Paljonko annat alaikäisillesi rahaa kuukaudessa?
Kommentit (37)
Ala-asteikäinen 20e kuukaudessa, yläasteikäinen 40e kuukaudessa. Maksan lisäksi vaikkapa leffalipun yms. Erikseen ja välillä annan kympin tai kaks bensarahaa mopoon jos tarvitsee. Menee tosiaan bensaan, meiltä pitkä matka joka paikkaan ja kulkee kavereiden luo mopolla. Nuorempi haluaa säästää kaikki :) kotitöistä en maksa, ei niistä mullekaan makseta.
Annan aina välillä kun muistan, ehkä n 100e/ kk, esim. kun kesäloma alkoi,laitoin 300e (13 v ja 16v) korttitilille, josta siirtävät omalla säästötilille (voivat siirtää omista säästöistään kortille ja takaisin, toiset säästötilit eivät ole heidän käytettävissä ). Nyt kun koulu alkoi, laitoin taas pari sataa, ei ollut edellisetkään loppu. Noiden kanssa ei tarvitse säännöstellä, osaavat olla vaikka käyttörahaa onkin. Vanhempi laittoi kesätyörahasta säästöön.
Maksan isompia kuluja, kuten leirimaksuja, kalliimmat tarpeelliset vaatteet ja harrastusvälineet ja esim Lintsiliput, muut menee heidän käyttövaroistaan
Säästötilille minkä saavat 18v laitetaan 150e/kk per lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaiselle 200e/kk ja ammattikoululaiselle 50e/kk. Lisäksi maksan elinkustannuksia yliopiston aikana, jos sellaisen valitsevat.
Miksi lukiolainen saa 4 krt enemmän kun ammattikoululainen?
Siinä on mukana lukiobonus, pitkän matikan bonus ja pitkän fysiikan bonus (jokainen 50 euroa). Ammattikoululainen ei valinnut edellämainittuja niin bonuksia ei makseta.
Sairasta kasvattamista! Voi lapsi parat.
Juuri palkankorotuksen jälkeen 50 e kuussa. Saisi vaikka kevarin huomenna, jos osais pyytää. Mutta kun ei kiinnosta juuri mikään, niin sitten ei. Säästössä tonneja, koska ei halua mitään juhlapäivälahjojen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaiselle 200e/kk ja ammattikoululaiselle 50e/kk. Lisäksi maksan elinkustannuksia yliopiston aikana, jos sellaisen valitsevat.
Siinä on mukana lukiobonus, pitkän matikan bonus ja pitkän fysiikan bonus (jokainen 50 euroa). Ammattikoululainen ei valinnut edellämainittuja niin bonuksia ei makseta.
Olet ihan karsea vanhempi, joka pistää lapsensa epätasa-arvoiseen asemaan. Pääasia, että opiskellaan, mutta mitä helvetin väliä mitä opiskellaan?
Miten niin? Ihan samojen ennalta kerrottujen kriteerien pohjalta molemmat saavat kuukausirahaa. Jos toinen tekee paljon kotitöitä ja toinen vähän, niin eikö ahkeralle saisi antaa enemmän rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan karsea vanhempi, joka pistää lapsensa epätasa-arvoiseen asemaan. Pääasia, että opiskellaan, mutta mitä helvetin väliä mitä opiskellaan?
Miten niin? Ihan samojen ennalta kerrottujen kriteerien pohjalta molemmat saavat kuukausirahaa. Jos toinen tekee paljon kotitöitä ja toinen vähän,
Millä perusteella ammattikoululainen ei tekisi paljon töitä?
Ei tarvi antaa yhtään, sillä on tilillä useita tuhansia mummon jättämää perintöä.
En yhtään. Täällä jokainen saa tulla toimeen omillaan. Kun itse täytin 18. Tuli isältä lahjaksi huoneesta kotona vuokralappu. 1/3 tuloista suoraan isän Alko harrastukseen. Onneksi armeija ajaksi loppui( 1vuosi) sitten muutin pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään. Täällä jokainen saa tulla toimeen omillaan. Kun itse täytin 18. Tuli isältä lahjaksi huoneesta kotona vuokralappu. 1/3 tuloista suoraan isän Alko harrastukseen. Onneksi armeija ajaksi loppui( 1vuosi) sitten muutin pois kotoa.
Pistit sitten pahan kiertämään? Minä tekisin ihan päinvastoin sinun tilanteessa ja avustaisin, koska itse en saanut apua.
Meillä lukiolainen ja amislainen saavat yhtäpaljon. Amiksessa opiskeleva yhtä ahkera kuin lukiolainen, on vaan tosi paha lukihäiriö. Miksi rankaisisin lasta lukihäiriöstä ja suosisin sitä joka saanut helpommat kortit elämäänsä ja selvittää lukion helposti.
Meillä suosittelin laajaa matikkaa ja laajaa fysiikkaa lukiolaiselle. Koska antavat paljon mahdollisuuksia. Mutta saa valita ihan miten haluaa ja yhdessä mietitään valintoja ja niistä ei makseta/rangaista.
15v pojalle 100 eur/kk käyttörahaa, hänen ei itse tarvitse maksaa mönkkärinsä polttoaineita. Lapsilisät menee säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun toinen poika meni ammattikouluun ja valmistui 2,5 vuodessa saa nyt palkkaa töistä ja asuu omillaan. Toinen on vanhempi mutta vielä kotona kun opiskelee. Hän ryyppää opiskelijatapahtumissa omat ahat ja minä elätän. En antaisi mennä lukioon jos voisin kääntää ajan taaksepäin.
"Millä perusteella ammattikoululainen ei tekisi paljon töitä? "
Ihan sillä perusteella, kun olen molempien opiskelua seurannut. En ole kertaakaan nähnyt amisopiskelijan tekevän läksyjä ja koulustakin on jotain ihme etäpäiviä. Lukiolainen saattaa tehdä läksyjä illalla useamman tunnin ja välillä autan tehtävissä. 50 euroa kuukausirahana on ihan normaali summa ja moni saa paljon vähemmän, joten turha kenenkään kitistä.
Vain tarpeen mukaan, en laske. Mihinkään turhaan kulutukseen en anna.
Vierailija kirjoitti:
100 euroa / vko
Paljon tuosta tulee lahjaveroa maksettavaksi?
Toukokuussa annoin 2200€ kun vaihtoi skootterin kevariin. Nyt ei ole kysellyt kun oli kesän töissä, opiskeluun menee.