Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen aina ollut köyhä ja hämmästyn kun näen miten hienosti ihmiset asuvat

Vierailija
21.09.2024 |

Just katoin ohjelmaa, jossa kirjailijalla oli iso omakotitalo ja mietin, että miten jollain on ollut rahaa ostaa tuollainen ja sinne kaikki kauniit huonekalut, ja miten on varaa asua sellaisessa yksin. En ole koskaan edes ostanut sellaista tv-tasoa tai sohvaa, jonka oikeasti haluaisin, vaan aina sen halvemman ihan kelvollisen.

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse yhteiskunnan pohjasakkaa, eli yksinhuoltajan tytär, joka on itse myös yksinhuoltaja. Perintöä en ole saanut, enkä tule saamaankaan. Olen kuitenkin yksin saanut ostettua omakotitalon, remontoinut sen ja asun mukavasti lasteni kanssa. Toki asunnosta on vielä velkaa jäljellä. Sijoitan ja säästän ja matkoilla käydään harvakseltaan. Avainsana tässä on ehkä ymmärrys rahankäytöstä sekä riittävä palkkatulo, josta jää käytettäväksi säästöihin ja sijoituksiin. Työttömänä en tätä lystiä pystyisi kustantamaan, siksi minulla on myös sivutoiminen yritys jonka voin tarvittaessa kasvattaa täyspäivätyöksi. En halua olla riippuvainen vain yhdestä tulonlähteestä ja sijoittamisessa tavoitteena on saada riittävän iso salkku eläkepäiviä turvaamaan. Olen myös sijoittanut lapsilleni ja minun omaisuuteni jääkin sitten heille aikanaan perinnöksi.

Alanuoli tuli "yhteiskunnan pohjasakkaa" sanoista. Olet kaikkea muuta kuin pohjasakkaa. Kyllä siellä ollaan me sairastuneet työttömät jotka eletään minimituloilla.

Vierailija
142/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa suomalaisista köyhtyy avioerossa. Yksinhuoltajuus johtuu siitä, ettei ole edes pientä nöyryyttä sopia asioista ja erotaan. Minulla on paljon yksinhuoltajia ystävinä. Kenelläkään heistä ei ole omaa asuntoa. Joskus kokoonnutaan kymmenen hengen porukalla. Kaikki muut ovat eronneet, paitsi minä. Muut kituuttavat tosi köyhästi, paitsi minulla jää joka kuukausi rahaa säästöön. Olen tavis enkä ole koskaan saanut perintöjä. Minulle on joskus sanottu, että eroa. En ole eronnut, kun on yhdessä koottu, en halua hajottaa.

Jaa. Minä erosin väkivaltaisesta miehestä, en paljon miehen mielipidettä kysellyt, vaan otin lapset ja lähdin. Mulla jää palkkaa 2000e kuussa käteen, plus lapsilisät ja minimielarit, tosin lapset alkaa olla jo niin isoja, että loppuu molemmat. 

On omakotitalo, jo maksettu. Isossa kaupungissa, muttei pk-seudulla ja toki edullisemmata päästä. Nyt asuminen on halpaa, ja onpahan oma koti. Tottakai on ollut tiukkaakin, mutten ole sekuntiakaan katunut, ja varmasti tämä on ollut lapsillekin parempi. Heillä on hyvät välit isäänsä ja tapaamisia on aina ollut paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä on usein takana se että vanhemmat ovat aikoinaan säästäneet isohkon summan rahaa lapselle jonka on saanut aikuisena käyttöönsä. Vanhemmat ovat myös muuten tukeneet lasta, on saatettu esimerkiksi opiskeluaikana maksaa käytännössä kaikki lapsen kulut, lapsi on voinut asua ilmaiseksi vanhempien omistamassa asunnossa tms. Monet maksavat myös aikuisen työssäkäyvän lapsensa laskuja. Takaavat lainoja yms. Tiedän useita tällaisia varakkaiden perheiden lapsia jotka asuvat ja elävät todella hienosti verrattuna siihen millaisia omia tuloja heillä on.

Miten voit olla perillä useiden perheiden raha-asioista noin hyvin?

Ohis tuo on hyvä ja havainnollinen esimerkki. Ihmiset naiivisti kuvittelevat, että kaikki viettää samanlaista elämää kuin minä. Esim omassa lähipiirissä sinkku sai ison perinnön 15 vuotta sitten, kollegan isä on ison firman omistaja, toinen kollega saa vanhemmiltaan ja appivanhemmiltaan rahaa matkustamiseen ja lasten harrastuksiin, ystäväni mies sai ison perinnön ja ystäväni on tienannut kymmeniä vuosia hyvin, itse sain opiskeluaikana rahat elämiseen ja opiskeluun vanhemmilta ja sain hyväpalkkainen työn ja miehen jolla hyväpalkkainen työ. Ja kyllä kaikilla meillä on kivat asunnot ja sisustukset. Yksi ystäväni erosi 50 v ja kärsii ajoittain masennuksesta hänellä on  vaatimaton koti. Sisareni on ollut kotiäitinä pitkään ja hänen puolisonsä on duunari. Heilläkin vaatimaton koti.

Vierailija
144/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 3 lasta ja iso ok talo pk seudulla. Normaali 25 v laina-aika. Ostin lähes uuden auton hiljattain käteisellä. 

Vanhemmat ei totisesti ole antaneet yhtään mitään. Mutta kouluttauduin koska Suomessa se on onneksi mahdollista ilman isoja rahoja. En ottanut opintolainaa vaan tein töitä opiskellessani. 

Nämä asiat on jokaisen saavutettavissa jos on valmis tekemään töitä ja ei ole ihan tyhmä että pystyy hoitamaan itselleen hyvän tutkinnon. Verotus huolehtii siitä että velkaa on otettava mutta ei siinä mitään kovin ihmeellistä ole, se maksellaan pois ennen eläkeikää. 

Kyllä, kaikki tuo on äärimmäisen helppoa kun on hyvä tuuri että pääsee kouluun, pääsee töihin,saa riittävää palkkaa, joku toinen maksaa asumisen, kukaan teistä ei sairastu vakavasti sinä aikana ja puolisokin pysyy rinnalla ja maksaa mukisematta elämisen. Tosi helppoa! Miksi kaikki eivät tee samoin? 

Vierailija
145/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo mielipuoli jankuttaja saa pilata joka ketjun? Samaa jankkausta päivästä toiseen, kymmeniä viestejä.  Hitto että se on sairas! Mitään ei voi keskustella kun ketju täytyy samasta copypaste jankutuksesta, mistä muutkin ketjut. 

Vierailija
146/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menis töihin?

Ja jos kaikki menisi ja hankkisi tuollaiset elintavat niin maapallo tuhoutuisi varmaan viikossa? Tämä on siis todella tavoitteena?

Vierailija
147/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin kotia jota 90 miljoonan edestä 'rempattu' tajusin että meidän talot ovat aika vaatimattomia. Aina voi verrata muihin, ole tyytyväinen mitä sinulla on. Olet rikas kun vertaa vaikka peltihökkeliin, missä miljoonat asuvat.

Just näin! Voihan sitä omasta elämästään tehdä kurjaa kun vertaa kaikkea rikkaiden ihmisten elämään ja tuntea huonommuutta ja epäonnistumista. Kannattaa verrata itseään niihin joilla on vähemmän tuntematta kuitenkaan muuta kuin helpotusta että pääsee vähemmällä.

Vierailija
148/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen tekijän summa. Jos vanhemmilla on pitkä työura, voivat he tulla takaamaan hienon talon nuorillekin. Siinä sitten maksat sitä taloa 40v kumppanisi kanssa. Isovanhemmilta on voitu saada perintöä. Hieno asunto = paljon velkaa.

Avainsana on kumppani. Yksin on todella haastavaa ja varsinkin, jos on erehtynyt jossain vaiheessa lisääntymään.

Toinen avainsana on sijainti, Helsingissä perus kaksio maksaa enemmän kuin hulppea omakotitalo kaukana sivistyksen ulkopuolla.

Vierailija
149/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo mielipuoli jankuttaja saa pilata joka ketjun? Samaa jankkausta päivästä toiseen, kymmeniä viestejä.  Hitto että se on sairas! Mitään ei voi keskustella kun ketju täytyy samasta copypaste jankutuksesta, mistä muutkin ketjut. 

Ei ole sairas vaan nuo on Suomen sääntöjä ja uusia lakeja.

Älä soita ensi vuonna palkanlaskijalle miksi tilille on tullut vähemmän rahaa, kun olet saikuttanut.

Vierailija
150/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa sukupolvien aikana kertynyt varallisuus. Kun menin yliopistoon, elin solukämpässä, 195euroa jäi tukia elämiseen vuokran maksun jälkeen. Osalle vanhemmat osti asunnon keskustasta. Osalla on sijoituksia jo nuorena (vanhemmilta saatu) ja saavat osinkoja samalla kun itse ostan tarjoushedelmiä kaupasta. Osa saa vanhemmilta 30 000e auton käyttöön jo nuorena.

Lähtökohdat on niin erit. Sitten on näitä, jotka elää velkaksi.

Vierailija
151/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää muistaa sukupolvien aikana kertynyt varallisuus. Kun menin yliopistoon, elin solukämpässä, 195euroa jäi tukia elämiseen vuokran maksun jälkeen. Osalle vanhemmat osti asunnon keskustasta. Osalla on sijoituksia jo nuorena (vanhemmilta saatu) ja saavat osinkoja samalla kun itse ostan tarjoushedelmiä kaupasta. Osa saa vanhemmilta 30 000e auton käyttöön jo nuorena.

Opintotuki on 299. Elokuussa 2025 opiskelijat siirretään asumislisän piiriin, siinä maksimi on 260 eikä sitä saa kesäkuukausina.

Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin on nostanut kaikki opintolainat.

Vierailija
152/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki on 299. Elokuussa 2025 opiskelijat siirretään asumislisän piiriin, siinä maksimi on 260 eikä sitä saa kesäkuukausina.

Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin on nostanut kaikki opintolainat.

Jos ei saa töitä niin kesän vuokrat joutuu maksamaan opintolainalla tai irtisanomaan asunnon. Toi asumislisä oli ennenkin.

Vierailija
153/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun oli myös toi asumislisä niin opiskelijat irtisanoi asunnon keväällä ja muutti vanhemmilleen ja syksyllä uusi vuokrakämppä.

Vierailija
154/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos omistaja on lähellä eläkeikää ja talo on suuressa kaupungissa, niin talo tai asunto on todennäköisesti ostettu jo vuosikymmenia sitten silloin kun kiinteistöt olivat vielä kaupungeissakin suhteellisen edullisia työssäkäyvälle.

Kyllä ne asunnot oli suhteellisesti ihan yhtä kalliita 90-luvun alussa palkkatasoon nähden ja korot 15%, jos siitä lamasta selvisi niin toki hinnat nousivat ja varallisuus kasvoi.

Mutta muistan kyllä miltä tuntui maksaa toisen nettotulot pankkiin korkoja ja samalla pelätä työpaikkojen menetystä ja samalla erittää tukea ystäviä joilla ei käynyt yhtä hyvin ja kysymys oli ihan tavallisista perheasunnosta. 

Vierailija
155/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoja saattaa vapautua työttömille, kun opiskelijat ei saa enää asumistukea vuoden päästä ja heidät siirretään asumislisän piiriin.

Asumistukeen tulee tammikuussa varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästössä 10000 ja pariskunnalla 20000.

Työmarkkinatuki on 595.

Vierailija
156/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos omistaja on lähellä eläkeikää ja talo on suuressa kaupungissa, niin talo tai asunto on todennäköisesti ostettu jo vuosikymmenia sitten silloin kun kiinteistöt olivat vielä kaupungeissakin suhteellisen edullisia työssäkäyvälle.

Kyllä ne asunnot oli suhteellisesti ihan yhtä kalliita 90-luvun alussa palkkatasoon nähden ja korot 15%, jos siitä lamasta selvisi niin toki hinnat nousivat ja varallisuus kasvoi.

Mutta muistan kyllä miltä tuntui maksaa toisen nettotulot pankkiin korkoja ja samalla pelätä työpaikkojen menetystä ja samalla erittää tukea ystäviä joilla ei käynyt yhtä hyvin ja kysymys oli ihan tavallisista perheasunnosta. 

Nyt tulee vielä pahempi lama.

1990-luvun lamassa sai ansiosidonnaista 2 vuotta ja keräysaika 6 kuukautta 2 vuoden aikana ja se oli täysi ansiosidonnainen ja sitten tuli Nokia joka pelasti.

Vierailija
157/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee vielä pahempi lama.

1990-luvun lamassa sai ansiosidonnaista 2 vuotta ja keräysaika 6 kuu

+ tuolloin ansiosidonnaista sai jatkettua opiskelulla. Kyllä 30 vuotta sitten oli hyvät edut.

Vierailija
158/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kaksi maksajaa taloudessa joka tapauksessa. Tuo on merkittävä etu verrattuna yksinäisiin.

Toki oma talo yksinäiselle on aika turha 

Ahaa, mikä ja kuka sinä olet noin sanomaan? Minäpä asun 150 neliön ok-talossa ihan yksin jo vuosia. Saan olla omassa rauhassani ja tehdä mitä tykkään ja mihin aikaan vuorokaudesta itselleni sopii. Meinaatko, että yksinäisellä ei saisi olla mitään puuhaa vaan pitäs istua pienissä yksiöissä sängyn reunalla tai katsella ikkunasta ulos? Asumisen mukavuus, tilavuus ja oma rauha ovat yksinäiselle asujalle ihan yhtä tärkeitä kuin pariskunnille ja perheellisille. Me yksinäiset (useat ei kaikki) asujatkin ollaan näet ihmisiä, jotka tykkäävät kasvimaasta, puutarha- ja pihahommista sekä kotona harrastamisesta kuten kuvataide ja puutyöt, käsityöt (kangaspuut) ym. En tietty kaipaa mitään luksustaloa ja uima-allasta, tavallinen vanha talo rempattu ja olo on kuin kuninkaallisella asua tämmöisessä ja nauttia täysin rinnoin elämästään. Enkä ole mikään yksinäinen ja syrjäytynyt. 

Vierailija
159/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä on usein takana se että vanhemmat ovat aikoinaan säästäneet isohkon summan rahaa lapselle jonka on saanut aikuisena käyttöönsä. Vanhemmat ovat myös muuten tukeneet lasta, on saatettu esimerkiksi opiskeluaikana maksaa käytännössä kaikki lapsen kulut, lapsi on voinut asua ilmaiseksi vanhempien omistamassa asunnossa tms. Monet maksavat myös aikuisen työssäkäyvän lapsensa laskuja. Takaavat lainoja yms. Tiedän useita tällaisia varakkaiden perheiden lapsia jotka asuvat ja elävät todella hienosti verrattuna siihen millaisia omia tuloja heillä on.

Miten voit olla perillä useiden perheiden raha-asioista noin hyvin?

En ole kirjoittaja mutta kaikki kaverini ovat saaneet ensiasunnon ostoon tukea vanhemmiltaan. Me ainakin jutellaan tällaisista aiheista.

Yleistähän tuo on, mutta ei mitenkään välttämätöntä omistusasunnon hankkimiseen. Tuossa aiemmin oli kuitenkin puhe muusta rahallisesta tuesta, laskujen maksamisesta yms.

Vierailija
160/163 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä lukiessa tulee varakkaampien ylimielisyys aika pahasti läpi, ilmeisesti suomalaisuudella on varallisuusraja ja muut on roskaa joidenka kirjoituksia ei tarvi edes yrittää ymmärtää.

Kuolema tälle syöttöporsas porukalle, näiden todellisuudesta vieraantuneiden nepovauvojen elämäntyylin ylläpitäminen on se mihin kaikki arvo valuu, se miks työ ei enää kannata.

Tällainen tosiaan välittyy aika voimakkaasti osassa kommenteista. Että kaikki joilla menee vähän huonommin, on pelkkiä mädättäviä riippakiviä yhteiskunnalle ja ihan itse yksistäån syyllisiä tilanteeseensa. Kun itse asuu siinä isossa omakotitalossa ja ajelee hienolla autolla, ei ehkä tule mieleenkään, että kaikki eivät tosiaan tahallaan ja tarkoituksella ole työttömiä ja roiku tukien varassa muiden elätettävänä.