Ensikot alkuviikkoon (ma-ke)
Edellinen pino...:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9522834&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (55)
vitsit mä oon laiska siivooja. Typykin nukkuis taas ja olis aikaa siivota, mutta niin vaan laiskottaa. No, lakanat on jo pyykissä ja peitot ja tyynyt pihalla, ja äsken siivosin hoitopöydän. Eikö se vois jo riittää? Vai että imuroida pitäis... plah. Kohta.
Pitikö sun MM manata meille tuo yöhulinointi? Kun meidän näpsä tekee aina kaiken Iitun perässä, niin tietty yöllä herättiin juttelemaan. Mä kyllä epäilen, että se liittyy jotenkin liian hyviin yöuniin, typy nimittäin vetäs pitkästä aikaa kuuden tunnin unet ja heräs sit juttelemaan ittekseen. Annoin jutella vähän aikaa ja sit syötin, mut eihän se juttelu vielä riittänyt vaan pulina jatku sängyssä. Vähän rasittavaa... Ei muuten, mutta ku neiti nukahti, niin itse pyörin vielä tunnin sängyssä ja ootin unta. Ja tää vielä päätti, että kahdeksalta on ihan hyvä aika nousta kunnolla päivään ja valvoa heti kerralla kaks tuntia, mitä ei koskaan tee aamuisin! Et se mun aamulevoistani...
Aavalle kovasti paranemisia! Toivottavasti Aleksi myöskään ei sairastu niin pääsee äiditkin pihalle. Siellä oli eilen ihana ilma ja näyttäis tänään jatkuvan yhtä aurinkoisena.
Mun täytyy kyllä sanoa, etten vielä ole todennut kestoja kovin helpoiksi. Ehkä kyse on vielä tottumattomuudesta, mutta jotenkin mua ällöttää se kakkavaippojen puljailu. Tulee sellanen olo, että kädet on koko ajan kakassa... mutta en luovuta siis vieläkään, pakkohan näitä on vähän aikaa testailla! Eilen tutkin noita harsotaitoksia ja taidan tänään laittaa tytölle harson+villahousut, kunhan ensin käyn ostamassa sellaset puuvilla-alushousut siihen väliin, et harso pysyy paikallaan. Mulla siis on kahdetkin Ruskovillan pitkälahkeiset villahousut odottamassa kokeilua, toiset ostettuna ja toiset saatuna.
Matiaksella on tänään kekkerit tarhassa, vähän söpöä! Josta tulikin mieleen, että hyvää ystävänpäivää kaikille virtuaalimammaystäville!!
Leenis, mä en pessyt vaunuja mitenkään, vaikka ostin käytettynä. En myöskään käytä lakanoita, koska tyttö on aina makuupussin sisällä ollut tähän asti. Kesällä myös varmaan ihan pienellä käyttäisin jotain peittoa alla ja päällä. Pullosta sen verran, et meillä on ollut NUKin koliikkipullo ja tyttö on ainakin tykännyt siitä. Syö kyllä myös Ainun pulloista, mutta tosta NUKista menee selkeesti vähemmän ilmaa mahaan. Meillä ei siis ole ollut kamalasti mahaitkuja enää yli kuukauden ikäisenä, joten todellista koliikkikokemusta ei ole.
Jaahas, kai sitä on pakko mennä jatkamaan siivousta, että päästään iltapäivällä pihalle. Tää on kyllä hassua, et just ku luulee tuntevansa oman lapsensa, niin se muuttaa rytmiään ja suunnitellut aikataulut pissii ihan totaalisesti... :D Piti nääs lähtee tästä jumppaan ekojen pitkien päikkäreiden aikaan eli ennen yhtä, mut neiti näyttää nukkuvan ekojen lyhyiden sijasta ne pitkät suoraan
-Osse ja typykkä
Leenaliinu, ihmettelin jo että hä, missä vaiheessa sinä oot käyny synnyttämässä, kuin luin mykiksen tekstiä muka sun kirjoittamana =D
Vaunuista: Pidän vaunuissa lakanaa ja tyynyliinaa+lakanan alla muovitettua froteeta pissasuojana. Tämä siksi, että Aleksi nukkuu aina joskus sisälläkin vaunuissa. Ja sisällä päikkäreitä nukkuessa on päällä fleecepeitto (tai pinniksen peitto). Sisäpehmusteita en ole pessyt, mietin kyllä kanssa silloin, että pitäisikö, mutta tulin siihen tulokseen että ei tarvi.
Koliikkituttipulloista en osaa sanoa, kun on imetyksellä menty. Masuvaivoista meilläkin on kärsitty, ei onneksi ihan koliikista. Cuplaton on jonkinverran auttanut ilmavaivoihin, saa pierut paremmin liikkeelle. Pinniksen pääpuolta kohotettiin kirjoilla. Hellä masun hieronta ja jalkojen jumppaaminen masun päälle koukkuun, sekä mahallaan makuutus valvotusti auttoivat myös. Vauvan kantaminen mahapuoli alaspäin käsivarrella helpotti oloa. Mutta mitään takuuvarmaa mahavaivaniksiä tuskin on, nuo edellämainitut helpottavat vähän oloa, mutta parhaiten auttanee vain aika :/ Kyllähän siihen henkisesti kannattaa varautua että mahavaivoja voi lapsella olla, ja illat ja yöt voivat etenkin sen takia alussa olla hyvinkin rikkonaisia. Itse asennoiduin niin että olen pientä varten, ja vaikka sitten kanniskelen niin kauan että vauvan on parempi olla, se on kuitenkin yleensä vain väliaikaista, äkkiä se vauva kasvaa ja suolistokin kehittyy. Tsemppiä sulle viimemetreille ja tervetuloa sitten tänne puolelle " pysyvästi" kun se aika koittaa :)
Emmikin oli pyörähtänyt ympäri, hieno juttu! Eikös olekin hieno tunne kun vauva oppii jotain uutta ja ylpeänä vanhempana olla sitä todistamassa :)
Voi kuinka kurjalta kuulosti Aavan sairastelu :/ Toivottavasti pian helpottaa!
Aleksilla tuntuu taas yhtäkkiä mahavaivat pahenneen. Muutamana yönä on ähissyt useaan otteeseen pieruja. Kahtena viime yönä on sitten ihan herännyt itkemään ja pitänyt syliin ottaa. Viime yönäkin syöttöjen jälkeen meni molemmilla kerroilla n. tunti kun alkoi itkeä, ja vaikka oli syönnin jälkeen röyhtäissyt hyvin niin edelleen mahassa kupli, maitoa nousi suuhun ja pieniä röyhtäisyjä tuli. Ja pahanhajuisia pieruja paljon. Ei meinannut millään saada unta, vaan piti itkeskellä ja vääntelehtiä, ja vasta kun olin hyvän aikaa pitänyt sylissä pystyasennossa, niin helpotti sen verran että nukahti. Kakka oli aamulla ihan vihreää kuten aina, ja lisäksi oudon " kiinteää" , en meinannut saada irtoamaan pesemälläkään. Varmaankin ilmavaivat johtuu edelleen suihkutisseistä, en ymmärrä mitä niiden kanssa voisi tehdä! Suihkutan aina ensin jonkin verran pois, mutta yleensä Aleksi alkaa huutaa jos liian kauan pihtaan tissiä.
Sitten vielä se, että kun eka syötönväli oli viime yönä n.4 tuntia, niin silti senkin jälkeen nousi maitoa suuhun mitä sitten nieleksi! Olen jostain tällä palstalla lukenut että voisi olla refluksitaudin oire jos syötöstä noinkin kauan ja silti nousee suuhun.
Mietityttää että onko tämä nyt vain noista suihkutisseistä johtuvaa vai jotain muuta :(
Nyt jos vielä menisi jotain syömään kun Aleksi vielä nukkuu ekoja päikkäreitään mutta herää kyllä ihan kohta...
Viipero & ilmava Aleksi 3kk
Leenaliinu saikin jo hyviä vastauksia :) Meillä oli aluksi Brion kombit, eli kova koppa ja tosiaan mitään en ole pessyt sieltä ja makuupussi onkin ollut koko ajan näin talviaikaan käytössä. Riippuu siis ihan millaiset vaunut teillä on? Onko siellä kopassa sellainen patja mihin voisi keväällä/kesällä lakanan kieräistä? Meinaa onhan se lakana ihan hyvä, jos tulee pukluja tai jotain, niin saa helpommin pestyä... Ja mahavaivoista sen verran, että meillä auttoi myöskin cuplatonit siten että ilma pääsi paremmin pois kiertämästä. Ja olen joutunut jättämään ruisleivän kokonaan pois, kun siitä varsinkin Idalle tuli masuvaivoja...
Osse, Ida höpöttää mun mielestä juuri niinä öinä, kun nukkuu sen 6-9 tuntia heräämättä eli niinä öinä kun herää vain kerran syömään ;) Eli onko juuri niin, että kun vetää kunnon syvät unet, niin ei heti nukutakaan :) Ja eihän siinä muuten mitään, mutta kun minäkään en saa heti nukahdettua kun ne höpinät naurattaa mua. P ottaa kyllä kaikessa oppia Iitusta :D Otan osaa!!
Mulla meni viime yö ihan harakoille. En meinannut saada unta ja muutenkin kävin koko ajan ylikierroksilla. Juuri kun nukahdin, niin ida heräsi syömään ja taas valvoin. En jaksanut aamulla lähteä edes äiti-vauvajumppaan :(
Mykikselle tervetuloa tänne! Ihanasti olit kirjoittanut vauva-arjen alkamisesta. Siru myöskin :)
Aavakin tuli kipeäksi rokotteesta! Toivottavasti pian helpottaa!
Kestoista. Eilinen kestoilu sujui hyvin, en kylläkään uskaltanut pitää yhtä kestoa 2,5 tuntia pitempään ;) Ja ostin noita mollavauvan AIO-vaippoja 2kpl M-kokoa ja tuntuu että ne nyt jo puristaa Idaa ja ei meinaa mahtua hälle :)
Aleksille tullut taas masuvaivoja. Uskallatko Viipero nukuttaa poitsua edes päivällä masullaan? Vai suostuuko hän edes? Jos se vähän auttaisi? Idalla tulee ne röyhtyt yleensä parhaillaan juuri masulla ollessaan yölläkin...
Nyt siivoamaan. Ajattelin silittää Idan lakanat, ettei tule hirveitä rypyn jälkiä neidin poskelle ;) Yleensä en kyllä silitä yhtään mitään :)
MiaMik ja Ida 4kk2vko
Viipero - juu sormet oli niin näppärät että taisin nyt kyllä sekoittaa monen pään tuolla Mykiksen tekstillä :) No, ONNEKSI en sentään vielä ole lähtenyt synnyttämään... :)
Vinkit oli hyvin tervetulleita, kiitti siis niistä! Varmaankin tekaisen pari pienempää aluslakanaa muovitetusta froteesta vaunuihin ja eiköhän noista omista vanhoista lakanoista saa väsättyä myös parit ihan tavallisetkin lakanat. Meillä on Emmaljungan Duo Edge Combi vaunut joten pohjan peitteet saa kyllä irrotettua ja pestyä ja lakanankin kieräistyä hyvin sinne alle.
Hyviä olivat myös nuo masuvaivavinkit! En ole tuttipulloja vielä ostanut, joten voisin niitä NUKin pulloja etsiä käsiini. Se vauvahieronta on varmaankin hyvä juttu myös, siihenkin löytynee ohjeita / kirjallisuutta joten koetanpa etsisekellä.
Tänne leppoisaa vauva-arkea! :)
...sitten Huhtikuun puolella tullaan perässä!
Leenis
Taas mä notkun täällä aidan vihreämmällä puolella.. Tulin kaikille vauvaenskoillekin mainostamaan päiväkahvitreffejä Helsingissä, pino löytyy:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9601030&p=1&tmode=1&smode…
Tervetuloa!
Kesis
Nostelin tuossa tuota treffipinoa! Käykääpä nyt laittamassa mikä päivä sopii...
Lisa, kylläpäs Veeti nukkuu pitkään! Minkä aikaan meette nukkumaan? Täällä kanssa olis yks joka vois nukkuu joskus puolille päivin...
Mykis oli kanssa kirjoitellut synnytyskertomustaan. On noita vaan ihana lukea ja muistella omaa yli vuoden takaista... niisk! Mutta jokainen noista tarinoista on niin omanlainen ja ainutlaatuinen ja kuitenkin niiiiiiiin erilainen! Juu, ja meikäläisen hormoonit hyrrää, edelleen!!!
Niin ja kaikille uusille enskaperheille, keitä en ole vielä kerennyt/muistanut onnitella, SUUREN SUURET ONNITTELUT!!!
Amylle ja Osselle, joo niin munkin mielestä tuo mies on ihan liian kätevä ja maalaisjärjellä ajatteleva, että! Ja siis eihän nuo uudet rattaat/vaunut paljoa edes maksais, heh! Mut siis mun miehestä vielä... Ehdotti eilen, että mitäs jos käydään ens kuussa Ideaparkissa!!! Häh? Yrittääköhän se hyvitellä sitä, etten saa niitä uusii rattaita... Jos mä nyt kuiteski vielä yritän pehmittää, että jos se jossain vaiheessa heltyis...
Niin ja Amylle vielä että voin uskoa, että ei ollut kauhean kiva löytää likaista vaippaa sangosta...
Sippu, onneksi selvisitte " hengissä" raskaasta päivästä huolimatta!
Nyt tuo ukkeli painaa eestaas kämppää puupalikka kädessään, kuuluu kiva meteli. No, ainakin kuulee missä menee. Niin ja eilen käytiin kaupassa sen yksvuotiskuvauksen jälkeen, ja Eetun mielestä oli TODELLA kivaa kiljua siellä!!! Äiti ja isi ei vaan olleet samaa mieltä, kumma juttu!
Ja pesukarhulle kanssa noista kärryistä, mä vaan ilmoitin miehelle että JOS meille tulee toinen lapsi pienellä ikäerolla, niin haluan kaksosrattaat/vaunut!!! Hih! Tai no, oikeestaan asia tuli puheeksi, kun mun ystäväni sai juuri toisen lapsen, ja heillä on sellainen sisaristuin, ja musta se koko hökötys näyttää todella kaaoottiselta! en siis voi kuvitella että laittaisin lastani siihen hökötykseen! Tai ainakaan tuota Eetua, sillä kun on kauhea meno päällä koko ajan... Muuten Pesukarhu, pääsisitkös tuonne Hämeenlinnaan maaliskuun alussa treffeille?
Vai seuraa Ossen neiti kehityksessään Miamikin Idaa! Hih! Mutta eikös ole Osse kiva tietää mitä on tulossa?
Matiaksen kekkerit olivat varmasti ihanat! Tulehan kertomaan mitä tekivät!
Viiperon Aleksille, suosittelen kanssa tuota massullaan nukuttamista! Meillä Eetun unet rauhoittui, ja siitä syystä ei vissiin tälläkään hetkellä suostu nukkumaan vaunuissa, kun eihän niissä pysty nukkumaan mahaltaan...
Juu, mutta eipä tällä kerralla muuta. Jos menis vaikka syömään...
napero ja Eetu 1vee
tai siis en tajunnut laittaa tuota treffipinoa tähän:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9593477&p=1&tmode=1&smode…
Tuosta siis löytyy...
napero, jälleen huonomuistisena
Ollaan oltu D' n kanssa kyläilemässä koko iltapäivä ja nyt ehdin vaan hetkeks istua tähän koneelle..
Kiva kuulla Lisasta ja Veetistä!
Mykerinos + perhe: Onnea pienestä pojasta! Syntyikö teidän poika ihan täysaikaisena? Meidän D oli syntyessä 48 cm ja 2850 g eli samaa sarjaa ;).. Sipuli tosiaan aiheuttaa masukipuja vauvalle, ainakin meillä niin kävi.
Pesukarhu: Mä haaveilen niistä Scootereista. Väreistä se vihree-musta tai sit se jungle-lime myös se turkoosi-musta on kiva.. Jotkut rattaat on kuitenkin saatava ja mieskin on ihan samaa mieltä ;). Pitää nyt vielä tutkia vaihtoehtoja kuitenkin.. Joskus sovitaan treffit sit sillain, että pääset varmasti mukaan! Sä saat vaikka valita päivän ja paikan (ihan Lohjalle ei kuitenkaan oikein päästä ;) ) :D.
Leenaliinu: Meillä oli vaan pään alla vaunuissa pieni tyynyliina puklujen varalla. Vauva syntyi kesäkuun lopussa eikä ainakaan viime kesänä peittoja tarvittu :D. Muovitettu frotee oli joskus vaunuissa lausena, mutta hiostaa kuumalla. Meillä on pulloiltu täysin 2 kk asti. Aluksi käytettiin Ainun " tavallisia" pulloja. Sit siirryttiin jossain vaiheessa (4 kk?) Ainu Mam Ultivent- pulloihin. Niiden pitäis olla " koliikkipulloja" ja ainakin piereskely ja röyhtäily & puklailu väheni. Myös syöminen sujui helpommin. Masuvaivoihin meillä oli myös Rela-tipat.
Osse: Pikkareita helpommalla pääset, jos ostat Näpsyn. Se on sellanen kuminen-muovinen hassun näkönen väkänen, joka pitää sisävaipat (tarrattomat) paikallaan. Oikeesti tosi toimiva!
Mä olen menossa huomenna leffaan joka tapuksessa. Odottelen 9.45. Kodin1 edessä, jos joku ilmaantuu paikalle..
Jenni
Toivottavasti joku ehtii vastata =)
Meidän jumppakaverit on kipeinä ja mäkin vielä vähän mietin, viitsinkö ottaa Aavan sinne " retuutettavaksi" . Lämpö siis laski kyllä jo eilen illalla ja tänään on ollut jo hyvä päivä. NIIIIN kovasti tekisi mieli tulla mukaan, muttei tiedetä, miten toimia.
Siis oletteko sopineet, että nähdään 9.45 kodinanttilan edessä? Ja siitäkö sitten yhdessä kinopalatsiin? Ostatteko liput vasta sieltä? Niin ja ketäs kaikkia olisi tulossa mukaan...
Toivottavasti nähdään huomenna, ainakin yritetään löytää teidät! Muuta en nyt ehdi, kun pitää lähteä Aavan iltapuuhiin...
=) Sippu
Äskeisessä viestissä ajatus kulki nopeammin kuin teksti. Siis tekisi kovasti mieli tulla teidän mukaan. Jumpassa ei tällä kertaa olisi kavereita, niin siksi voitais mekin tämä kerta lintsata sieltä ;-)
Joten, jos joku vielä ehtii illalla vastata, niin olisi tosi kiva!
Sippu
Jees, Sippuliinin ja jennin kanssa siis ainakin tavataan 9.45 siinä Kodin Anttilan edessä huomenna. Ilmoitelkaa, jos muitakin on tulossa leffaan, niin tiedetään odotella. Harmi, että AA ja pesukarhu ei pääse sittenkään mukaan.
Minkä näköinen sä Sippu olet? Mut tunnistaa musta-harmaa-beige Brion vaunuista ja mulla on varmaankin sininen takki ja musta pipo. :) Jennin kanssa me jo tunnetaankin.
Kirjottelen illalla ehkä lisää, mutta nyt pitäis laittaa jotain ruokaa.
-Q-
Niin kysyit vielä niistä lipuista, eli mä en ainakaan oo ostanut lippua etukäteen. Aina me ollaan mahduttu mukaan, joten toivotaan, että päästään huomennakin.
-Q-
Miten sitä pienestä voikin olla äiti innoissaan! Täällä jo pakkailen tavaroita huomista varten mukaan...
Meillä on mustarunkoiset briot, jotka on beigen sävyiset. Jos sataa, niin mustalla sadesuojalla. Mulla on beige takki ja olen blondi. Jos pipo on päässä, niin se on ruskea. Eiköhän me toisemme löydetä!
Vielä varmentaisin sitä tapaamispaikkaa... Siinä kodin anttilan sisäänkäynnin ja metron sisäänkäynnin kohdilla on mun mielestä se lasihäkkyräsysteemi. Oletteko nähneet joko metron sisäänkäynnin sisäpuolella, anttilan tuulikaapissa vai ihan siinä ulkona. Ja mäkö muka pelkään etten löydä teitä =)
Sippu
muistaakseni ollaan tavattu jossain vaan sen lasihäkkyrän vieressä ulkona. Kyllä me toisemme löydetään! Kiva kun tuut leffaan Sippu kun oon sua jo yrittänyt houkutella silloin kun teidän tyttö oli ihan pikkuinen. :)
-Q-
Oli liian näppärät sormet... hui!!! Ehdin kopsia koko edellisen sivun tekstinkin tuohon.... sorry nyt tuli pitkä pino tälle sivulle!! :)
HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ KUITENKIN KAIKILLE ja terkut odotuspuolelta!
Mun piti itseasiasiassa tulla kyselemään teiltä parista asiasta.... ehkä tyhmiä kysymyksiä mutta kun ei ole tuota kokemusta.. :)
Eli oletteko hankkineet vaunuihin jonkinlaisia lakanoita? Meille kun tulee tuo kevätvaavi huhtikuussa ja kesää vasten mietin että miten kuuma siellä vaunuissa vaavin tulee jos se kiedotaan monenlaiseen peittoon... onko siis tarvetta käyttää jotakin lakanaa vaunuissa? Ja lisäksi - ootteko pesseet uusien vaunujen sisäpehmusteet ennen kun vauva on vaunuihin laitettu?
Lisäksi kyselisin teiltä kokemuksia koliikkituttipulloista. Me ollaan miehen kanssa oltu molemmat koliikkilapsia, tietty toivon, että se ei olisi periytynyt, mutta henkisesti oon siihen jo varautumassa. Kertokaa ihmeessä jos teillä on masuvaivoihin hyviä vinkkejä. Niitä Cuplaton tippoja jo hamstrasin kaappiin, mutta onko muitakin hyviä ajatuksia?
Pakkaspäivää enskoille ja vauvoille!
Leenis rv 32+1