Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatiiko työnantajasi soittamaan sairauslomalla joka päivä töihin?

Vierailija
21.09.2024 |

Jos on esim. 4 päivää sairauslomaa, pitääkö sinun sairauslomalla soittaa joka aamu työnantajalle ja ilmoittaa, tuletko töihin vai et? 

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vaati edellinen työnantaja. Oli erikoista, koska omalla ilmoituksella sai olla 3 sairaspäivää ja varmasti kuuli äänestä, että flunssa päällä. Silti piti joka aamu soittaa ja ilmoittaa onko vielä kipeänä. 

Juu sama meillä, joka aamu soitto että vielä olen kipeä. Pomon luvalla saa olla 5 pv kaikilla. 

Vierailija
42/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei lampaat,  sairaslomalla ei tarvitse soittaa töihin eikä vastata esimiehen puheluihin. 

Joissain työpaikoissa pitää. 

Ei pidä, vaikka vaadittaisiin. Ette voi olla niin tietämättömiä. Ei voi olla ylivoimaista ottaa asiasta selvää.

Olen ollut samalla työnantajalla lähes 20 vuotta ja tiedän kyllä käytännöt.

Meillä esimies myöntää 1-3 päivää sairauslomaa omailmoituksella mutta päivän kerrallaan, eli pitää soittaa päivittäin jatkosta.

Toki voi myös suoraan hakea lääkärintodistuksen, tällöin ei tietenkään tarvitse soitella siihen myönnetyn saikun aikana.

Se on esimiehen toive, ei käytäntö, tapa johon olett

Aivan, se lukee ihan työsopimuksessa. Siinä sovitaan kaikenlaista jota sitten yhdessä noudatetaan.  Jännä juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko antaa lakipykälää siihen esimiehelle joka päivä soittamiseen?

Ei ole lakipykälää vaan firmojen itse antama etuus. Vaihtoehtona on että heti ensimmäisestä saikkupäivästä pitää olla lääkärintodistus. Valinta on sinun, soitatko esimiehelle päivittäin vai vääntäydytkö lääkärille.

Vierailija
44/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole lääkärin määräämää saikkua työnantaja saa itse määritellä käytännön. Työnantaja saa myös vaatia saikkutodistuksen 1. päivästä lähtien, joten ilman lääkärin määräämää saikkua sairaspoissaolo perustuu työnantajan luottamukseen. Tällöin voi hyvin vaatia että pitää soittaa. 

Vierailija
45/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, nämä ovat työpaikalla sovittavia käytäntöjä. Jos sinulla on _lääkärin kirjoittama_ sairauslomatodistus niin silloin et ole velvollinen soittamaan työpaikalle päivittäin.

Osa työnantajista kuitenkin myöntää sairauslomaa työntekijän omailmoituksella, ja silloin voidaan määritellä sen ehdot, esim. se päivittäinen puhelinsoitto. 

Vierailija
46/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on esimiehen luvalla saikulla, niin joka aamu ennen työvuoron alkua pitää soittaa,jos saikku jatkuu. Jos on lääkäristä saikkulappu, niin ei tarvi soittaa. Kaikissa työpaikoissa missä olen ollut pitää soittaa saikusta, ei riitä sähköposti tai tekstiviesti eikä muutkaan viestivaihtoehdot. 

Vierailija
47/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei lampaat,  sairaslomalla ei tarvitse soittaa töihin eikä vastata esimiehen puheluihin. 

Ei pidä, vaikka vaadittaisiin. Ette voi olla niin tietämättömiä. Ei voi olla ylivoimaista ottaa asiasta selvää.

Olen ollut samalla työnantajalla lähes 20 vuotta ja tiedän kyllä käytännöt.

Meillä esimies myöntää 1-3 päivää sairauslomaa omailmoituksella mutta päivän kerrallaan, eli pitää soittaa päivittäin jatkosta.

Toki voi myös suoraan hakea lääkärintodistuksen, tällöin ei tietenkään tarvitse soitella siihen myönnetyn saikun aikana.

Se

Olkoot vaikka työsopimuksessa, se ei silti ole lainvoimainen eikä velvoittava.

Vierailija
48/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimiehen tehtävä ei ole tehdä lääketieteellistä päätöstä eikä työntekijän tarvi kertoa voinnistaan kaikkea. Työterveyshuollon tiedot ja sisältö pitää olla työntekijöiden saatavilla. Sisällön saa työntekijä selville myös ottamalla yhteyttä työterveyshuoltoon. Edes tekstiviestiä ei tarvi sairaslomalta lähettää."

Kyllä, esimiehen tulee tehdä "maalaisjärkeen" perustuva päätös sairausloman myöntämisestä. Jos työntekijä kertoo, että hänellä on 38 astetta kuumetta, yskittää ja nenä vuotaa, niin esihenkilö pystyy maalaisjärjellään päättämään, että saikku muutamalle päivälle on todennäköisesti riittävä. Luonnollisesti aina mainitaan, että jos oireet pahevat tai työntekijä niistä huolestuu, niin pitää olla itse yhteydessä työterveyteen. 

Jos työntekijä taas kertoo (näin joskus käynyt), että kuumetta 39,5, pyöryttää ja henki ei tunnu kulkevan. Ei flunssaa tai yskää, niin esihenkilön kuuluu taas tehdä se maalaijärjen päätös, että nyt pitää olla yhteydessä työterveyteen, eikä vaan tyynen rauhallisesti myöntää viikko saikkua.

Jos työntekijä ei halua kertoa voinnistaan, niin sitten taas ohjataan sinne työterveyteen. Ei vaan voi sanoa, että olen kipeä, en kerro miten, anna saikkua.

Muistutan aina työntekijöitä, että kopsaisivat intrasta kaikki työterveyteen liittyvät ohjeet vaikka henk. koht. sähköpostiinsa, mutta enpä usko, että jokainen tuota tekee, ainakaan aina sopimusten muuttumisen jälkeen. Sekä työterveyden, että intran sivuilla lukee, että yhteydenottajan tulee itse tietää, mitä soppariin kuuluu. Eivät osaa sitä työterveydestä varmaksi sanoa. Sopparit ovat todella monimutkaisia.

Jos kerran tekstariakaan ei tarvitse saikulta lähettää, niin mistä ihmeestä se työnantaja tietää, että miksi työntekijä ei ole saapunut aamulla paikalle? Jos siis saanut saikkua lääkäriltä.

T.24

Vierailija
49/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lakipykälää vaan firmojen itse antama etuus. Vaihtoehtona on että heti ensimmäisestä saikkupäivästä pitää olla lääkärintodistus. Valinta on sinun, soitatko esimiehelle päivittäin vai vääntäydytkö lääkärille.

Myös lääkärille voi soittaa tai keskustella nettiklinikalla ja saada sairauslomatodistuksen sitä kautta useammaksi päiväksi.

Vierailija
50/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Esimiehen tehtävä ei ole tehdä lääketieteellistä päätöstä eikä työntekijän tarvi kertoa voinnistaan kaikkea. Työterveyshuollon tiedot ja sisältö pitää olla työntekijöiden saatavilla. Sisällön saa työntekijä selville myös ottamalla yhteyttä työterveyshuoltoon. Edes tekstiviestiä ei tarvi sairaslomalta lähettää."

Kyllä, esimiehen tulee tehdä "maalaisjärkeen" perustuva päätös sairausloman myöntämisestä. Jos työntekijä kertoo, että hänellä on 38 astetta kuumetta, yskittää ja nenä vuotaa, niin esihenkilö pystyy maalaisjärjellään päättämään, että saikku muutamalle päivälle on todennäköisesti riittävä. Luonnollisesti aina mainitaan, että jos oireet pahevat tai työntekijä niistä huolestuu, niin pitää olla itse yhteydessä työterveyteen. 

Jos työntekijä taas kertoo (näin joskus käynyt), että kuumetta 39,5, pyöryttää ja henki ei tunnu kulkevan. Ei flunssaa tai yskää, niin esihenkilön ku

Esimiehen tehtävä ei ole edes maalaisjärkinen sairauslomapäätös. Sekin on lääketieteellinen arvio.

Vierailija
51/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työntekijä taas kertoo (näin joskus käynyt), että kuumetta 39,5, pyöryttää ja henki ei tunnu kulkevan. Ei flunssaa tai yskää, niin esihenkilön ku

Sairauslomasta ilmoitetaan esimiehelle. Muita ilmoituksia ei tarvi tehdä.

Vierailija
52/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin lääkärin määräämä sairausloma ilmoitetaan esimiehelle. Ilmoituksen jälkeen ei tarvitse tehdä muita ilmoituksia.

Vierailija
53/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö. Jos työnantajasi antaa sinun olla sairauslomalla vaatimatta lääkärintodistusta hän saa vaatia sinua soittamaan vaikka kolme kertaa päivän aikana. Vaihtoehto on vaatia lääkärin määräämää sairauslomaa heti ekasta päivästä alkaen. Huom! Ilman sitä olet työnantajan piikkiin poissa työstä ilman virallista sairauslomaa. Koska sairausloman määrää aina lääkäri. 

Vierailija
54/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sanomista, kun ilmoitin vain, että kävin lääkärissä ja minulla on nyt sairauslomaa siihen ja siihen asti. Luulin, että asia on sillä selvä, mutta olisikin pitänyt herätä joka aamu soittamaan ennen työvuoron alkua. Sellaista ei ollut missään kerrottu. Ainoastaan oli sanottu, että omalla ilmoituksella saa olla pois päivän kerrallaan.

Vierailija
55/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tämä työnantaja olla itse kipeä.

Vierailija
56/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jankkaaja täällä. Väännetään vielä rautalangasta.

Jos sinulla on sairauslomatodistus, niin siitä riittää että ilmoitat esihenkilölle, ei tarvitse kertoa syytä, vain kuinka pitkään olet poissa. Ja sitten toimitat lapun minne kyseessä firmassa se kuuluu. Sen jälkeen voit sulkea puhelimen, ei tarvitse vastata mihinkään.

Mutta jos työnantaja on tarjonnut etuuden, että omalla ilmoituksella voi olla sairauslomalla, niin sitten tehdään mitä siinä on sovittu. Eli pitää soittaa ja kertoa mikä sairaus on, jonka jälkeen esihenkilö joko myöntää poissaolon tai ohjaa työterveyteen. Eri firmoissa on eri käytännöt. Joissain pitää soittaa päivittäin, joissain saa yhden päivän, joissain viikon. Ja jos et halua kertoa sairautta, etkä soitella päivittäin, haet normaalisti työterveydestä sairausloman.

Omassa työpaikassani saa 1-4 päivää omalla ilmoituksella. Joka päivä pitää olla yhteydessä, ekana päivänä soitto, sen jälkeen voi sopia riittääkö tekstari vai soitetaanko. Esim. flunssan kohdalla ekana päivänä jo kuulee että  ei pariin päivään pääse, niin tekstari riittää lopuilta päiviltä.

Vierailija
57/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä nykyisestä kun en ole ollut saikulla. Aikaisemmista työpaikoista ei ykaikäön ole vaatinut soittamista päivittäin.

Vierailija
58/63 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on esimiehen luvalla saikulla, niin joka aamu ennen työvuoron alkua pitää soittaa,jos saikku jatkuu. Jos on lääkäristä saikkulappu, niin ei tarvi soittaa. Kaikissa työpaikoissa missä olen ollut pitää soittaa saikusta, ei riitä sähköposti tai tekstiviesti eikä muutkaan viestivaihtoehdot. 

Meillä riittää ilmoitus sähköpostitse.

Vierailija
59/63 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvisi, että mulita työntekijöiltä ei vaadita lääkärin määräämällä sairauslomalla soittoa joka päivä, vaan ainoastaan minulta. Olen ollut vuoden aikana sairauslomalla vain tämän yhden kerran.

Vierailija
60/63 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Lassila&Tikanojalla pitää soittaa joka aamu esimiehelle sairaslomasta. Saa olla tietyn ajan pois esimiehen luvalla, mutta vain päivä kerrallaan. Sähköposti ei käy, viesti ei käy, vain soitto kelpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän