Lopetin viettämästä joulua...kukaan muu päätynyt samaan ratkaisuun?
Otsikko siinä mielessä ehkä hieman provosoiva, etten ihan täysin ns. boikotoi joulua, eli saatan ostaa jotain kaupassa myytäviä jouluisia tai siihen liitettäviä tuotteita, kuten piparkakkuja, joulusuklaata tai lanttulaatikkoa. Tai laittaa kausivalot ja poltella kynttilää, mutta muutoin en osallistu joulunviettoon. Ei siis lahjoja, väkinäistä joulumusiikkia, ei turhaa hössötystä jne. todella vapauttavaa.
Mutta jos täällä joku muu päätynyt samaan ratkaisuun olisi kiva kuulla taustoja sen ympäriltä mikä johti tähän valintaan?
Kommentit (95)
Mä katson viettäväni joulua, vaikken edes ole kristitty. Se on osa mun kasvatusta ja historiaa, ja nautin monista siihen liitetyistä perinteistä. Lanttulaatikkoa vedän ihan mieltä vailla varmaan kaksi kuukautta :)
Lahjoja joulunviettoon ei meillä oikein kuulu, eikä sukuloida. Hyvin hiljaista ja rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tässä nyt enemmän kyse siitä, että haluaa viettää joulua itselleen mieluisalla tavalla? Minusta se on joulun viettämistä, jos pitää tietyistä jouluruoista ja esim. hankkii kuusen. Ei kai sen tarvitse kauhean ylenpalttista olla?
No tietenkään, jokainen tyylillään. Joulun voi laittaa kauniisti, hyvin vähillä rahoilla.
Te joita joulu inhottaa, ostakaa vappuhuiska ja ilmapalloja, kuka kieltää. Menkää moskeijaan, sekin voi auttaa sinne vaan.
Ajat sitten lopetin viettämästä hysteerijoulua lahjoineen ja muine sosiaalisen koodin velvoitteineen. Siirryin viettämään henkistä joulua, jossa voimaannutaan ja saa tehdä oman fiiliksen mukaan.
Sori siitä, K-kauppiaat.
Minä lopetin ja vietän enää ramadania
Rakastan joulua. Ei siinä tarvitse tehdä mitään mistä ei pidä.
Ihana perhejuhla.
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin ja vietän enää ramadania
Tottelevainen tyttö.
Pidän kotini jouluvapaana vyöhykkeenä. Työ ja muu ympäristö muistuttaa tarpeeksi. En syö edes jouluruokia koska olen kyllästynyt niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkku, laatikot+suklaata on jouluna, muuten en sitä vietä.
Kaupoissa myydään ympäri vuoden lanttulaatikkoa ja imellettyä perunalaatikkoa.
Eikä myydä
Kyllä meidän S-kaupassa ainakin on myynnissä. Mämmiäkin on.
Olen ajatellut että lopetan joulun vieton. Nytkään en itse laita tikkua ristiin joulun eteen, käyn vain sukulaisilla syömässä. Se on ihan ok nyt sinkkuna. Parisuhteen pakkosukuloinnit (joka toinen joulu toisen sukulaisilla) olisi tympeää. Todellisuudessa haluaisin jouluksi ulkomaille. Tänä vuonna en saa lomaa joulunajaksi niin ei onnistu, mutta ehkä seuraavana jouluna sitten.
Miten vietit joulua ennen kuin lopetit viettämisen?
Meillä joulu sen sijaan on jo ajat sitten vaihdettu Suuren Rakastun Johtajan, Kim il Sungin syntymäpäivän viettoon hänen kasvokuvansa koristaman kakun perheenjäsentemme kesken jakamisella !
(Lapsemme ovat silloin saaneet lahjaksi aidon kansantasavallan pikkupioneerien asut ja luemme heille lukuja Kim-sedän 'Suuren Johtajan Rakastettujen Viisauksien ' kirjasesta..)
Miksi juuri joulusta pitää julistaa viettääkö soitä vai ei? Harvempi möykkää agressiivisesti lopettaneensa tyystin juhannuksen tai vapunvieton.
Kanariansaarilla, ihanaa kun rantahietikolle tökätään risu joka tungetaan täyteen muovipalloja ja kas joulu on ;)
Joulu voi olla muutakin kuin uskonnollinen juhla, täällä kaamos-suomessa voi viettää valon ja hyväntahdon juhlaa, kukin tyylillään. Joulu on parasta aikaa keskellä pimeää talvea.
Eli siis... Öö... Vietät joulua itsellesi mieleisellään tavalla poimien ne itseä ilahduttavat tavat ja perinteet? Tätä suosittelen kyllä kaikille. Samoin kuin "turha hössötyksen" välttämistä, mutta tämänkin saanee jokainen määritellä itse mikä on turhaa.
Rakastan joulua ja aloitan sen laittamisen jo marras-joulukuun vaihteessa. Jouluksi tulevat kaikki lapset ja puolisot ja jopa osa puolisoiden vanhemmista. Koska meillä on tunnelmallinen joulu. Enkä minä ole stressaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Miten vietit joulua ennen kuin lopetit viettämisen?
Ihan normaalisti, kuten moni muukin (iso osa joulua oli oikeastaan sen joulun suunnittelu).
Ostin lahjoja, lähettelin kortteja, koristelin kotia jouluisammaksi, kuuntelin joulu musiikkia, katselin joululeffoja, hankin jopa joulukalentereja itselleni, ostin jouluherkkuja jotka oli lupa syödä vasta jouluna ja sitten oli ihan hirveä ähky ja huono olo kun tuli mätettyä niin paljon kaikkea..samaan aikaan ihmettelin miksei joulufiilistä tule vaikka teenkin kaikkea jouluisaa...kunnes ymmärsin että se joulufiilis ei tule, koska en ole enää lapsi ja joulut on eletty jo niin monet kerrat että sen hohto on poissa ja moni muukin asia elämänkatsomuksessa on muuttunut. Enhän minä enää sure sitäkään miten lapsuuden lelut ei enää innosta :)
-ap
Joulun ajan syömiset rajoittuvat meillä kahteen päivään, ei aloiteta marraskuussa torttujen paistamista, niinkuin joskus oli tapana ja ne piti tietenkin syödä pois ja paistaa lisää. Ja sitten piti vielä kaikenlaista vierasvaraa olla, ja niistäkin piti sitten loput syödä itse
Paino nousi joka joulun seutuun 2 kiloa, eikä tammikuun dieetillä loppullsiesti lähtenyt.
Nyt on hoikistuttu ja minimalistinen joulu ilman hössöstystä on ihanaa.
Edelleen monet tuovat meille jotain pulloissa olevia lahjoja, vaikka ei ole juotu alkoholia ainakaan 10 vuoteen. Ne annetaan sitten jollekin toiselle pistsäytyjälle seuraavana jouluna.
Eikä myydä