Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihminen olla hyvinkin lapsellinen mutta silti ÄO on hyvin korkea?

Vierailija
16.09.2024 |

Onko tullut vastaan tälläisiä ihmisiä.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pohtinut, onko mahdollista olla hyvin älykäs ja silti huono itsetunto? Älykkään pitäisi huomata tämä ominaisuus itsessään, osata arvostaa sitä asiamukaisella painoarvolla ja näin ollen kaiken järjen mukaan päätyä melko terveen itsetunnon alueelle. Onko muita mahdollisuuksia? 

Ei, ihmisen psykologia ei noudata tällaista logiikkaa. 

Vierailija
22/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pohtinut, onko mahdollista olla hyvin älykäs ja silti huono itsetunto? Älykkään pitäisi huomata tämä ominaisuus itsessään, osata arvostaa sitä asiamukaisella painoarvolla ja näin ollen kaiken järjen mukaan päätyä melko terveen itsetunnon alueelle. Onko muita mahdollisuuksia? 

Voisiko tällainen kehittyä, jos ei saisi koulussa tasonsa mukaisia tehtäviä vaan pitäisi jumittua tyhmemmän sakin matkassa? Ja ikään kuin muuttaa itseään tyhmemmäksi. Itsetuntohan on omana itsenään olemista. Hyväksyminen itsensä sellaisena kuin on, tuossahan ei hyväksytä. Ei kasvava lapsi tiedosta itseään älykkäänä vaan ennemminkin osaavana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä? Moni älykäs omaa ja pitää sellaisen lapsenomaisen leikkivyyden jostain syystä ja aika moni älykäs ei anna toisten analysoida häntä joten leikkivät mahdollisimman tyhmää.

"Lapsenomainen leikkivyys" (p.o. leikkisyys) ja lapsellisuus merkitsevät eri asioita. Lapsellisuudella tarkoitetaan yleensä henkistä kypsymättömyyttä, "keskenkasvuisuutta".

Ei "keskenkasvuisuus" joissain asioissa ole välttämättä sidoksissa älykkyyteen. Monet yleisesti neroina pidetyt henkilöt ovat olleet hyvinkin omalaatuisia ja joiltain henkisiltä piirteiltään ehkä sitten kehittymättömämpiä, mutta ei se ole välttämättä pois älykkyydestä. Edelleen, älykkyyttä on monenlaista. 

Vierailija
24/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän harrastukset ovat ikäänkuin leikkiä. Mutta vaikea kuvitella älykästä katsomassa vaikkapa Putousta.

Vierailija
25/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jostain ominaisuudesta ei ole hyötyä vaan jopa haittaa, niin se ei kehitä itsetuntoa. Keskimäärin liika poikkeavuus keskiarvosta on haitallista, ei eduksi.

Joo tuo on hyvä ja järkeenkäyvä kommentti. Ikävä kyllä ihmiset ovat pohjimmiltaan tyhmiä ja kateellisia. Jokaisen pitäisi saada loistaa tasollaan ja hyödyntää potentiaalinsa.

Se koulukommentin laittanut.

Vierailija
26/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olen erittäin älykäs, mutta silti minua kiinnostaa yhä kaikista eniten tekniikkalegot, pelit, taide ja kaikenlaiset puzzlet. Aikuisena oleminen on järjettömän tylsää, mihin toki kykenen aina kun täytyy hoitaa todellisiaa maallisia asioita. Leikki-ikä koko ikä.

Haloo nyt, ei "lapsellisuus" ole synonyymi sille, että kiinnostaa tekniikkalegot, pelit, taide ja pulmapelit. Ihminen voi olla leikkisä koko ikänsä, mutta silti henkisesti kypsä. Ymmärrättekö tahallanne väärin, vai onko luetun ymmärtämisenne ja yleinen käsityskykynne todella tällä tasolla, ja ihan pokerina vielä väitetään olevansa erittäin älykkäitä.

Vierailija
27/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyystesteissä ei taideta mitata esim. tunneälyä, sosiaalisia taitoja ym. käyttäytymiseen liittyviä asioita.

Niin koska niitä ei ole olemassa tai niitä ei tarvitse älykkyystestin mitatakaan.

Vierailija
28/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyystestit mittaavat kognitiivisia kykyjä. Älykkäätkin ihmiset voivat olla psyykkisesti jäljessä tavallisesta ikätasoisesta kehityksestä. 

Vierailija
29/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi olla hyvin älykäs ja huono itsetunto. ÄO tosiaan mittaa lähinnä loogista päättelykykyä, kyky introspektioon tai kiinnostus siihen ei välttämättä ole hyvin älykkäällä kummoinen. Esim. mun suvussa on fyysikko joka on ollut CERNissäkin töissä, yliopistoissa ulkomaillakin luennoinut, tuottanut paljon tieteellisiä papereita, mutta hänellä on aina ollut huono itsetunto. Sitä on korostanut se, ettei hän ole koskaan löytänyt naista itselleen. Hän usein valittelee millaista on lyhyen ja ruman miehen elämä. Välillä hän pitää myös itseään erittäin tyhmänä ja ihmettelee miten hänenlaisensa idiootti on pystynyt huijaamaan kaikkia niin hyvin, että on valmistunut tohtoriksi teoreettisesta fysikasta ja vielä saanut hyviä virkoja.

Vierailija
30/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni mensan paperin omistavista tutuista on lapsellisia tai narsisteja.

Vierailija
31/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄO:ltaan matala ja täten hyvin kapeakatsantoinen saattaa pitää "lapsellisena" sellaisiakin asioita jotka eivät oikeastaan ole sitä.

Vierailija
32/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä? Moni älykäs omaa ja pitää sellaisen lapsenomaisen leikkivyyden jostain syystä ja aika moni älykäs ei anna toisten analysoida häntä joten leikkivät mahdollisimman tyhmää.

Älykäs voi olla lapsellinen ihan siinä mielessä missä sanaa yleensä käytetään, eli kehittymättömän tunne-elämän vuoksi. Esim. narsisti, psykopaatti tai vastaava ihmishirviö voi olla erittäin älykäs, mutta muuten 2-vuotiaan tasolla henkisesti. Tunteiden käsittely täysin alkeellisella tasolla. Mm. harrastavat kostamista ja toimintamallit ihmissuhteissa kuin pikkukakaroilla. 

Vierailija
33/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesti älykkäiltä etevämmiltä vaaditaan enemmän kuin muilta myös johtajuutta. Eivät he tätä välttämättä itse halua ja se voi olla täysin ylimääräistä painostusta.

Ou mai faking gad mit shaissee! Luitko Apu-lehdestä vai mistä, vai keksitkö ihan ite? Höpö höpöä suollat!

Vierailija
34/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Happamia, sanoi kettu, eikö vain?

Vierailija
35/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lapsenomainen leikkivyys" (p.o. leikkisyys) ja lapsellisuus merkitsevät eri asioita. Lapsellisuudella tarkoitetaan yleensä henkistä kypsymättömyyttä, "keskenkasvuisuutta".

Ei "keskenkasvuisuus" joissain asioissa ole välttämättä sidoksissa älykkyyteen. Monet yleisesti neroina pidetyt henkilöt ovat olleet hyvinkin omalaatuisia ja joiltain henkisiltä piirteiltään ehkä sitten kehittymättömämpiä, mutta ei se ole välttämättä pois älykkyydestä. Edelleen, älykkyyttä on monenlaista. 

Mutta sitähän en tässä väittänytkään, vaan että LEIKKISYYS ja LAPSELLISUUS eivät merkitse samaa. Sinä rakensit nyt olkiukon, mikä on ainakin itselleni merkki siitä, että argumentoija ei ole kovin älykäs. 

Lisäksi on sellainen sana kuin LAPSENMIELISYYS, jonka merkitystä jätän sinut pohdiskelemaan.

Vierailija
36/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Minun mieheni on juuri tällainen. Laukoo suustaan epäsopivia juttuja ja muuta tyhmää. Uskoo omiin ideologioihinsa tiukasti eikä suostu niistä keskustelemaan. Ei ikinä uskoisi, miten hyvä on matikassa ja fysiikassa.

Vierailija
37/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista. Minuakin (selvästi keskivertoa älykkäämpi) ihmiset pitävät usein tyhmänä, kenties siksi, että habituksessani on jotakin lapsenomaista. Olen ollut usein tilanteissa joissa ihmiset puhuvat minulle ties mitä paskaa ja kuvittelevat etten tajua, miten asianlaita oikeasti on. Monesti lähdenkin leikkiin mukaan, koska on viihdyttävää seurata, miten pitkälle ihmiset ovat valmiita jutuissaan menemään. Joskus sopivassa kohtaa saatan hämmentää ja vihjata tajuavani enemmän, jolloin on kiinnostavaa seurata reaktioita.

Tässä hyvä esimerkki lapsellisesta, henkisesti kypsymättömän ihmisen pelailusta.

Vierailija
38/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Happamia, sanoi kettu, eikö vain?

En ole koskaan osallistunut testeihin. Mutta uskoisin pärjääväni niissä hyvin. Matikka ja avaruudellinen hahmottaminen on vahvuuksiani.

Ei vaan ole ollut tarvetta, ja nykyään ei mielenkiintoakaan kun tietää ettei se korreloi minkään "oikean älykkyyden" kanssa.

Vierailija
39/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ihmisen psykologia ei noudata tällaista logiikkaa. 

Nimenomaan kaikkein tyhmimmät eivät tajua olevansa tyhmiä vaan luulevat olevansa älykkäitä. Älykkäät taas kyseenalaistavat oman älykkyytensä.

Vierailija
40/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tyhmä, älykkyys on juurikin normaalista poikkeavaa, olet normaali ajattelija kysymyksesi perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan