Terveystalon henkilökunta ei syyllistynyt rikokseen Turun sydäniskuritapauksessa. Yrityksen ei tarvitse antaa välineitään ulkopuolisille
Kommentit (393)
Ihan ymmärrettävää! Ja vaikka sairauskohtaus tapahtuisi kunnallisen päivystyksen ovella niin ensihoito ambulansseineen tulee kutsua eikä hakea sisältä hoitohenkilökuntaa. Itse soitin päivystyksen odotustilasta hätänumeroon mutta onneksi potilaan tilanne vähän helpottui puhelun aikana.
Joutilaat lääkärithän nimenomaan on noissa yksityispuljuissa. Helsingissäkin löytyy samalle päivälle kymmeniä, ellei satoja aikoja. Tuo ongelma on tuotu esiin monesti, että lääkäreitä on, mutta ne eivät ole siellä missä pitäisi. En usko hetkeäkään, että ko. talossa oli vain yksi lääkäri ja ettei toinen lääkäri tai sh olisi osannut käyttää laitetta, ovat vain selitelleet asian parhain päin. Tuohan laittaa koko yksikön ensihoitovalmiuden erittäin omituiseen valoon jos koko talossa on vain yksi osaava käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Hätäkeskuksen toimia tässä pitäisi tutkia. Miksi he antavat ohjeita, joita ei voi toteuttaa?
Mitä luin noita juttuja kun tämä tapahtui, niin hätäkeskus oli neuvonut käyttämään laitetta, jos sellainen löytyy. Hätäkeskuksen olisi ehkä pitänyt kertoa, mistä löytyy lähin kansan-iskuri. Sivullinen oli itse keksinyt lähteä kysymään laitetta tuolta Terveystalosta, aivan päinvastaisesta suunnasta kuin missä sellainen oli tarjolla.
Eikä se olisi ehtinyt perille ennen ambulanssia, vaikka sellaisen olisikin saanut tuolta Terveystalosta.
No onneksi joku oli nyt lahjoittanut sinne linjuriasemallakin tuollaisen. Toivottavasti löytyy siitä nettilistauksesta, jossa on lueteltu sijainnit sydäniskureille.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt vaikea vehje jos sitä ei muut osaa käyttää kuin lääkärit.Mitäs jos tarvitaan kaupassa jossa se on seinässä ?Kyllähän varmaan ensiapukurssilla tuota opetetaan käyttämään noita.
Niitä on erilaisia. Kaupan seinässä on sellainen malli, mikä itse päättää automaattisesti mitattuaan arvoja, mitä tekee eli sitä osaa käyttää lähes kuka vaan laitteen ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Yritysten toiminta alkaa olla täysin mielivaltaista eikä kuluttajilla ole mitään mahdollisuutta saada oikeutta. Helsingin Sanomissa oli tänään myös artikkeli Helsinki-Vantaan lentokentän ruuhkista, jossa matkustajat joutuvat kohtuuttomasti kärsimään eikä se ole kenenkään vastuulla. Samoin bussiliikenteessä, jossa matkustavat jopa loukkaantuvat vakavasti bussikuskien piittaamattomuuksien takia. Tätä yritysten surkeaa toimintaa ja välinpitämättömyyttä on kaikkialla Suomessa. Yrityksissä on täydellinen moraalikato.
tuossa turun tapauksessa vaan ei ollut kyse välinpitämättömyydestä, vaan yksikertaisesti siitä, että elvytyslaite oli ammattilaisten laite, se oli mukana ensiapualaukussa, jossa oli myös lääkkeitä ja ensiapulaukun käyttämiseen koulutettu henkilö _ei voinut_ poistua oman potilaansa luota sillä hetkellä. Oli tehty täysin oikea päätös, kun sitä lääkeaineita sisältävää laukkua ei annettu sitä pyytävälle. Ihmiset lukevat näitä juttuja liian tunteella. On tärkeämpää kuitenkin muistaa, että 1) apua oli jo tulossa 2) hätkeskus ohjeisti auttamaan jäänytt ähneilöä oikein siinä, että kehotti käydä katsomassa onko linja-autoasemalla elvytyslaitetta (ei ollut, mutta juttu lehdessä kertoi senkin, että nyt on, sillä jutun tuoman julkisuuden vuoksi linja-autoasemalle lahjoitettiin sellainen) 3) uutisesta oli mielestäni luettavissa rivien välistä myöskin se, että autettava henkilö ei kuollut.
lentokenttiä käyttävät ihmiset voivat sitten itse auttaa omaa ahdinkoaan siten, että ihan jokainen kerta, kun lähtevät lentokonematkalle, niin tarkistavat onko säännöt muutuneet. Ja sitten miettivät tarkkaan, että tarvitaanko kahden päivän reissulle 20 desin pulloa nesteitä, vain riittäisikö tyyli "passi ja hammasharja"... no... ehkä shampoo ja pesuneste ja hammastahnakin mukaan, mutta voi ne kohteestakin ostaa ellei nyt jotain erikoisjuttuja käytä. Sitten vain ajoissa kentälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hippokrateen vala lakkaa ilmeisesti pätemästä silloin, jos siitä koituu rahallinen menetys yritykselle.
Sen koneen osaava käyttäjä oli hoitamassa potilasta, eli mahdollinen potilas olisi sitten ollut vaarassa...
Ei Terveystalo mikään ensiapu ole minne asiakkaat menee hädän hetkellä. Niin akuuttia tilannetta tuolla ei ole ollut meneillään etteikö sen olisi voinut keskeyttää ja yrittää pelastaa toisen hengen.
Et tiedä mikä operaatio oli meneillään, ja se 9 minuuttia minkä kesti ambulanssin tulla, olisi kestänyt lääkärillä tällä vähintään 5 minuuttia tulla paikalle, eli tuskin olisi vaikuttanut mitään.
4 minuuttia on helvetin pitkä aika kun puhutaan ihmisen elvyttämisestä. Tottakai siinä ehtii toisen pelastaa jos vielä pelastettavissa on.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää! Ja vaikka sairauskohtaus tapahtuisi kunnallisen päivystyksen ovella niin ensihoito ambulansseineen tulee kutsua eikä hakea sisältä hoitohenkilökuntaa. Itse soitin päivystyksen odotustilasta hätänumeroon mutta onneksi potilaan tilanne vähän helpottui puhelun aikana.
Tossa nyt ei ole mitään järkeä. Jos vointi huononee odotustilassa, niin miksi ei voi pyytää henkilökuntaa paikalle (jotka varmasti osaavat arvioida pitääkö saada ambulanssi paikalle ja kuljetus jonnekin muualle hoitoon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se Terveystalo mikään ensiapu ole. Tuskin siellä oli yhtäkään potilasta, jonka luona olisi ollut pakko olla herkeämättä. Mutta tosiaan ,auttamisvelvollisuus ei päde näköjään enää sitten jos on rahasta kyse.
Voi se ohikulkijoillakin olla rahasta kyse. Kiire työvuoroon, asiakastapaamiseen tai vaikka vain kampaajalle. Viimeksi mainitustakin tulee peruuttamattomasta ajasta lasku perään.
Ihan oikeastiko sä pistät kampaajan ajan ihmishengen edelle? Raha, raha, raha ja v*ttu raha! Jos sulla on akuutti tilanne Terveystalossa niin ei sulla ole enää kiire sieltä mihinkään, ei asiakastapaamiseen eikä kampaajallekaan.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt vaikea vehje jos sitä ei muut osaa käyttää kuin lääkärit.Mitäs jos tarvitaan kaupassa jossa se on seinässä ?Kyllähän varmaan ensiapukurssilla tuota opetetaan käyttämään noita.
Tuota laitetta ei edes osaa käyttää kuin yksi Terveystalon lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SANON VIELÄ, että harvemmin ihmiset sairaskohtausta saa terveystalon, terveyskeskuksen tai sairaalan edessä. Että vaikka ensisijainen auttamisvelvollisuus varmasti onkin ensihoitajilla, niin jos on lähempänä lääkäri tai sairaanhoitaja joka tietää mitä tehdä niin hyviin tapoihin kuuluu tarjota kaikki mahdollinen osaaminen henkilön pelastamiseksi.
Lääkärin siis pitää jättää oma potilas ja lähteä juoksemaan kadulle ? Entä jos se omakin potilas on hengenvaarassa ?
Sen potilaan kuuluisi olla sairaalan ensiavussa silloin eikä Terveystalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SANON VIELÄ, että harvemmin ihmiset sairaskohtausta saa terveystalon, terveyskeskuksen tai sairaalan edessä. Että vaikka ensisijainen auttamisvelvollisuus varmasti onkin ensihoitajilla, niin jos on lähempänä lääkäri tai sairaanhoitaja joka tietää mitä tehdä niin hyviin tapoihin kuuluu tarjota kaikki mahdollinen osaaminen henkilön pelastamiseksi.
Lääkärin siis pitää jättää oma potilas ja lähteä juoksemaan kadulle ? Entä jos se omakin potilas on hengenvaarassa ?
Ootko sä ollut koskaan terveyskeskuksessa tai sairaalassa? Siellä mennään kiireen mukaan vaikka sulla ois kuinka oma sovittu aika. Jos sun vastaanotolla joku saa toisessa huoneessa slaagin niin kyllä siihen sun tilanteeseen palataan myöhemmin kun akuutimpi asia on hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän olen tyhmä, jotta sitä ei kenenkään tarvitse tulla erikseen minulle ilmoittamaan.
Olen kuitenkin naivisti ollut siinä uskossa, jos saan vaikka sydänkohtauksen yksityisen lääkäritalon edessä, lääkäritalossa joku lääkäri keskeyttää oman potilaan korvaan kurkkaamisen ja rientää kadulle avuksi. Tuskin korvakipuinen potilas siitä närkästyi jos lääkäri pelastaa syhdänkohtauksen saaneen potilaan hengen.
Nyt sitten tiedän että sydänkohtaus kannattaa saada vaikka marketissa, koska siellä iskuria voi käyttää kuka tahansa koska se kertoo kuinka iskuria käytetään.
Lääkäritalon vieressä saat kuolla kupsahtaa ihan rauhassa, yksityislääkärit eikä muukaan henkilökuntaan kuuluva voi auttaa, sehän olisi aivan liian jaloa. Mutta mulle voisi kyllä lähettää vaikka laskun jos vain joku vaivautuisi auttamaan.
Doh.... että nää tahalliset vääärinymmärtäjät on hauskoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa nyt ei ole mitään järkeä. Jos vointi huononee odotustilassa, niin miksi ei voi pyytää henkilökuntaa paikalle (jotka varmasti osaavat arvioida pitääkö saada ambulanssi paikalle ja kuljetus jonnekin muualle hoitoon).
Heillä on omat potilaat ja asia kuuluu ensihoidolle.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä saat sydänkohtauksen ja makaat kadulla lääkäriaseman edessä ja tunnet kuolevasi siihen, haluaisitko että tulevat sieltä apuun? Minä kyllä haluaisin.
Minä haluaisin, että ensimmäisenä lyhistymiseni näkevä elvytystaitoinen tai selväpäinen henkilö alkaisi auttaa minua sen sijaan, että fiksotuisi johonkin yliromantisoituun ideaan, että nyt pitää saada lääkäri paikalle.
Ihmisen voi elvyttää ihan ilman iskuriakin. häke antaa puhelimessa siihen ohjeet, jos tarvis on. Sitten joku toinen paikalle tuleva ohjeistetaan lähtemään (vaikkapa) etsimään sitä ns. kansaniskuria. Ja koko sen ajan maallikkoelvytys olisi käynnissä.
noin minä haluaisin, sillä ymmärrän, että se sydänhieronta pitää verenkierron yllä ja se on äärimmäisen tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö auttamatta jättäminen olekaan enää heitteillejättö? Sitä voi vaan rauhassa katsella ikkunasta kun ohikulkija saa sydärin, ja tuumasta, että taas joku ulkopuolinen tuossa tekee kuolemaa.
sillä elvytettävälä potilaalla oli koko ajan auttaja auttamassa häntä, koko ajan oli elvytys käynnissä. Silloinkin, kun se toinen paikalle tullut auttaja lähti etsimään iskuria, silloinkin maassa maannutta autettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali sydäniskuri on ainakin meidän Terveystalossa. Eli sellainen jota jokaisen normaali kansalaisen pitäisi osata käyttää.
Tuossa kyseisessä Terveystalossa ei ilmeisesti ollut muuta kuin ammattilaiskäyttöön tarkoitettu. Ehkä siellä ei sitten ollut paikalla myöskään ketään, joka olisi voinut lähteä antamaan ensiapua ilman deffaa, sekin lienee selvitetty. Shit happens. Minulle muuten on suututtu kerran, kun en voinut antaa pelastuslaitoksen käyttöön tarkoitettua moottorikelkkaa ensimmäiselle vaatijalle, vaan odotin että pelastuslaitos saapui paikalle ja lähti kelkalla korpeen hakemaan potilasta. Ikävä kyllä sydänkohtaus vei potilaan, mutta olisi vienyt siinäkin tapauksessa että maallikko olisi kaahannut paikalle kelkalla ja pelastajat olisivat odottaneen oman kelkkansa kuskaamista muualta ennen kuin pääsivät tapahtumapaikalle.
"Niin, noin keskimäärin yksityisillä lääkäriasemilla ei hoideta mitään kovin akuutteja asioita, jotka menisivät vakavasti pieleen hätätapauksen vuoksi tulevasta keskeytyksestä. Suurinta hölmöyttä on tietysti, jos ainoat defibrillaattorin käyttöön koulutetut ovat juuri niitä harvoja lääkäreitä, jotka noiden akuuttitapauksien parissa työskentelevät. Järkevämpää lie olisi kouluttaa esimerkiksi vastaanoton hoitajat tai työterveyshoitaja, joka jutustelee mieliala-asioista, tekee kuulotestejä ja antaa rokotteita."
Vastaanotossa työskentelevät eivät välttämättä ole hoitajia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta kun hätäkeskus on se taho, joka päättää pitääkö lähettä äambulanssi paikalle. Siis oikeasti olipa mikä talo tahansa, niin sieltäkin soitetaan häkeen ja kerrotaan tilanne ja häkee sitten joko lähettää ambulanssin tai ei. tottakai uskovat paremmin, jos soittaja sanoo vaikkapa, että olen ensihoidon lääkäri ja täällä on sellainen ja sellainen potilas, tarvitaan ambulanssikuljetus, mutta silti häke on se, joka sen lähettää tai ei.
Terveystalossa ei hoideta hätätapauksia. Jos joskus sattuu joku hätätapaus tulemaan niin ne kiikutetaan kiireesti ambulanssilla julkiselle.