Vaatiiko työnantajasi soittamaan sairauslomalla joka päivä töihin?
Jos on esim. 4 päivää sairauslomaa, pitääkö sinun sairauslomalla soittaa joka aamu työnantajalle ja ilmoittaa, tuletko töihin vai et?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei lampaat, sairaslomalla ei tarvitse soittaa töihin eikä vastata esimiehen puheluihin.
Joissain työpaikoissa pitää.
Ei pidä, vaikka vaadittaisiin. Ette voi olla niin tietämättömiä. Ei voi olla ylivoimaista ottaa asiasta selvää.
Edellisessä työpaikassa soitto, tai viesti että esimies soittaa takaisin, joka ip huomisesta. Oli todella ärsyttävää yrittää arvailla, joko on huomenna toipunut työkuntoon vai ei. Sairauslomia lääkäriltä ei oikein suosittu, että ei turhaan ole vielä sairiksella jos onkin jo kunnossa. Minusta se sairauslomatodistus olisi ollut niin paljon selkeämpää eikä sitä painostusta että töihin vaan, kuulostat olevan hengissä.
Nykyisessä paikassa en oikein tiedä systeemiä niin hankin sen todistuksen ja sen mukaan.
Jos lääkärintodistus, niin riittää puhelu ekan sl-päivän aamuna. Esihenkilön luvalla saa olla maksimissaan pois 7 pv, mutta sairaudesta riippuu, kuinka usein pitää soitella. Korkeintaan 3 pv voi olla pois yhdellä soitolla (esim. normiflunssa). Sitten pitää taas esihenkilön arvioida puhelimessa onko tarvetta ohjata työterveyteen tai olisiko esim. yksi päivä lisää saikkua ok.
Itse teen tuon niin, että jos työntekijä soittaa ma aamuna, että on ollut koko viikonlopun flunssassa ja edelleen kipeä, niin annan 2 pv saikkua. Sitten ke pitäisi oikeasti soittaa, mutta mulle riittää tekstari, että pääseekö ke töihin (moni pääsee). Jos ei vielä torstainakaan ole kunnossa, niin sitten pitää kyllä soitella.
Tuo soittelu on meillä siksikin tärkeää, että saadaan sovittua miten työt perutaan ja minne kaikkialle ilmoitetaan poissaolosta. Lisäksi meillä on juuri vaihtunut työterveys, niin moni ei muista miten sitä saa käyttää, eikä ktoa pääse intraan tarkistamaan ohjeita. Voi tulla kallis lasku työntekijälle, jos menee jotain chattia käyttämään viikonloppuna tms. (Ei kuulu sopimukseen enää.)
Oletko sinä se työnantaja? Kohta pääset sinäkin vinkumaan työvoimapulaa, jos toimit noin. Työntekijä ei yleensä edes vastaa puhelimeen sairausloman aikana, eikä tarvitsekaan.
Jos on esimiehen myöntämä saikku niin kyllä, ihan normaali toimintatapa ilmoittaa jatkumisesta päivittäin. Sen sijaan jos on lääkäriltä haettu saikkulappu niin saikun keston mukaan ei tarvitse olla yhteydessä työpaikkaan.
Pitää soittaa joka päivä, jos kyse on 1-5 pv kestävästä omailmoituspoissaolosta.
Meillä on esihenkilö juuri vaihtunut. Nykyinen on epäpätevä mutta virkaintoinen. Vaatii heti todistusta. Mistäs sellaisen tekaiset, kun työterveyteen on pitkät jonot, kuten myös terveysasemille. Eikä haluaisi maksaa yksityiselle jostain muutaman päivän nuhakuumesaikusta.
Vaatii, mutta kävelen aina baarin ulkopuolelle soittamaan.
Kun vielä olin töissä, niin sairaslomatodistus ja se oli siinä. Senkin tehtaanlääkäri toimitti suoraan konttorille.
Se oli sitä huoletonta aikaa, tokikin kesken työpäivän sairastuttua, piti siitä vajaastakin päivästä olla todistus.
Nykyään on kuulemma mennyt hankalammaksi.
Minulla on ollut niin että jos sairasloma myönnetään esimiehen luvalla niin on täytynyt soittaa joka aamu töihin. Tähän se käytäntö muuttui jossakin kohdassa. Oli tosin vain 3 päivää palkallista esimiehen luvalla ja sitten tarvittaessa lääkäriin. Pari kertaa olin esimiehen luvalla ja kävin sittemmin mielummin suoraan työterveydessä ja toimitin esimiehelle sairaslomatodistuksen. Ymmärrän seurannan kyllä esimiehen toimesta mutta toisaalta toiminta on hieman loukkaavaa. Kaikkeen sitä ryhdytään valehtelijoiden takia, kaikki kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Hei lampaat, sairaslomalla ei tarvitse soittaa töihin eikä vastata esimiehen puheluihin.
Todistuksella ilmoitetaan kerran, mutta ilman todistusta päivä kerrallaan ilmoitetaan ainkin meillä. Yleensä haen todistuksen, jos tuntuu että menee useampi päivä sairastaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä, vaikka vaadittaisiin. Ette voi olla niin tietämättömiä. Ei voi olla ylivoimaista ottaa asiasta selvää.
Olen ollut samalla työnantajalla lähes 20 vuotta ja tiedän kyllä käytännöt.
Meillä esimies myöntää 1-3 päivää sairauslomaa omailmoituksella mutta päivän kerrallaan, eli pitää soittaa päivittäin jatkosta.
Toki voi myös suoraan hakea lääkärintodistuksen, tällöin ei tietenkään tarvitse soitella siihen myönnetyn saikun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkärintodistus, niin riittää puhelu ekan sl-päivän aamuna. Esihenkilön luvalla saa olla maksimissaan pois 7 pv, mutta sairaudesta riippuu, kuinka usein pitää soitella. Korkeintaan 3 pv voi olla pois yhdellä soitolla (esim. normiflunssa). Sitten pitää taas esihenkilön arvioida puhelimessa onko tarvetta ohjata työterveyteen tai olisiko esim. yksi päivä lisää saikkua ok.
Itse teen tuon niin, että jos työntekijä soittaa ma aamuna, että on ollut koko viikonlopun flunssassa ja edelleen kipeä, niin annan 2 pv saikkua. Sitten ke pitäisi oikeasti soittaa, mutta mulle riittää tekstari, että pääseekö ke töihin (moni pääsee). Jos ei vielä torstainakaan ole kunnossa, niin sitten pitää kyllä soitella.
Tuo soittelu on meillä siksikin tärkeää, että saadaan sovittua miten työt perutaan ja minne kaikkialle ilmoitetaan poissaolosta. Lisäksi meillä on juuri vaihtunut työterveys, niin moni ei muista miten sitä saa käyttää
Esimiehen tehtävä ei ole tehdä lääketieteellistä päätöstä eikä työntekijän tarvi kertoa voinnistaan kaikkea. Työterveyshuollon tiedot ja sisältö pitää olla työntekijöiden saatavilla. Sisällön saa työntekijä selville myös ottamalla yhteyttä työterveyshuoltoon. Edes tekstiviestiä ei tarvi sairaslomalta lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on esimiehen myöntämä saikku niin kyllä, ihan normaali toimintatapa ilmoittaa jatkumisesta päivittäin. Sen sijaan jos on lääkäriltä haettu saikkulappu niin saikun keston mukaan ei tarvitse olla yhteydessä työpaikkaan.
Ei tarvi soittaa, viestitellä eikä vastailla puhelimeen, vaikka olisi sairaslomalla omalla ilmoituksella.
Meillä myös täytyy soitella esimiehelle päivittäin mikäli on pois omalla ilmoituksella esim flunssan takia. Jos on lääkäriltä saikkulappu niin sitten ei tietenkään.
Itse pidän soittelua vähän hankalana, koska usein esimies on huonosti tavoitettavissa ja täytyy yrittää tavoittaa vähän väliä pitkin päivää. Kovassa kuumeessa olisi kiva levätä ja nukkua eikä päivystää puhelimessa. Tekstiviesti ei riitä ja esimies ei välttämättä soita takaisin, vaikka olisit itse yrittänyt soittaa jo kymmenen kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on esihenkilö juuri vaihtunut. Nykyinen on epäpätevä mutta virkaintoinen. Vaatii heti todistusta. Mistäs sellaisen tekaiset, kun työterveyteen on pitkät jonot, kuten myös terveysasemille. Eikä haluaisi maksaa yksityiselle jostain muutaman päivän nuhakuumesaikusta.
Niin tai voisiko olla että uusi esimies haluaa toimia firman ohjeistuksen mukaan? Erityisesti jos alaiset kyseenalaistavat hänen pätevyytensä heti kättelyssä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut samalla työnantajalla lähes 20 vuotta ja tiedän kyllä käytännöt.
Meillä esimies myöntää 1-3 päivää sairauslomaa omailmoituksella mutta päivän kerrallaan, eli pitää soittaa päivittäin jatkosta.
Toki voi myös suoraan hakea lääkärintodistuksen, tällöin ei tietenkään tarvitse soitella siihen myönnetyn saikun aikana.
Se on esimiehen toive, ei käytäntö, tapa johon olette suostuneet.
Olisiko antaa lakipykälää siihen esimiehelle joka päivä soittamiseen?
Vaatii joko päivän tai kahden välein, ja tiettyyn kellonaikaan eli puoli kahdeksan ja kahdeksan välillä. Sairaana sitten tosi kiva laittaa herätys, kun ei ole yöllä nukkunut juuri lainkaan.