Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintö suoraan lapsenlapsille, miten jako?

Vierailija
17.09.2024 |

Miten suorittaisitte jaon jos on kolme lasta ja jokaisella eri määrä lapsia

eli tytär 1 jolla on kaksi lasta

Tytär 2 jolla on kolme lasta 

Tytär 3 jolla on yksi lapsi.

Niin että kaikki lapsenlapset saavat saman summan vai niin että perintö jaetaan ensin kolmee osaan ja sitten jokaisen tyttären osuus jaetaan hänen lapsiensa kesken.

kumpi tapa on teidän mielestä reilumpi? Lapset eivät itse halua ottaa asiaan mitään kantaa vaan jättävät asian meidän päätettäväksi.

Kommentit (435)

Vierailija
81/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuo on ihan hyvä pointti, että ap:n kuollessa jollain lapsista voi olla ihan eri rahatilanne kuin nyt. Siksi voi olla ihan järkevä kompromissi testamentata puolet perinnöstä tasan lasten kesken ja toinen puoli tasan lapsenlapsille.

En ymmärrä miksi tässä pitää kompromisseja tehdä. Paljon parempi tulevaisuuden ja tyttärien välien kanssa on vaan jakaa se tyttärien kesken. 

Vierailija
82/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tuntuvat nyt ajattelevan, että jos tyttären A lapset saavat yhteensä enemmän perintöä kuin tyttären B lapset, niin tytär A saa enemmän perintöä kuin tytär B. Tämä on hullu ajatus, koska eihän lapsen saama perintö ole millään tavalla hänen vanhempansa perintöä eikä vanhempi voi käyttää sitä.

Tämä. Itse ajattelen että kaikille lapsenlapsille sama summa, ei sillä ole väliä kuka on kenenki äiti.

Vanhemmilla ei ole mitään oikeuksia lastensa rahoihin.

Paitsi että tyttäret voivat vaatia omaa lakiosuuttaansa perinnöstä. Mitäs sitten?

Asia kannattaa keskustella etukäteen. Ei siis niin että testamentissa Tieto tulee vasta kuoleman jälkeen vaan kerrotaan reilusti kaikille että näin on ajatellut ja toivotaa

Ei lainkaan. Nykyään kun saa potkut viisikymppisenä yt-neuvotteluissa, joutuu elämään seuraavat 20 vuotta 595 eurolla kuukaudessa. Alkaa perintö silloin kovin houkuttaa lastakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tuntuvat nyt ajattelevan, että jos tyttären A lapset saavat yhteensä enemmän perintöä kuin tyttären B lapset, niin tytär A saa enemmän perintöä kuin tytär B. Tämä on hullu ajatus, koska eihän lapsen saama perintö ole millään tavalla hänen vanhempansa perintöä eikä vanhempi voi käyttää sitä.

Tasapuolisuus olisi, että jokainen lapsenlapsi saisi yhtä paljon. Tuo on varmaan perinnönjättäjän toive. Aika kohtuutonta, että yksi serkku saa isovanhemmilta kolme kertaa enemmän kuin toisen perheen kolme muuta serkkua! Mutta eihän tuohon tarvita, kuin sen yksi lapsisen perheen rahanhimoinen vanhempi, joka ei halua kunnioittaa vanhempien toivetta ja alkaa vaatimaan lakiosaansa.

Ei sillä ole mitään tekemistä rahanhimon kanssa. Tuo laki on sen takia tehty, että lapset olisivat varmasti tasavertaisia.

No nyt vanhemmat eivät ole saamassa perintöä vaan lapsenlapset. Kuka ei haluaisi, että kaikki lapsenlapset saisivat saman osuuden?

Vierailija
84/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta jotenkin tuo tytär 3 laitetaan aika inhottavaan asemaan.

Siis jos hän sanoo, ettei hänelle käy tuollainen asetelma, ettäkö perintö menisi vaan muiden siskojen lapsille suurimmaksi osaksi, niin hänet merkataan heti "raha-ahneeksi". 

Ei varmasti tytär 2 ole tuollaista asetelmaa vastaan, jossa hänen jälkeläisensä saisi suurimman osan perinnöstä. 

Vierailija
85/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No nyt vanhemmat eivät ole saamassa perintöä vaan lapsenlapset. Kuka ei haluaisi, että kaikki lapsenlapset saisivat saman osuuden?"

Kuinka monta kertaa se pitää toistaa, että mielipiteet ja rahatilanteet voi muuttua pitkällä aikavälillä. Niistä tyttäristä voi tulevaisuudessa haluta ne perintörahat itselleen.

Ihan turhaa jättää tyttäret sitten tappelemaan rahoista.

Vierailija
86/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos hän sanoo, ettei hänelle käy tuollainen asetelma, ettäkö perintö menisi vaan muiden siskojen lapsille suurimmaksi osaksi, niin hänet merkataan heti "raha-ahneeksi". 

Ei varmasti tytär 2 ole tuollaista asetelmaa vastaan, jossa hänen jälkeläisensä saisi suurimman osan perinnöstä. 

Ainakin mulle mun omien sisarusten lapset on tärkeitä ja jos mun vanhempien toive olisi tämä niin mulle olisi ihan ok että vanhempien perintö tasan lapsenlapsille.

Vierailija
87/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No nyt vanhemmat eivät ole saamassa perintöä vaan lapsenlapset. Kuka ei haluaisi, että kaikki lapsenlapset saisivat saman osuuden?"

Kuinka monta kertaa se pitää toistaa, että mielipiteet ja rahatilanteet voi muuttua pitkällä aikavälillä. Niistä tyttäristä voi tulevaisuudessa haluta ne perintörahat itselleen.

No mitä tappelemista siinä on, jos testamentti tehdään lapsille. Luulisi jokaisen vanhemman olevan vaan iloinen, että hänen lapsensa on saamassa perintöä. 

Vierailija
88/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole kyse tulevaisuudesta vaan tilanteesta alle vuoden sisällä.

Vierailija
89/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä tappelemista siinä on, jos testamentti tehdään lapsille. Luulisi jokaisen vanhemman olevan vaan iloinen, että hänen lapsensa on saamassa perintöä. 

Joku tyttäristä voi vaatia lakiosaansa. Tilanteet ei pysy muuttumattomina vuosikymmeniä.

Vierailija
90/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mulle mun omien sisarusten lapset on tärkeitä ja jos mun vanhempien toive olisi tämä niin mulle olisi ihan ok että vanhempien perintö tasan lapsenlapsille.

Juu, paitsi että jos oletkin syöpäpotilas ja hoidot on kalliita, eikä hirveästi rahaa, niin silloin en vaan usko, että olisi niin kiva vaan antaa sisaruksien lapsille sitä perintöä.

Tai jos esim oma lapsi on todella sairas ja hoitoihin tarvitaan rahaa. 

Vierailija
91/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten tyttäret vaativat lakiosansa ja loput jakaantuu lapsenlapsille tasan.

Eihän tuossa ole mitään ongelmaa.

Vierailija
92/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme saamassa perintöä tädiltä. Jako menee hänen sisarustensa lukumäärän mukaan. Neljä sisarusta, joilla 2-4 lasta per sisarus. Omaisuus jaetaan neljään osaan, joka sitten jaetaan edelleen perheittäin sisarusten lapsille. Ei testamenttia, lakimies suorittaa rutiinijaon.

Onpas tyhmä lakimies, jos noin meinaatte toimia, tai sitten selitit hölmösti. Perinnön voi jakaa ilman lakimiehiäkin, jos joku on laskutaitoinen. Perinnön jako on helppoa pelkän perintökaaren mukaan, mutta kuvaamassasi mallissasi on kaksinkertainen verotus, sen estämiseksi niiden tädin sisarusten pitää kieltäytyä perinnöstä lastensa hyväksi, voi säästyä myös perintöverolta, kun osuus jää alle verotusrajan.

Vierailija
93/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä jos kaikki tyttäret ei vaadi. Syntyy epäsopua.

Vierailija
94/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi AP: lla ei ole lapsetonta lasta, hän kärsisi vääryyttä tuossa. Reiluinta olisi jättää perintö omille lapsille.

Vierailija
95/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse testamenttaisin kaikille lapsenlapsille saman summan ja kertoihin tahtoni lapsille, näin oletan että myös ap on tehnyt kun lapset kerran tietävät asiasta ja jättivät asian ap:n päätettäväksi.

Vierailija
96/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä se ongelma. Jos vaikka se tytär 3 vaatiikiin oman lakiosansa koska kokee tilanteen epäreiluksi ja sitten tytär 2 alkaakin tappelemaan ja haukkumaan tätä tytärtä raha-ahneeksi. Menee välit poikki ihan turhaan ja se on AP:n vika. 

Vierailija
97/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi AP: lla ei ole lapsetonta lasta, hän kärsisi vääryyttä tuossa. Reiluinta olisi jättää perintö omille lapsille.

Niin kai se vähän riippuu tilanteesta. Mulla on kaksi lasta joidenka molempien omaisuus on täällä hetkellä moninkertainen verrattuna minun perintööni.

Mun omaisuus on hiukan päälle 100 000€ ja siitä puolet on menossa hyväntekeväisyyteen ja loppuosa lapsenlapsille tasan. Ovat itse ehdottaneet tätä jonohan verotuksellisista syistä.

Vierailija
98/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen omille vanhemmilleni sanonut, että jos testamenttia teette, niin laittakaa minun osa suoraan minun lapsilleni, ettei minun tarvitse erikseen luopua perinnöstä, jolla se menee lapsilleni.

Mitä tulee ap:n jakoon, niin tottakai tasapuolista olisi se, että jokainen serkku saisi yhtä paljon. Toki jos vaikka yhden lapsen vanhempi on kuspää, niin se saattaa ryhtyä tekemään hommaa hankalaksi. Normaaleissa perheissä ei pitäisi olla mitään ongelmaa,

Sun pitää kieltäytyä perinnöstä. Jos luovut perinnöstä, olet sen vastaanottanut ja luovutat edelleen. Tulee kahdet verot!

Opetelka nyt edes perusasiat, ettette itke sitten, kun verottaja nappasi veroja enemmän kuin luultiin. 

Jos kieltäydyt vanhemmiltasi tulevasta perinnöstäsi, niin lapsesi eivät saa mitään.

Kyllä saa. Jos joku kieltäytyy perinnöstä, niin perintö siirtyy sille, joka on perimysjärjestyksessä seuraavana.

Vierailija
99/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse testamenttaisin kaikille lapsenlapsille saman summan ja kertoihin tahtoni lapsille, näin oletan että myös ap on tehnyt kun lapset kerran tietävät asiasta ja jättivät asian ap:n päätettäväksi.

Ja ilmeisesti lähtökin on lähellä. Jos lapsilla on kaikki hyvin, niin oikeudenmukaisinta on kohdella jokaista lapsenlasta samalla tavalla. Kaikille sama summa perinnöksi. 

Vierailija
100/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä se ongelma. Jos vaikka se tytär 3 vaatiikiin oman lakiosansa koska kokee tilanteen epäreiluksi ja sitten tytär 2 alkaakin tappelemaan ja haukkum

Niin tai sitten tässä ei ole mitään ongelmaa. Me emme tiedä mikä ap:n tilanne on, hän varmasti itse tietää sen ja kysyi vain reilua jakotapaa lastenlastensa kesken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän