen juhlimiset ja  muut "kohokohdat".

Vierailija
66/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En montaa koristetta jaksanut laittaa.

Ei itselleen viitsi 

Minä viitsin. Laitan vähät koristeet ulos pihalle ja terassille. Sisällä oikeita kynttilöitä ja pari koristettakin. Joulukuusi on ulkona. Jouluruokia on rosolli ja silli, jos sattuu lanttuja löytymään niin myös lanttulaatikkoa (asun ulkomailla ja lanttua saa etsiä). Joitakin joululeivonnaisia teen myös. Pientä se on mutta kyllä joku joulutunnelma pitää kotona yksinasuvallakin olla. Mitään hössötystä ei ja lahjoja ei myöskään. 

Vierailija
67/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä katson viettäväni joulua, vaikken edes ole kristitty. Se on osa mun kasvatusta ja historiaa, ja nautin monista siihen liitetyistä perinteistä. Lanttulaatikkoa vedän ihan mieltä vailla varmaan kaksi kuukautta :)

Lahjoja joulunviettoon ei meillä oikein kuulu, eikä sukuloida. Hyvin hiljaista ja rauhallista. 

Joulu ei ole raamatullinen juhla, eikä siis kristittykään

Jeremia 10:3-4

3 For the customs of the people are vain: for one cutteth a tree out of the forest, the work of the hands of the workman, with the axe.

4 They deck it with silver and with gold; they fasten it with nails and with hammers, that it move not.

Kirveellä hakataan puu metsästä ja koristellaan hopealla ja kullalla, sekä kiinnitetään alustaan, jotta se ei liiku. Jeremia kuvaa niitä ihmisen turhiksi töiksi.

Vierailija
68/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Mua inhottaa oikeasti koko joulu lapsuudentraumojen takia. Vihaan ja halveksin. En koskaan  vastaa takaisin  jos joku tekopirteänä toivottaa hyvää joulua. Senkun muut nauttii joulusta mutta minä vietän kokk päivän katsoen vain leffoja ja sarjoja. Saatan toki ostaa valmislaatikon tms. Mutta en koristele asuntoa tai laita joulua mitenkään.

Vierailija
69/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ankeuttajien kokoontumisajot. 

Onko ihan mahdoton ajatus että joillekin ne joulut on ankeita jos tuntuu että pitää tehdä kuten kaikki muutkin?

Ankeuttaja sanaa käyttää vain teinit. Onko just mahdotonta ajatella että vaikka sinä rakastaisit joulua mutta joku muu ei rakasta? Ai niin! Minäminåminä ja minun ajattelutapa ja tyyli elää on se oikea...

Vierailija
70/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni tekokuusi ja jotain koristeita minimalisesti, kinkkua ja jotain perinteistä mutta muuten samalla lailla kuin tavallisena viikonloppuna. Haluaa vain olla omassa rauhassa eikä voi sietää mitään pakkoperinteitä, stressiä ja hässäkkää. Onneksi ei tarvi missään sukupöydissä ja sukukokokous rääkissä olla.

Vierailija
71/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vietä kotona joulua enkä muitakaan juhlapyhiä. Olen varhaiskasvatuksessa töissä ja kaikki mehut menevät näiden juhlien valmisteluun työympäristössä. Kotona jaksan vain levätä. 

Voi kyynel. Tarhatäti on niiiiin uuuupunut 😢

Vierailija
72/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikansa kutakin.  Ollaan suvaitsevaisia ja iloisia että meitä on moneksi.

Joulusukat kudon läheisille mummo tyyliin, ystäviä muistan, itselle en juuri viitsi laittaa ns. joulua. Valot parvekkeelle naapurien iloksi. Kortteja tai etälahjoja en lähetä (liian kallista), paitsi netissä.

Vierailija
73/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi joulkirkot ovat yhä usein aivan täynnä:). Jos vaikka ateistien kiusaksi asti:).

Tunnelma kynttilöiden loisteessa ja joululaulujen soidessa on hyvä.

Samoin lapset nauttivat joulukuvaelmien teosta jne.

Kaupat saisivat alkaa hössötyksen joulukuun alussa ei yhtään ennemmin.

Vierailija
74/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
75/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on nykyään pakanajuhla, joten kristittynä en oikein pidä siitä. Läheisten kanssa on toki kivaa olla ja joulukirkkoakin arvostan jossakin määrin. En tosin pidä siitä ajatuksesta, että kirkossa käydään kerran vuodessa. Itse käyn seurakunnassa joka viikko ja luen Raamattua päivittäin.

Vierailija
76/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo useamman vuoden viettänyt omasta tahdostani joulun yksin. Tykkään kyllä jostain joulujutuista, mutten kiireestä tai "pakko sitä pakko tätä" ajattelusta. Käyn kotiseudulla sukuloimassa mieluummin ihan tavallisena viikonloppuna, jolloin ei ole joulun "perinteitä" joita on pakko noudattaa vaikka ne stressaa kaikkia.

Vierailija
77/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi joulkirkot ovat yhä usein aivan täynnä:). Jos vaikka ateistien kiusaksi asti:).

Tunnelma kynttilöiden loisteessa ja joululaulujen soidessa on hyvä.

Samoin lapset nauttivat joulukuvaelmien teosta jne.

Kaupat saisivat alkaa hössötyksen joulukuun alussa ei yhtään ennemmin.

Ei kaupat hössötä, vaan tekevät puolet vuoden myynnistään.  Ihmisillä ei ole varaa ostaa kaikkea yhdessä kuussa, eikä tavarantoimittajilla logistiikkaa rysäyttää kaikkea kerralla tarjolle.  Asiakkaan on itse valittava milloin aloittaa joulun vieton, kauppa vaan myy siihen tarvikkeita.

Vierailija
78/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan! Rakastan joulun tunnelmaa, rakastan kuusen koristelua, joululauluja, rakastan jouluruokia sekä lahjoja, ostamista ja saamista 🥰 en ole sillä tavalla jouluhullu, että aloittaisin joulun jo kuukausia etukäteen, kuusi laitetaan yleensä viikkoa ennen joulua.

Vierailija
79/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän kyllä joulua, mutta en raamattuun perustuvaa feikkijoulua, vaan aitoa ja perinteisempää talvipäivän seisauksen juhlaa. Raamatulla ei ole mitään tekemistä joulun kanssa, vaan jeesusjuhla päälleliimattiin alkuperäisen juhlan päälle väkivalloin, tarkoituksena tukahduttaa vanhat perinteet.

Suomalaisten pitäisi paljon määrätietoisemmin tuoda vanhoja perinteitä takaisin, ja murtaa samalla huuhaakirkon ylivaltaa. Arvostetaan juuriamme, hiiteen moiset tekopyhät jeesushömpötykset.

Vierailija
80/95 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ministi vietän. Aikuiset lapset pyörähtää. En juuri tee jouluruokia tai muuta hössötystä. Ei ostella lahjojakaan. En ole aikuistuttuani välittänyt juhlapyhistä. Jotenkin ei vaan nappaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi