Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsyi työelämään jo 17-vuotiaana. Uusi ennätys?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuukausipalkka osa-aikaisena lehdenjakajana oli hieman yli sata euroa, mutta työstä sai arvokasta kokemusta. Työ sisälsi lehden jakamista ja lajittelua."

Mitä v****a??? Kuinka edes alaikäistä lehdenjakajaa voidaan kyykyttää tuollaisella palkalla?

Mun nuoruudessa 70-luvulla taisi saada pennin jokaisesta jaetusta lehdykästä.

Montako postilaatikkoa tuohon sataseen jaetaan? Montako tuntia menee?

Itse mainostenjakoa tehneenä efeltiivinen tuntipalkka pyöri jossain 2,5 - 4€ välillä, loskassa kärryjä työnnellessä luonnollisesti lähempänä 2€. 

Lisäksi vanhemmat kuskasivat autolla reitin varrelle "täydennyksiä" niin ei tarttenu kävellä niin paljoa edes-takaisin. 

Vierailija
22/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä mitkä valittaa duunissa uupumustaan ja väsymystään ovat kyllä pahimpia ankeuttajia yhteisössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuukausipalkka osa-aikaisena lehdenjakajana oli hieman yli sata euroa, mutta työstä sai arvokasta kokemusta. Työ sisälsi lehden jakamista ja lajittelua."

Mitä v****a??? Kuinka edes alaikäistä lehdenjakajaa voidaan kyykyttää tuollaisella palkalla?

Arvokasta kokemusta - OMG - mä väitän että joku "lehdenjakaja" on yhtä pahaa myrkkyä kuin "päihtynyt työtön" työnantajille, valtava miinus CV:ssä.

Näin ei tulisi olla mutta kun nää rumat äijämäiset faktat edelleen vallitsee täällä työelämässä, niin näin se vain menee.

Vierailija
24/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyppi valitsi tehdä kesätöitä JA lukiohommia kesäkuukausina, ja sitten väsyi että kesällä piti tehdä sekä töitä että opiskella? Olisipa tähän joku omista valinnoista riippuvainen ratkaisu, hmmm..

Tämä on taas näitä Ylen woke-juttuja: vian on pakko olla jossain muualla kuin omissa valinnoissa.

Miten YLE tai woke liittyy siihen, että nämä kertovat omista tuntemuksistaan?

Arveletko, että YLE antaa valmiin käsikirjoituksen? Ilmeisesti 😄

Yle päättää itse mitä wokea julkaisee kanavillaan...

Vierailija
25/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin tuon ikäisenä töissä lukioaikana ja valitettavasti työnantaja oli täysi kusipää ja alkoi vaatimaan aivan älyttömiä asioita, joita sen ikäisenä ei todellakaan ole valmis tekemään sellaisella palkalla. Joskus tuntuu, ettei ihmiset tajua miten paskoja työpaikkoja ja yrityksiä on olemassa, koska heillä ei ole sellaisia kokemuksia. Sitten syytetään sitä tyhmää työntekijää väsymisestä. 

Vierailija
26/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi harkita ilolinnun ammattia, siinä saa maata eikä väsy.

Vierailija
27/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samaan aikaan Silkinan oli opiskeltava ylioppilaskirjoituksiin. Hän oli kiireisten työpäivien jälkeen niin väsynyt, ettei lopulta pystynyt keskittymään kunnolla lukiokirjoihin.

Väsymys purkautui välillä itkuna. Jos työvuorolistassa oli useita 9-10 tunnin työvuoroja peräkkäin, Silkina saattoi unohdella asioita ja tehdä pieniä virheitä töissä."

Silkina valmistui lukiosta viime syksynä ja muutti Turusta Helsinkiin. Tämän vuoden loppuun asti hän työskentelee toimistotyössä Suomen Lukiolaisten Liiton varapuheenjohtajana. Hän pitää työstään.

Vuosien jälkeen minulle tuli yllätyksenä, kuinka erilaista toimistotyö voi olla verrattuna ravintola-alaan. Pystyin esimerkiksi pitämään ruokataukoni rauhassa."

Vierailija
28/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, mitä nuo jaksaa jos kesätyö on liian raskasta? Itse olin innoissani ja kiitollinen kun oli mahdollisuus päästä reippaasti alaikäisenä naapurin marjatilalle töihin.

Vierailija
29/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyyppi valitsi tehdä kesätöitä JA lukiohommia kesäkuukausina, ja sitten väsyi että kesällä piti tehdä sekä töitä että opiskella? Olisipa tähän joku omista valinnoista riippuvainen ratkaisu, hmmm..

Ansaitsi rahaa, joilla voi rahoittaa lukio-opintoja. Alaikäiselle omasta toimeentulostaan vastaaminen ja levon puuttuminen on kyllä ihan iso juttu. Tuon ikäisen toimeentulo kuuluisi vanhemmille. Mutta köyhemmän perheen lapsella ei  välttämättä ole valinnavaraa. Kesää ei voikaan viettää iskän huvijahdilla Välimerellä tai Ranskan kesäasunnolla...

Vierailija
30/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi voi. Itse en huomannutkaan, että tuostakin olisi voinut aikanaan uupua.

Miten nämä nykynuoret ikinä tulevat jaksamaan oikeaa työelämää?!

Samaa mietin. Tv. Rouva 53v. 

Vierailija
31/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman harhaanjohtava otsikko, ei hän ensinkään väsynyt vielä 17-vuotiaana vaan vasta siinä kohtaa kun piti yhdistää yo-kirjoitukset ja tarjoilijan työt. JA, nykyistä työtä toimistossa hän pitää leppoisana. 

Vierailija
32/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuoriso olisi paremmassa kunnossa fyysisesti niin kyllä he jaksaisivat paremmin myös henkistä kuormitusta, fyysisestä puhumattakaan.

Vierailija
33/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan lumihiutaleet. Kännykkä liimattuna käteen kyllä jaksetaan tuijottaa, ei muuta.

Vierailija
34/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylisuorittaja vinkuu kun on väsyttää kaiken suorittamisen jälkeen? Oma valinta...

Vierailija
35/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, mitä nuo jaksaa jos kesätyö on liian raskasta? Itse olin innoissani ja kiitollinen kun oli mahdollisuus päästä reippaasti alaikäisenä naapurin marjatilalle töihin.

Marjatilalla olikin ihan kivaa, minäkin olin. Sai tehdä työtä omassa rauhassa ja omaan tahtiin. En vertaisi 10-tuntisiin työvuoroihin tarjoilijana.  Se on aika lapsellista kuvitella että kaikki työ kuormittaa samalla tavalla. 

Vierailija
36/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja perhe, töissä olen käynyt äitiyslomia ja osittaisia vanhempainvapaita lukuun ottamatta 17- vuotiaasta asti. Eläke alkoi kertyä muistaakseni vasta 23 tai 25 vuotiaana.

Töiden ohella useampi tutkinto, myös korkeakoulu ja ylempi korkeakoulu.

En sano että kaikki pystyy tähän, mutta organisoimalla ja suunnittelemalla asioita voi saada paljon aikaan. Kerrottakoon vielä, että pidän uuden oppimisesta kun aihe kiinnostaa- se menee harrastuksesta.

Vierailija
37/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa nykynuorten elämään.

Itselle lehdenjako oli aikanaan palkallinen harrastus, joten ansio 4 EUR/tunti oli vain kuriositeetti. Joillekin se on valitettavasti elanto. 

Vierailija
38/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja perhe, töissä olen käynyt äitiyslomia ja osittaisia vanhempainvapaita lukuun ottamatta 17- vuotiaasta asti. Eläke alkoi kertyä muistaakseni vasta 23 tai 25 vuotiaana.

Töiden ohella useampi tutkinto, myös korkeakoulu ja ylempi korkeakoulu.

En sano että kaikki pystyy tähän, mutta organisoimalla ja suunnittelemalla asioita voi saada paljon aikaan. Kerrottakoon vielä, että pidän uuden oppimisesta kun aihe kiinnostaa- se menee harrastuksesta.

No uliuli, oletpa ihmeellinen. Kaikilla meillä 70-luvulla syntyneillä eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana. Ja todella monet työskenteli opintojen ohella Miksi luulet olevasi joku spessu? 

Vierailija
39/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitä se on. Muistan kun joskus jaettiin lehtiä mieheni kanssa. Tuntipalkaksi tuli 0,70snt.  Lehdet tuli kotiin isoissa paaleissa. Ne piti lajitella jakoa varten valmiiksi. Sitten ne jaettii 550 talouteen.  Pelkkä jaottelu vei useita tunteja. Ja jos kuljettaja ei tuonutkaan lehtiä ajoissa niin et päässy jakamaan ajoissa ja aina tuli valituksia sitten siitäkin kun jako oli myöhässä. Tietenkään meitä jakajia ei uskottu vaan jakeluauton kuljettajaa joten saatiin haukut sitten siitäkin ettei oltu jaettu olemattomia mainoksia ja paikallislehteä ajoissa. Kuukaudessa tienattiin maksimissaan 200e, koska palkka muodostui jaettavien mainosten mukaan. Sain myös hommasta painomusteallergian ja painomuste pilasi kodissani pintoja.

Vierailija
40/64 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nuoruudessa 70-luvulla taisi saada pennin jokaisesta jaetusta lehdykästä.

Montako postilaatikkoa tuohon sataseen jaetaan? Montako tuntia menee?

Itse mainostenjakoa tehneenä efeltiivinen tuntipalkka pyöri jossain 2,5 - 4€ välillä, loskassa kärryjä työnnellessä luonnollisesti lähempänä 2€. 

Lisäksi vanhemmat kuskasivat autolla reitin varrelle "täydennyksiä" niin ei tarttenu kävellä niin paljoa edes-takaisin. 

Joo, okt-alueella 2 €/h kuulostaa järkeenkäyvältä.

Sitten ihmetellään nuorten toivottomuutta, kun niiden pitäisi tehdä kuuden viikon työt neljässä viikossa saadakseen edes ruokarahat kasaan, ja siinä sivussa pitäisi opiskella, ja omata joku pikku harrastus. Eli neljään viikkoon pitäisi ympätä 10 viikon työt. Melkoinen fakiiri pitäisi olla, että pystyisi elättämään edes itse itsensä, nykynuoren lähtökohdista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän