Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies on sairaalassa ja saa järkyttävän pieniä annoksia. Hoitaja kielsi tuomani mäkkiruuan!!

Vierailija
15.09.2024 |

Tässä esimerkiksi tämän päivän ruuat:

Aamiainen: leipä päällä juustoa ja kinkkua, jogurtti, banaani, kahvi, ja tuoremehu. Lisäksi vesi ja aamulääkkeet.

Lounas:

Lihamakaronilaatikkoa noin 300g, porkkaraastesta hieman kyljessä, lasi mehua, leipä.

Päiväkahvit:

Kahvi ja pulla.

Illallinen:

Lautasellinen jauhelihasoppaa, leipä, lasi mehua.

Iltapala:

1 leipä, kinkkua, juustoa ja mehu.

Jogurtti ja banaani.

Mies sanoo, ettei todellakaan tule kylläiseksi. 

On kuitenkin isokokoinen 181cm/96kg.

Kuulemma mäkkiruoka ei sovellu nyt hoitoon. Liikaa rasvaa ja suolaa.

Voiko sairaalaan valittaa liian vähästä ruuasta?

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi itkette kun tilillä on 8,47 euroa ja loppukuu pitää pärjätä, kuka tarjoaa halvimmat mäkkiruuat että pärjäätte yhyy.... 

Vierailija
62/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voitte pyytää L-koon ruoat ukolle. Jos tuohon ei suostuta niin on joku syy, esim. painoa pitää tiputtaa jotta joku hoito onnistuu tms. Onko leikkausta tulossa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ruoka noin vähäistä. Aamupalaan kuuluu taatusti puuro. Lisäksi iltapäivällä on päiväkahvi ja lounaan jälkeen tulee iltapäiväkahvi. Lisäksi annoskoon pystyy vaihtamaan suurempaan,  jos on tarve. Olin itse juuri sairaalassa viikon, joten tiedän. Käytäntö on taatusti sama ympäri Suomen.

Oon ollut Meikussa, Peijaksessa ja Jorvissa muutaman vuoden sisään osastolla ja kaikissa saa ammupalan valita puuro tai leipä? Kahvi vai tee? Ruuan vegenä tai lihana. Sen jälkeen kysellään allergiat.

Kyllä se kalorimäärä katsotaan kullekin painon ja voinnin (sairauden ja liikkuvuuden) mukaan. Pienin kalorimäärä per päivä on 1800, sitten 2000 ja 2200. Enempiä ei tule, ettei saa liikaa.

Lisäleivän tai santsia sai, mutta ei joka kerta. Mulle ruokaa oli 1800 kalorissa riittävästi, mutta huonetoverit vaihteli

Miksi tällaista listaa pidetään? 

Vierailija
64/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se siellä kuluta energiaa, jos vaan makoilee kaikki päivät. Tottunut syömään liian isoja annoksia painosta päätellen, jos ei ole lihaksikas.

Vierailija
65/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se siellä kuluta energiaa, jos vaan makoilee kaikki päivät. Tottunut syömään liian isoja annoksia painosta päätellen, jos ei ole lihaksikas.

Joku mäkkirohmu se on. 

Vierailija
66/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noi ole ihan normikokoiset ruokailuannokset? Mikä ongelma?  

Vierailija
67/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noi ole ihan normikokoiset ruokailuannokset? Mikä ongelma?  

Miehen ylensyönti.

Vierailija
68/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sairaalassa ei ole kasviksia ja hedelmiä? Miksi virvoitusjuomia on saatavilla?

Vierailija
69/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sairaalassa ei ole kasviksia ja hedelmiä? Miksi virvoitusjuomia on saatavilla?

Riippuu ihan osastosta saako näitä tilata vai ei. Syöpiksillä on myös sipsejä, karkkia ja jäätelöä, osa toki yhdistysten kautta.

Vierailija
70/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa tilataan ruuat potilaille koko S, M, L . Älläkoolla pärjää isokin mies, ellei vatsalaukku ole venynyt. 

Vierailija
71/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisitkö itse näillä?

Minulle tuossa on ihan liikaa jo, ja minä olen kuitenkin 172cm/130kg.

Vierailija
72/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mäkistä saa ruokaa.

Vierailija
73/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se sairaalaruoka mitään hyvää ole, mutta määrät ovat runsaita ja ruokaa tulee usein, 5 kertaa päivässä.

Eivät ne määrät mitenkään runsaita ole, mutta suuremmat annokset saa pyytämällä. Yleensä kukaan ei vain kerro sitä potilaalle, jos hän ei tajua erikseen kysyä. Muistan kyllä, kuinka synnytyssairaalassa söin yöllä anopin tuomat Vihreät kuulat silkkaan nälkääni, vaikka olin syönyt kaikki päivän aikana annetut ruoka-annokset viimeistä suupalaa myöten. Painoni oli kuitenkin normaalipainon rajoissa vielä viimeisellä raskausviikollakin, joten en todellakaan ollut ylipainoinen.

Vierailija
74/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa tilataan ruuat potilaille koko S, M, L . 

Miksi tätä ei kerrota potilaalle, jos hän tajua sitä erikseen kysyä?

Vierailija
75/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppi LSD:tä ja sympatiaa, sitä hoitajalta varmaan saa

Hotellia ei voi verrata sairaalaan

Vierailija
76/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ruoka noin vähäistä. Aamupalaan kuuluu taatusti puuro. Lisäksi iltapäivällä on päiväkahvi ja lounaan jälkeen tulee iltapäiväkahvi. Lisäksi annoskoon pystyy vaihtamaan suurempaan,  jos on tarve. Olin itse juuri sairaalassa viikon, joten tiedän. Käytäntö on taatusti sama ympäri Suomen.

Ei oo. Itse olin viimevuonna kahteen otteeseen osastolla ja esim päiväkahvia ei siellä ollenkaan enää tarjota. Erikseen pyytämällä ehkä saa. Aamupalalla oli joko leipää tai puuroa ja jogurttia, juotavaa. Hedelmistä sai vain uneksia, kerran oli jälkkärinä hedelmäsalaattia. Huoneessa kaikki saivat samat sapuskat kokoon katsomatta. 

Hyvin se määrä riitti kun ei sairaalassa aktiivisuus oo suurta. Usein ei edes jaksanut koko annosta lounasta tai päivällistä. Mies oli taannoin samassa sairaalassa eikä sekään valittanut että ei riitä.

Vierailija
77/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon näitä annoskokoja, hedelmiä, vihanneksia, päiväkahveja yms yms rajoittaa ihan puhtaasti raha. Ei saa tilata mitään, mikä maksaa oletusarvoa enemmän. One M-size fits all, ei hävikkiä, ei yksilöllisyyttä, ei valinnanvaraa myöskään osastokeittiöissä. Helpottaa, jos ajattelette sairaalaa tehtaana, jossa tulee ja menee koneenosien sijaan ihmisiä. Akuuttiosastoilla ei viivytä niin kauaa, että tätä pidettäisiin ongelmana. Kanttiinissa saa toki käydä, omakustanteisesti, paitsi jos hoitojaksoon liittyy ruokavalio.

Henkkoht olen odottanut tuota päiväkahvien poistumista, se on todennäköisin seuraava säästökohde. Onneksi muotigluteenittomia ei enää ole, niihin aikoihin tuli jatkuvasti raippaa ruokalaskuista.

Vierailija
78/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa!! Mäkkärin ruoat ovat muutenkin myrkkyä, mitä lie afganistanilaista kamelinlihaa🤮. 

Vierailija
79/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sairaala ole mikään tilausravintola, jossa kyseltäisiin potilaan kaikki mahdolliset toiveet erikseen.

Vierailija
80/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kerrota erikseen, mutta kannattaa kertoa hoitajalle että jää nälkä, yleensä , ainakin minä , tilaan  sitten isomman annoksen.