Siis otetaanko muistokukat sen mukaan mikä kuvastaa vainajan elämää vai oman tyyliset? Siis ne mitkä tulee arkun reunalle?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hautajaisissa, jossa vieras laski arkulle Lidlin punalapulla varustetun kukkakimpun muovit päällä.
Nuokin kukat ovat saattaneet olla kyseiselle henkilölle kalliit. Toisaalta, on saattanut tuntea kuolleen hyvin - ovat esim. käyneet yhdessä kirppareilla, alennusmyynneissä ja punalappuostoksilla.
Sellaiset kukat millainen se suhde kuolleeseen henkilöön on ollut. Kai te itse tiedätte. Oman sydämen mukaan. Ei mitään etikettejä tarvita enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat hyvin konservatiivisia hautajaiskukkien kanssa. Muutenkin meiltä on kadonnut kukkaetiketti ja ihmiset jännittävät asiaa kovin. Se on sääli.
Millainen kukkaetiketti sitten on?
Esim. lesken kotiin toimitetaan lähettipalvelun kautta surukimppu, kun tieto kuolemasta saavuttaa vainajan muut läheiset (sisarukset, ystävät, lähikollegat jne). Etäisemmät tutut ovat perinteisesti laittaneet pelkän addressin.
Muita haalistuvia kukkaperinteitä on, että kun ihminen täyttää 50 ja siitä ylöspäin pyöreitä, annetaan syntymäpäivälahjan lisäksi kukkia.
Olin ulkomailla, kun läheisen ystäväni läheinen kuoli, joten katoin sitten netistä jonku kukkakimpun, joka toimitettiin ystäväni perheeseen. Se kimppu maksoi aika paljon, mutta sillä oli sitten ollut kokoakin aika paljon, jota minä en nettikuvasta nähnyt ja tajunnut. Vielä 10 vuotta myöhemminkin ystäväni on aina välillä muistellut, että kyllä se sinun kukkakimppu oli niin hieno ja kesti pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat hyvin konservatiivisia hautajaiskukkien kanssa. Muutenkin meiltä on kadonnut kukkaetiketti ja ihmiset jännittävät asiaa kovin. Se on sääli.
Millainen kukkaetiketti sitten on?
Esim. lesken kotiin toimitetaan lähettipalvelun kautta surukimppu, kun tieto kuolemasta saavuttaa vainajan muut läheiset (sisarukset, ystävät, lähikollegat jne). Etäisemmät tutut ovat perinteisesti laittaneet pelkän addressin.
Muita haalistuvia kukkaperinteitä on, että kun ihminen täyttää 50 ja siitä ylöspäin pyöreitä, annetaan syntymäpäivälahjan lisäksi kukkia.
Olin ulkomailla, kun läheisen ystäväni läheinen kuoli, joten katoin sitten netistä jonku kukkakimpun, joka toimitettiin ystäväni per
Mä taas en tiedä kuka lähetti kukkia ja kuka ei. En pitänyt kirjaa.
"Mä taas en tiedä kuka lähetti kukkia ja kuka ei. En pitänyt kirjaa."
Et siis katsonut korttia, kuka ne kukat lähetti? Äidin kuoltua kyllä luin kaikki kortit ja muistin ketkä kukkia olivat lähettäneet.Ystävien muistamiset jäivät erityisesti mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Et siis katsonut korttia, kuka ne kukat lähetti? Äidin kuoltua kyllä luin kaikki kortit ja muistin ketkä kukkia olivat lähettäneet.Ystävien muistamiset jäivät erityisesti mieleen.
Varmaan katsoin, mutta ei jäänyt sen kummemmin mieleen. Kaikista kukista ja korteista en ehkä katsonutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan katsoin, mutta ei jäänyt sen kummemmin mieleen. Kaikista kukista ja korteista en ehkä katsonutkaan.
No minä katsoin ja kiitin vielä niistä kukista kutakin jälkikäteen. Minua ainakin kosketti ja olin iloinen niistä kukista. Sulla on vähän sellainen hälläväliä asenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkalaitteet on nykyään törkeän kalliita.
Nyt on kyse läheisen hautajaisista ilmeisesti. Itse en miettsi rahaa siinä tilanteessa.
.T. eräs kalliit hautajaiset isälleen järjestänyt
Kyllä sitä rahaa on suurimman osan pakko miettiä. Tuskin kenenkään isä toivoo että jälkipolvi hankkii haudalle kukkia yli varojensa.
Olen käynyt useammissa hautajaisissa viimeisen 10 vuoden aikana ja kaikissa toive on ollut vain yksi kukka. Ei kukkalaitteita, myös lähiomaiset on jättäneet arkulle vain yhden kukan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä katsoin ja kiitin vielä niistä kukista kutakin jälkikäteen. Minua ainakin kosketti ja olin iloinen niistä kukista. Sulla on vähän sellainen hälläväliä asenne?
No tästä on aikaa, olin silloin 10-vuotias. Kukkia oli paljon ja lähettäjistä osa oli minulle täysin tuntemattomia, tuttujen lisäksi esimerkiksi äitimme ystäviä ja tuttavaa, naapureita ja työkavereita. Eikä siinä tilanteessa ne kukkakortit tuntuneet kovin tärkeiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tästä on aikaa, olin silloin 10-vuotias. Kukkia oli paljon ja lähettäjistä osa oli minulle täysin tuntemattomia, tuttujen lisäksi esimerkiksi äiti
No jos lapsi olit, niin et tietenkään kiinnittänyt huomiota kuka ne kukat lähetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyse läheisen hautajaisista ilmeisesti. Itse en miettsi rahaa siinä tilanteessa.
Lähiomaiset saa kukat kuolinpesän varoista, kukkakaupan laskussa sanat "muistotilaisuuden kukat".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tästä on aikaa, olin silloin 10-vuotias. Kukkia oli paljon ja lähettäjistä osa oli minulle täysi
No jos lapsi olit, niin et tietenkään kiinnittänyt huomiota kuka ne kukat lähetti.
Minä olin aikuinen, mutta en silti kiinnittänyt huomiota kuka minkäkin kimpun oli lähettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiomaiset saa kukat kuolinpesän varoista, kukkakaupan laskussa sanat "muistotilaisuuden kukat".
Kaikilla kuolinpesillä ei ole varaa. Esimerkiksi isäni vanhemmat maksoi isän hautajaiset, koska muuten ei olisi ollut varaa.
Jaa-a, appiukolle tummanpunaisista ruusuista ja mukaan vihreää, ei muuta. Kaunis vihkomainen sidos. Omalle isälle myös tummanpunaisia ruusuja. Sidottuna. Äidille vaaleanpunaisia ruusuja.
Ihanalle sukulaiselle tummanviolettejä neilikoita hiukan harsokukkaa ja paljon vihreää. Oli muutes kaunis.
Ihanalla sukulaisnaiselle joka aina auttoi ja tsmppasi niin hänen kultaista luonnettaan kuvastamaan oransseja kukkia. Se oli myös hyvin kaunis, gerberaa muistaakseni.
Aina olen ajatellut kukat vainajan mukaan.
Anoppini kun haudattiin niin kukkakauppias sani että lapset voisivat laskea yhden ruusun mummilleen että hän sitoo sen ruusun yhden leveän vihreän lehden päälle ja laittaa kukan juureen jotain harsoa. Täytyy sanoa että oli upea idea kauppiaalta, ei paljoa maksanut mutta oli ihan eri kuin yksi ruusu.
"Minä olin aikuinen, mutta en silti kiinnittänyt huomiota kuka minkäkin kimpun oli lähettänyt."
Miten voi olla noin epäkiitollinen kukista?
Siskoni hautajaisissa oli syreenejä, ihan omasta pihasta poimittuja kimppuja.
Vierailija kirjoitti:
"Minä olin aikuinen, mutta en silti kiinnittänyt huomiota kuka minkäkin kimpun oli lähettänyt."
Koska läheiseni oli just kuollut, eikä muiden ihmisten lähettämät kukat olleet prioriteettilistalla numerona 1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska läheiseni oli just kuollut, eikä muiden ihmisten lähettämät kukat olleet prioriteettilistalla numerona 1.
Kun läheinen kuoli, olin tosi onnellinen niistä kukista. Onko sulta edes läheinen kuollut, kun ei ole mitenkään koskettanut ja ei ole ollut pari sekuntia aikaa lukea kuka kukat on lähettänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat provolta.
Kannattaa antaa kukat silloin kun ihminen on vielä elossa.