Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatiiko työnantajasi soittamaan sairauslomalla joka päivä töihin?

Vierailija
21.09.2024 |

Jos on esim. 4 päivää sairauslomaa, pitääkö sinun sairauslomalla soittaa joka aamu työnantajalle ja ilmoittaa, tuletko töihin vai et? 

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut niin lyhyitä pätkiä pois, että on riittänyt ilmoitus esimiehelle, saikkutodistusta en ole ikinä joutunut hankkimaan. Ilmoitus menee Teamsissa, ja joka aamu olen sen laittanut, jos on pitänyt olla pois pari päivää. Samalla vaivalla ilmoitus omalle lähitiimille.

Useimmiten sairaana on voinut kuitenkin tehdä edes päivän tärkeimmän yhden työjutun, jos sillä on ollut kiire. Etätyöläisenä on helppo lepäillä välissä.

Vierailija
62/63 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme jankkaaja täällä. Väännetään vielä rautalangasta.

Jos sinulla on sairauslomatodistus, niin siitä riittää että ilmoitat esihenkilölle, ei tarvitse kertoa syytä, vain kuinka pitkään olet poissa. Ja sitten toimitat lapun minne kyseessä firmassa se kuuluu. Sen jälkeen voit sulkea puhelimen, ei tarvitse vastata mihinkään.

Mutta jos työnantaja on tarjonnut etuuden, että omalla ilmoituksella voi olla sairauslomalla, niin sitten tehdään mitä siinä on sovittu. Eli pitää soittaa ja kertoa mikä sairaus on, jonka jälkeen esihenkilö joko myöntää poissaolon tai ohjaa työterveyteen. Eri firmoissa on eri käytännöt. Joissain pitää soittaa päivittäin, joissain saa yhden päivän, joissain viikon. Ja jos et halua kertoa sairautta, etkä soitella päivittäin, haet normaalisti työterveydestä sairausloman.

Omassa työpaikassani saa 1-4 päivää omalla ilmoituksella. Joka päivä pitää olla yhteydessä, ekana päivänä soi

Tämähän ei työoikeudellisesti myöskään ole totta. Lääkärintodistus on lääkärin arvio työkyvyttömyydestä, mutta työnantaja tekee itsenäisen päätöksen siitä, onko työntekijä omaan työhönsä työkyvytön. Työnantaja toki ottaa työsuojelullisen riskin, jos ei "noudata" lääkärin arviota, joten yleensä näistä ei tule mitään sanomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen saikulla esihenkilön luvalla niin se on päiväkohtainen juttu, eli joka aamu puhelu. Jos sairauslomatodistuksella niin sitten ilmoitetaan kerralla saikun kesto.

Edellinen esihenkilö soitteli minulle sairaalaan ja halusi käydä läpi lähetteitä, kun sanoin että ei minulla ole työläppäri mukana eikä tietosuojaturvallinen ympäristö, niin hän ehdotti että jos iltaipäivällä sitten, ehtisikö joku tuoda läppärin siihen mennessä. Ööö, olen toivottavasti iltapäivällä nukutettuna leikkauksessa (esihenkilö tiesi minun olevan odottamassa päivystysleikkausta) että jospa palataan asiaan saikun jälkeen ja siihen asti voitte keskenänne tehdä lähetteille mitä haluatte? Paitsi ettei voi kun esihenkilöllä ei valtuudet tai substanssiosaaminen riittänyt. Käsittelin niitä lähetteitä sitten pari päivää myöhemmin etänä kotoa käsin, ja yritin poimia sieltä potilasturvallisuuden näkökulmasta kriittiset. 

Tämä sairaanhoitajana julkisella sektorilla. En ehkä uskoisi itse jos en olisi kokenut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi