JUURI NYT! Kauppajätti Amazon lopettaa ETÄTYÖN täysin!!!
Globaali kauppajätti, miljardiyritys, lopettaa etätyön täysin työntekijöiltään! Amazon vaatii jatkossa, että kaikki työntekijät ovat 5 päivää viikossa toimistolla!
Sanokaa minun sanoneen, että tästä tulee uusi normaali ja pikku hiljaa leviää myös Suomeen sama käytäntö.
Kommentit (119)
On positiivista että asiaa pohditaan ja on otsikko. Ennen ihmiset eivät olisi olleet kiinnostuneita / tiedostavia oikeuksistaan tai hyvinvoinnistaan kuten nyt. :) Toisaalta siis ihmisten pitää tehdä oma päätelmä ja elää sen mukaan. Yrityksiltä (vaikka tuo jätti) tuskin saa lupia ihan kaikkeen, mutta onko se sun arvojen mukainen yritys ylipäänsä. Kivoja kirjoja voi olla siellä ja esittelyt, ehkä ne saisi muuallekin yhtä kattavasti.
Pakkososiaalistuminen ei ole enää tätä päivää. Porukassa kasvaa kyräily, kuppikunnat, nahinointi sun muu työtehoa vähentävä. Tehdään ennemmin työt tehokkaasti etänä, ei jää aikaa turhaan.
Miksi työssä pitäisi olla yhteisöllisyyttä?
Kuulostaa minusta kahvipöytäjuoruilulta.
Te lähityöpakottajat, jotka hekumoitte ja toivotte etätyön loppuvan kaikilta, oletteko itse työssä, jossa ei etätyömahdollisuutta? Koska ette itse voi tehdä koskaan etänä ja toivotte sitten, että muutkaan ei voisi?
Veljeni oli tälläinen, että aina nurisi ihmisten etätöistä ja oikein toivoi, että kyllä kohta työnantajat pakottavat työntekijät taas työpaikalle. Kummasti vaan siirtyi itse 100% etätöihin, heti kun sai sellaisen työmahdollisuuden.
Mun työ on sellaista, että vaikka olisin työpaikalla toimistolla, minun työpari on kuitenkin etänä toisaalla.
Mielestäni etähommat toimii hyvin jos on selkeät tavoitteet ja pomo pitää yhteyttä.
Jos jää liian yksin, työt tuntuvat vaikeammilta.
Mulle riittää kerran viikossa puhelu pomon kanssa ja työkaverin kanssa muutaman kerran viikossa. Hommat hoituu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä päätös Amazonilta.
Kaikkein kovimmat koodarit ja insinöörit lähtee joukolla pois, koska saavat muualtakin töitä. Oikeasti ne kovimmat huiput, joiden avulla innovaatiot tehdään, lähtee pois tuollaisen seurauksena. Tavikset jää, koska markkinatilanne huono, ja uuden työn hankkiminen vaivalloista. Vaihtavat pois sittten, kun markkinatilanne paranee.
Itsekin olen teknisessä ammatissa, ja nykyisellä työnantajalla kaikenlaisia huononnuksia ollut tässä puolitoista vuotta, ja palkka ei nouse ja pissismanagerit yrittää pakottaa toimistolle. Olen tavislevelin osaaja, ihan pätevä työssäni mutta en mikään guru, ja en siis uskalla yrittää vaihtaa nykyisessä markkinatilanteessa. Mutta kun markkinat paranee, menee siihen sitten vaikka vielä kaksi vuotta, niin vaihdan heti pois.
M43
Tuttavani, joka on kova koodari ja vetää ison verkkokkaupan IT-osastoa on todellakin kyllästynyt näihin vapaan kasvatuksen etäilijöihin. Hän kannattaa joustoja ja osittaista etätyöskentelyä, mutta kertoi, että joutui vetämään rajoja alaisilleen, koska kaikille ei ole selvää, että osa työstä tapahtuu paikan päällä, osa palavereista hoidetaan kasvotusten, jotta jokainen on sen kolmen vartin ajan keskittyineitä itse asiaan ja osa tuntuu irtautuvan työyhteisöstä, eikä tunne samanlaista vastuuta, kun ei tarvitse päin naamaa hoitaa asioita. Ei moni varmaan täyttä toimistopakkoa kannata, mutta täytyy myö myöntää ja korjata niitä epäkohtia ja vaikeuksia, joita etätyö on tuonut mukanaan. Aivan kuten täysi joustamattomuuskin.
Ja jos ne suurimmat huippufirmat siirtyvät tiukempiin läsnäolopakkoihin, niin vaihtoehdot jäävät vähiin niille "huipuillekin".
Työpaikallani on siirrytty vapaampaan etätyökäytäntöön siirtymällä pienempiin tiloihin. Tämä on aiheuttanut tyytymättömyyttä työntekijöissä, sillä merkittävä osa haluaa työskennellä toimistolla useamman päivän viikosta, mutta paikkoja ei riitä kaikille. Silti osa tulee ja istuu, missä pystyy.
Jos katsoo parhaiten suoriutuvia tiimejä, niin ne ovat niitä, joissa tiimiläiset ovat useamman päivän viikosta töissä. Ja he, jotka toimistolla ovat, ovat enemmän vuorovaikutuksessa johdon kanssa spontaaneissa tilanteissa ja se näkyy sekä omassa tunnettuudessa että urakehityksessä. Ja tämä siis firmassa, joka maantieteellisesti on sijoittunut useimpiin pisteisiin.
Kannatan joustoja, mutta se tarkoittaa joustoa molempiin suuntiin. Kukaan ei tykkää turhasta läsnäolopakosta, mutta ei kyllä vaikeasti tavoittamattomissa olevista haahuilijoistakaan. Lisäksi uusien työntekijöiden aloittaessa on hyvä, jos paikalla on oman tiimin jäseniä mahdollisimman usein.
Eikä meillä ainakaan harrasteta monen täällä mainitsemaa kahvittelua, puheripuleita tai sosialisointeja. Mutta kyllä välillä on ihana selvittää asioita kolmen ihmisen kanssa kasvokkain samassa huoneessa.
Toimistopäivät ovat omalla kohdallani täysin nollapäiviä asioiden kehitttämisen suhteen.
Ihan parasta kun kaikki toimistot on myyty eikä tilaa ole enää edes 1/3 tekijöistä:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä päätös Amazonilta.
Kaikkein kovimmat koodarit ja insinöörit lähtee joukolla pois, koska saavat muualtakin töitä. Oikeasti ne kovimmat huiput, joiden avulla innovaatiot tehdään, lähtee pois tuollaisen seurauksena. Tavikset jää, koska markkinatilanne huono, ja uuden työn hankkiminen vaivalloista. Vaihtavat pois sittten, kun markkinatilanne paranee.
Itsekin olen teknisessä ammatissa, ja nykyisellä työnantajalla kaikenlaisia huononnuksia ollut tässä puolitoista vuotta, ja palkka ei nouse ja pissismanagerit yrittää pakottaa toimistolle. Olen tavislevelin osaaja, ihan pätevä työssäni mutta en mikään guru, ja en siis uskalla yrittää vaihtaa nykyisessä markkinatilanteessa. Mutta kun markkinat paranee, menee siihen sitten vaikka vielä kaksi vuotta, niin vaihdan heti pois.
M43
Tuttavani, joka on kova koodari ja vetää ison verkkokkaupan IT-osastoa on todellakin kyllästynyt näihin vapaan kasvatuksen etäilijöihin. Hän kannattaa joustoja ja osittaista etätyöskentelyä, mutta kertoi, että joutui vetämään rajoja alaisilleen, koska kaikille ei ole selvää, että osa työstä tapahtuu paikan päällä, osa palavereista hoidetaan kasvotusten, jotta jokainen on sen kolmen vartin ajan keskittyineitä itse asiaan ja osa tuntuu irtautuvan työyhteisöstä, eikä tunne samanlaista vastuuta, kun ei tarvitse päin naamaa hoitaa asioita. Ei moni varmaan täyttä toimistopakkoa kannata, mutta täytyy myö myöntää ja korjata niitä epäkohtia ja vaikeuksia, joita etätyö on tuonut mukanaan. Aivan kuten täysi joustamattomuuskin.
Ja jos ne suurimmat huippufirmat siirtyvät tiukempiin läsnäolopakkoihin, niin vaihtoehdot jäävät vähiin niille "huipuillekin".
Että oikein kolmen vartin keskittymistä jossain turhassa palaverissa? Joopa joo. Hyvä yritys.
Suuri osa palavereista on joko täysin turhia tai ainakin 60-80% liian pitkiä kun joku omaa ääntään rakastava jaarittelija rupeaa paasaamaan aiheesta joka ei kiinnosta tai hyödytä ketään paikallaolevista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä päätös Amazonilta.
M43
Tutta
En tiedä millaisissa työpaikoissa sinä olet ollut tai millainen ihminen sinä olet ja miten koet muut ihmiset, mutta tietyt palaverit on parempi pitää kasvokkain. Sinulla ei ehkä kiinnostus riitä, mutta kukaan ei hyödy kameran kiinni pitävän Netflixiä palaverin aikana tuijottavan "läsnäolosta". En yhtään ihmettele, että yrityksillä menee huonosti kun suurin osa inhoaa työkavereita, muut ovat jaarittelijoita, läsnäolo halutaan vetään nollaan ja lähes kaikki työhön liittyvä on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan parasta kun kaikki toimistot on myyty eikä tilaa ole enää edes 1/3 tekijöistä:D
Meillä on nyt niin pieni kokoushuone, jonne kaikki ei edes mahdu istumaan tuoleille. Loput istuu lattialla tai seisoo vaan. Yritetään pitää kokoukset mahdollisimman nopeasti, mutta johto on päättänyt, että kerran viikossa pitää tulla kokouksiin.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa että sama lafka pohtii kohta miksi ne parhaat osaajat vaihtaa työpaikkaa.
Tai sitten ei. Ehkä heillä on tarkoituskin päästä osasta porukkaa eroon ja sitten korkeintaan palkata uusia jos on ihan pakko. Helpompaa kuin porukka irtisanoutui ihan itse eikä tarvitse irtisanoa. Parhaimmille maksetaan hyvin, joten ehkä he miettivät löytyykö näin tekoälyn aikakaudella kohta edes mitään työtä, vaikka olisi hyvä. Joka vuosi valmistuu yliopistoista uusia osaajia ympäri maailman, jotka ovat valmiita saapumaan toimistolle. Siitä ei ole pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Pakkososiaalistuminen ei ole enää tätä päivää. Porukassa kasvaa kyräily, kuppikunnat, nahinointi sun muu työtehoa vähentävä. Tehdään ennemmin työt tehokkaasti etänä, ei jää aikaa turhaan.
Pakkossosiaalistuminen on tulevaisuutta. Kotona yksin kykkivät ihmiset eivät kuluta tarpeeksi. He eivät löydä puolisoita, eivätkä tee lapsia. He eivät käytä autoja, eikä tarvitse työvaatteita, lounaspaikkoja, eikö solmi uusia läheisiä kaverisuhteita työkavereidensa kanssa,Tällä hetkellä miljoonat nuoret eurooppalaiset ovat ihan vaan kotona. Eivät opiskele, eivät ole töisssä, eikö heillä ole kavereita. Kohta siitä tulee ihan oikeasti ongelma ja sitten heitä aletaan pakkososialisoimaan. Yksipuolinen some ei ole kanssakäymistä ja se on varmaan myös Amazonin tarkoitus. Saada ihmiset olemaan toistensa kanssa ja siten luoda sekä kysyntää, että kehitystä. Peräkammariin lukkiutuminen ei ole koskaan ollut mitään tulevaisuutta.
Höpöpö. En ainakaan tule vaatimaan etätöiden lopettamista. T. Isohkon firman toimitusjohtaja
Miten yhden amerikkalaisen ison firman päätös vaikuttaa yleisesri suomen etätöihin? Ja miksi tämä kaikki viha etätöitä kohtaan. Itse olen tehnyt etätöitä 15 vuotta, hyvällä tuloksella. Ei pelkoa että loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Te lähityöpakottajat, jotka hekumoitte ja toivotte etätyön loppuvan kaikilta, oletteko itse työssä, jossa ei etätyömahdollisuutta? Koska ette itse voi tehdä koskaan etänä ja toivotte sitten, että muutkaan ei voisi?
Veljeni oli tälläinen, että aina nurisi ihmisten etätöistä ja oikein toivoi, että kyllä kohta työnantajat pakottavat työntekijät taas työpaikalle. Kummasti vaan siirtyi itse 100% etätöihin, heti kun sai sellaisen työmahdollisuuden.
En minä nyt sitä suuremmin toivo, mutta olen varma, että siihen suuntaan mennään. Heillä on tietysti dataa asiasta ja miksi se kannattaa, että porukka palaa takaisin toimistoon. Mutta osin ajattelen, että kyse on siitä, että kuka on oikeasti motivoitunut siitä työstään ja valmis sen takia palamaan jopa toimistoon ja osa, että saadaan vähennettyä henkilökuntaa. Aina selitetään kuinka parhaat muka lähtee. Se ei ole ongelma. Kyllä niitä uusia parhaita hakijoita tulee palkattavaksi. Sen lisäksi päästään myös muutamasta huonosta työntekijästä. Nyt on työnantajien markkinat ja jos kotona oleminen on niin tärkeää, niin sinne voi aina jäädä. Tosin ilman palkkaa,
No, saapahan samalla alalla oleva työnantajani sitten lisää hyviä huippuosaajia, kun heitä varmasti pyrkii pois Amazonilta tämän myötä. Meillä homma juuri päinvastoin, eli konsernitasolta tullut ohje SUOSIA etätyötä, koska firmalla on kunnianhimoinen ympäristöohjelma, ja yksi osa sitä on vähentää tarpeetonta työmatkaliikennettä.
Meillä ei onneksi ole tuota vaaraa, koska ei enää ole edes Suomessa mitään toimistoa. Enkä kyllä mitään hyötyä kerta kaikkiaan näkisi millekään toimistolle menosta, koska tiimit on joka tapauksessa kansainvälisiä, eli käytännössä istuisin siellä toimistolla sitten pitämässä etäpalavereita Teamsin tai Slackin kautta ulkomailla olevien projektikollegoiden kanssa.
Tuottavuuden lasku alkoi Suomessa 2008-201X kriisin/ taantuman aikana. Ei mitään tekemistä etätyön kanssa. Sen sijaan paljonkin tekemistä sen kanssa, että yhä useammassa yrityksessä yhä pienempi joukko KTM:iä/ tradenomeja/ TuTa-dippoja/ muita bisnesveijareita tekee päätökset teknisen ja tuotekehityshenkilökunnan puolesta. Firmoissa osaavaa sakkia vaikka kuinka, ja samaan aikaan bisnesveijarit päättää tehdä päätöksiä asioista, joista eivät mitään ymmärrä. Siihen kaatuu tuottavuus suomalaisissa firmoissa nykypäivänä.
M43