Perintö suoraan lapsenlapsille, miten jako?
Miten suorittaisitte jaon jos on kolme lasta ja jokaisella eri määrä lapsia
eli tytär 1 jolla on kaksi lasta
Tytär 2 jolla on kolme lasta
Tytär 3 jolla on yksi lapsi.
Niin että kaikki lapsenlapset saavat saman summan vai niin että perintö jaetaan ensin kolmee osaan ja sitten jokaisen tyttären osuus jaetaan hänen lapsiensa kesken.
kumpi tapa on teidän mielestä reilumpi? Lapset eivät itse halua ottaa asiaan mitään kantaa vaan jättävät asian meidän päätettäväksi.
Kommentit (435)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suuttuisin, jos vanhempani ehdottaisivat että antaisivatkin perinnön suoraan lapsenlapsilleen ohittaen minut.
Miksi?
Toki ihmisiä kuolee kaiken ikäisenä, mutta noin yleensä vanhempansa menettävät ovat yli 50-vuotiaita elämässä vakiintuneita ja heidän lapsensa nuoria nykyisiä tai tulevia opiskelijoita joilla on elämän kasaaminen edessä ja rahan tarvetta.
Miksi mietit kuolemaa? Ne lapset ovat ELOSSA ja heilläkin elämää edessä. Ja tarvetta rahalle (meni se raha sitten vaikka matkusteluun tms elämästä nauttimiseen ja elämänlaadun parantamiseen).
Enhän minä kuolemaa mieti vaan sitä että noin yleensä keski-ikäinen ei enää tarvitse perintörahoja yhtään mihinkään, koska hänellä itselläänkin on p
Tuo mitä kirjoitit, kertoo sun omasta hyväosaisuudesta todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suuttuisin, jos vanhempani ehdottaisivat että antaisivatkin perinnön suoraan lapsenlapsilleen ohittaen minut.
Miksi?
Toki ihmisiä kuolee kaiken ikäisenä, mutta noin yleensä vanhempansa menettävät ovat yli 50-vuotiaita elämässä vakiintuneita ja heidän lapsensa nuoria nykyisiä tai tulevia opiskelijoita joilla on elämän kasaaminen edessä ja rahan tarvetta.
Miksi mietit kuolemaa? Ne lapset ovat ELOSSA ja heilläkin elämää edessä. Ja tarvetta rahalle (meni se raha sitten vaikka matkusteluun tms elämästä nauttimiseen ja elämänlaadun parantamiseen).
Enhän minä kuolemaa mieti vaan sitä että noin yleensä keski-ikäinen ei enää tarvitse perintörahoja yhtään mihinkään, koska hänellä itselläänkin on p
Minä taas en tunne montaakaan keski-ikäistä, joilla on pankkitilit täynn rahaa. Mutta olenkin duunari, joka tutut koostuu ruuhkavuosia elävistä, joiden rahat menee teinien elättämiseen, asuntolainoihin ja jopa työttömänä räpiköimiseen
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä aika erikoinen ajatus joka esiintyy tasaisin väliajoin palstoilla. Että jos joku haluaa muistaa lapsenlapsia jotenkin niin pitäisi muistaa myös lapsettomia omia lapsia. Ikään kuin ne lapsenlapsen vanhemmat saisivat jotain silloin, kun lapsi saa jotain. Ei se niin mene vaan lahjan tai perinnön saa se joka sen saa, ei hänen vanhempansa.
Tuollaiset lapsettomia mollaavat kommentit tulee aina sellaisilta, joilla on lapsia. Ihan aina.
Sen lapsettoman pitäisi aina vaan muita ajatella.
Et varmasti hyväksyisi sitä, että vanhemmat haluaisi antaa kaikki rahansa lapsettomalle lapselle ja jättää muut lapset ja lapsenlapset ilman perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Enhän minä kuolemaa mieti vaan sitä että noin yleensä keski-ikäinen ei enää tarvitse perintörahoja yhtä
Tämä! Mä oon 45 ja sain vuosi sitten elämäni ensimmäisen vakituisen työpaikan.
Sisareni on ollut paljon lasten kanssa kotona. Miehensä on varakas, mut sisko ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Enhän minä kuolemaa mieti vaan sitä että noin yleensä keski-ikäinen ei enää tarvitse perintörahoja yhtä
Yllätyt varmaan kovasti, kun kerron että olen oikeasti alle 30 v nuori itsekin. Isovanhemmistani suurin osa on myöskin edelleen elossa. Siitä huolimatta vanhempani ovat auttaneet minua elämän alkutaipaleella (kuten vanhempi ainakin on autettu) ja saman tulen varmasti tekemään sitten kun minulla on omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mä jakaisin sen kolmeen osaan ja sit tyttärien lapsien kesken.
Minä tekisin myös näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Enhän minä kuolemaa mieti vaan sitä että noin yleensä ke
Eli toivoisit isovanhempien jättävän perinnön sulle eikä vanhemmillesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Enhän minä kuolemaa mieti vaan sitä että noin yleensä ke
Eli oot hyväosaisen perheen hyväosainen nuori aikuinen. Pthyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Enhän mi
No mielestäni isovanhemmat voivat jakaa perinnön kuinka tahtovat. En aio siihen puuttua. Mutta noin yleensä tiedän sen että vanhempani sisaruksineen eivät ole perintörahan tarpeessa.
Kai se riippuu ihan millaisessa tilanteessa tyttäret ovat rahan suhteen elämässään.
Jos kaikilla on hyvin rahaa niin jakaisin tasan kaikkien lastenlasten kesken.
Mutta se mikä on tärkeintä on se että asiasta ollaan juteltu kaikkien osapuolien kanssa ja se on kaikille ok.
Jos kaikki lapsenlapset sais saman summan se on sama kuin antaisi puolet tytär kakkoselle vaikka kuuluisi olla kolmasosa. Ei tunnu reilulta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki lapsenlapset sais saman summan se on sama kuin antaisi puolet tytär kakkoselle vaikka kuuluisi olla kolmasosa. Ei tunnu reilulta.
Ne rahat eivät mene tyttärille vaan lapsenlapsille jotka ovat kaikki samanarvoisia isovanhemmilleen.
Jos kerran lapsille on ok, olla vaatimatta lakiosaa niin silloin sillä ei ole väliä kuinka monta lasta kenelläkin on.
vai tekisittekö siinäkin tapauksessa eriarvoisem jaon jos lapset saisivat lakiosuutensa? Ja loppuosa menisi lapsenlapsille? Pitäisikö se loppuosakin jakaa sen mukaan kuinka paljon lapsilla on lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Tyttäret 1, 2 ja 3 eivät saa kuka on yhtään mitään jos perintö jaetaan tasan heidän lastensa kesken. Samasta syystä Esitin tuolla aiemmin että entäpä jos kyseessä olisi vaikkapa kuusi kummilasta joista jokainen saisi yhtä paljon. Olisiko silloin kyseessä epäreilu jako? Useimpien mielestä varmaankaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäret 1, 2 ja 3 eivät saa kuka on yhtään mitään jos perintö jaetaan tasan heidän lastensa kesken. Samasta syystä Esitin tuolla aiemmin että entäpä jos kyseessä olisi vaikkapa kuusi kummilasta joista jokainen saisi yhtä paljon. Olisiko silloin kyseessä epäreilu jako? Useimpien mielestä varmaankaan ei.
Tai jos jokainen tytär saisi vaikka 50 000 niin pitäisikö loppu 150 000€ jakaa lastenlasten kesken niin että sen tyttären lapsenlapsi jolla ei ole sisaruksia saisi eniten ja se kenellä on kaksi sisarusta saisi vähiten?
vai Mikä tässä on idea?
Minun mielestäni kullekin sukuhaaralle tasaosa, kolmasosa. Tarkoittaa sitä, että lapsenlapsille menee eri verran.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni kullekin sukuhaaralle tasaosa, kolmasosa. Tarkoittaa sitä, että lapsenlapsille menee eri verran.
Varmaan lapsenlapsista mukavaa mennä perinnön jakoon kun siellä selviää että yksi lapsenlapsista saa isoimman summan, ja sitten pari muuta vähän vähemmän ja kolme muuta vielä vähemmän. Se jos mikä tuntuu eriarvoiselta lastenlasten kesken.
Minun vanhempani pohtivat samaa asiaa, mutta päättivät sitten testamentata omille lapsilleen. Minä yksinhultajana luovuin perinnöstä ja oma lapseni sai sen. Veljeni ei luopunut, mutta toisaalta hänellä on vaimonsa kanssa paljon isompi omaisuus, jonka heidän kaksi lastaan perivät aikanaan ja saavat siten kumpikin enemmän kuin minun lapseni. Muutenkin he ovat tosi hyvätuloisia ja minä taas olen ollut paljon työttömänäkin ja kohta varmaan taas olen työtön.
Eli jos ap haluaa lopputuloksen tasa-arvon lastenlasten kannalta, niin pitäisi huomioida monia muitakin asioita. Paljonko lapsilla on nyt rahaa ja mitä käy, jos joku heistä eroaa tai jää työttömäksi tai kuolee? Ei ole helppoa löytää täysin oikeudenmukaista jakoa.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani pohtivat samaa asiaa, mutta päättivät sitten testamentata omille lapsilleen. Minä yksinhultajana luovuin perinnöstä ja oma lapseni sai sen. Veljeni ei luopunut, mutta toisaalta hänellä on vaimonsa kanssa paljon isompi omaisuus, jonka heidän kaksi lastaan perivät aikanaan ja saavat siten kumpikin enemmän kuin minun lapseni. Muutenkin he ovat tosi hyvätuloisia ja minä taas olen ollut paljon työttömänäkin ja kohta varmaan taas olen työtön.
Eli jos ap haluaa lopputuloksen tasa-arvon lastenlasten kannalta, niin pitäisi huomioida monia muitakin asioita. Paljonko lapsilla on nyt rahaa ja mitä käy, jos joku heistä eroaa tai jää työttömäksi tai kuolee? Ei ole helppoa löytää täysin oikeudenmukaista jakoa.
Huomaa, että veljesi on fiksumpi raha-asioissa. Mikä ihmeen järki siinä oli, että luovuit perinnöstä lapsesi hyväksi, jos sulla muutenkin on mennyt huonosti rauhallisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että veljesi on fiksumpi raha-asioissa. Mikä ihmeen järki siinä oli, että luovuit perinnöstä lapsesi hyväksi, j
Höh, siksi tietenkin luovuin, että halusin lapselleni kaikkea hyvää.
Lisäksi tulee mieleen myös se, mitä ap kannattaa pohtia, että jos testamenttaat lapsenlapsille, he saisivat perinnön, kun ovat 18 v. Ovatko he kaikki siinä iässä ihan varmasti tarpeeksi vastuullisia rahankäyttäjiä? Osa on vielä lapsellisia ja joku voi rellestää ne rahat samantien, mikä voi häntä harmittaa vanhempana.
Siinä mielessä pitää ottaa myös yksilölliset piirteet huomioon, että joku voi olla 18 v epäkypsä saamaan ison tukun rahaa, mutta 30 v hän jo osaisikin toimia rahan kanssa paremmin. Eli jos testamenttia suoraan lapsenlapsille, on vaara, että jollain ne rahat häviävät taivaan tuuliin.
Vastaavasti riippuu siitä, miten vastuullisia ihmisiä ap:n omat lapset ovat. Onko joku esim alkoholisti, joka ryyppää rahat heti, vai ovatko kaikki järkeviä ja pyrkivät kartuttamaan rahoja, jotta lapsenlapset saisivat aikanaan hyvän perinnön?
Kun emme tunne asianosaisia, niin ei voi vastata ehdottomasti puoleen eikä toiseen.
Boomerien ollessa viisikymppisiä näin ehkä olikin, mutta ne ajat on nyt mennyttä.