Voiko ihminen olla hyvinkin lapsellinen mutta silti ÄO on hyvin korkea?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
No voi tietty. Esim. eräs Sanna on älyltään ihan keskinkertainen mutta mieleltään lapsellinen kuin kaksivuotias. Sellainen on yleistä juuri narsisteille.
Hän alkoi mm. myöhästelemään kun ei päässyt tapaamaan Suomessa vieraillutta Zelenskyä. Hyvin epäkypsää mutta toisaalta tyypillistä käytöstä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6981c5b6-139b-4180-a497-3e97859f5…
Älykkyystestissä mitataan matemaattis-loogisia kykyjä. Mistään muusta se ei sitten kerrokaan mitään.
Minustako puhut? 😁
En juuri liikkunut missään, eli vaikka äo oli 135, en ymmärtänyt sosiaalisista kiemuroista mitään. Olen vähän oppinut iän mukana, mutta ei tämä vieläkään ole helppoa.
Olen joskus tutustunut ihmiseen, joka opiskeli vaativaa alaa yliopistossa ja oli saanut epäkypsä persoonallisuus-diagnoosin. (Immature personality disorder was a type of personality disorder diagnosis. It is characterized by lack of emotional development, low tolerance of stress and anxiety, inability to accept personal responsibility, and reliance on age-inappropriate defense mechanisms.[3] It has been noted for displaying "an absence of mental disability",[3] and demonstrating "ineffectual responses to social, psychological and physical demands."[4])
Tuo persoonallisuuden kypsymättömyys teki hänestä ehkä jotenkin yksinkertaisen oloisen, mutta varmastikin hän oli keskivertoa älykkäämpi opintomenestyksen perusteella.
No minä olen lapsellinen. Tarkoitan sillä siis sitä, etten halua kasvaa tylsäksi aikuiseksi. Minulla on Mensan todistus, jossa lukee että osamääräni on 156. Testin tekemisestä on liki 20v.
Jonain päivänä haluaisin olla älykäs, sitä odotellessa. Laitteita toki osaan kehittää, mutta sosiaalisissa tilanteissa olen aina vähän myöhässä. Tajuan vasta kun tilanne on ohi, että mitä olisi pitänyt tehdä ja sanoa :)
M48
Pidän itseäni lapsellisena ja monet ihmiset pitävät minua omituisena. Mutta enpä piittaa muiden puheista, sillä ainahan puhutaan.
T: Eläkeukkeli.
Voi olla samaan aikaan henkisesti kypsymätön ja älykäs.
Olen 50-vuotias Mensan jäsen, ja varmasti monen mielestä todella lapsellinen. En vain ole halunnut haudata sitä rajatonta iloa jota lapsena koin. Kaiken ei tarvitse olla niin asiallisen tehokasta ja vakavaa kaiken aikaa, mitä "aikuistuminen" tuntuu monille tarkoittavan. Joskus voi ihan vaan vaikka leikkiä, rakentaa legoilla, pelata pleikkarilla tai lautapelejä tms. tai vaikka rakentaa lumiukon, eikä se mielestäni ihmisestä lapsellista tee, ainakaan mitenkään negatiivisessa mielessä. Elämän stressi vaatii vastapainokseen jotain tasapainottavaa, ja sen tasapainon löytämisessä auttaa se oma sisäinen lapsi, jota ei pitäisi koskaan unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni mensan paperin omistavista tutuista on lapsellisia tai narsisteja.
Happamia, sanoi kettu, eikö vain?
En ole koskaan osallistunut testeihin. Mutta uskoisin pärjääväni niissä hyvin. Matikka ja avaruudellinen hahmottaminen on vahvuuksiani.
Ei vaan ole ollut tarvetta, ja nykyään ei mielenkiintoakaan kun tietää ettei se korreloi minkään "oikean älykkyyden" kanssa.
Dumbsplaining?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni henkisesti kypsymätön on nimenomaan sellainen haudanvakava "aikuinen", joka on haudannut oman sisäisen lapsensa, eikä osaa enää iloita mistään esim. ilman alkoholia.
Älykkyys on yksi ominaisuus, se ei ole sidottu esim. sosiaalisiin taitoihin, empaattisuuteen tai vastuullisuuteen. Viisaus on sitten ihan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni henkisesti kypsymätön on nimenomaan sellainen haudanvakava "aikuinen", joka on haudannut oman sisäisen lapsensa, eikä osaa enää iloita mistään esim. ilman alkoholia.
Tai kieltää alkoholin tuottaman iloisuuden jos ei itse pidä juomisesta
Keskivertoihmiset ovat ohjelmoituja aikuisuuteen, joten älykköjen juonikkaammat mallit voivat vaikuttaa erikoisilta ja toisinaan varmaan myös lapsellisilta. Esim. joku pikkujuttu voi olla paljon merkityksellisempi kuin äkkiseltään vaikuttaisi. Asioita vaan pitää kelailla ja hiffata, mikä ei ole keskimäärin kovin hyvin osattua.
Älykkyys ei tee immuuniksi oikuille ja häiriöille, vaan ennemminkin altistaa niille, juurikin heikompien ohjelmointien vuoksi monissa tapauksissa. Sitten on tietenkin autistisempia tapauksia, jotka jyskyttävät kuin juna, mutta nämä ovat vain stereotyyppisiä älykköjä.
Suomi todela paljo älyköitä ihmisiä, miten voi ola mahdollista etä näin hyva kansa. MIna usko etta ihminen kompensoi surkeutta, rumutta ja erita runsasta alemmuudentunto keksitylä älykkyys. Te vai syötte kebabi joka päiva mina vaanna teile kebabi ja porsas vaan ahtaa sisaan.