Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perintö suoraan lapsenlapsille, miten jako?

Vierailija
17.09.2024 |

Miten suorittaisitte jaon jos on kolme lasta ja jokaisella eri määrä lapsia

eli tytär 1 jolla on kaksi lasta

Tytär 2 jolla on kolme lasta 

Tytär 3 jolla on yksi lapsi.

Niin että kaikki lapsenlapset saavat saman summan vai niin että perintö jaetaan ensin kolmee osaan ja sitten jokaisen tyttären osuus jaetaan hänen lapsiensa kesken.

kumpi tapa on teidän mielestä reilumpi? Lapset eivät itse halua ottaa asiaan mitään kantaa vaan jättävät asian meidän päätettäväksi.

Kommentit (435)

Vierailija
101/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tuntuvat nyt ajattelevan, että jos tyttären A lapset saavat yhteensä enemmän perintöä kuin tyttären B lapset, niin tytär A saa enemmän perintöä kuin tytär B. Tämä on hullu ajatus, koska eihän lapsen saama perintö ole millään tavalla hänen vanhempansa perintöä eikä vanhempi voi käyttää sitä.

Tämä. Itse ajattelen että kaikille lapsenlapsille sama summa, ei sillä ole väliä kuka on kenenki äiti.

Vanhemmilla ei ole mitään oikeuksia lastensa rahoihin.

Paitsi että tyttäret voivat vaatia omaa lakiosuuttaansa perinnöstä. Mitäs sitten?

Asia kannattaa keskustella etukäteen. Ei siis niin että testamentissa Tieto tulee vasta kuoleman jälkeen vaan kerrotaan reilusti kaikille että näin on ajatellut ja toivotaa

Ei minusta. Jotkut isovanhemmathan esim on sellaisia,että syrjivät omaa lastaan ja pitävät lapsenlapsia parempina. Tässä voi vaikuttaa esim. sukupuoli... tiedän esim. yhden suvun, jossa tyttärelle ei haluttu jättää metsiä, koska tällä oli kaksi poikaa ja suvussa naisia aina syrjittiin. 

Vierailija
102/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän tätäkin aloitusta on alapeukutettu? Ei kai siinä nyt ole mitään väärää pohtia miten perintö lapsenlapsille jätetään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No nyt vanhemmat eivät ole saamassa perintöä vaan lapsenlapset. Kuka ei haluaisi, että kaikki lapsenlapset saisivat saman osuuden?"

Kuinka monta kertaa se pitää toistaa, että mielipiteet ja rahatilanteet voi muuttua pitkällä aikavälillä. Niistä tyttäristä voi tulevaisuudessa haluta ne perintörahat itselleen.

Ihan turhaa jättää tyttäret sitten tappelemaan rahoista.

Sitten tyttäret vaativat lakiosansa ja loput jakaantuu lapsenlapsille tasan.

Eihän tuossa ole mitään ongelmaa.

On siinä jos kaikki tyttäret ei vaadi. Syntyy epäsopua.

Tässäpä se ongelma. Jos vaikka se tytär 3 vaatiikiin oman lakiosansa koska kokee tilanteen epäreiluksi ja sitten tytär 2 alkaakin tappelemaan ja haukkum

Välit voivat katketa siitäkin, ettei perintöä jaetakaan tasan lasten lapsille kun yksi sisaruksista sitä vastustaa.

Vierailija
104/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et anna perintöä lapsillesi?

Vierailija
105/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suuttuisin, jos vanhempani ehdottaisivat että antaisivatkin perinnön suoraan lapsenlapsilleen ohittaen minut. 

Vierailija
106/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit voivat katketa mistä vain milloin vain, turha elämää on etukäteen jossitella.

Perinnön voi ihan hyvin jakaa tasan lapsenlapsille, jos joku vanhemmista sitten haluaa omalta lapseltaan osuutensa ottaa niin se on hänen asiansa.

Vierailija
107/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suuttuisin, jos vanhempani ehdottaisivat että antaisivatkin perinnön suoraan lapsenlapsilleen ohittaen minut. 

Niinpä. Kyllähän he sillä osoittaisivat, ettei minulla ole heille arvoa, vain lapsemnlapsilla on. 

Vierailija
108/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi AP: lla ei ole lapsetonta lasta, hän kärsisi vääryyttä tuossa. Reiluinta olisi jättää perintö omille lapsille.

Tämä on kyllä aika erikoinen ajatus joka esiintyy tasaisin väliajoin palstoilla. Että jos joku haluaa muistaa lapsenlapsia jotenkin niin pitäisi muistaa myös lapsettomia omia lapsia. Ikään kuin ne lapsenlapsen vanhemmat saisivat jotain silloin, kun lapsi saa jotain. Ei se niin mene vaan lahjan tai perinnön saa se joka sen saa, ei hänen vanhempansa.

Vierailija
109/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi AP: lla ei ole lapsetonta lasta, hän kärsisi vääryyttä tuossa. Reiluinta olisi jättää perintö omille lapsille.

Tämä on kyllä aika erikoinen ajatus joka esiintyy tasaisin väliajoin palstoilla. Että jos joku haluaa muistaa lapsenlapsia jotenkin niin pitäisi muistaa myös lapsettomia omia lapsia. Ikään kuin ne lapsenlapsen vanhemmat saisivat jotain silloin, kun lapsi saa jotain. Ei se niin mene vaan lahjan tai perinnön saa se joka sen saa, ei hänen vanhempansa.

Varmaan ajatus on se, että vanhemman odottaa olevan hyvä lapsilleen. Lapsi jolla on lapsia voi iloita omien lastensa puolesta, vaikka itse tulisi syrjityksi. Lapsettomalle taas jäisi pelkästään se kokemus, että omat vanhemmat syrjivät häntä perinnönjaossa.

Vierailija
110/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kyllähän he sillä osoittaisivat, ettei minulla ole heille arvoa, vain lapsemnlapsilla on. 

Tässähän ei ole kyse sinusta. Ap on omien lapsiensa kanssa jutellut ja heille tämä on ok. 

Sinä varmaan keskustelet omien vanhempiesi kanssa sitten sinun tilanteestasi

Vierailija
111/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Toki ihmisiä kuolee kaiken ikäisenä, mutta noin yleensä vanhempansa menettävät ovat yli 50-vuotiaita elämässä vakiintuneita ja heidän lapsensa nuoria nykyisiä tai tulevia opiskelijoita joilla on elämän kasaaminen edessä ja rahan tarvetta. 

Vierailija
112/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt varma, ettei lapsenlapsia tule lisää jossain vaiheessa?

Testamentissa ei ole tarpeen yksilöidä perillisiä nimillä. Jos aloittaja kirjoittaa testamenttiin että "Testamenttaan kaiken varallisuuteni tasan lapsenlapsilleni", omaisuus jaetaan tasan niiden kesken, jotka ovat elossa aloittajan kuoltua tai joilla on omia lapsia rintaperillisinä. Mahdolliset lapsenlapsenlapset saisivat toki vain vanhempansa osuuden tasaosina.

Olisi hyvä tietää etukäteen, että ehtisi tehdä muutaman lapsen lisää

Vierailija
113/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Toki ihmisiä kuolee kaiken ikäisenä, mutta noin yleensä vanhempansa menettävät ovat yli 50-vuotiaita elämässä vakiintuneita ja heidän lapsensa nuoria nykyisiä tai tulevia opiskelijoita joilla on elämän kasaaminen edessä ja rahan tarvetta. 

Mä olen eri, mutta suuttuisin, koska olen lapseton. Sisareni lapset taas ovat hyväosaisia kermaperseitä, jotka todennäköisesti tulevat elämässään pärjäämään.

Vierailija
114/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten voisit kieltäytyä helposti vanhempiesi hoidosta 

Vierailija
115/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Miksi mietit kuolemaa? Ne lapset ovat ELOSSA ja heilläkin elämää edessä. Ja tarvetta rahalle (meni se raha sitten vaikka matkusteluun tms elämästä nauttimiseen ja elämänlaadun parantamiseen).

Vierailija
116/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Miksi mietit kuolemaa? Ne lapset ovat ELOSSA ja heilläkin elämää edessä. Ja tarvetta rahalle (meni se raha sitten vaikka matkusteluun tms elämästä nauttimiseen ja elämänlaadun parantamiseen).

Sepä juuri. Tos on ajatus, että omien lapsien elämä ois jo ohi ja aiempien polvien tulisi vain tukea kaikkein nuorinta sukupolvea 

Vierailija
117/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin kun ovat saaneet perintöä. Miksi eivät itse kieltäytyneet ja pompsauttaneet perintöä minulle.

Vierailija
118/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, että niin moni on sitä mieltä että on reilua jakaa lapsen lapsille sama summa. Omalla järjellä sekä tunteella perintö jaetaan omille lapsille tasan ja vasta sen jälkeen lasten lasten määrän mukaan per lapsi. Itselläni 2 lasta ja siskollani 4 enkä pidä kyllä reiluja sitä, että jos perintö tulisi suoraan minulle olisi se puolet suurempi minulle ja minun jälkeen lapsilleni kuin mitä se olisi jos se jakautuisi suoraan lapsen lapsille tasan... Enkä koe olevani epäempaattinen tai epäoikeudenmukainen vaan nimenomaan näin se ehdottomasti kuuluu mennä. 

Vierailija
119/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lapsenlapsille voi pienen perinnön antaa mutta isoin perintöpotti kuuluisi omille lapsille. Lasten ohittamista kokonaan en ymmärrä.

Vierailija
120/435 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Enhän minä kuolemaa mieti vaan sitä että noin yleensä keski-ikäinen ei enää tarvitse perintörahoja yhtään mihinkään, koska hänellä itselläänkin on pankkitili täynnä rahaa ja perintörahat kertyisivät sinne vain lisätäytteeksi. Voihan joku nähdä senkin hyvänä rahankäyttönä mutta näkisin sen silti parempana että rahat menevät niille jotka niitä tarvitsevat silloin kun niistä on eniten iloa.