Lapsi ei saa lähetettä ADHD-tutkimuksiin ennen kuin perheen arkirutiinit on katsottu kuntoon
Ihan oikea uusi linjaus. Liian usein tehdään tuo diagnoosi heppoisin perustein, hajonta hyvinvointialueiden välillä suurta, mikä indikoi epäselviä kriteereitä.
Univajeessa ja roskaruokaa syövä oleva lapsi varmasti oireilee itsessään.
Kommentit (204)
Keskiraskas liikunta auttaa masennukseen, huippu-urheilulla taas on yhteys monenlaisiin mielenterveysongelmiin. Voisi sanoa että ei kai järkevä ihminen edes ryhdy huippu-urheilijaksi.
Kohtuus kaikessa, vaikka aivokemiat miten huutaisivat kohtuuttomuutta.
Hyvä kun sinä olet niin erinomainen ammattilainen että sulla on vara lytätä toinen ammattilainen. Apua tarjotaan kyllä jokaiselle joka sitä haluaa ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Keskiraskas liikunta auttaa masennukseen, huippu-urheilulla taas on yhteys monenlaisiin mielenterveysongelmiin. Voisi sanoa että ei kai järkevä ihminen edes ryhdy huippu-urheilijaksi.
Tutkimuksia kehiin huippu-urheilun aiheuttamista mielenterveysongelmista, ihan sen liikunnan tasolta, ei valmennusmenetelmien tai paineen takia ilmaantuneiden puolta. Uskomatonta, mitä sontaa ihmiset heittelevät maallikkoina
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun sinä olet niin erinomainen ammattilainen että sulla on vara lytätä toinen ammattilainen. Apua tarjotaan kyllä jokaiselle joka sitä haluaa ottaa vastaan.
Lytätä? Tässä kyseenalaistettiin vanhempien avoin haukkuminen, mikä taas voi johtaa suoraan näiden asioita kertomatta jättämiseen, eli jarrutellaan enemmän ettei anneta huonoa kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksia kehiin huippu-urheilun aiheuttamista mielenterveysongelmista, ihan sen liikunnan tasolta, ei valmennusmenetelmien tai paineen takia ilmaantuneiden puolta. Uskomatonta, mitä sontaa ihmiset heittelevät maallikkoina
Oletko vähän höpsö? Huippu-urheilu on paketti, etkä voi millään erotella liikunnan, valmennusmenetelmien tai paineiden osuutta mahdollisiin mielenterveysongelmiin. Sinun on vain uskottava, että esimerkiksi syömishäiriöt ovat selvästi yleisempiä huippu-urheilijoilla kuin koko väestöllä.
Ja tässä ollaan nyt aika kaukana alkuperäisestä pointista, joka oli, että liikunta, ruokavalio ja elämänrytmi voivat parantaa tai pahentaa adhd-oireilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lytätä? Tässä kyseenalaistettiin vanhempien avoin haukkuminen, mikä taas voi johtaa suoraan näiden asioita kertomatta jättämiseen, eli jarrutellaan enemmän ettei anneta huonoa kuvaa.
Mikä tekstissä on haukkumista? Ihan asiallista tekstiä on. Vanhemmat kertovat yleensä ihan hyvin miten asiat arjessa ovat. Epäkohtiin puututaan, niistä PITÄÄ puhua suoraan, se on ihan viran puolesta pakko. Asiat kerrotaan niinkuin ne on. Suositukset tulee kertoa joka käynnillä, varsinkin jos huomataan että ne eivät toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida vielä olla, mutta eliitti- ja huippu-urheilijat ovat maailmalla, ja myös koto-Suomessa alkaneet avautua mielenterveyden ongelmista. On toki vaikea osoittaa mikä johtuu mistäkin; media, toimeentulo, valmennus, hormonaaliset häiriöt, matala rasvaprosentti, uupumus ja ylirasitus, jopa ulkonäköpaineet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän höpsö? Huippu-urheilu on paketti, etkä voi millään erotella liikunnan, valmennusmenetelmien tai paineiden osuutta mahdollisiin mielenterveysongelmiin. Sinun on vain uskottava, että esimerkiksi syömishäiriöt ovat selvästi yleisempiä huippu-urheilijoilla kuin koko väestöllä.
J
Enköhän tiedä aika paljon urheilusta, 23 vuoden kilpaura ja valmentamiset päälle, kansainvälisellä tasolla. Pyydän silti niitä tutkimuksia.
Ihmiset, joilla ei ole mitään hajua, mitä oikea ADHD on, ja miten se voi vaikeuttaa elämää todella pahasti, avautuvat ja jeesustelevat täällä. Sehän tässä on vikana. Sama, ummehtunut ysäriasenne vaan jyllää.
Tottakai lapsille pitää saada ensi perusasiat kuntoon, mutta aivan turha sanoa, ettei osa näistä epäilyistä ole ihan aiheellista. Kaltaistenne takia ihmiset eivät uskalla hakea apua, kun pelkäävät leimaantumiseta. Sama oli aikanaan vaikka masennusdiagnoosien kanssa, nyt ADHD:n puolella.
Eivät kaikki ole helpon ratkaisun tai muotidiagnoosin perässä. Ihan oikeasti, ei tuollainen syyllistävä jeeustelu auta ketään, ehkä tuo teille hetkittäisen onnen, mutta haittaa monia apua tarvitsevia.
Antaa ammattilaisten tehdä työnsä ja katsoa onko epäily oikea vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän höpsö? Huippu-urheilu on paketti, etkä voi millään erotella liikunnan, valmennusmenetelmien tai paineiden osuutta mahdollisiin mielenterveysongelmiin. Sinun on vain uskottava, että esimerkiksi syömishäiriöt ovat selvästi yleisempiä huip
Se on sinun kokemuksesi. Jollain muulla on toisenlainen kokemus. Hienoa, jos itse et ole joutunut kokemaan mielenterveysongelmia. Ole kiitollinen.
Olin uhmakkaaksi kuvailtu lapsi ja PDA aikuisena. Mutta olen 51v nainen joka kirjolla adhd piirtein.
Vierailija kirjoitti:
Olin uhmakkaaksi kuvailtu lapsi ja PDA aikuisena. Mutta olen 51v nainen joka kirjolla adhd piirtein.
Miten sun elämä meni? Opiskelitko, saitko töitä, tukiko lapsia jne?
Kiitos, jos jaksat kirjoittaa. Milloin ymmärsit, että kyseessä on PDA? Mulla PDA-lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, jos jaksat kirjoittaa. Milloin ymmärsit, että kyseessä on PDA? Mulla PDA-lapsi.
Mikä on PDA?
Olisiko se hyvä että kaikki lapset tutkittaisiin koulussa ja metyylifenidaatti jaetaan jokaiselle opettajan toimesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on PDA?
Olisiko se hyvä että kaikki lapset tutkittaisiin koulussa ja metyylifenidaatti jaetaan jokaiselle opettajan toimesta?
Public display of affection. Yleisintä teini-iässä.
En ole lukenut vielä koko ketjua enkä tiedä onko tämä jo mainittu. Lapsi tarvitsee ennen kaikkea vanhempiensa aikaa ja huomiota. Näiden mukana tulee turvallisuudentunne ja yhteenkuuluvaisuudentunne. Ja tunne että on kiva tehdä asioita yhdessä. Jos lapsi saa kaiken haluamansa kivan, älylaitteet, leluja, karkkia, mitä näitä nyt onkaan mutta ei vanhempien aikaa niin aika heikoille lapsi jää. En yhtään ihmettele että näille lapsille voi tulla käytösongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta olen myös keski-ikäinen nainen, jolla on PDA ja jonka lapsella on myös PDA (mulla on näin aikuisena saatu autismin kirjon diagnoosi, lapsella vielä tutkimukset kesken).
Mun elämäntarina ei oo silleen rohkaiseva, että kaikki koulut jäi aina kesken, enkä päässyt ikinä työelämään. Perheen kyllä sain. Toki kun mun autismia ei ikinä tajuttu, eikä PDAsta tiedetty mitään, niin en ikinä saanut mitään oikeanlaista tukea.
Oman lapsen asiat on paljon paremmin, kuin minulla oli aikanaan, koska hänen kohdallaan on saatu tukea ja sopeutuksia kouluun, ja olen itse pystynyt mukauttamaan kasvatusta ja kotioloja PDA-ystävällisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on PDA?
Public display of affection. Yleisintä teini-iässä.
Pathological demand avoidance.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleeko nro 120 tosiaan, että kirjaindiagnoosien puute on ihan kokonaan hänen erinomaisen vanhemmuutensa ansiota?
En ajattele.
Olen tehnyt kasvatuksessani monta virhettä mutta perusasiat ja maalaisjärki on auttanut meitä (ja kaikkia tuntemiamme perheitä) selvästi koska kenelläkään ei ole diagnoosia eikä edes epäilyä sellaisesta.
En usko tuohon periytyvyyteen koska aiemmin (60-luvulta vuoteen 2015 suunnilleen) näitä käytöshäiriöisiä oli 1-2 esim 500 oppilaan koulussa. Hyvin ovat siinneet jos nyt jo joka 3 on kirjolla!!
Syy on ihan muualla! Älylaitteet, lepsut vanhemnat, rajattomuus, valmisruuat, mätön kemikaalit jne
Eli ajattelet tosiaan, että maalaisjärjen käyttö on vaikuttanut siihen, että ei ole diagnoosia. Ok. Vain omalta kohdaltani voin k
Todellakaan joskus 50- luvulla ei ollut diagnooseja. Itse kävin kouluni 60- ja 70- luvuilla. Ainakin 60-luvulla oli käytössä n.s. apuluokka minne laitettiin surutta yhdessä nipussa kaikki ne lapset jotka eivät jostain syystä pärjänneet normiluokassa. Erään ystäväni sanoja käyttäen "tuhmat ja tyhmät".
Mulla oli oppilaana poika, joka nuokkui kaikki tunnit kaikissa oppiaineissa. Hän pelasi yleensä aamuneljään. Vanhemmat voimattomia. Kaikki opiskelu oli täysin näennäistä. Palavereja pidettiin mutta poikaa ei saatu nukkumaan ajoissa. Addiktio ilmeisesti niin syvä. Jos sai uuden pelin, oli pari päivää poissa koulusta pelaamassa sitä. Mitä tällaisille pitäisi tehdä? Vievät aikaa ja voimavaroja.
Ammattilainen lyttää vanhempia täällä. Ei anna oikeasti kovin hyvää kuvaa sinusta ja ammattitaidostasi. Itsekin olen pestissä, jossa haastattelen hyvinkin paljon lapsia ja näiden vanhempia monenlaisten ongelmien tiimoilta. En silti julkisesti haukkuisi näitä.
Olen myös eri mieltä siitä, etteivätkö lapset olisi monimutkaisia. Jokainen ihminen on monimutkainen kokonaisuus mieleltään. Ihan perusasia. Siitä olen samaa mieltä, että perusasia pitää olla kunnossa, kun mennään asioissa eteenpäin. Tie on pitkä, mutta olen ainakin itse yrittänyt saada jokaisella apua.