Sotejohtajat leikkaisivat itse esimerkiksi kouluterveystarkastuksista, neuvolakäynneistä ja lastensuojelun henkilöstömitoituksesta.
Lapsilta pitää siirtää varoja vanhusten hoivaan.
"Monet johtajista esittävät kouluterveydenhuollon tarkastusten rajaamista vain niille, joilla tarkastuksiin on tarve. Kyse ei siis olisi enää kaikkia koululaisia koskevasta oikeudesta.
Samaa esitetään neuvoloiden laajoihin terveystarkastuksiin, joita nykyisen tarjotaan perheelle, kun lapsi on neljän kuukauden, 18 kuukauden ja neljän vuoden ikäinen."
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörätuolissa ja vaipoissa olevat, puhumaan kykenemättömät, vammaiset eivät koskaan tule veroja maksamaan. Heitä on ihan turha opettaa erityiskouluissa. joku päiväkerho riittäisi ihan hyvin.
Eikä ne vihanneksena laitoksissa makaavat vanhuksetkaan. Jätetään hoitamatta, selvää säästöä.
Mielisairaista ei ole mitään hyötyä, ts. kai ne roviolla vois polttaa samantien.
Hieltä tai hajuvesi Joylta haisevat, perunanenäiset , terävänenäiset, pullohartiaiset, isohampaiset. Mä en tykkää niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin tietoinen, että joku päivä saatan itsekin olla monisairas vanhus, mutta vierastan ajatusta, että ihminen ikäänkuin ei saisi kuolla. Itse hoitajana ajattelen, että kokonaiselinvuosia oleellisempaa on, ovatko viimeiset vuodet suht terveet. Miksi pitää väkisin nippanappa hengissä ihmistä, joka olisi 50v sitten kuollut saappaat jalassa 10v nuorempana, mutta todnäk tyytyväisempänä.
50 vuotta sitten lapsikuolleisuuskin oli suurempi kuin nykyään, joten miksi lapsia pidetään väkisin hengissä? Suuri lapsikuolleisuus on maailman normaalein asia. Pienet lapset pitäisi sulkea kokonaan kaiken terveyden- ja sairaudenhoidon ulkopuolelle. Se olisi luonnollisin asia. Luonto korjaa liian heikot lapset pois.
Siinä taas boomeri kertoo miten asiat on. On ollut suurilla ikäluokilla niin etuoikeutettu elämä, et
Siinä taas korvantaukset niin kuivaamatta. Mene sinne äikän tunneille istumaan ja opettele erilaisia ilmaisutapoja. Kirjoittele sitten, kun hoksaat, mistä oli kysymys.
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin tietoinen, että joku päivä saatan itsekin olla monisairas vanhus, mutta vierastan ajatusta, että ihminen ikäänkuin ei saisi kuolla. Itse hoitajana ajattelen, että kokonaiselinvuosia oleellisempaa on, ovatko viimeiset vuodet suht terveet. Miksi pitää väkisin nippanappa hengissä ihmistä, joka olisi 50v sitten kuollut saappaat jalassa 10v nuorempana, mutta todnäk tyytyväisempänä.
50 vuotta sitten lapsikuolleisuuskin oli suurempi kuin nykyään, joten miksi lapsia pidetään väkisin hengissä? Suuri lapsikuolleisuus on maailman normaalein asia. Pienet lapset pitäisi sulkea kokonaan kaiken terveyden- ja sairaudenhoidon ulkopuolelle. Se olisi luonnollisin asia. Luonto korjaa liian heikot lapset pois.
Siinä taas boomeri kertoo miten asiat on. On ollut
Epärelevantti ja epäselvä kommentti. Ei muuta yhtään asian dynamiikkaa ja sisältöä.
"Siinä taas korvantaukset niin kuivaamatta. Mene sinne äikän tunneille istumaan ja opettele erilaisia ilmaisutapoja. Kirjoittele sitten, kun hoksaat, mistä oli kysymys."
Mä en taas huomaa muuta kun että on boomerilla taas viimeset nuttaranhaivenet tiukalla ja törkyturpa laulaa. Pitäiskö käydä vähän tuttipulloon lämmittääs maitoa ja vaipat vaihtaas, niin jos se olokin siitä helpottais - eri
Myös vanhuksia pidetään turhaan hengissä lääkkeillä, leikkauksilla, hoivapalveluilla. 100 vuotta sitten ei ollut rampoja 100-vuotiaita käänneltävinä hoivalaitoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten näköongelmatkin paljastuu yleensä kouluterkkarilla. Etenkään pienet koululaiset ei aina ymmärrä kuinka hyvin kuuluisi nähdä.
Tuolla mannereuroopassa lasten näköongelmat paljastuu säännöllisissä lääkärintarkastuksissa eikä "yleensä paljastu" epäpätevän hoitajan tarkastuksessa.
Ne vaativat ihan silmälääkärin tarkastuksen, edes optikko ei riitä saati sitten terveydenhoitaja. Käsittämättömät luulot kyvyistään näillä terveydenhoitajilla.
suomessa ei ole koskaan kaikki lapset päässeet silmälääkärin tarkastukseen: aina on lasten näkö tarkastettu hoitajan toimesta ja jos lääkäri on pitänyt terveystarkastusta, niin hänen toimestaan. Sitten lapset, jotka eivät ole nähneet taululla kaikkea, on lähetetty sairaalaan silmälääkärin tutkimuksiin, jos tarvetta on ollut
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina kouluilta on tullut aivan päinvastaista käsitystä siitä, *voiko kouluilta leikkaa hoitajia surutta*. Ampumisten, puukotusten, julman kiusaamisen täyttäessä lööpit, kysytään julkisuudessakin, että tarvittaisiinko oma hoitaja kouluun pysyvästi, päivittäin. Lapset, koululaiset ja nuoret voivat huonosti juuri heihin kohdistuvien leikkausten vuoksi. Suuresti arvostamasi ostopalvelu-lääkäri tekee tärkeää työtään kerran kolmessa vuodessa 15 min/koululainen. Määrä ei ehkä lopulta ole riittävä kouluterveydenhoitomuoto sinunkaan mielestäsi jos hiukan tutustut asiaan, josta ei nyt näytä olevan mitään käsitystä. Vaikka hoitajan työtä ei yhteiskunnassa arvostetakaan, niin noin henkilökohtaista, ammattiin kohdistuvaa vihaa voisi purkaa ammattilaisen kanssa.
Viimeinen asia, jota tämä konkurssi kypsä maa kaipaa, on lisätehtäviä, -normeja ja -vastuita, joihin pitää palkata lisää hoitajia. Hoitajien määrästä leikkaaminen ei ole vihaa, vaan taloudellisrealiteettinen asia. Heitä on paljon ja ovat helpommin korvattavissa kuin lääkärit, tehostamisen varaa löytyy. Yritysmaailmassa harrastetaan tällaisia henkilöstövähennyksiä vuosittain, ei taida olla se puoli tuttua sinulle.
Ostopalvelulääkärit ovat täällä kun lait ovat asetettu niin tiukoiksi, että välttääkseen rikkomasta lakia, hyvinvointialueet turvautuvat viimeisenä oljenkortena tähän ratkaisuun. Mielestäni hyvin voitaisiin löysentää ja poistaa kaikenlaisia hoitotakuu ja muita epärealistisia hoitajamitoituksia. Ne ovat suunnitelleet norsunluutornissa kaiken maailman dosentit ja kentästä vieraantuneet poliitikot.
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas boomeri kertoo miten asiat on. On ollut
Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!
Vierailija kirjoitti:
Myös vanhuksia pidetään turhaan hengissä lääkkeillä, leikkauksilla, hoivapalveluilla. 100 vuotta sitten ei ollut rampoja 100-vuotiaita käänneltävinä hoivalaitoksissa.
100 vuotta sitten suuri osa lapsista kuoli jo pienenä, kuten lasten kuuluukin kuolla. 100 vuotta sitten ei myöskään ollut koulunkäyntiavustajia, kouluruokaa, päivähoitoa, kotihoidontukia eikä muutakaan lasten hyysäystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri laajat ja tärkeimmät tarkastukset karsitaan mutta turhimmat terveydenhoitajan tarkastukset jätetään? Neuvolan tavalliset tarkastukset voisi karsia heti, mutta lääkäritarkastukset jättää entiselleen.
Etkö tänäkään vuonna päässyt sairaanhoitajakouluun vai mikä on ongelma?
Neuvolasta ei ole mitään hyötyä 95 %:lle perheistä. Jos on lukutaitoinen niin osaa kyllä lukea terveysasiat netistä eli paljonko D-vitamiinia lapsi tarvitsee. Siihen kiteytyy neuvolan anti. Mitä te neuvolaa puolustavat olette sieltä saaneet? Ettekö ole itseohjautuvia, ette osaa hakea tietoa?
Täällä on paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat suullista opastusta ja niin, että neuvoja antava terveydenhuollon työntekijä tavataan h
Lisääntyminen pitää säätää luvanvaraiseksi, jotta kaikenlaiset uunot eivät voi lapsia hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 vuotta sitten suuri osa lapsista kuoli jo pienenä, kuten lasten kuuluukin kuolla. 100 vuotta sitten ei myöskään ollut koulunkäyntiavustajia, kouluruokaa, päivähoitoa, kotihoidontukia eikä muutakaan lasten hyysäystä.
Ja anna kun arvaan, oot ite syntyny viimestään 80-luvulla, ja päässy nauttimaan terveydenhoidosta kouluruuasta yms. muusta kivasta. Maailma on muuttunu siitä mitä se oli 100 vuotta sitten, ja oot itekkin eläny sitä uutta aikaa, mutta silti glorifioit aikoja jolloin kaikki oli huonommin, aikaa, jolloin säkin hyvä jos vuoden ikäseks oisit kerinny. Herää vaan kysymys, että onko hölmöydellä rajoja?
"Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei! OLen mäkkärin vuoropäällikkö ja hommanani on valvoa että kaikki tarjoilijat vuorollaan sanovat JES!Hei!"
Painu veeti v.ittuun!! Paitsi sellasta et tuu elämäs aikana löytään, niin painu h.elvettiin!!!
Vierailija kirjoitti:
No boomereita pidetään hengissä vaikka koko muu maailma tuhoutuisi. On se niin tärkeä ikäluokka. Hiihti kouluun ja kaikkea. Boomereiden tapauksessa sekin on luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeasti vammaisia lapsia viedään taksilla erityiskouluihin. Jokaisella oma avustaja siellä. Näistä ei koskaan tule veronmaksajia. Mikä järki tässä on?
Tämä on suomessa oike rahareikä. Perheessä voi olla toinen vanhempi koko ajan kotona ja kotona kaksi autoa, mutta silti se kotona oleva vanhempi ei millään tunnu kykenevän viemään sitä vammaista lasta kouluun, vaan pitää olla kunnan maksama kyyti, koska se pitää tarjota kaikille. Tai sitten ei voi muuttaa pois maalta, koska "tämä on meidän koti" lähemmäs koulua, koska ei tarvitse, koska kyllähän kunta maksaa lapsen koulukyydityksen. Sitten jos on koulukyyti joskus edes kaksi minuuttia myöhässä niin kotona oleva vanhempi kirjoittaa tulikivenkatkuisen yleisönosastonkirjoituksen, kun hänen lumihiutaleensa sai raivokohtauksen, koska hänelle pitää kaiken tapahtua täsmällisesti kellon kanssa. (hitto... olisi kääntänyt sen lapsen kello taaksepäin, niin lapsi ei olisi edes tajunnut, että kuski on myöhässä)
Tuo oli kärjistetty esimerkki, tiedän, mutta ymmärrän kyllä hyvin tarpeen alkaa perata pois turhia rahareikiä. Sellainen perhe ei vain tarvitse mitään koulukyytiä lapsillee, jos vaikka toinen vanhempi on kotona auton kanssa kuitenkin joka päivä lapsen lähtiessä kouluun.
Tai jonkun äidin vinkuna siitä, että hänen lumihiutalettaan syrjittiin, kun lumihiutale ei päässyt luokan mukana retkelle paikkaan, jonne ei pääse pyörätuolilla. Niinpä kaikilta kiellettiin retki. Meilla lapsena päiväkodissa joskus joku joutui jäämään pois retkeltä, koska syy x tai y eikä siitä mitään itkukohtauksia tullut vanhemmalta. Lapsi saattoi itkeä vähän, mutta hänellekin se oli sitten opin paikka, että aina ei vaan voi mennä kaikkien mukana kaikkialle, että se on tosi kurjaa, mutta siitä pettymyksestä voi päästä yli ja seuraavalla kerralla sitten päästä. Sellaista tapahtuu elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ja niin halutaan, että olisi jatkossakin. Sen sijaan boomereita ei haluta pitää keinotekoisesti elossa yhtään sen pidempään. Ei kyllä ole kahta sanaa haluaisinko pelastaa vastasyntyneen vai jonkun eläkekusettaja-boomerin elämän. Boomereihin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ironista, että nyt nämä asiat ovat vanhuksilla ja heitä pidetään väkisikin elossa. Suorastaan hyysätään..Eipä ollut 100 vuotta sitten..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät itekkin, että tollasessa systeemissä sä oisit ollu niitten heikkojen joukossa, jotka ois ekak
En todellakaan olisi ollut. En ole tarvinnut sairaanhoitoa, en varsinkaan lapsena. Nykyajan kersat ovat heikkoa tekoa, on sairasta hyysätä heikkogeenisiä kakaroita. Suurimman osan kakroista kuuluu kuolla lapsena. Se on biologisesti luonnollista. On epäluonnollista pitää lapsia väkisin hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No boomereita pidetään hengissä vaikka koko muu maailma tuhoutuisi. On se niin tärkeä ikäluokka. Hiihti kouluun ja kaikkea. Boomereiden tapauksessa sekin on luonnollista.
Mitä oikein sössötät? Suurin osa boomereista on jo kuollut. Suuri osa heistä kuoli jo lapsena. Nykyajan lapset ovat se ikäluokka, jota pidetään väkisin hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat on kyllä ahnein ja tyhmin sukupolvi ikinä. Lapsilta ollaan viemässä jo neuvola-aikojakin, mutta lehdessä itketään kun Sirkka 81-vee ei saanut julkiselta syöpähoitoa.
Mikä tätä maata vaivaa?? Miksi lapsia saa kohdella kuin kakkosluokan kansalaisia? Minkä takia ainoastaan eläkkeellä olevien palvelut merkkaavat?
Eipä niitä eläkeläisiäkään tahdota hoitaa. Tiedätkö yhtään missä kunnossa olevia ihmisiä joutuu asumaan kotonaan.
On aika paljon vanhuksia, kehitysvammaisia ja muita tuen tarvitsijoita, myös mielisairaita jotka asuvat yksin eivätkä osaa pärjätä arjessa. Olisi jo aika niille laitoksille sillä vuokra-asunnot repeävät liitoksistaan ja elo on turvattomampaa näiden keskellä. En kyllä vanhuksia lue tähän turvattomuuden tuojiin mutta nu
Kyllä nämä vanhuksetkin voivat tuoda turvattomuutta, jos esim. höperyyksissään saavat aikaan tulipalon tai vesivahingon tms.
Silloinhan nimenomaan vanhushoidosta ja eläkeläisistä voidaan säästää.vanhemmilla on vastuu lapsistaan ja sitä vastuuta tässä kannetaankin, että halutaan pitää voimavarat lapsissa. Jokainen vanhempi ei voi olla terveydenhuollon ammattilainen ja siksi se järjestetään ammattilaisten kautta.