Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eläimet eivät haise k*kalle, vsikka ne eivät pyyhi k*kalla käynnin jälkeen?

Vierailija
17.09.2024 |

Vai onko se ihmistenkin pyyhkiminen tarpeetonta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko haistellu niiden peräreikää, kyllä varmaan haisee

Vierailija
2/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisee ne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne alkavar haista ja pahalle haisevatkin. Maaseudun parfyymi ei ole vissiin tutttu haju? 

Vierailija
4/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko haistellu niiden peräreikää, kyllä varmaan haisee

Ei meidän ssäkoira vaan

Vierailija
5/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne alkavar haista ja pahalle haisevatkin. Maaseudun parfyymi ei ole vissiin tutttu haju? 

Se johtuu vain siitä että sitä p*skaa on paljon samassa paikassa

Vierailija
6/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl ne osaa pitää huolta itestää.  Välillä se voi olla haasteellista jos on pitkäkarvanen koira ni ne kakat jää roikkuu niihi karvoihi

Mulla oli koiranpentuja aikoinaan ja näiden pentujen emo söi kaikki niiden pentujen kakat aina. Mä muistan kun mä ihmettelin sitä ekana, mutta kävikin ilmi että emot tekee niin koska haluaa pitää "pesänsä" puhtaana. 

Sudet tekee vissiin samaa, ne syö jälkeläistensä jätökset

Vierailija
7/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tiedekysymyksissä oli kysymys, että miksi eläinten ei tarvitse pyyhkiä takapuolta. Vastaus oli, että koska niillä ei ole pakaroita (ts. ainakaan vastaavan kokoisia kuin kahdella jalalla kävelevillä ihmisillä). Olettaisin, että vastaus tähän kysymykseen on sama.

Mutta sitten taas pitkäkarvaisilla eläimillä voi tarttua karvoihin kakkaa, jolloin nekin haisevat.

Vierailija
8/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl ne osaa pitää huolta itestää.  Välillä se voi olla haasteellista jos on pitkäkarvanen koira ni ne kakat jää roikkuu niihi karvoihi

Mulla oli koiranpentuja aikoinaan ja näiden pentujen emo söi kaikki niiden pentujen kakat aina. Mä muistan kun mä ihmettelin sitä ekana, mutta kävikin ilmi että emot tekee niin koska haluaa pitää "pesänsä" puhtaana. 

Vihervasurit tekee samaa.

Vierailija
9/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä ohje niille jotka ei viitsi karvavauvansa pötkylöitä pussittaa lenkillä. 

Vierailija
10/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl koirat saattaa "pyyhkiä" niin että ne alkaa laahaa bersettään pitkin mattoja. Koettu on :D

Vierailija
11/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissi ainakin nuolee takapuolensa ja niin teki koiraninkin.

Vierailija
12/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuolee joo ja sitten nuolee emäntänsä naaman.

Vierailija
13/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä ei ole sitä väliä toisinkuin ihmisillä. Ajatelkaa jos ihmisillä olisi vaan takapuoli reiällä ilman kannikoita. 

Vierailija
14/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihervasurit tekee samaa.

Persut syö ma mujen jätökset, kun ne haluaa pysyä hajulla niiden sijainnista ja tekemisistä.

Vierailija
15/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden suu haisee jos nuoleskelevat? Miten raikastatte kaikki osat lemmikistä.

Vierailija
16/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten ja ihmisten käyttäytyminen erilaisten hygieniatottumusten suhteen perustuu erilaisiin biologisiin ja evolutiivisiin tekijöihin. Tässä muutamia syitä siihen, miksi eläimet eivät yleensä haise kakalle samalla tavalla kuin ihmiset, vaikka eivät pyyhi itseään:

Ruokavalio ja ruoansulatus: Eläinten ruokavalio ja ruoansulatusjärjestelmä voivat vaikuttaa siihen, kuinka voimakkaasti niiden uloste haisee. Esimerkiksi kasvisruokavaliota noudattavat eläimet, kuten hevoset, saattavat tuottaa vähemmän voimakkaasti haisevaa ulostetta kuin lihansyöjät.

Ulosteen koostumus: Eläinten ulosteet voivat olla eri koostumuksessa ja kosteudessa kuin ihmisten. Esimerkiksi monilla eläimillä uloste kuivuu nopeasti, mikä vähentää hajua.

Käyttäytymismallit: Monet eläimet, kuten kissat, haudottavat ulosteensa hiekkaan tai maahan, mikä voi peittää hajun. Muut eläimet, kuten koirat, voivat esimerkiksi juosta tai kävellä heti ulostamisen jälkeen, mikä voi estää hajun kertymistä.

Kehon hygienia: Eläimet voivat myös puhdistaa itseään muilla tavoilla. Esimerkiksi kissat nuolevat itseään puhtaaksi, mikä voi auttaa vähentämään hajua. Koira saattaa myös käyttää ulkoilua puhdistautuakseen, ja jotkut eläimet saattavat puhdistaa peräaukkoaan maalla tai vedellä.

Erityiset adaptaatiot: Joillakin eläimillä on kehossaan erityisiä sopeutumisia hajujen hallintaan. Esimerkiksi eläimet, jotka elävät ryhmissä tai laumoissa, saattavat olla kehittyneempiä hajujen käsittelyssä kuin yksinelävät eläimet.

Ihmisten tilanne on erilainen, koska kehitimme kulttuurisia ja sosiaalisia tapoja ylläpitää hygieniaa, ja henkilökohtainen puhtaus on monille ihmisille tärkeä osa päivittäistä elämää. Pyyhkiminen on ihmisille tärkeä osa henkilökohtaista hygieniaa, koska se auttaa estämään bakteerien ja hajujen kertymistä, ehkäisee iho-ongelmia ja tarjoaa mukavuutta.

Yhteenvetona, vaikka eläinten ja ihmisten tarpeet ja käytännöt eroavat, niiden syyt liittyvät evoluutioon, kehonrakenteeseen ja käyttäytymismalleihin. Pyyhkiminen ei ole tarpeetonta ihmisille, mutta eläimet ovat sopeutuneet omiin ympäristöihinsä ja fysiologisiin tarpeisiinsa eri tavalla.

Vierailija
17/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl koirat saattaa "pyyhkiä" niin että ne alkaa laahaa bersettään pitkin mattoja. Koettu on :D

Hyi hele. Koirat on likaisia eläimiä. 🤢

Vierailija
18/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin niitä jostain syystä kutittaa ahterista. Joko on matoja tai sitten on anaalirauhaset tukossa.

Vierailija
19/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten tiedekysymyksissä oli kysymys, että miksi eläinten ei tarvitse pyyhkiä takapuolta. Vastaus oli, että koska niillä ei ole pakaroita (ts. ainakaan vastaavan kokoisia kuin kahdella jalalla kävelevillä ihmisillä). Olettaisin, että vastaus tähän kysymykseen on sama.

Mutta sitten taas pitkäkarvaisilla eläimillä voi tarttua karvoihin kakkaa, jolloin nekin haisevat.

Sitä itsekin heti ajattelin, että ihminen pusertaa pökäleet ulos ja ne tursuilevat sieltä kankkujen välistä mutta eläimet papanoivat suoraan "pinnasta".

Yöh, tulipa mieleen kaverin pitkäkarvainen collie, jonka peräkarvoihin oli kuivunut pitkiä lortteja sitä itteään. Kaveri ei ollut kauhean ahkera siistimään koiransa peräpäätä. Itselläni on ollut aiemmin pitkäkarvainen koira, ja pesin kyllä sen ahterin aina lenkin jälkeen, jos siellä jotain näkyi. Muutenkin ne karvat olivat aina täynnä kaiken maailman jäkälää ja kanervaa ja muuta. Sen jälkeen on ollut vain lyhyempikarvaisia koiria.

Vierailija
20/22 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas epäilen että nykyihmisen ruuan koostumuksella on osuutta asiaan. En usko että evoluutio on kehittänyt pakarat mutta samalla sallinut sen että takapuoleen jää koko ajan sotkua joka voi johtaa vaikka mihin sairauksiin. Eli, oletan että jos söisimme niinkuin silloin kun on kehitytty, myös kakka olisi siistiä ja tippuisi omille teilleen eikä jäisi sotkemaan persausta. Tällaista miettii mökin ulkohuussissa.