Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihminen olla hyvinkin lapsellinen mutta silti ÄO on hyvin korkea?

Vierailija
16.09.2024 |

Onko tullut vastaan tälläisiä ihmisiä.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoilta lienee mitattu äo, voiko sitä luotettavasti edes mitata? Itseäni ei ole testattu mutta luulen etten menestyisi testissä, en silti pidä itseäni tyhmänä.

Vierailija
2/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sillä? Moni älykäs omaa ja pitää sellaisen lapsenomaisen leikkivyyden jostain syystä ja aika moni älykäs ei anna toisten analysoida häntä joten leikkivät mahdollisimman tyhmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Ystäväni on

Vierailija
4/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyystesteissä ei taideta mitata esim. tunneälyä, sosiaalisia taitoja ym. käyttäytymiseen liittyviä asioita.

Vierailija
5/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sellaisia on.

Vierailija
6/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pohtinut, onko mahdollista olla hyvin älykäs ja silti huono itsetunto? Älykkään pitäisi huomata tämä ominaisuus itsessään, osata arvostaa sitä asiamukaisella painoarvolla ja näin ollen kaiken järjen mukaan päätyä melko terveen itsetunnon alueelle. Onko muita mahdollisuuksia? 

Vierailija
7/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyystesteissä ei taideta mitata esim. tunneälyä, sosiaalisia taitoja ym. käyttäytymiseen liittyviä asioita.

----

Mitä tarkoittaa epämääräinen käsite, tunneäly?

Sosiaaliset taidot tarkoittavat taas hyvää kasvatusta. On älykkäitä joita ei ole kasvatettu hyvin eivätkä he ole muutenkaan kovin sivistyneitä.

Vierailija
9/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pohtinut, onko mahdollista olla hyvin älykäs ja silti huono itsetunto? Älykkään pitäisi huomata tämä ominaisuus itsessään, osata arvostaa sitä asiamukaisella painoarvolla ja näin ollen kaiken järjen mukaan päätyä melko terveen itsetunnon alueelle. Onko muita mahdollisuuksia? 

Aika monesti älykkäiltä etevämmiltä vaaditaan enemmän kuin muilta myös johtajuutta. Eivät he tätä välttämättä itse halua ja se voi olla täysin ylimääräistä painostusta.

Vierailija
10/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Niissä mitataan lähinnä  prosessointinopeutta ja loogista päättelykykyä. 

Vierailija
11/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa ehkä jopa keskimääräistä useammin, koska monilla älykkyys on sidoksissa myös luovuuteen ja ehkä kokeilunhaluunkin. Toisaalta monilla keskitasoa älykkäämmillä ei ole sellaista tiettyä tarvetta "vaikuttaa uskottavalta aikuiselta" muiden silmissä, vaan itsetunto riittää hassutteluun ja itselleen nauramiseen. Ei aina, koska älykkyyttä on monenlaista ja esimerkiksi aspergerpiirteisillä käytös on taas muutoin eroavaa.

Vierailija
12/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Jollain piuhoja on enemmän aivoissa mutta ovat lapsellisia ja kehittymättömiä ihmissuhteissa.

Vierailija
13/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jostain ominaisuudesta ei ole hyötyä vaan jopa haittaa, niin se ei kehitä itsetuntoa. Keskimäärin liika poikkeavuus keskiarvosta on haitallista, ei eduksi.

Vierailija
14/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen erittäin älykäs, mutta silti minua kiinnostaa yhä kaikista eniten tekniikkalegot, pelit, taide ja kaikenlaiset puzzlet. Aikuisena oleminen on järjettömän tylsää, mihin toki kykenen aina kun täytyy hoitaa todellisiaa maallisia asioita. Leikki-ikä koko ikä.

Vierailija
15/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

----

Mitä tarkoittaa epämääräinen käsite, tunneäly?

Sosiaaliset taidot tarkoittavat taas hyvää kasvatusta. On älykkäitä joita ei ole kasvatettu hyvin eivätkä he ole muutenkaan kovin sivistyneitä.

Joten ei ole älykäskään. Todella älykäs ihminen omaa myös empatiaa ja käytöstavat. Koska jos älykäs alkaa veetuilemaan väärälle ihmiselle, niin saa ihan takuulla selkäsaunan.

Vierailija
16/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesti älykkäiltä etevämmiltä vaaditaan enemmän kuin muilta myös johtajuutta. Eivät he tätä välttämättä itse halua ja se voi olla täysin ylimääräistä painostusta.

Miten tämä vaikuttaa itsetuntoon? Hyvin voi sanoa että minä olen enemmän tällainen vaihtoehtojen ajattelija, päättäkää te niistä. 

Vierailija
17/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Minuakin (selvästi keskivertoa älykkäämpi) ihmiset pitävät usein tyhmänä, kenties siksi, että habituksessani on jotakin lapsenomaista. Olen ollut usein tilanteissa joissa ihmiset puhuvat minulle ties mitä paskaa ja kuvittelevat etten tajua, miten asianlaita oikeasti on. Monesti lähdenkin leikkiin mukaan, koska on viihdyttävää seurata, miten pitkälle ihmiset ovat valmiita jutuissaan menemään. Joskus sopivassa kohtaa saatan hämmentää ja vihjata tajuavani enemmän, jolloin on kiinnostavaa seurata reaktioita.

Vierailija
18/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi tietty. Esim. eräs Sanna on älyltään ihan keskinkertainen mutta mieleltään lapsellinen kuin kaksivuotias. Sellainen on yleistä juuri narsisteille.

Vierailija
19/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi tietty. Esim. eräs Sanna on älyltään ihan keskinkertainen mutta mieleltään lapsellinen kuin kaksivuotias. Sellainen on yleistä juuri narsisteille.

Ja tämä kommentti hyvin älykkäälle?

Vierailija
20/54 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä? Moni älykäs omaa ja pitää sellaisen lapsenomaisen leikkivyyden jostain syystä ja aika moni älykäs ei anna toisten analysoida häntä joten leikkivät mahdollisimman tyhmää.

"Lapsenomainen leikkivyys" (p.o. leikkisyys) ja lapsellisuus merkitsevät eri asioita. Lapsellisuudella tarkoitetaan yleensä henkistä kypsymättömyyttä, "keskenkasvuisuutta".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan