Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintörahat pankissa jo viidettä kuukautta!

Vierailija
20.09.2024 |

Onko muilla mennyt näin kauan? Onko kokemuksia? Kaikki on valmiiksi tehty. Pankissa sanottiin kysyttäessä, että perunkirja on jonossa. On ruuhkaa. 

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko pankki Danske? Hesarissa oli jokin aika sitten juttua, että siellä on paha ruuhka perukirjojen tarkistuksessa.

Vierailija
22/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo, ei ole osuuspankki ainakaan. Tuskin on edes ollut mitään 840 tuhannen perintöäkään, ei tuollaiset perijät mitään oikeusaputoimistoa käytä."

Yleinen edunvalvoja on oikeusaputoimistossa. Edunvalvoja ei liity mitenkään siihen, että onko rikas vai ei vaan siihen, että onko oikeustoimikelpoinen vai ei. Jollakin voi olla miljoonaomaisuus, ja yks kaks esimerkiksi muistisairaus vie terveyden ja kyvyn hoitaa asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, että kannattaa lopettaa eläessään kaikki tilit Nordeassa.

Vierailija
24/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain perintörahat samana päivänä. 420000 euroa siirtyi salamana äidin tililtä minun tilille. Oikeusaputoimisto auttoi tekemään perukirjan ja minä ja veljeni olimme ainoat perijät. Sitten mentiin osuuspankkiin suoraan oikeusaputoimistosta ja osuuspankissa meni 45 minuuttia kun rahaa siirrettiin ja äidin kolme tiliä suljettiin. Piti pistää nimi viiteen paperiin pankissa, siis minun ja veljeni nimmarit kaikkiin papereihin. Aika sutjakkaasti homma kävi. Pankkineiti kävi näyttämässä papereita pankin lakimiehelle ja siinä meni 10 minuuttia ja kaikki kunnossa siinä se.

Oikeusaputoimisto.. ette sitten veljesi kanssa oikein kouluissa pärjänneet. Onneksi köyhille on tuo ilmainen oikeusapustaja..

Vierailija
25/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys johon en osaa vastata mutta jos olisit kysynyt, pidänkö pikkulinnuista, niin kyllä pidän, riippuu tietysti vähän kastikkeesta.

Vierailija
26/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensin tarjosivat osuuspankissa samanlaista vastausta. Sattumalta oma tili oli samassa konttorissa. Sen jälkeen kun olin keskustellut oman yhteyshenkilön kanssa, jako oli valmis parissa viikossa. Mitenkä sitä luottaa omien asioiden hoitoon, jos perunkirjan tarkastukseen menee kuukausia?

Vierailija
27/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordealla kesti 4 vkoa 

Vierailija
28/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää siltä, että kannattaa lopettaa eläessään kaikki tilit Nordeassa.

Miksi? Oma kokemukseni viime syksyltä oli se, että Nordean kanssa sujui niin vainajan laskujen maksu kuin perinnönjako tosi helposti.

Vierailija
29/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisosuuspankissa voi mennä tosi nopeastikin, jos pankilla on oma lakimies eikä papereita tarvitse lähettää jonnekin kauemmaksi ruuhkaiselle erikoisosastolle tarkastettavaksi. Meillä meni 4 päivää, joihin sisältyi viikonloppu.

Vierailija
30/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pankki voi pantata perintörahoja. Perukirjan mukaan perintö jaetaan ja pesänjakaja jakaa perinnön eikä pankki voi siihen sano mitään vaan rahat pitää siirtää heti. Niii me tehtiin eikä ollut mitään ongelmaa, Minä ja veljeni saatiin 40 % kumpikin isäni omaisuudesta ja äitimme sai 20%

Vierailija
31/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pankki voi pantata perintörahoja. Perukirjan mukaan perintö jaetaan ja pesänjakaja jakaa perinnön eikä pankki voi siihen sano mitään vaan rahat pitää siirtää heti. Niii me tehtiin eikä ollut mitään ongelmaa, Minä ja veljeni saatiin 40 % kumpikin isäni omaisuudesta ja äitimme sai 20%

Näinpä, mutta valitettavasti osa pankeista ei tähän pysty tai oikeammin ei halua pystyä. Miten missään yrityksessä jossa asiakas maksaa kulut yksinkertaisen asian käsittelyyn voi mennä kuukausia?

Vierailija
32/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pesänjakaja? Ei useimmissa kuolinpesissä ole pesänjakajaa.

Ja kyllä pankki nimenomaan tarkistaa perukirjasta ja siihen liittyvistä sukuselvityksistä (sukuselvityksiä ei tarvita, jos DVV on vahvistanut kuolinpesän osakasluettelon), ketkä ovat perillisiä. Tähän tarkistukseen voi mennä aikaa.

Vierailija
33/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä pankki nimenomaan tarkistaa perukirjasta ja siihen liittyvistä sukuselvityksistä (sukuselvityksiä ei tarvita, jos DVV on vahvistanut kuolinpesän osakasluettelon), ketkä ovat perillisiä. Tähän tarkistukseen voi mennä aikaa.

Mitä ne siis käytännössä tekee? Lukee paperit kertaalleen läpi vai tarkistaa sukuselvityksen oikeellisuuden? Ensimmäisessä ei varmaankaan montaa minuuttia mene ja jälkimmäiseen en usko.

Vierailija
34/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne siis käytännössä tekee? Lukee paperit kertaalleen läpi vai tarkistaa sukuselvityksen oikeellisuuden? Ensimmäisessä ei varmaankaan montaa minuuttia mene ja jälkimmäiseen en usko.

Esim.

- Tarkistavat, että perukirjaan merkityt osakkaat ovat niitä, jotka sukuselvitysten mukaan pitäisi olla.

- Tarkistavat, että kaikki tarvittavat paperit on toimitettu eikä ole esim. niin, että vainaja on ollut aikaisemmin naimisissa, mutta osituksesta ei ole papereita tai että joku kuolinpesän osakkaista on edunvalvonnassa, mutta DVV:n hyväksyntä perinnönjakosopimukselle puuttuu.

- Tarkistavat, että perinnönjakosopimuksessa on kaikkien kuolinpesän osakkaiden tai heidän valtakirjallaan valtuuttamien edustajan allekirjoitukset ja sopimus täyttää muutenkin muotomääräykset.

- Tarkistavat, että perintö voidaan oikeasti jakaa perinnönjakosopimuksen mukaan eikä ole esim. niin, että perukirjan mukaan kuolinpesällä on velkoja, joiden maksamiseen ei jäisi rahaa, jos perintö jaettaisiin perinnönjakosopimuksen mukaan.

Tässä vain muutamia esimerkkejä. Pankit ovat oikeasti tarkkoja näistä, koska pankki on korvausvelvollinen, jos se maksaa kuolinpesän rahoja henkilölle, joka ei ole oikeasti niihin oikeutettu.

Mutta ei yhden perukirjan tarkistamiseen mene normaalisti päiväkaupalla. Suurin viive tulee siitä, että isoissa pankeissa nämä tarkistetaan keskitetysti jollain osastolla, jossa on jonoa.

Vierailija
35/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sukuselvitys. Ei meiltä mitään sellaisia kysytty tai tarkistettu. Minä olin pesänjakaja ja oikeusaputoimistosta sain apua papereiden tekemiseen ja perukirjan tekemiseen jossa selvitettiin omaisuus. Kirkkoherranvirastosta saatiin paperi jossa todettiin että isäni lapset on minä ja veljeni. Sitten marssittiin pankkiin ja meni 40 minuuttia kun perintö jaettiin. Ei ne nordeassa paljoa kysellyt vaan lukivat papereita ja sillä selvä.

Vierailija
36/58 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun pitää jakaa rahat, ei ne sieltä itekseen tililtä jakaudu. Perunkirja ei kuulu perinnönjakoon mitenkään.

Vierailija
37/58 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sukuselvitys. Ei meiltä mitään sellaisia kysytty tai tarkistettu. Minä olin pesänjakaja ja oikeusaputoimistosta sain apua papereiden tekemiseen ja perukirjan tekemiseen jossa selvitettiin omaisuus. Kirkkoherranvirastosta saatiin paperi jossa todettiin että isäni lapset on minä ja veljeni. Sitten marssittiin pankkiin ja meni 40 minuuttia kun perintö jaettiin. Ei ne nordeassa paljoa kysellyt vaan lukivat papereita ja sillä selvä.

Sukuselvitys oli juuri se kirkkoherranvirastosta saatu paperi, jossa todettiin, että isäsi lapsia ovat sinä ja veljesi.

Ja ihan taatusti et ollut pesänjakaja. Pesänjakajaa haetaan käräjäoikeudesta silloin, kun perilliset eivät muuten pääse sopimukseen kuolinpesän jaosta. Useimmissa kuolinpesissä ei ole pesänjakajaa.

Vierailija
38/58 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain perintörahat samana päivänä. 420000 euroa siirtyi salamana äidin tililtä minun tilille. Oikeusaputoimisto auttoi tekemään perukirjan ja minä ja veljeni olimme ainoat perijät. Sitten mentiin osuuspankkiin suoraan oikeusaputoimistosta ja osuuspankissa meni 45 minuuttia kun rahaa siirrettiin ja äidin kolme tiliä suljettiin. Piti pistää nimi viiteen paperiin pankissa, siis minun ja veljeni nimmarit kaikkiin papereihin. Aika sutjakkaasti homma kävi. Pankkineiti kävi näyttämässä papereita pankin lakimiehelle ja siinä meni 10 minuuttia ja kaikki kunnossa siinä se.

Oikeusaputoimisto.. ette sitten veljesi kanssa oikein kouluissa pärjänneet. Onneksi köyhille on tuo ilmainen oikeusapustaja..

Ajattelin sinun tarkoittavan, että oikeusaputoimistoon joutuu turvautumaan, koska ei ole käynyt tarpeeksi koulua tehdäkseen itse perunkirjoituksen. Sekoitit kaksi asiaa, koulussa pärjäämisen ja köyhyyden. Joku rikastuu perinnöllä, vaikka ei olisi käynyt päivääkään koulua, joku tohtori voi olla niin köyhä, että joutuu turvautumaan oikeusaputoimistoon. 

Oikeasti jakokirja on se, jonka pankki tarvitsee siihen, että perintörahat jaetaan. Jos taas rahat on tarkoitus siirtää jakamattomalle kuolinpesälle, tarvitaan perukirja, mutta myös joku ihminen hoitamaan asiaa valtakirjalla. Todella hankalaa, jos on suuri omaisuus, paljon rahaa tilillä eikä omaisilla ole varaa maksaa esimerkiksi kiinteistökuluja eikä perintöveroja omistaan.

Vierailija
39/58 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei he perukirjaa tarvitse vaan jakokirjan ja valtakirjan yhdelle osakkaalle, joka kävelee pankkiin niiden kanssa ja jakaa rahat. Näin toimittiin meillä.

Nimenomaan tarvitaan perukirja kokonaisuudessaan. Ei nykyisin pelkkä jakokirja ja valtakirja riitä. 

Vierailija
40/58 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko pankki Danske? Hesarissa oli jokin aika sitten juttua, että siellä on paha ruuhka perukirjojen tarkistuksessa.

Mulla meni Dansken kanssa hermo. Se, että sai saldotodistukset perukirjaa varteen, vaati 4 yhteydenottoa. Aina luvattiin toimittaa, mutta aina ne jotenkin unohtui toimittaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi