Ainahan moottoritielle liittyvälle on annettu tilaa.
"Suomen maanteillä on kovaa vauhtia yleistynyt tapa, jossa moottoritiellä ajava autoilija antaa tilaa kiihdytyskaistalla ajavalle autoilijalle."
Aina näin on tehty ja se on pelkästään hyvä asia, että huomioidaan toiset ja annetaan tilaa.
Kommentit (108)
Tuo on ihan järjetön laki, että noin ei saisi tehdä.
Jep. Jos ei ole ruuhkaa niin, ei ole mikään vaiva tehdä tilaa (eli vaihtaa kaistaa). Paljon vaarallisempaa on pakottaa toinen ehkä jopa pysähtymään ja lähtemään 0 vauhdista liikkeelle. Siinä häviää koko kiihdytyskaistan idea.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan järjetön laki, että noin ei saisi tehdä.
Ei sellaista lakia edes ole, tämä on uudehko tällä vuosituhannella alkanut tulkinta että koska ei tarvitse väistää ei saisi väistää.
Siinähän vain valmistautuu ohittamaan sitä kohta oikealla kaistalla olevaa autoa. Miten se voisi olla kiellettyä?
Juuri autokoulun jälkeen moottoritielle autojen väliin kiilaaminen oli ehkä pelottavin tilanne liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri autokoulun jälkeen moottoritielle autojen väliin kiilaaminen oli ehkä pelottavin tilanne liikenteessä.
Ja juuri sen takia mieluummin vaihdan hyvissä ajoin kaistaa kun näen että joku on kiihdytyskaistalla 80 vauhdissa ja epäröi tulla sekaan koska onkin vaarallista tulla sekaan sellaisella alinopeudella. Rekkaa taas väistävät kaikki koska tietävät että rekan kanssa jää kakkoseksi.
Keski-Euroopassa annetaan aina tilaa moottoritielle tulevalle.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jos ei ole ruuhkaa niin, ei ole mikään vaiva tehdä tilaa (eli vaihtaa kaistaa). Paljon vaarallisempaa on pakottaa toinen ehkä jopa pysähtymään ja lähtemään 0 vauhdista liikkeelle. Siinä häviää koko kiihdytyskaistan idea.
Häviää se silläkin, ettei jumalauta paineta sitä pedaalia kiihdytyskaistalla, vaan yritetään liittyä moottoritielle 70-80 kilometrin tuntinopaudella, ja vasta SEN JÄLKEEN aletaan kiihdyttää. Jos minä joudun nostamaan kiihdytyskaistalla jalkani Dacian kaasupolkimella edessä ajavan takia vaikka on jo vitonen päällä, niin kyllä on surkeaa ajoa. Sääli vaan, että nuo epäkiihdytysääliöt vaarantavat muidenkin kuin oman henkensä.
Se liittyminen olisi vaivatonta, mikäli moottoritielle tulijat painaisivat reilusti kaasua. Silloin voi aivan turvallisesti liittyä muun liikenteen sekaan, kun katsoo valmiiksi välin, johon tulee. Tahtoo vain olla niin, että liittymässä körötellään kuuttakymppiä rystyset valkoisina, ja yksinkertaisesti kiilataan alinopeudella toisten eteen kiihdytyskaistan loppuessa kesken. Sitten vasta aletaan etsiä kaasupoljinta. Näitä ääliökuskeja näkee joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri autokoulun jälkeen moottoritielle autojen väliin kiilaaminen oli ehkä pelottavin tilanne liikenteessä.
Älä kiilaa sinne, vaan kiihdytä ja liity. Vaara syntyy siitä, jos yrität tunkea ruuhkaan, vaikka nopeutesa on 20-40 km/h alle jonon nopeuden. Vain rekoilla tuo voi käydä muuten kuin omasta syystä.
Itse en anna tilaa, lakikin sen kieltää.
Jos on ruuhkatilanne niin voin nostaa kaasua sen verran että eteeni pääsee turvallisesti.
Se on katsokaas sen liittyjän homma. Ei ole vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jos ei ole ruuhkaa niin, ei ole mikään vaiva tehdä tilaa (eli vaihtaa kaistaa). Paljon vaarallisempaa on pakottaa toinen ehkä jopa pysähtymään ja lähtemään 0 vauhdista liikkeelle. Siinä häviää koko kiihdytyskaistan idea.
Häviää se silläkin, ettei jumalauta paineta sitä pedaalia kiihdytyskaistalla, vaan yritetään liittyä moottoritielle 70-80 kilometrin tuntinopaudella, ja vasta SEN JÄLKEEN aletaan kiihdyttää. Jos minä joudun nostamaan kiihdytyskaistalla jalkani Dacian kaasupolkimella edessä ajavan takia vaikka on jo vitonen päällä, niin kyllä on surkeaa ajoa. Sääli vaan, että nuo epäkiihdytysääliöt vaarantavat muidenkin kuin oman henkensä.
No totta. Tosin jossain vaiheessa on pakko hiljentää, koska se kiihdytyskaista loppuu. Eli vaihda kaistaa, niin ei tarvitse nostaa jalkaa polkimelta.
Toi aloituksen juttu on ihan turhasta "ongelmasta" joka ei ole mikään ongelma vaan liikenteen sujuvoittamista ja lisää turvallisuutta.
Todellisempi uudehko ongelma on sille ohituskaistalle jumittuminen. Volvo ohittaa toista volvoa 0,5km/h nopeuserolla ja jää sitten pönöttämään sille vasemmalle kaistalle kun puolen kilometrin päässä näkee toisen ohitettavan...
Onneksi kaistanvaidon vaarallisuus ei koske muuta kaistojen välillä poukkoilua, tietenkin ylinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jos ei ole ruuhkaa niin, ei ole mikään vaiva tehdä tilaa (eli vaihtaa kaistaa). Paljon vaarallisempaa on pakottaa toinen ehkä jopa pysähtymään ja lähtemään 0 vauhdista liikkeelle. Siinä häviää koko kiihdytyskaistan idea.
Häviää se silläkin, ettei jumalauta paineta sitä pedaalia kiihdytyskaistalla, vaan yritetään liittyä moottoritielle 70-80 kilometrin tuntinopaudella, ja vasta SEN JÄLKEEN aletaan kiihdyttää. Jos minä joudun nostamaan kiihdytyskaistalla jalkani Dacian kaasupolkimella edessä ajavan takia vaikka on jo vitonen päällä, niin kyllä on surkeaa ajoa. Sääli vaan, että nuo epäkiihdytysääliöt vaarantavat muidenkin kuin oman henkensä.
Miten olisi käynti ADHD-tutkimuksissa? Hyvä lääkitys vähentää impulsiivisuutta
En mä mitään tilaa anna vaan lähden ohittamaan.
Kaikki joilla on liikennesilmää, väistää rampilta tulevaa, varsinkin rekkaa.
Mutta kun kaikilla ei ole sitä pelisilmää. Ei tajuta ryhmittyä, tai hulluimmillaan vasemmalle käännyttäessä rymitytään jopa oikelle, keskiviivan viereen. Risteyksessä pysäytetään koko kadun liikenne kun väistetään jalankulkijaa, vaikka siihen jalankulkijaan on etäisyyttä yli kymmenen metriä, ja voisi pysähtyä sille risteävälle kadulle. Mutta kun järki ei sano niin järki ei sano.
Vierailija kirjoitti:
Itse en anna tilaa, lakikin sen kieltää.
Jos on ruuhkatilanne niin voin nostaa kaasua sen verran että eteeni pääsee turvallisesti.
Se on katsokaas sen liittyjän homma. Ei ole vaikeeta.
En minäkään väistä toiselle kaistalle kuin korkeintaan rekkoja, harvoin tosin niitäkään. Hidasta liittyjää voi "väistää" painamalla kaasua ja nopeaa liittyjää hölläämällä kaasua. Tämä edellyttää tosin sitä, että on hereillä, osaa lukea muiden käytöstä ja ennakoi jo pitkän matkaa eteensä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan järjetön laki, että noin ei saisi tehdä.
Lain pointti on siinä, että ohituskaistalla jo valmiiksi olevaa liikennettä ei saa kiilata. Tyhjälle ohituskaistalle saa tottakai vaihtaa, kunhan pitää huolen että oikealle kaistalle palatessaan on liittyjän etupuolella.
Kyllä, etenkin rekoille.