Mitä korjaisit mun syömisissä kun tarkoitus on laihtua
Olen 153/72 ja 66v. Nyt olis saatava painoa alemmas, olis elo keveämpää. Mitään sairauksia ei ole tällä hetkellä lukuunottamatta molempien polvien nivelrikko. Polvet menny rikki työn vuoksi jo hoikkana ollessa. Veriarvot ok, verikokeessa olin viime kuun lopussa.
Ja sitten ne syömiset:
Syön ekan kerran muutaman tunnin heräämisestä. Sitä ennen olen juonut kupillisen kahvia.
2 näkkäriä, päällä yhteensä 3 viipaletta meetwurstia ja 1 keitetty kananmuna, juomana vettä.
Seuraava ruoka on ns. lämmin ruoka.
Vaihtoehtoja
- kasvis-makkaramunakas
- uunilihaa, peruna, kasviksia
- jotain kalaa (seitä/sardiinia oliiviöljyssä tms.) kananmunakastikkeella, peruna, kasviksia
- jotain pastajuttua
- paljon muitakin ruokia on, mutta laitoin tähän vain muutaman.
Seuraavaksi syön pari voileipää (teen omat "pehmeet" leivät itse, niissä on kaurahiutaleita, vehnäjauhoa, vettä, voita ja hiivaa) päällä sulatejuustoa ja jotain kasvista. Juomana vettä.
Sitten vielä illemmalla "lämmin ruoka"
Karkkia en syö, satunnaista suklaata/salmiakkia lukuunottamatta.
Omenapiirakan leivon joka toinen vuosi, kauralastuja kerran vuodessa. Valmiina näitä tuotteita tai muutakaan pullaa tms. en pysty syömään, niiden valmistusaineiden vuoksi.
Kommentit (160)
Mä vaihtaisin itse leivotun leivän täysjyväleipään tai ruisleipään ja meetwurstin johonkin kevyempään. Jo noi pienet valinnat voi johtaa laihtumiseen ja ap on jo 5kilon päässä siitä.
Vai oliko ap:lla joku syy tuohon omaan leipään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat painaa 68 kg ollaksesi normaalipainoinen, eli eipä sun tarvitse vaihtaa kuin esim meetvursti keittokinkkuun tjsp. Yli 65-vuotiaalla on korkeammat rajat BMI:ssä, on turvallisempaa olla pikkuisen pulleampi kuin normaalia laihempi. Läskit suojaavat luunmurtumilta.
153 cm pituinen on ylipainoinen painaessaan 68 kg.
Ei ole tuon ikäisenä. Usko jo ääliö, yli 65-vuotiaalla on suuremmat painoindeksirajat.
Jos viilataan pilkkua, niin tuon ikäinen on ylipainoinen 68-kiloisena, silloin BMI on yli 29, mikä oli se maksimi. Hänen pitäisi siis painaa alle 68 kiloa ollakseen normaalipainoinen.
Ei mikään paha tavoite ap:lle kuitenkaan.
Laskurin mukaan tuo paino on tasan 29, eli ei ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat painaa 68 kg ollaksesi normaalipainoinen, eli eipä sun tarvitse vaihtaa kuin esim meetvursti keittokinkkuun tjsp. Yli 65-vuotiaalla on korkeammat rajat BMI:ssä, on turvallisempaa olla pikkuisen pulleampi kuin normaalia laihempi. Läskit suojaavat luunmurtumilta.
Ei ole tuon ikäisenä. Usko jo ääliö, yli 65-vuotiaalla on suuremmat painoindeksirajat.
Jos viilataan pilkkua, niin tuon ikäinen on ylipainoinen 68-kiloisena, silloin BMI on yli 29, mikä oli se maksimi. Hänen pitäisi siis painaa alle 68 kiloa ollakseen normaalipainoinen.
Ei mikään paha tavoite ap:lle kuitenkaan.
Laskurin mukaan tuo paino on tasan 29, eli ei ylipainoa.
Laskurin? Ahaa.
No, laskimen mukaan saadaan 68/(1.53*1.53) = 29,048 656 499 636 891 793 754 538 852 578..
eli niukasti yli 29.
Muutenkin se normaalipainon alue on < 29. BMI 29 on jo ylipainoa.
Makkarat ja leikkeleet pois. Ovat epäterveellisiä. Niitä ei pidä syödä vaikka ei laihduta. Joskus niitä voi syödä mutta ei joka viikko.
Päivän aterioita jakaisin vielä vähän useampaan, aamupalan alle joku pieni suupala pian heräämisen jälkeen ja siirtäisin tuon illan lämpimän ruoan (oletettavasti täyttävämpi kuin nuo leivät?) aiemmaksi. Aamupalan ja lounaan tulisi olla ne reilummat ateriat ja lounaan jälkeen jo karkeasti 2/3 päivän kaloreista syötynä.
"Esiaamupala" käynnistää aineenvaihdunnan, aamupuoliskolla hyvin syönti vähentää tarvetta syödä enemmän illalla ja pienemmät ateriat on yleisesti hyvä idea.
Varsinaisten ruokien kanssa monipuolisuus on hyvä, rasvojen laatuun kannattaa kiinnittää huomiota ja muuten huolehtia että kutakin makroravinnetta tulee saatua riittävästi.
Ekan postauksen listalla ei ollut tuoreita kasviksia tai salaatteja, niitä kannattaa lisätä. Salaateista saa vaikka mitä villejä yhdistelmiä eikä tarvi tyytyä perus tomaattiin ja kurkkuun. Eri salaatti- ja kaalilaatuja sekaisin, broileria tai kalaa, nyhtökauraa, kikherneitä, linssejä, kesäkurpitsaa, jotain juustoa, siemeniä tai pähkinöitä, sipulisilppua, persikkaa, omenaa, rypäleitä, erilaisia meloneita, kuivattuja karpaloita.. Mieleiset ainekset sekaisin ja joku kastike tai maustaa pohjan salaattisekoituksen maun mukaan pienellä määrällä oliiviöljyä, suolalla ja pippurilla.
KOmppaan 86! Hedelmiä ja kasviksia lisää. Hanki lasiastioita, kannellisia. Sitten sunnuntai-iltana pilkkomistalkoot. Viikon kasvikset, säilö vedessä tai etikkaliemessä. etikkaa, vettä, sokeria ja suolaa, sokeria ei ole pakko ...ESIM! https://www.nauravanappi.fi/2018/04/lasiastiat-ruuan-sailytykseen-ja.ht…
Ruokasi ovat kertomasi perusteella aika kaloripitoisia, ja todennäköisesti annoskoko on siihen nähden liian iso. Kun pyrit laihduttamaan, et voi lyhyeen varteesi ja ikääsi nähden syödä yli 1500 kcal päivässä, ja todennäköisesti kalorimäärän pitäisi olla vielä reilusti alhaisempi. Voisit vaihtaa lihajalosteet (makkarat ja meetwurstit) leikkeleisiin ja lihaan, syödä kahden leivän sijaan vain yhden, ja kiinnittää huomiota levitteiden ja ylimääräisten rasvojen (esim. sardiinit öljyssä) kohtuullisempaan käyttöön. Lämpimän ruuan annoskoko tulisi myös pitää aisoissa, noin 250-300g riittää. Lisäksi voit syödä salaattia ja kasviksia rajattomasti, ja kannattaakin.
Vierailija kirjoitti:
Ruokasi ovat kertomasi perusteella aika kaloripitoisia, ja todennäköisesti annoskoko on siihen nähden liian iso. Kun pyrit laihduttamaan, et voi lyhyeen varteesi ja ikääsi nähden syödä yli 1500 kcal päivässä, ja todennäköisesti kalorimäärän pitäisi olla vielä reilusti alhaisempi. Voisit vaihtaa lihajalosteet (makkarat ja meetwurstit) leikkeleisiin ja lihaan, syödä kahden leivän sijaan vain yhden, ja kiinnittää huomiota levitteiden ja ylimääräisten rasvojen (esim. sardiinit öljyssä) kohtuullisempaan käyttöön. Lämpimän ruuan annoskoko tulisi myös pitää aisoissa, noin 250-300g riittää. Lisäksi voit syödä salaattia ja kasviksia rajattomasti, ja kannattaakin.
Mitään ei pidä syödä rajattomasti. Laihdutti tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mä vaihtaisin itse leivotun leivän täysjyväleipään tai ruisleipään ja meetwurstin johonkin kevyempään. Jo noi pienet valinnat voi johtaa laihtumiseen ja ap on jo 5kilon päässä siitä.
Vai oliko ap:lla joku syy tuohon omaan leipään?
Syy omaan leipään on teollisen leivän sopimattomat ainesosat.
Vierailija kirjoitti:
KOmppaan 86! Hedelmiä ja kasviksia lisää. Hanki lasiastioita, kannellisia. Sitten sunnuntai-iltana pilkkomistalkoot. Viikon kasvikset, säilö vedessä tai etikkaliemessä. etikkaa, vettä, sokeria ja suolaa, sokeria ei ole pakko ...ESIM! https://www.nauravanappi.fi/2018/04/lasiastiat-ruuan-sailytykseen-ja.ht…
Hedelmät ei oikein sovi laihduttajan syömisiin, liian paljon sokeria eikä ravintoa paljon mitään.
Metwursti ja muut makkarat pois. Laihduttajat luulee aina että pitää olla nälissään mutta ei tarvi, mahan voi täyttää ruoalla jonka energiatiheys on pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Metwursti ja muut makkarat pois. Laihduttajat luulee aina että pitää olla nälissään mutta ei tarvi, mahan voi täyttää ruoalla jonka energiatiheys on pienempi.
Vatsaa ei tarvitse TÄYTTÄÄ, vaan syödä vain tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään paha tavoite ap:lle kuitenkaan
Sinä voisit laihduttaa päätäsi, ei kiristäisi aivoja noin paljon, kun nyt pitää jo grammoja viilata.
Jätä hiilareita vähemmälle, kuten leivät, näkkärit ja pastat. Tämä siis vain laihtumisen ajaksi, ei niistä loppuiäksi tarvitse luopua. Meetwursti ei myöskään ole hyvä ratkaisu, todella rasvaista ja energiapitoista, vaihda vaikka kalkkunaleikkeeseen. Pienillä muutoksilla eteenpäin, ja jossain vaiheessa paino käänttyy laskuun. Unohda pikadieetit, ne kilot tulevat aina korkojen kera takaisin.
Aamulla juot pelkän kahvin? Ei koskaan kahvia tyhjään vatsaan eli nostaa stressitasoa elimistössä eli kortisalohormonia.
Hakeudu myös aamuisin aurinkoon, jos mahdollista. Lopeta iltasyömiset klo 18 jälkeen. Kaksi lämmintä ruokaa on ok, kunhan karsit noita muita väliruokia pois. Lisää salaatti aina 1/2 lautasesta mukaan. Ei tosiaan makkaroita.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut 16 kiloa vuodessa. Syön yhden lämpimän aterian päivässä, lautasmallin mukaisesti. Lisäksi ehkä pari voileipää tai munakkaan, jotain hedelmää, marjoja tai jogurttia, joskus puuroa. Juustosta pidän erityisesti, mutta sitä välttelen.
Lasken kaloreita sitä mukaa, kun syön. Yritän pitää kalorit alle 1200:ssa. Joskus onnistuu, joskus ei.
Toivottavasti et onnistu kovinkaan usein. Tuollainen kituuttaminen käy terveyden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät ei oikein sovi laihduttajan syömisiin, liian paljon sokeria eikä ravintoa paljon mitään.
Paskapuhetta, mä olen laihtunut vaikka syön hedelmän päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut 16 kiloa vuodessa. Syön yhden lämpimän aterian päivässä, lautasmallin mukaisesti. Lisäksi ehkä pari voileipää tai munakkaan, jotain hedelmää, marjoja tai jogurttia, joskus puuroa. Juustosta pidän erityisesti, mutta sitä välttelen.
Lasken kaloreita sitä mukaa, kun syön. Yritän pitää kalorit alle 1200:ssa. Joskus onnistuu, joskus ei.
Et harrasta liikuntaa kun kaloreita tulee noin vähän?
Vierailija kirjoitti:
Aamulla juot pelkän kahvin? Ei koskaan kahvia tyhjään vatsaan eli nostaa stressitasoa elimistössä eli kortisalohormonia.
Hakeudu myös aamuisin aurinkoon, jos mahdollista. Lopeta iltasyömiset klo 18 jälkeen. Kaksi lämmintä ruokaa on ok, kunhan karsit noita muita väliruokia pois. Lisää salaatti aina 1/2 lautasesta mukaan. Ei tosiaan makkaroita.
Juon tosiaan heti herättyäni kupillisen kahvia, enkä siitä luovu. Ja menen aamuisin ulos, paistoi tai ei. Ainoa este ulosmenolle on vesisade. Työn puolesta JOUDUIN ihan tarpeeksi olla ulkona vesisateella, joten nyt vanhana pysyn sateella sisällä. ap.