Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies on sairaalassa ja saa järkyttävän pieniä annoksia. Hoitaja kielsi tuomani mäkkiruuan!!

Vierailija
15.09.2024 |

Tässä esimerkiksi tämän päivän ruuat:

Aamiainen: leipä päällä juustoa ja kinkkua, jogurtti, banaani, kahvi, ja tuoremehu. Lisäksi vesi ja aamulääkkeet.

Lounas:

Lihamakaronilaatikkoa noin 300g, porkkaraastesta hieman kyljessä, lasi mehua, leipä.

Päiväkahvit:

Kahvi ja pulla.

Illallinen:

Lautasellinen jauhelihasoppaa, leipä, lasi mehua.

Iltapala:

1 leipä, kinkkua, juustoa ja mehu.

Jogurtti ja banaani.

Mies sanoo, ettei todellakaan tule kylläiseksi. 

On kuitenkin isokokoinen 181cm/96kg.

Kuulemma mäkkiruoka ei sovellu nyt hoitoon. Liikaa rasvaa ja suolaa.

Voiko sairaalaan valittaa liian vähästä ruuasta?

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi vuodeosastolla terveyskeskuksessa olen ja täällä on vain se yksi annoskoko kaikilla. 1800 kcal kun joskus olen katsonut. Itselleni aivan riittävästi ja samassa huoneessa olevalle vanhukselle aivan liikaa kuten on monesti sanonut. Omalta kohdaltani olen kokenut että mausteiden puuttuminen on se suurin ongelma ja lisäksi eihän kasviksia ole kuin nimeksi. Hedelmiä ei oikeastaan lainkaan. Taitaa kerran viikossa olla joku hedelmä. Onneksi olen vain lyhyen aikaa enää ja läheiset ovat tuoneet porkkanoista banaaniin kaikenlaista. 

Tuttu laitoshuoltaja ja kysyin mitä levitettä käyttävät. On kuulema Oivariini jouduttu vaihtamaan rahan takia halvempaan kissanrasvaan ja sama koskee kaikkea muutakin. Mitään ylimääräistä ei saa tilata. Jos potilas haluaa iltapalalla kaksi leipäpalaa niin yhden leivän leikkeleet jaettava kahdelle yms. Venäjän tyyliin vähitellen eli omaiset tuovat jos potilas haluaa parempaa. Minulla mausteita omasta takaa esimerkiksi. Myös leivät olen pyytänyt ilman levitettä koska keiju vain on tosi pahaa ja se maistuu leivästä "läpi".

Vierailija
82/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ruoka noin vähäistä. Aamupalaan kuuluu taatusti puuro. Lisäksi iltapäivällä on päiväkahvi ja lounaan jälkeen tulee iltapäiväkahvi. Lisäksi annoskoon pystyy vaihtamaan suurempaan,  jos on tarve. Olin itse juuri sairaalassa viikon, joten tiedän. Käytäntö on taatusti sama ympäri Suomen.

Ei oo. Itse olin viimevuonna kahteen otteeseen osastolla ja esim päiväkahvia ei siellä ollenkaan enää tarjota. Erikseen pyytämällä ehkä saa. Aamupalalla oli joko leipää tai puuroa ja jogurttia, juotavaa. Hedelmistä sai vain uneksia, kerran oli jälkkärinä hedelmäsalaattia. Huoneessa kaikki saivat samat sapuskat kokoon katsomatta. 

Hyvin se määrä riitti kun ei sairaalassa aktiivisuus oo suurta. Usein ei edes jaksanut koko annosta lounasta tai päivällistä. Mies oli taannoin samassa sairaalassa eikä sekään valittanut että ei riitä.

Yleensä erityisruokavalioita kuitenkin toteutetaan, joten jälkiruoan tai päiväkahvipullan tilalle voi pyytää hedelmän. Ja perusruoka 1800 kcal on tosiaan oletuksena, mutta tarpeen mukaan tilataan isompaa annoskokoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva, hiukan yliyritystä noissa "300g" tarkkuuksissa. Lähtenyt lentoon. 3,5/5

Vierailija
84/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normi vuodeosastolla terveyskeskuksessa olen ja täällä on vain se yksi annoskoko kaikilla. 1800 kcal kun joskus olen katsonut. Itselleni aivan riittävästi ja samassa huoneessa olevalle vanhukselle aivan liikaa kuten on monesti sanonut. Omalta kohdaltani olen kokenut että mausteiden puuttuminen on se suurin ongelma ja lisäksi eihän kasviksia ole kuin nimeksi. Hedelmiä ei oikeastaan lainkaan. Taitaa kerran viikossa olla joku hedelmä. Onneksi olen vain lyhyen aikaa enää ja läheiset ovat tuoneet porkkanoista banaaniin kaikenlaista. 

Tuttu laitoshuoltaja ja kysyin mitä levitettä käyttävät. On kuulema Oivariini jouduttu vaihtamaan rahan takia halvempaan kissanrasvaan ja sama koskee kaikkea muutakin. Mitään ylimääräistä ei saa tilata. Jos potilas haluaa iltapalalla kaksi leipäpalaa niin yhden leivän leikkeleet jaettava kahdelle yms. Venäjän tyyliin vähitellen eli omaiset tuovat jos potilas haluaa parempaa. Minulla mausteita omasta takaa esimerkik

Meillä kissanrasva on voin vaihtoehto maidottomille ja vegaaneille. 

Vierailija
85/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu laitoshuoltaja ja kysyin mitä levitettä käyttävät. On kuulema Oivariini jouduttu vaihtamaan rahan takia halvempaan kissanrasvaan ja sama koskee kaikkea muutakin. Mitään ylimääräistä ei saa tilata. Jos potilas haluaa iltapalalla kaksi leipäpalaa niin yhden leivän leikkeleet jaettava kahdelle yms. Venäjän tyyliin vähitellen eli omaiset tuovat jos potilas haluaa parempaa. Minulla mausteita omasta takaa esimerkik

Miksi sinua kiinnostaa mitä levitettä laikkarit käyttää? Kysy mieluimmin mitä levitettä keittiöllä käytetään. Tosin voi hyvin olla että sitä pitää kysyä keittiöltä eikä osaston henkilökunnalta.

Vierailija
86/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu laitoshuoltaja ja kysyin mitä levitettä käyttävät. On kuulema Oivariini jouduttu vaihtamaan rahan takia halvempaan kissanrasvaan ja sama koskee kaikkea muutakin. Mitään ylimääräistä ei saa tilata. Jos potilas haluaa iltapalalla kaksi leipäpalaa niin yhden leivän leikkeleet jaettava kahdelle yms. Venäjän tyyliin vähitellen eli omaiset tuovat jos potilas halua

Miksi sinua kiinnostaa mitä levitettä laikkarit käyttää? Kysy mieluimmin mitä levitettä keittiöllä käytetään. Tosin voi hyvin olla että sitä pitää kysyä keittiöltä eikä osaston henkilökunnalta.

Laikkari vastaa osastokeittiöstä. Mä jaan lähtökohtaisesti kaikille sitä kissanrasvaa, runsasenergisille ja puuron kanssa voita.

Vierailija
87/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä voileivät vielä tehdään osaston keittiössä. Ei kuulosta kovin hygieenisesti. Ehkä jättäisin siinä tapauksessa leivän syömättä oli käytetty mitä rasvaa tahansa.

Vierailija
88/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu laitoshuoltaja ja kysyin mitä levitettä käyttävät. On kuulema Oivariini jouduttu vaihtamaan rahan takia halvempaan kissanrasvaan ja sama koskee kaikkea muutakin. Mitään ylimääräistä ei saa tilata. Jos potilas haluaa iltapalalla kaksi leipäpalaa niin yhden leivän leikkeleet jaettava kahdelle yms. Venäjän tyyliin vähitellen eli omaiset tuovat jos potilas halua

Osaston laitoshuoltajat tekevät ne voileivät eli laittavat levitteen siihen leivän päälle mitä meille tarjoillaan. Keittiöltä tulee vain ruokavaunut tarjottimineen ja nämä laitoshuoltajat lisäävät leivät ja juomat yms. 

Vierailija
89/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä voileivät vielä tehdään osaston keittiössä. Ei kuulosta kovin hygieenisesti. Ehkä jättäisin siinä tapauksessa leivän syömättä oli käytetty mitä rasvaa tahansa.

Koko Tays, noin alkuun. Meillä kuuluu ihan ammattikoulutukseen tuo ruokahuolto elintarvikehygienioineen, huoli pois. Tai huoli takaisin, jos jakamassa on joku ulkomaantuonti, aina ei ehdi lapsenvahdiksi.

Vierailija
90/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Järkyttävän pieniä annoksia ruokaa"?? 😂 Olette ilmeisesti kummatkin miehenne kanssa aikamoisia ahmatteja. 

Vierailija
91/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle mies toi joskus sairaalaan mäkkiruokaa, mutta en olisi jaksanut millään syödä sen lisäksi sairaalan omia ruokia, niin pyysin että jättävät päivällisen tuomatta. Kukaan ei valittanut. 

Vierailija
92/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin osastolla 12 vuorokautta ja sain 1800 kaloria per päivä. Hyvin riitti kaltaiselleni läskillekin.

Annokset oli pieniä, mutta sitä tuli tasaisesti pitkin päivää.  Aamuun valitsin puuron rasvanokareella ja tuoremehun. Joskus tuli juusto tai kinkkusiivu kylkeen.

Itsehän ihmettelin, ettei siellä paljon tuoreisiin ja vihanneksiin uskota. Pari vaivasta kurkkuviipaletta ja tomaattilohko. Kerran mandariini ja kaaliporkkanaraaste.

Jälkkäriä oli lounaalla ja päivällisellä. Joku kiisseli tai mousse. Ihania! Sunnuntaisin pulla/leivos, että sai iltapäiväkahvin.

Olin todellakin kyllänen ja ravittu. En himoinnut mitään. Kunpa kotona pääsis samaan ateria kokoon! Mulla pysy sokeriarvotkin hyvänä, ei lääkkeitä tarvittu.

162cm ja 98 kg.

162 ihanne paino 55-65 kg miinus luuston rakenne. Sairaalan ruoka on rakennettu sairaille ja korjaa useimmilla sokeriarvot ja vähentää rasvaa / trigyseriniä. Hedelmissä on sokeria. Vähennä niitä. Ota purkista vitamiinit. 

Vierailija
93/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko Tays, noin alkuun. Meillä kuuluu ihan ammattikoulutukseen tuo ruokahuolto elintarvikehygienioineen, huoli pois. Tai huoli takaisin, jos jakamassa on joku ulkomaantuonti, aina ei ehdi lapsenvahdiksi.

Mieluummin silti jätän väliin ne sairaalan ruuat mutta kiitos kuitenkin.

Vierailija
94/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on röllillä jo yritystä 3/5

Vierailija
95/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteet lihottaa niissä on usein sokeria ja kookosta tai suolaa.Mausteet lisää ruokahalua. On mausteita mistä seuraa ummetusta. Joskus salmonellaa. Hometta ja hepatiittia. Niitä kyllä tutkitaan ja seurataan.Ihmisen vartalossa on ennen kuin suusta valuu peräsuoleen niin siinä välissä sisäelimiä. Niitä käy sääliksi mässäys.Muutama päivä syömättä voi pelastaa. 

Vierailija
96/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun viherosastoon riittää kolme kurkkuviipaletta niin onhan se vähän. Olen laskenut. Tosin eihän vanhukset niitä saa sellaisenaan vaan näyttää soseruokaan olevan jotain vihreää mössöä lasikupissa eli kurkkua ehkä vain toisessa olomuodossa. Ruuasta syö sitten sen lusikallisen eli hävikki järkyttävä. Olen stalkannut koska tylsäähän täällä on. Tällä viikolla onneksi kotiutuminen. 

Vierailija
97/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun viherosastoon riittää kolme kurkkuviipaletta niin onhan se vähän. Olen laskenut. Tosin eihän vanhukset niitä saa sellaisenaan vaan näyttää soseruokaan olevan jotain vihreää mössöä lasikupissa eli kurkkua ehkä vain toisessa olomuodossa. Ruuasta syö sitten sen lusikallisen eli hävikki järkyttävä. Olen stalkannut koska tylsäähän täällä on. Tällä viikolla onneksi kotiutuminen. 

Sen kyllä huomaa että on tylsää.

Vierailija
98/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Pro tip vielä kaupan päälle, jos sinä tai läheisesi joudutte sairaalaan, älkää koskeko mihinkään, mihin ei ole välttämätön pakko. Perusosaston priorisoinnissa potilasruokailu ja puhtaat potilaspaikat menevät siivouksen edelle, eikä aika riitä läheskään kaikkeen. Tuosta olen ammattilaisena paljon, paljon enemmän huolissani kuin voileivistä 

Vierailija
99/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä synnärisyömiset eivät ole samassa yhteydessä tavan sairaalasyömisten kanssa.

Synnytys jo sinällään on valtava energinen toimitus, siihen päälle vielä lapsenhoito, imetyksen käynnistys... Synnyttänyt nainen tarvii valtavasti enemmän kaloreita, kun paikallaan makaava potilas.

Turha niitä on vertailla. Synnärillä saa herkemmin ruokaa lisää kuin muissa sairaaloissa. Tai sinne kelpuutetaan itse tuotukin. Kämppis veteli kebula pitsaa, kun miehensä haki..

Itse olen perso pitsalle, mutta silloin se ällötti. (Olis tuonut mullekin)

Vierailija
100/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Pro tip vielä kaupan päälle, jos sinä tai läheisesi joudutte sairaalaan, älkää koskeko mihinkään, mihin ei ole välttämätön pakko. Perusosaston priorisoinnissa potilasruokailu ja puhtaat potilaspaikat menevät siivouksen edelle, eikä aika riitä läheskään kaikkeen. Tuosta olen a

Ja se leipä nyt vain on jotenkin pakko syödä jos joutuu sairaalaan. Voin kertoa että ei ole. Enää en jaksa kiitellä. Eikä siihen ole mitään syytä.