Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ei saa lähetettä ADHD-tutkimuksiin ennen kuin perheen arkirutiinit on katsottu kuntoon

Vierailija
19.09.2024 |

Ihan oikea uusi linjaus. Liian usein tehdään tuo diagnoosi heppoisin perustein, hajonta hyvinvointialueiden välillä suurta, mikä indikoi epäselviä kriteereitä. 

Univajeessa ja roskaruokaa syövä oleva lapsi varmasti oireilee itsessään.

Kommentit (204)

Vierailija
101/204 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan lapsilla ei saa olla ikinä tylsää vaan jokaisen päivän täytyy mennä kuten lapsi haluaa. Ei siis muuta kuin kaikkea hauskaa tekemistä mitä lapsi haluaa tehdä ja sitten sitä syödään mitä lapsi haluaa syödä. Jos lapsen pitää tehdä läksyjä tai auttaa kotihommissa tai koetetaan rajoittaa puhelimen kanssa olemista, niin lapsella alkaa ote elämästä herpaantua sillä sekunnilla. Mutta ei hätää, lapsella on ADHD ja häntä pitää ymmärtää.

Meillä asui naapurissa poika joka oli ihan tavallinen lapsi kuten muutkin. Siihen asti kunnes kasvoi siihen ikään että hoksasin että saa huutamalla ja riehumalla kaiken, kun hänellä ei ollut minkäänlaisia rajoja missään. Sai lääkityksen ja rauhoittui siihen nimeen että oli kuin zombie. Teininä oli jo ihan pihalla kaikesta ja nyt aikuisena on päihteiden käyttäjä ja kyvytön tekemään mitään. Jos olisi kotonaan ollut jotain rajoja niin uskoisin että olisi saanut paremman elämän. Kun pelaa alle kouluikäisenä räiskintäpelejä aamusta iltaan niin voihan se lapsen mieli jäädä levottomaksi. Tälle pojalle niitä pelejä ostettiin koko ajan ja siksikin että olipahan senkin ajan pois vanhempiensa jaloista. Nyt kun lääkkeitä jaetaan jo pienille  lapsille kuin karkkeja niin ei ihme että nykynuoriso ja nuoret aikuiset on päästään niin sekaisin. 

Vierailija
102/204 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvin perusteltu ja aivan oikea päätös. Loppuu lasten pelittäminen ja mammojen roskaruuan mättäminen. Aamulla kouluun ja vanhemmat töihin niin adhdt hoituu ihan itsestään.

No niinhän se useissa tapauksissa hoituukin. Mutta opettajat koulussa eivät pärjää näiden lasten kanssa. En yhtään ymmärrä miksi opettajat väittävät näitä lapsia ongelmallisiksi 🤷

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/204 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd on hyvin paljon muutakin kuin ajatusten harhailua tai sitä, että tylsät hommat ei nappaa. 

No mitä se sitten on? Motivaation puutetta?

Tunnustat siis itsekin, että ei aiheesta mitään tiedä, joten huutelet mitä mieleen sattuu tulemaan. Netistäkin löydät valtavasti tietoa, mikäli suhteeseen haluat tutustua. 

Vierailija
104/204 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä useammin vanhemmat toivovat lapselleen diagnosia kotona näkyvien ongelmien vuoksi, eikä opettaja ole aloitetta tekevä osapuoli. 15-20 vuotta sitten asia oli toisinpäin.

Vierailija
105/204 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni vakaopettajana on, että nykyään se adhd on eka mitä epäillään ja diagnoosiin ei välttämättä todellakaan perusteellisesti tutkita,varsinkaan selvitetä, mistä muusta voi oireilu johtua. Tässä kyllä vaihtelua,mutta sanoisin, että paljon helpommin epäillään ja diagnoosin saa helpommin kuin aiemmin,esim 10 v sitten. Osa diagnooseista "oikeita" ,osassa kyse voi olla muustakin.

Diagnosointi paljoltikin perustuu kyselylomakkeisiin ja haastatteluihin, ja tässä on kyse myös siitä, että paljonko pohditaan, mistä mikäkin johtuu. Lisäksi niissä on kyse myös osin subjektiivisista käsityksistä siitä, mikä on esim ikätasoista, mikä selkeästi poikkeavaa ym. Tässä olisi aina myös hyvä huomioida, että mikä on oikeasti vielä ihan normaalin rajoissa olevaa haastetta. 

Keskittymisen ym taustalla voi olla sekä arkeen liittyviä tekijöitä(ruutuaika, rutiinit, kodin/päivökodin/koulun ympäristöön liityviä tunteisiin vaikuttavia asioita,kuten turvattomuus,kiusaaminen, väkivalta, rajojen puute, toisten käyttäytyminen, vanhempien ero,liian täyteen ahdettu arki jne ), muita haasteita kehityksessä(esim kielellinen kehitys, erityisesti puheen ymmärtämisen haasteet (isommilla lapsilla ei välttämättä jos arkipuhe sujuu, ole helposti havaittavissa,jos ei asiaa kunnolla selvitetä), autismin kirjon piirteet, traumaattiset kokemukset.

Tunne-elämän haasteet ja taustalla olevat tekijät voivat lapsilla usein näkyä juurikin keskittymisen haasteina ja levottomuutena. Omasta mielestä tämä olisi erityisesti huomioitava aina.

Vierailija
106/204 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhä useammin vanhemmat toivovat lapselleen diagnosia kotona näkyvien ongelmien vuoksi, eikä opettaja ole aloitetta tekevä osapuoli. 15-20 vuotta sitten asia oli toisinpäin.

Noin varmaan. Ja jos tosiasiallinen ongelma ovat vanhemman tai vanhempien omat epäsäännölliset elintavat ja huomion antamattomuus lapselle, niin lapselle lääkityksen vaatiminen, jotta vamhempi saisi itse lisää rauhaa, on hankala asia.

Vierailija
107/204 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että tämä on monen mielestä väärä mielipide, mutta aina mietin että ymmärtääköhän nämä ADHD diagnoosia hakevat että keskittyminen on ihan kaikille vaikeaa. Ei ketään nappaa ne tylsät hommat, pitää luoda rutiineja ja aktiivisesti harjoitella keskittymistä. Keskittyminen on kuin lihas joka ilman harjoitusta surkastuu. Jos en olisi aikuistunut ennen älypuhelimia voisin kuvitella että en itsekään ymmärtäisi kuinka haitallinen joku tiktok on.

Olen hämärässä nuoruudessani kokeillut erilaisia amfetamiineja ja stimulantteja. Tiedoksi teille ADHD-lääkitystä muka tarvitseville: ne aineet toimii ihan normaaleillakin aivoilla varustetuille. Se tunne kun yhtäkkiä onkin energiaa ja pystyykin keskittymään on ihan uskomaton. Niiden aineiden pitkäaikaisvaikutuksista vaan ei ole kokemusta, eli se on teidän ihan oma valinta haluatteko viettää loppuelämänne huumattuna vai ette ja olla koekaniinina sille miten pitkäaikaiskäyttö vaikuttaa

Niin, tai onkohan sinulla ADHD 😉

Vierailija
108/204 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä helposti sai kun meni yksityiselle ja sitä kautta lähete. Tuttava haki diagnoosit kahdelle tuikitavalliselle lapselleen kun taisi keksiä että siten saavat kuntoutusrahaa vai mikä lie satojen eurojen tuki. Eikä heillä ainakaan kartoitettu kotioloja tms. 

Vierailija
109/204 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tämä uusi linjaus. Nykyään joka toinen on muka joku adhd tai muuten vaan spessu, kun somessa pyöritään yötäpäivää ja vanhemmat ei osaa kuria pitää. 

Se on nyt vaan muotia ja trendikästä hankkia erilaisia diagnooseja tekosyyksi omalle käytöstavattomuudella ja naisethan tunnetusti seuraa muotia ja trendejä

Vierailija
110/204 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvin perusteltu ja aivan oikea päätös. Loppuu lasten pelittäminen ja mammojen roskaruuan mättäminen. Aamulla kouluun ja vanhemmat töihin niin adhdt hoituu ihan itsestään.

No niinhän se useissa tapauksissa hoituukin. Mutta opettajat koulussa eivät pärjää näiden lasten kanssa. En yhtään ymmärrä miksi opettajat väittävät näitä lapsia ongelmallisiksi 🤷

Jälleen kerran kotikuri! 

Kotona opetetaan auktoriteettien (tässä opettajat) kunnioitusta ja koulunkäynnin arvostusta. Jos kotona vaan lepsuillaan kultsimussuille niin hirviöitähän niistä kasvaa!!

Vierailija
111/204 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotias tytär on aina oireillut, itse olen kirjainaikuinen. Erosin lasten isästä kolme vuotta sitten, vuoroviikkovanhemmuus. Koska arkirutiinit ovat minulle itsellenikin vaikeita, pyrin pitämään kaiken lapsille mahdollisimman ennalta-arvattavana.

Valitettavasti lasten isällä on ok valvoa arkenakin klo 23 asti, viikonloppuisin yhteen, ei selkeää ruokarytmiä ja sipsi käy päivällisestä. Ei sääntöjä eikä minulla ole isän mielestä oikeutta ilmaista mielipidettäni.

Tätä vasten turhauttaa sunnuntaisin saada ylikierroksilla käyvät lapset minulle, ensimmäiset kaksi-kolme päivää tapellaan syömisistä, nukkumaanmenosta, läksyistä. En väitä että itse toimisin täydellisesti, mutta kun isä ei muuta toimintatapojaan niin "kaikki" lapsen haasteet selittyvät vain isän kodin toiminnalla eikä tutkimuksiin pääse.

Vierailija
112/204 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin saanut lapsena taatusti ADHD-diagnoosin, jos silloin 70-luvulla olisi ollut tuollaista. Mun äiti piti tosi tiukat arkirutiinit meille lapsille. Aamupala ja muut ruokailut tiettyyn aikaan, kattoi kaiken pöytään. Herätys tiettyyn aikaan, huolehti meidät kouluun ja vahti kaikki meidän läksyt tosi tarkkaan, kuulusteli usein myös. Nukkumaan ajoissa, ja ei saatu tehdä juuri mitään.

Mun isän adhd:ta olen alkanut nyt vanhemmiten epäilemään. Se hosuu aina kaiken kauhean nopeasti valmiiksi tai vähän sinne päin. Hänellä ei ole mitään vuorokausirytmiä, ja söisi varmaan mitä sattuu jos äiti ei huolehtisi sille ruokaa nenän eteen. Se räjähteli meille lapsille aikoinaan tosi pienistä asioista ja kuritti fyysisesti. Jos meidän huone oli sotkuinen, se saattoi raivopäissään heittää kaikki tavarat huoneesta yhteen kasaan lattialle (ne siistitkin) ja huutaa että nyt siivoot saatana tai mä hakkaan sut.

Mulla on kaikki mahdolliset ADHD-oireet ja olin lapsena aina jälki-istunnossa, kun olin niin villi ja puhelias, vaikka olin tyttö. Onneksi olen pystynyt ammatissani hyödyntämään adhd:tani aikuisena.

Vierailija
113/204 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnosoidaanko lapsia sitten kuinka kevyesti? Kysyn vilpittömästi, koska minulla ei ole lapsia, ja oma ADHD:ni on diagnosoitu yli nelikymppisenä. Itsellä tutkimukset olivat pitkät ja kalliit, ja todellakin pengottiin läpi koko elämä 40 vuoden takaisia neuvolakirjauksia myöten. Toki arkikin siinä kartoitettiin ennen kuin prosessiin ryhdyttiin, ja hyvä niin. Mutta onko siis tosiaan niin, että lapsilla on tähän asti menty suoraan raskaisiin tutkimuksiin, eikä ole kartoitettu muita nykytilannetta mahdollisesti vaikeuttavia tekijöitä ensin?

Opettaja rastii lomakkeeseen (ADHD-kysely) vastaukset. Lääkäri laskee pisteet. ADHD ja lääkkeet. 

Tampereen kehyskunta

ADHD on varmaan samatyylinen pisnes kuin huostaanotto, yhteiskunta maksaa, ja muutama tienaa.

Vierailija
114/204 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos häiriköi tunnilla, oli sitten minkälainen vaan, ei noudata sääntöjä, mölisee jne

Vierailija
115/204 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien vastuuta perheen aikuisena ja auktoriteettina pitäisi korostaa. 

Vanhempi päättää:

- Milloin mennään nukkumaan

- Mitä syödään

- Miten paljon on lupaa notkua kännykällä, pelin kanssa jne.

On tylsää ja työlästä olla asioista päättävä aikuinen, mutta se on aikuisen tehtävä.

pestään hampaat aamuin illoin, osataan syödä ruokapöydässä, ei huudeta kun jutellaan, uni on tärkeä, kännykät pois makkarista,sun muut hilavitkuttimet, liikuntaa, 

Vierailija
116/204 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein. Sanokaa minun sanoneen ihmisiä hävettää myöhemmin lähivuosina haetut neurodiagnoosit.

Vierailija
117/204 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni vanhempi joutuisi johonkin kurssille kasvamaan aikuiseksi jos joku kävisi katsomassa mitä kotona tapahtuu....

Vierailija
118/204 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen kerran kotikuri! 

Kotona opetetaan auktoriteettien (tässä opettajat) kunnioitusta ja koulunkäynnin arvostusta. Jos kotona vaan lepsuillaan kultsimussuille niin hirviöitähän niistä kasvaa!!

Silloin asiat ovat hyvin, kun vanhemmilla on lasten kanssa hirveä vääntäminen rutiineista ja koulussa niillä meneekin hyvin. 

Jos lapset tottelevat kaikkialla, he sairastuvat jossain vaiheessa masennukseen tai menevät ihan hunningolle muutettuaan pois kotoa. Jos he eivät tottele missään, on edessä vankila. Jos he tottelevat kotona mutteivät koulussa, heistä tulee pudokkaita.

Vierailija
119/204 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yiksityisellä pääsee tutkimuksiin ja ne hoituvat lapsen terveysvakuutuksella eli lapsivakuutuksella. Tai rahalla

Vierailija
120/204 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen kerran kotikuri! 

Silloin asiat ovat hyvin, kun vanhemmilla on lasten kanssa hirveä vääntäminen rutiineista ja koulussa niillä meneekin hyvin. 

Hmm. Meidän lapset ovat normikurilla kasvatettuja, hyväkäytöksisiä ja hyvin vähän esim teini-iässä kapinoineita. Ei ollut tarvetta kun asiat puhuttiin läpi heti.

Nyt 22-43v:nä iloisia, onnellisia, menestyviä, hyvätuloisia, koulutettuja ja työssäkäyviä. Ongelmattomia eikä todellakaan masentuneita!

Näin myös kaikki vastaavalla tavalla ystäväperheissä kasvatetut nuoret aikuiset. 

Onneksi sama kasvatus jatkuu myös lastenlapsille. Ei tarvita kirjaimia ja lääkkeitä.