Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies on sairaalassa ja saa järkyttävän pieniä annoksia. Hoitaja kielsi tuomani mäkkiruuan!!

Vierailija
15.09.2024 |

Tässä esimerkiksi tämän päivän ruuat:

Aamiainen: leipä päällä juustoa ja kinkkua, jogurtti, banaani, kahvi, ja tuoremehu. Lisäksi vesi ja aamulääkkeet.

Lounas:

Lihamakaronilaatikkoa noin 300g, porkkaraastesta hieman kyljessä, lasi mehua, leipä.

Päiväkahvit:

Kahvi ja pulla.

Illallinen:

Lautasellinen jauhelihasoppaa, leipä, lasi mehua.

Iltapala:

1 leipä, kinkkua, juustoa ja mehu.

Jogurtti ja banaani.

Mies sanoo, ettei todellakaan tule kylläiseksi. 

On kuitenkin isokokoinen 181cm/96kg.

Kuulemma mäkkiruoka ei sovellu nyt hoitoon. Liikaa rasvaa ja suolaa.

Voiko sairaalaan valittaa liian vähästä ruuasta?

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on läski. On hyvä laihtua vähän.

Vierailija
22/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ruokamäärä vähäistä. Synnytin normaalipainoisena, menetin 800ml verta (alatiesynnytys) ja ruoka ei todellakaan riittänyt

Muutama hoitaja toi yhden leivän lisää ja mehulasin, olin niin kalpea ja nälkäinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ruoka noin vähäistä. Aamupalaan kuuluu taatusti puuro. Lisäksi iltapäivällä on päiväkahvi ja lounaan jälkeen tulee iltapäiväkahvi. Lisäksi annoskoon pystyy vaihtamaan suurempaan,  jos on tarve. Olin itse juuri sairaalassa viikon, joten tiedän. Käytäntö on taatusti sama ympäri Suomen.

Oon ollut Meikussa, Peijaksessa ja Jorvissa muutaman vuoden sisään osastolla ja kaikissa saa ammupalan valita puuro tai leipä? Kahvi vai tee? Ruuan vegenä tai lihana. Sen jälkeen kysellään allergiat.

Kyllä se kalorimäärä katsotaan kullekin painon ja voinnin (sairauden ja liikkuvuuden) mukaan. Pienin kalorimäärä per päivä on 1800, sitten 2000 ja 2200. Enempiä ei tule, ettei saa liikaa.

Lisäleivän tai santsia sai, mutta ei joka kerta. Mulle ruokaa oli 1800 kalorissa riittävästi, mutta huonetoverit vaihteli ruokia keskenään.

Eräs nainen oli tosi

No onpa kiva kun ruokia jaellu pois. Sitä kun kirjoitellaan nestelistaa tarjottimia hakiessa, itse en todellakaan jää pähkäilemään nyt kuka sai ja söi kenenkin jogurtit ja mehut. Se menee nestelistaan merkinnät vaikka potilas olisi omat jakanut huonekavereille. Ja merkintöjen mukaan potilas ne söi ja joi, seuraavalla kerralla ne otetaan huomioon laskuissa. Hah. Usein kun potilas saattaa nukkua,olla vessassa yms. kun tarjottimet kerätään. Katson vaan mitä on syöty ja mitä jäi.

Vierailija
24/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä merkitsemään ateriakorttiin että kaksi leipää aterialla ja kaksi lasia maitoa. Niistä tulee jo lisää energiaa.

Vierailija
25/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on ylipainoinen.

Vierailija
26/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että mäkkiruoka oli miehesi tilaama? Ehkä se oli hoitajan oma tilaus.

Hoitajan tilaus, kun hoitaja nimenomaan kieltänyt mäkkiruuat? Hieman logiikka ontuu... 

Vierailija
27/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ruokamäärä vähäistä. Synnytin normaalipainoisena, menetin 800ml verta (alatiesynnytys) ja ruoka ei todellakaan riittänyt

Muutama hoitaja toi yhden leivän lisää ja mehulasin, olin niin kalpea ja nälkäinen

Eivätkö miehesi ja omaisesi tuoneet edes hedelmiä ja esim. keksejä, korppuja tms.?

Vierailija
28/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miksi et vie miehellesi hedelmiä ja täysmehuja, vai eikö niitä saa viedä Suomessa enää? Pari kiloa korppuja natusteltavaksi lisäksi. Kuinka maatessa mahtaa ruokahalua olla, itsekin sairaalassa ollut ja aina oli tarpeeksi ruokaa ja usein, oikein häiritsi kun parin tunnin välein tuotiin jotain sapuskaa. 

Vierailija
29/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkkiruokaa ei viedä sairaalaan, se haiseekin niin että koko huone ja käytävä lemahtaa täyteen hajua pitkäksi aikaa. 

Vierailija
30/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkkiruokaa ei viedä sairaalaan, se haiseekin niin että koko huone ja käytävä lemahtaa täyteen hajua pitkäksi aikaa. 

Saa viedä. Tuoksuu ne itse sairaalaruuatkin joskus, että hississä jo haistaa mitä on tarjolla. Ruoka saa tuoksua,hajusteet ei.

Vierailija
31/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ruoka noin vähäistä. Aamupalaan kuuluu taatusti puuro. Lisäksi iltapäivällä on päiväkahvi ja lounaan jälkeen tulee iltapäiväkahvi. Lisäksi annoskoon pystyy vaihtamaan suurempaan,  jos on tarve. Olin itse juuri sairaalassa viikon, joten tiedän. Käytäntö on taatusti sama ympäri Suomen.

Vain yksi iltapäikahvi. T: Pirha.

Vierailija
32/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö miehesi ja omaisesi tuoneet edes hedelmiä ja esim. keksejä, korppuja tms.?

Oltiin erityksissä miehen kanssa. Ei saatu liikkua ja meitä ei läheiset saanut tulla katsomaan 

Vierailija
33/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa on aivan järkyttävä määrä sapuskaa olettaen, että ei tee juurikaan muuta kun makaa sängyssä. Ainakin naiselle, ehkä tuo miehelle on vuodelepoon sitten lähempänä peruskulutusta. Vaikka perus lounas- ja päivällisannoksissa annoskoko onkin ehkä maltillinen, niin leipää, jogurttia, pullaa ja banaania on useampi annos pitkin päivää - tuo olisi ainakin itselleni jo ihan normaalin aktiivisen päivän ruuat (ja silti saan kuulla aina syöväni jotenkin "paljon", olen siis suunnilleen miehesi mittainen mutta melkein 40 kiloa kevyempi).

Vierailija
34/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen parikymmentä vuotta tarjoillut sairaalassa. Useimmat potilaat valittavat, että syödään vähän väliä, 5 kertaa päivässä. Enimmäkseen makaava ihminen saa sillä energiantarpeensa täyteen, ja lisäravinteet ovat käytössä niitä tarvitseville.

Vierailija
35/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riittävästi ruokaa. Nytkin sietäisi laihtua. 

Vierailija
36/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen parikymmentä vuotta tarjoillut sairaalassa. Useimmat potilaat valittavat, että syödään vähän väliä, 5 kertaa päivässä. Enimmäkseen makaava ihminen saa sillä energiantarpeensa täyteen, ja lisäravinteet ovat käytössä niitä tarvitseville.

Yhdyn tähän. Siellä kärrätään liikaa ruokaa potilaille. 

Vierailija
37/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin miehellä on muutama kilo liikaa ja hän makaa niin pitäisi tuo riittää.

Vierailija
38/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyysin tuomaan miehen suolapurkin/chilikastikkeen. Minulla oli tosi matala verenpaine kaiken muun päälle ja tuntui, että entisestään kuukahdan kun ruoka oli niin suolatonta. Suolakurkkuja hoitaja toi välillä, löysi jostain purkin mutta suolaa osastolle ei saanut😅Olen normaalipainoinen, mutta laihduin melkein 4kg viikossa osastolla, ruoka on kuitenkin tosi kevyttä. Pyysin aina reilusti leipiä/mehukeittoa ja näitä pidin itsellä ns.yöeväänä kun iltapala tuli 7 ja aamupala 8-9 väliin niin yöllä tuli jo nälkä.

Vierailija
39/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pyysin tuomaan miehen suolapurkin/chilikastikkeen. Minulla oli tosi matala verenpaine kaiken muun päälle ja tuntui, että entisestään kuukahdan kun ruoka oli niin suolatonta. Suolakurkkuja hoitaja toi välillä, löysi jostain purkin mutta suolaa osastolle ei saanut😅Olen normaalipainoinen, mutta laihduin melkein 4kg viikossa osastolla, ruoka on kuitenkin tosi kevyttä. Pyysin aina reilusti leipiä/mehukeittoa ja näitä pidin itsellä ns.yöeväänä kun iltapala tuli 7 ja aamupala 8-9 väliin niin yöllä tuli jo nälkä.

Minä taas lihoin sellaiset 5 kiloa sairaalassa ollessani. 5 kertaa päivässä syöminen ei ole mun juttu. 

Vierailija
40/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvitaan luovaa ajattelua ja kuntouttavaa työotetta. Auta mies pyörätuoliin ja roudaa kanttiiniin, ulos tai lukkiutukaa vessaan. Siellä sitten mässyt naamaan. Vie todistusaineisto eli paperikääreet ja pussi kotiin. Pyyhi huolella majoneesit rinnuksilta. Hampaatkin kannattaa pestä, ettei hengitys paljasta rikosta. Siinähän kaikkea kontrolloiva hoitaja sitten raapii tikkuja päästään, että mitä vi....a.