Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäät vanhempani ovat jo vuosia yrittäneet saada minua ostamaan taloaan

Vierailija
21.09.2024 |

Iäkkäät vanhempani ovat siis jo vuosia yrittäneet manipuloida minua ostamaan ison, vanhan talonsa. Saattavat esim. kertoa kuin joku kiinteistönvälittäjä ikään, että nyt on joku kysellyt ja joku on jo pankkiin menossa lainaa hakemaan. Muitakin eri tapoja ovat jo vuosia yrittäneet. 

En tiedä, eivätkö he tajua, että tämä manipulointi ei mene läpi. En ole ikinä jaksanut kovin suoraan sanoa. Toki olen noihin ostajaehdokkaisiin liittyen kommentoinut, että myykää toki. He ovat myös sanoneet, etteivät uskaltaisi vanhaa taloa myydä kenellekään, kun siitä voi paljastua mitä vaan. Omalle lapselle toki...

En elä ollenkaan sellaista elämää, että heidän talonsa ostaminen tulisi kuuloonkaan. Jotenkin hämmentää, että eivät ole tätä viitsineet ajatella.

Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole mitään velvollisuutta ostaa vanhempiesi taloa. Sinähän perit sen joka tapauksessa heidän kuolemansa jälkeen.

Vai ovatko vanhempasi muuttamassa senioritaloon/palvelutaloon/hoivakotiin? Siinä tapauksessa myykööt talonsa kenelle tahansa.

Vierailija
2/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kiva, että ajattelivat että sinulle voi myydä jonkun mahdollisen homepommin mutta ei muille ihmisille. Pitääkö vanhempasi edes sinusta kun on noin avoimesti valmiita kusettamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään velvollisuutta ostaa vanhempiesi taloa. Sinähän perit sen joka tapauksessa heidän kuolemansa jälkeen.

Vai ovatko vanhempasi muuttamassa senioritaloon/palvelutaloon/hoivakotiin? Siinä tapauksessa myykööt talonsa kenelle tahansa.

Tiedetään. :D Lähinnä alkaa kyllästyttää kuunnella samaa manipulointia vuodesta toiseen. 

Ap

Vierailija
4/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäköön perinnöksi jos haluavat sen sinulle vaikka väkisin.

Vierailija
5/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kiva, että ajattelivat että sinulle voi myydä jonkun mahdollisen homepommin mutta ei muille ihmisille. Pitääkö vanhempasi edes sinusta kun on noin avoimesti valmiita kusettamaan?

Eikö olekin kiva. Eivät varmaankaan pidä. Olen perheen syntipukki.

Ap

Vierailija
6/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai sinä olet se perheenjäsen. No sitten ymmärrän. Perheen synninsyöjä. Jos ostaisit talon ne haukkuisi sen ylläpidosta miten et osaa mitään. 

Vierailija
7/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suoranaisesti, mutta ostin isovanhempieni talon. Ihan itse halusin sen ostaa, koska kuvittelin ns. itselle rakennetun talon olevan kunnolla tehty. Kovasti sitä kehuivat.

Todellisuus oli sitten ihan muuta. Pappa oli remontoinut kaikenlaista mm. ilmiselvän vesivahingon piiloon paneloinnilla jne. Kylpyhuoneen sähköt oli vedellyt ihan itse ja päin ihme, ettei talo ollut palanut. Sähköasentajaksi tutki työn jälkeä nenänpää valkoisena. Jopa minä ymmärsin, että homma oli mennyt vähän pieleen ja siksi sulakkeet paukkui.

Miten niistä sitten valitat? Lopulta talo purettiin ja rakennutimme tilalle uuden. Edelleen vuosien jälkeen saan sukulaisilta kuulla, miten minä en osannut talossa asua ja pilasin hyvän talon jne. Enpä ole kehdannut kertoa, miten läpimätä pska tuo papan itse rakentama talo oli. Jos olisin vieraalta ostanut, niin kauppa olisi mennyt purkuun. 

Vierailija
8/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedetään. :D Lähinnä alkaa kyllästyttää kuunnella samaa manipulointia vuodesta toiseen. 

Ap

Vanhukset jankuttavat mielellään samoista asioista. Usein se on pelkkää äänen tuottamista. Entä jos sanoisit että okei, tehdäänkö kauppakirjat? Menisikö heiltä puhu pöksyyn? Isoäitini hoki aina että kunpa olisi parveke, mutta kun ehdotimme että hankitaan hänelle asunto jossa on parveke, hän ei halunnutkaan muuttaa. Kai se parvekepölpötys oli hänen mielestään hyvää viihdettä.

Voit lakata kuuntelemasta tai sanoa heille ettet osta, ei kiinnosta. Joka kerta, yhä isommilla ja isommilla kirjaimilla.

Vierailija
9/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai sinä olet se perheenjäsen. No sitten ymmärrän. Perheen synninsyöjä. Jos ostaisit talon ne haukkuisi sen ylläpidosta miten et osaa mitään. 

Luultavasti näin kävisi. Ovat myös antaneet ymmärtää, että minun ei tarvitsisi siellä mitään remonttia tehdä, vaikka itse tietenkin tekivät, kun sinne muuttivat.

Ap

Vierailija
10/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okt on paras.

Järjetöntä ostaa hki joku 300 000...500 000 e kerrostaloluukku. Ahdas koppi ja vuokratontti.

Samalla kun saa komean uudehkon ison talon.

Ja lisäksi halpoja taloja saa ihan 30 000...90 000 e ihan etelä suomestakin.

Vierailija
11/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pelkoa että "jotain" löytyy, niin kyllä se on jo heillä jollain tasolla tiedossa. Ja jos se pelottaa, niin teettää kuntokartoituksen jossa avataan rakenteita ennen myyntiin laittoa. En ymmärrä miksi siinä odotetaan ensin ostaja ja sitten aletaan tutkimaan että onko koko talo edes myyntikuntoinen. Pahimmillaan vielä "ostaja maksaa jos tarvetta" -ajattelevat. Siinä vaan ulkopuolisella maksatetaan lista korjauskohteista, kun ei itsellään ole ollut minkäänlaista mielenkiintoa ja osaamista pitää taloa yllä sen verran että uskaltaisi sen etukäteen teettää.

Vierailija
12/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okt on paras.

Järjetöntä ostaa hki joku 300 000...500 000 e kerrostaloluukku. Ahdas koppi ja vuokratontti.

Samalla kun saa komean uudehkon ison talon.

Ja lisäksi halpoja taloja saa ihan 30 000...90 000 e ihan etelä suomestakin.

Omakotitalo ei todellakaan ole paras paikka vanhuksille.

Sitä paitsi: mitä halvempi talo, sitä syrjäisempi sijainti kaukana palveluista. Vaatii auton tai kaksi.

Omakotitalo on nuorellekin ikuinen työmaa. Kiitos ei enää ikinä.

Vierailija
13/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmilla on iso maatalo. Aina ollut saman suvun omistuksessa. Sijaitsee hyvin syrjässä. Jos tuonne muuttaisi lähin kaupunki/työpaikkka löytyisi luultavasti 45 minuutin ajomatkan päästä.

Vanhempien mukaan Missään tapauksessa taloa ei saa pistää myynttin. Eikä vuokralle. Lapsia on heillä neljä, mutta kukaan meistä ei halua taloa, vaikka ilmaiseksi saisi. Vihaan koko paikkaa ja muutenkin syrjäiselle maaseudulle muuttaminen/asuminen olisi kuin painajainen. Lapsenahan tuolla asuttiin ja elettiin ja varsinkin teini-ikään mennessä aloiin inhota koko paikkaa. Keskellä ei mitään. Anteeksi. 

Vierailija
14/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pelkoa että "jotain" löytyy, niin kyllä se on jo heillä jollain tasolla tiedossa. Ja jos se pelottaa, niin teettää kuntokartoituksen jossa avataan rakenteita ennen myyntiin laittoa. En ymmärrä miksi siinä odotetaan ensin ostaja ja sitten aletaan tutkimaan että onko koko talo edes myyntikuntoinen. Pahimmillaan vielä "ostaja maksaa jos tarvetta" -ajattelevat. Siinä vaan ulkopuolisella maksatetaan lista korjauskohteista, kun ei itsellään ole ollut minkäänlaista mielenkiintoa ja osaamista pitää taloa yllä sen verran että uskaltaisi sen etukäteen teettää.

No sehän tässä onkin että myisivät hometalonsa mieluiten omalle jälkeläiselle, joka ei ehkä kehtaisi valittaa. Karmea kosto.

Jos ap ei ole halukas ostamaan taloa, hänen ei sitä tarvitse ostaa. Piste. Vanhusten kuoltua se jää kuitenkin hänen riesoikseen, kun hän yrittää päästä siitä eroon.

Vierailija
15/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luultavasti näin kävisi. Ovat myös antaneet ymmärtää, että minun ei tarvitsisi siellä mitään remonttia tehdä, vaikka itse tietenkin tekivät, kun sinne muuttivat.

Ap

Olen asunut isovanhempieni talossa ja äitini mielestä ei tarvinnut edes siivousta tehdä ja tuoda omia tavaroitaan kun olisin voinut elää siellä vuosikymmenen pölyn ja vanhusten huonekalujen ja pahvilaatikoiden keskellä, kun taloa on käytetty varastona. Miten sitä kehtaakin olla niin vaativa.

Vierailija
16/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suoranaisesti, mutta ostin isovanhempieni talon. Ihan itse halusin sen ostaa, koska kuvittelin ns. itselle rakennetun talon olevan kunnolla tehty. Kovasti sitä kehuivat.

Todellisuus oli sitten ihan muuta. Pappa oli remontoinut kaikenlaista mm. ilmiselvän vesivahingon piiloon paneloinnilla jne. Kylpyhuoneen sähköt oli vedellyt ihan itse ja päin ihme, ettei talo ollut palanut. Sähköasentajaksi tutki työn jälkeä nenänpää valkoisena. Jopa minä ymmärsin, että homma oli mennyt vähän pieleen ja siksi sulakkeet paukkui.

Miten niistä sitten valitat? Lopulta talo purettiin ja rakennutimme tilalle uuden. Edelleen vuosien jälkeen saan sukulaisilta kuulla, miten minä en osannut talossa asua ja pilasin hyvän talon jne. Enpä ole kehdannut kertoa, miten läpimätä pska tuo papan itse rakentama talo oli. Jos olisin vieraalta ostanut, niin kauppa olisi mennyt purkuun. 

Itse olisin kyllä kertonut. En ottaisi suotta vastaan haukkuja.

Vierailija
17/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano jo suoraan.

Vierailija
18/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä kuntokartoitus ja välittäjän arvio. Voit saada halvalle talon sieltä. Todellisesta kauppahinnasta tarvii maksaa vaan 75% niin verottaja ei katso sitä lahjaksi. Tottahan sukulaiselle myydään halvemmalla?

Vierailija
19/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt, minne he sitten muuttaisivat?

Vierailija
20/93 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä kuntokartoitus ja välittäjän arvio. Voit saada halvalle talon sieltä. Todellisesta kauppahinnasta tarvii maksaa vaan 75% niin verottaja ei katso sitä lahjaksi. Tottahan sukulaiselle myydään halvemmalla?

Miksi niin tekisi kun sen saa puoli-ilmaiseksi kun vanhemmilta kaatuu pää.