Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mun pakko suostua lapsuudenkotini myyntiin?

Vierailija
16.09.2024 |

Voinko vaatia, että myyntiä viivytetään, kun toinen vanhempi vielä elääkin? Ja vaikka olisi kuollutkin, voiko yksi perijä estää myynnin? tai voiko yksi perijä vaatia myyntiä?

Meitä on neljä. Yksi haluaa myydä, minä en ja kaksi sisarusta ei ole varma.

Meillä on äiti kuollut ja isä elää, he omistivat yhdessä talonsa puoliksi. Meitä on neljä perillistä ja isä.

Isä on muistisairas, hoivakodissa lähellä, hän ikävöi kotiaan kovasti. 

minä en muutenkaan haluausi myydä taloa enkä varsinkaan heti. Isä on sellaisessa vaiheessa Alzheimeria, että elää ehkä 3-4 vuotta vielä. 

pikkuveljeni on isän edunvalvoja ja nyt puhuu hän, että kyllÄ hän voi edunvalvojana myydä talon. Kun kukaab ei asu siellä. Isä ei tietenkään enää tule asumaan talossa, mutta minä ja toinen veli ollaan noin kerran kuussa pidetty isää viikonlopun yli kotona tässä talossa, mitä hän on tykännyt paljon.

Kukaan ei asu talossa, mutta minä harkitsen muuttoa siihen, olisin isää lähempänä. Perheeni ei vielä ole innostunut, siksien pysty heti esim ostamaan taloa ennen kuin mies innostuu, ei hän täysin ole kieltänyt mutteu vielä suostunut.

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Pitääkö myyntipäätös olla yksimielinen, jos perijöitä on useampi?

Voiko yksi pakottaa myymään?

Ja toisaalta voiko yksi estää myynnin?

Itse en osaavastats, mutten juuri nyt myisi mitään kiinteistöä. Mikä kiire veljelläsi on? En kyllä myisi muistisairaan kotia, jos hän juuri sen kodin muistaa ja voi siellä vierailla. 

Vierailija
2/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta se yksin. Niin minä tein vastaavassa tilanteessa mummoni talon kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole juuri tässä tilanteessa varaa siihen. Luulin asian tulevan ahankohtauseksu vasta isän kuoltua. Silloin on. T: ap

Vierailija
4/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*ajankohtaiseksi

Vierailija
5/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu vähän, missä talo on ja missä kunnossa

Meillä naapurissa talo myynnissä, mikä oli tyhjänä muutaman vuoden omistajan ollessa hoidossa. 

Talon arvo romahtanut ja hoitamattomana ei tahdo mennä kaupaksi. Talosta on perikunnalle vain menoja nyt. Hintapyyntö on nyt jo alhainen, mutta ei mene kaupaksi. Olisi kannattanut myydä aiemmin, ennenkuin piha ja talo rönsistyi asumattomana

Vierailija
6/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kysyn siis, voinko vaatia, ettei myydä nyt (kun huonot ajatkin) vaan vasta isämme kuoltua?

että jos vaadin niin, onko minulla valta estää myynti? 

Vierailija
7/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole juuri tässä tilanteessa varaa siihen. Luulin asian tulevan ahankohtauseksu vasta isän kuoltua. Silloin on. T: ap

Kummeli Perintöä odotellessa. 

Vierailija
8/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on osin sinun omistuksessa niin eihän sinua voi pakottaa allekirjoittamaan mitään mihin et suostu.

Vierailija
9/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on varaa ostaa muut siitä ulos niin voit venyttää myymistä hamaan tappiin asti. Muussa tapauksessa talo menee myyntiin jos muut sitä haluaa.

Vierailija
10/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ainoa mahdollisuus "estää" myynti on se, että ostat muut ulos siitä. Ehkä pystytte sopimaan niin, että isän ollessa vielä hengissä ostat sen perikunnalla olevan äidin puolikkaan ja isän puolikas jakoon myöhemmin. 

Eli jos muut sisarukset asunnon haluavat myydä eikä isä ole enää oikeustoimikelpoinen (toki edunvalvoja voi vaikuttaa asiaan, mutta jos ei ole todennäköistä, että isä voi asuntoon enää muuttaa, niin tuskin edunvalvojan kannattaa taloudellisesti haitallista päätöstä talon pitämisestä tehdä) niin ei sinulla yksin taida olla valtaa päättää, ettei asuntoa saisi myydä. 

Vierailija
11/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi estää, ellet itse omista nyt osaa kiinteistöstä. Eri juttu, jos se olisi jo annettu ennakkoperintönä

Vierailija
12/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ainoa perijä voi vaatia myyntiä.  Paitsi silloin,  jos perinnön jättäjän puoliso asuu ko asunnossa.  Nk kesken hallintaoikeus.  Jos leski ei enää asu ko asunnossa,  lesken hallintaoikeuskaan ei enää päde. 

Vierailija
13/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kenenkään omaisuutta voi myydä ennenkuin se on kuollut. 

Jokin haisee tässä jutussa.

Vierailija
14/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että niin kauan kun omistaja elää myynnin voi yksi perijöistä blokata.

Onko täällä lain tuntijoita paikalla?

Sen tiedän että sitten kun isä on kuollut ja yksikin perijöistä haluaa rahansa pois niin silloin on pakko myydä tai sitten yhden perijöistä pitää lunastaa muiden osuudet.

Vierailija
15/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu vähän, missä talo on ja missä kunnossa

Meillä naapurissa talo myynnissä, mikä oli tyhjänä muutaman vuoden omistajan ollessa hoidossa. 

Talon arvo romahtanut ja hoitamattomana ei tahdo mennä kaupaksi. Talosta on perikunnalle vain menoja nyt. Hintapyyntö on nyt jo alhainen, mutta ei mene kaupaksi. Olisi kannattanut myydä aiemmin, ennenkuin piha ja talo rönsistyi asumattomana

Minä juuri tahtoisin muuttaa siihen esim vuokralle ja sitten kun oma asunto on myyty ja perintö selvänä, ostaa talon. Talo ei ole ollut tyhjänä kuin kesäkuusta, silloin vasta isä muutti hoivakotiin ja kesällä olemme kaikki lapset viettäneet paljon aikaa talossa ja myös isä ne muutamat viikonloput.

Eli tällä erää talo ei ollut asumattomana.

Minulle tuli yllötyksenä myyntipuheet näin nopeasti. Talon ostoa olen suunnitellut sillä aikajanalla, että molemmat vanhempamme ovat kuolleet ja ehdin myydä nykyisen asuntomme yms

Vierailija
16/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksikin perikuntaan kuuluva haluaa myydä, niin myytävä on. 

Vierailija
17/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ilmaisesta lakineuvonnasta. Jos talo on nyt 100% isäsi omistuksessa ja veli on edunvalvoja eli on valtuutettu päättämään kaikista isänne asioista, niin en osaa sanoa kuinka asia menee. Voi olla perusteltua että edunvalvojan näkökulmasta on isänne etu jos talo myydään, ja rahat käytetään hänen hoivaansa loppuelämäksi. Joten kannattaa toimia pian ja kysyä asiantuntijalta että miten kannattaa edetä.

Vierailija
18/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kysyn siis, voinko vaatia, ettei myydä nyt (kun huonot ajatkin) vaan vasta isämme kuoltua?

että jos vaadin niin, onko minulla valta estää myynti? 

Ei ole. Jos yksikin perikunnan osakas tahtoo myydä, niin myydään. Ja edunvalvojana veljesi voi päättää isäsi puolesta.

Mieti nyt itsekin, jos yksi voisi estää myynnin, miten väärin se olisi muuta perikuntaa kohtaan. 

On paljon järkevämpää, että jos yksikin haluaa myydä, myydään, ja ne jotka tahtovat omaisuuden pitää, lunastavat sen itselleen. 

Se, ettei sinulla ole varaa lunastaa, ei ole kenenkään muun ongelma.

Äläkä painosta miestäsi muuttamaan, ellei talonole sellainen mitä tahtoisitte muutenkin. 

Sentimentaalisuus ei ole hyvä peruste muuttaa tai tehdä kiinteistökauppoja. 

Vierailija
19/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis perinyt talosta neljäsosan äitisi osuudesta, vai omistaako isäsi sen kokonaan? Mikäli isä omistaa yksin, edunvalvoja voi hoitaa myynnin hänen puolestaan.

Vierailija
20/113 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kenenkään omaisuutta voi myydä ennenkuin se on kuollut. 

Jokin haisee tässä jutussa.

Ilmeisesri edunvalvoja voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan