Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mun pakko suostua lapsuudenkotini myyntiin?

Vierailija
16.09.2024 |

Voinko vaatia, että myyntiä viivytetään, kun toinen vanhempi vielä elääkin? Ja vaikka olisi kuollutkin, voiko yksi perijä estää myynnin? tai voiko yksi perijä vaatia myyntiä?

Meitä on neljä. Yksi haluaa myydä, minä en ja kaksi sisarusta ei ole varma.

Meillä on äiti kuollut ja isä elää, he omistivat yhdessä talonsa puoliksi. Meitä on neljä perillistä ja isä.

Isä on muistisairas, hoivakodissa lähellä, hän ikävöi kotiaan kovasti. 

minä en muutenkaan haluausi myydä taloa enkä varsinkaan heti. Isä on sellaisessa vaiheessa Alzheimeria, että elää ehkä 3-4 vuotta vielä. 

pikkuveljeni on isän edunvalvoja ja nyt puhuu hän, että kyllÄ hän voi edunvalvojana myydä talon. Kun kukaab ei asu siellä. Isä ei tietenkään enää tule asumaan talossa, mutta minä ja toinen veli ollaan noin kerran kuussa pidetty isää viikonlopun yli kotona tässä talossa, mitä hän on tykännyt paljon.

Kukaan ei asu talossa, mutta minä harkitsen muuttoa siihen, olisin isää lähempänä. Perheeni ei vielä ole innostunut, siksien pysty heti esim ostamaan taloa ennen kuin mies innostuu, ei hän täysin ole kieltänyt mutteu vielä suostunut.

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli haluat elää lapsuudenkodissa sisarustesi kustannuksella kunnes isäpappa kuolee? Kuka tässä on se itsekäs?

Vierailija
22/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kenenkään omaisuutta voi myydä ennenkuin se on kuollut. 

Jokin haisee tässä jutussa.

Edunvalvoja voi ja pitääkin. Talorahoista on hoivakodissa olijalle enemmän iloa kuin talosta, jolla ei enää tee mitään.

Ja onhan ap ja sisaruksena perineet jo äitinsä osuuden, eli omistavat osan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu vähän, missä talo on ja missä kunnossa

Meillä naapurissa talo myynnissä, mikä oli tyhjänä muutaman vuoden omistajan ollessa hoidossa. 

Talon arvo romahtanut ja hoitamattomana ei tahdo mennä kaupaksi. Talosta on perikunnalle vain menoja nyt. Hintapyyntö on nyt jo alhainen, mutta ei mene kaupaksi. Olisi kannattanut myydä aiemmin, ennenkuin piha ja talo rönsistyi asumattomana

Minä juuri tahtoisin muuttaa siihen esim vuokralle ja sitten kun oma asunto on myyty ja perintö selvänä, ostaa talon. Talo ei ole ollut tyhjänä kuin kesäkuusta, silloin vasta isä muutti hoivakotiin ja kesällä olemme kaikki lapset viettäneet paljon aikaa talossa ja myös isä ne muutamat viikonloput.

Eli tällä erää talo ei ollut asumattomana.

Minulle tuli yllötyksenä myyntipuheet näin nopeasti. Talon ostoa olen suunnitellut sillä aikajanal

Muut eivät jaksa huolehtia talosta, eikä heitä voi siihen pakottaa.

Vierailija
24/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kenenkään omaisuutta voi myydä ennenkuin se on kuollut. 

Jokin haisee tässä jutussa.

Tässä tapauksessa toinen talon omistajista on jo kuollut eli aloittajan äiti.  Koska isä on jo hoivakodissa,  lesken lakisääteinen hallintaoikeus taloon ei enää päde vaan riittää,  jos yksikin ÄIDIN  perillisistä haluaa perintönsä nyt. ISÄN osuus asunnon myynnistä saadusta rahasta menee tietenkin isälle ja niihin rahoihin on perillisillä perintöoikeus vasta isän kuoleman jälkeen. 

Vierailija
25/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta se yksin. Niin minä tein vastaavassa tilanteessa mummoni talon kohdalla.

Minulla ei ole juuri tässä tilanteessa varaa siihen. Luulin asian tulevan ahankohtauseksu vasta isän kuoltua. Silloin on. T: ap

Kummeli Perintöä odotellessa. 

Minusta on täysin järkevää, että ap ei halua myydä asuntoaan nyt vaan esim 2-3 vuoden kuluttua ja sitten ostaa muut ulos.

Ihan järkevä suunnitelma hänellä on ollut. Isä on myös ehkä joutunut hoivakotiin nopeammin kuin oli suunniteltu. Alzheimerissa kunto voi romahtaa sille tasolle yllättävänkin nopsasti.

Vierailija
26/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan että niin kauan kun omistaja elää myynnin voi yksi perijöistä blokata.

Onko täällä lain tuntijoita paikalla?

Sen tiedän että sitten kun isä on kuollut ja yksikin perijöistä haluaa rahansa pois niin silloin on pakko myydä tai sitten yhden perijöistä pitää lunastaa muiden osuudet.

Isä ei ilmeisesti ole enää oikeustoimikelpoinen eikä asunnossa tällä hetkellä asu (eli ei hyödynnä kesken oikeutta). Käytännössä tuossa tilanteessa isällä pitäisi olla edunvalvoja, joka vastaa omaisuudesta ja taloudellisesti tällä hetkellä järkevintä olisi asunnon myynti, jolloin kuolinpesän varoja ei olisi tarpeen käyttää asunnon maksuihin. 

Ja viimeinen kappale oikein. 

Vierailija
27/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei itsekkyyttään ja laiskuuttaan ruvennut edunvalvojaksi, mutta sentimentaalisuuttaan tahtoisi kumminkin saada päättää, ilman edunvalvojan vastuita. 

Vierailija
28/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli haluat elää lapsuudenkodissa sisarustesi kustannuksella kunnes isäpappa kuolee? Kuka tässä on se itsekäs?

Halusi vuokrata talon perikunnalta ja sitten lopulta ostaa, kun oma asunto myyty. Opettele lukemaan.

Vierailija
29/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelit muille osakkaille maksaa jos siihen muutat? Ethän siihen vaan mene?

Vierailija
30/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntilupa pitää hakea dvv virastosta. Edunvalvoja ei voi myydä ilman sitä.

Vierailija
31/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska äiti on jo kuollut ap omistaa talosta osuuden. Hän on siis yksi talon omistajista. 

Vierailija
32/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis perinyt talosta neljäsosan äitisi osuudesta, vai omistaako isäsi sen kokonaan? Mikäli isä omistaa yksin, edunvalvoja voi hoitaa myynnin hänen puolestaan.

Edunvalvoja tarvitsee kuitenkin talon myyntiin DVV:n, siis Digi-ja Väestötietorekisterin luvan.  Näin on aina kiinteistön ollessa kysessä.

DVV valvoo edunvalvojan toimintaa. 

Vierailija
33/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Pitääkö myyntipäätös olla yksimielinen, jos perijöitä on useampi?

Voiko yksi pakottaa myymään?

Ja toisaalta voiko yksi estää myynnin?

Itse en osaavastats, mutten juuri nyt myisi mitään kiinteistöä. Mikä kiire veljelläsi on? En kyllä myisi muistisairaan kotia, jos hän juuri sen kodin muistaa ja voi siellä vierailla. 

Ei tarvitse olla yksimielinen päätös. Edunvalvojan ei tarvitse muilta kysellä.

Vierailija
34/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska äiti on jo kuollut ap omistaa talosta osuuden. Hän on siis yksi talon omistajista. 

Muut voi kyllä vaatia että ellei suostu myymään maksaa talosta kuolinpesälle vuokraa. Ja jos talo on jo jaettu niin periaatteessa niin kuuluisi tehdä jos taloa käyttää.

Vierailija
35/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta se yksin. Niin minä tein vastaavassa tilanteessa mummoni talon kohdalla.

Minulla ei ole juuri tässä tilanteessa varaa siihen. Luulin asian tulevan ahankohtauseksu vasta isän kuoltua. Silloin on. T: ap

Kummeli Perintöä odotellessa. 

Minusta on täysin järkevää, että ap ei halua myydä asuntoaan nyt vaan esim 2-3 vuoden kuluttua ja sitten ostaa muut ulos.

Ihan järkevä suunnitelma hänellä on ollut. Isä on myös ehkä joutunut hoivakotiin nopeammin kuin oli suunniteltu. Alzheimerissa kunto voi romahtaa sille tasolle yllättävänkin nopsasti.

Järkevä ap:lle niin. Mutta muilla osakkailla saattaa olla pääomalle parempaakin käyttöä kuin pitää sitä kiinni talossa jossa AP sitten asuisi epäilemättä nimellistä vuokraa vastaan. 

Sisarukset epäilemättä tuntevat ap:n eivätkä tahdo lokkeilua tukea. 

Vierailija
36/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasket tässä suunnitelmassasi aika paljon sen varaan, että isäsi elää vielä 3-4 vuotta. Se voi olla Alzheimerin etenemisnopeuden kannalta perusteltu laskelma, mutta kaikenlaista muutakin voi silti tapahtua, ja isäsi voi kuolla vaikka vielä tänään (kuten kuka tahansa muukin). Et siis voi millään varmistua siitä, että perinnönjako tapahtuisi vasta siinä vaiheessa, kun sulla on enemmän rahaa.

Vierailija
37/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy ilmaisesta lakineuvonnasta. Jos talo on nyt 100% isäsi omistuksessa ja veli on edunvalvoja eli on valtuutettu päättämään kaikista isänne asioista, niin en osaa sanoa kuinka asia menee. Voi olla perusteltua että edunvalvojan näkökulmasta on isänne etu jos talo myydään, ja rahat käytetään hänen hoivaansa loppuelämäksi. Joten kannattaa toimia pian ja kysyä asiantuntijalta että miten kannattaa edetä.

Edunvalvoja ei voi päättää omaisuuden myynnistä. Lupa on haettava dvv-virastosta lääkärintodistuksin.

Vierailija
38/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä saa oman osuutensa talon myynnistä ja samalla hoitokotimaksut nousevat moninkertaisiksi? Koska rahaa on tilillä elämiseen. Hoitomaksuissa ei huomioida kiinteää omaisuutta, mutta tulot ja tilillä seisova raha huomioidaan.

Vierailija
39/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntiin tarvitsee jokaisen sisaruksen hy äksyntä ja allekirjoitetut valtakirjat. Eli älä suostu niin veli ei voi myydä.

Vierailija
40/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap tarjoutuu maksamaan kunnon vuokraa talosta, niin ehkäpä muut voivat viivyttää myyntiä. Mutta vähän huonolta yhtälöltä vaikuttaa, että samalla pitäisi kerätä rahaa talon lunastusta varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä