Paljonko sitä rasvaa - kasviöljyjä - pitäisi päivässä syödä?
Olen 80-luvun nuori ja minuun on iskostettu, että kaiken pitäisi olla rasvatonta. Miten paljoa ihmisen pitäisi syödä sitä rasvaa?
Mietin lisättyä rasvaa. Juuri paistoin kananmunia oliiviöljyssä ja laitoin levitettä leivälle. Siitä tuli mieleen, paljon on paljon?
Kommentit (27)
Oliiviöljy ei kestä kovinkaan hyvin kuumentamista. Itse käytän paistamiseen rypsiöljyä, ja lisään oliiviöljyä vasta valmiiseen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa ravinto suosituksissa on aika tarkat luvut myös rasvoille. Kannattaa katsoa. Siellä on ihan konkreettisesti määrät, eli esim. Yksi ruokalusikallinen ja jne.
Uudet ravintosuositukset eivät perustu ihmiselle terveelliseen ravintoon, vaan keksittyyn ilmastohömppään (ilmastonmuutos on fakta) joten sieltä ei kannata ottaa mitään oppia... Tai joo "älä syö näiden suositusten mukaisesti, jos haluat olla terve".
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nuokin oliiviöljyt sisältää. Tuskin on aivan puhdasta kamaa kun tulevat tuolta etelän huijarimaista. Miksei kotimainen rypsi kelpaa ?
Asun "etelän huijarimaassa", jossa maan ylpeys on pitää oliiviöljyn maine luotettavalla tasolla. Kyse on sentään kymmenien miljardien bisneksestä.
Lienee selvää, ettei kyseessä ole Italia. Sen maan litkuihin en koskisi tikullakaan.
Käyttäkää puhtaita rasvoja. Voita ja kylmäpuristettuja öljyjä ja mielummin oliiviöljyä. Prosessoidut rypsit ym on huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljy ei kestä kovinkaan hyvin kuumentamista. Itse käytän paistamiseen rypsiöljyä, ja lisään oliiviöljyä vasta valmiiseen ruokaan.
Tämä on näitä myyttejä taas. Normaaliliedellä olevaa pannua, jossa on edes jotain paistumassa, ei niin kuumaksi saa, että tämä olisi ongelma. Erityisesti ei-neitsytöljyillä.
Tietoa asiasta on vaikka kuinka paljon.
https://www.chefsresource.com/can-i-fry-food-with-olive-oil/
Rypsi on karjan rehua. Siinä on rasvahapposuhteet väärin päin ihmisen elimistölle, mutta karjalle sopivasti