Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies on sairaalassa ja saa järkyttävän pieniä annoksia. Hoitaja kielsi tuomani mäkkiruuan!!

Vierailija
15.09.2024 |

Tässä esimerkiksi tämän päivän ruuat:

Aamiainen: leipä päällä juustoa ja kinkkua, jogurtti, banaani, kahvi, ja tuoremehu. Lisäksi vesi ja aamulääkkeet.

Lounas:

Lihamakaronilaatikkoa noin 300g, porkkaraastesta hieman kyljessä, lasi mehua, leipä.

Päiväkahvit:

Kahvi ja pulla.

Illallinen:

Lautasellinen jauhelihasoppaa, leipä, lasi mehua.

Iltapala:

1 leipä, kinkkua, juustoa ja mehu.

Jogurtti ja banaani.

Mies sanoo, ettei todellakaan tule kylläiseksi. 

On kuitenkin isokokoinen 181cm/96kg.

Kuulemma mäkkiruoka ei sovellu nyt hoitoon. Liikaa rasvaa ja suolaa.

Voiko sairaalaan valittaa liian vähästä ruuasta?

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on ylipainoinen ja laihtuminen on hyvästä terveyden kannalta.

Ja nainen yrittää 4 kertaa päivässä kuljettaa sinne 3 XL ateriaa mäkkäristä, sairaalan omien ruokien lisäksi, pelkää vissiin että mies laihtuu ja parantuu?

Vierailija
42/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuossa on aivan järkyttävä määrä sapuskaa olettaen, että ei tee juurikaan muuta kun makaa sängyssä. Ainakin naiselle, ehkä tuo miehelle on vuodelepoon sitten lähempänä peruskulutusta. Vaikka perus lounas- ja päivällisannoksissa annoskoko onkin ehkä maltillinen, niin leipää, jogurttia, pullaa ja banaania on useampi annos pitkin päivää - tuo olisi ainakin itselleni jo ihan normaalin aktiivisen päivän ruuat (ja silti saan kuulla aina syöväni jotenkin "paljon", olen siis suunnilleen miehesi mittainen mutta melkein 40 kiloa kevyempi).

Suunnilleen 180 cm pitkä ja suunnilleen 56 kg painava?  :D

Tulee mieleen tyyppi, jonka mielestä naisen ihannepaino on aina alle 50 kg pituudesta huolimatta. Sairaala-annoksien kalorimäärät on laskettu, ei siellä liikaa ruokaa tuputeta. Jos se määrä on liikaa, ei vietä mitään aktiivista elämää. Tai korvaa ruuan nassuttamalla koko ajan jotain muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan riittävästi ruokaa. Nytkin sietäisi laihtua. 

Terv: itse niin pläski hoitaja, että käytävälläkin pitää liikkua sivuttain

Vierailija
44/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan on syötävää vaikka kuinka!

Ylipainoinen nainen

Vierailija
45/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se peruste on että ei saisi viedä kotoa ruokaa?

Vierailija
46/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi minttukeksi...

Vierailija
47/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meidän hyvinvointialueella voi valita annoskoon xs-xl välillä.Oletuskoko on s, koska muuten hävikkiä tulisi liikaa.Vanhukset, ja muutenkin sairaat, ei välttämättä ole ruokahalua.Eli suu auki vaan, niin ei tarvitse nähdä nälkää.

Vanhuksen kohdalla tarkemmin seurataan puolesta menekkiä, mutta miehesi kohdalla on varmasti ajateltu, että osaa itse ilmaista asian henkilökunnalle.Monesti muuten miehet valittaa puhelimessa vaimolle tai vaikka aikuiselle lapselle asioista, mutta henkilökunnan kysellessä kaikki on kunnossa. Omaiselle sitten purnataan ja heidän hommaksi  jää  infota henkilökuntaa, tämä välillä huvittavaakin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti saa viedä, mutta jos on korkean verenpaineen tai sydänvaivojen takia sairaalassa, niin ei mitään mäkkäriruokaa just sen rasvan ja suolan takia. 

Vierailija
49/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin just leikattavana,lähes 2 vuorokautta sairaalassa. Kiireiset hoitajat toi aamupalat ja iltapalan. Jos olin kuvattavana/nukkumassa tms. Kun ruoka aika oli, eivät tuoneet ollenkaan mitään. Olin niin kipeä ja lääkkeissä etten ymmärtänyt edes kellonaikoja. Valittelin kyllä nälkää hoitajille useaan otteeseen välillä joku toi mehukeittoa/jogurtin ym. Kun pääsin kotiin olin tosi heikossa kunnossa, helpotti kun sain vihdoin ruokaa. 

Ymmärrän että kiire ja asioita unohtuu mutta toivon todella etten joudu sairaalaan ihan heti uudelleen... 

Vierailija
50/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuossa on aivan järkyttävä määrä sapuskaa olettaen, että ei tee juurikaan muuta kun makaa sängyssä. Ainakin naiselle, ehkä tuo miehelle on vuodelepoon sitten lähempänä peruskulutusta. Vaikka perus lounas- ja päivällisannoksissa annoskoko onkin ehkä maltillinen, niin leipää, jogurttia, pullaa ja banaania on useampi annos pitkin päivää - tuo olisi ainakin itselleni jo ihan normaalin aktiivisen päivän ruuat (ja silti saan kuulla aina syöväni jotenkin "paljon", olen siis suunnilleen miehesi mittainen mutta melkein 40 kiloa kevyempi).

Suunnilleen 180 cm pitkä ja suunnilleen 56 kg painava?  :D

Tulee mieleen tyyppi, jonka mielestä naisen ihannepaino on aina alle 50 kg pituudesta huolimatta. Sairaala-annoksien kalorimäärät on laskettu, ei siellä liikaa ruokaa tuputeta. Jos se määrä on liikaa, ei vietä mitään aktiivista elämää. Tai korvaa ruuan nassuttam

178/58. Se nyt ei varmaankaan ollut pointti, vaan se, että vuodepotilaan kulutus on lähinnä peruskulutus, johon nähden tuo ruokamäärä pitäisi riittää. Ennemminkin kyse voisi olla siitä, että AP:n mies on tottunut syömään isoja annoksia, mahalaukku venynyt ja tasaisempi energiansaanti pienemmillä annoksilla pitkin päivää ei ole totutun kaltaista. Ja se aiheuttaa näläntunnetta. 

Vierailija
51/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin just leikattavana,lähes 2 vuorokautta sairaalassa. Kiireiset hoitajat toi aamupalat ja iltapalan. Jos olin kuvattavana/nukkumassa tms. Kun ruoka aika oli, eivät tuoneet ollenkaan mitään. Olin niin kipeä ja lääkkeissä etten ymmärtänyt edes kellonaikoja. Valittelin kyllä nälkää hoitajille useaan otteeseen välillä joku toi mehukeittoa/jogurtin ym. Kun pääsin kotiin olin tosi heikossa kunnossa, helpotti kun sain vihdoin ruokaa. 

Ymmärrän että kiire ja asioita unohtuu mutta toivon todella etten joudu sairaalaan ihan heti uudelleen... 

Ilmeisesti laitoshuoltaja oli poissa eikä tilalle saatu ketään? Tuota se on kun monta kokkia sohii toisen sopassa. Meillä joko tehdään säästö tai tarjoillaan pakasteateria, kukaan ei vaan unohdu.

Vierailija
52/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitä nyt sitten toivoisi sairaalaan joutuvansa.

Vierailija
53/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on riski päätyä uudelleen leikkauspöydälle on ruokatarjonta kevyttä.

Vierailija
54/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalaruuassa on yleensä vähintään 1800 Kcal ja sängyssä makaavalle se riittää. Ylimääräisen leivän tai muuta saa poikkeuksetta jos vain pyytää ellei dieetillä. Ellei mies lihaksikas niin ylipainoinenhan hän on ja tottunut varmasti vetämään suuria annoksia kaikkea epäterveellistä. Hyvä stoppi siihen totuttautua edes hetki normaaliin ruokailuun.

Vierailija
55/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti saa viedä, mutta jos on korkean verenpaineen tai sydänvaivojen takia sairaalassa, niin ei mitään mäkkäriruokaa just sen rasvan ja suolan takia. 

Kukaan ei niitä kyllä kiellä viemästä sairaalaan. Ei ne vankiloita ole. Toki hoito voi olla täysin turhaa jos potilas mättää suolaa ja rasvoja mutta ei silloinkaan kirlletä tuomasta ruokaa vaan kerrotaan potilaalle että ei pystytä hoitamaan ja potilas passitetaan kotiin. Muutenkin sen tekee kyllä lääkäri eikä hoitaja. Hoitaja voisi ohjata terveellisempään ruokavalioon mutta ei kyllä pysty antamaan mitään määräyksiä.

Vierailija
56/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se sairaalaruoka mitään hyvää ole, mutta määrät ovat runsaita ja ruokaa tulee usein, 5 kertaa päivässä.

Jos niiden jälkeen jää nälkä, niin on varmasti aiheellista harkita annoskokojen pienentämistä. Siitä sairaalaruoasta hyvä aloittaa ruokavaliomuutosta.

Jos mies kokee nääntyvänsä nälkään sairaalassa niin vie hänelle pussillinen porkkanoita. 

Itse olen lapselleni vienyt sairaalan hedelmiä, eikä siitä kukaan valittanut. 

Vierailija
57/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaalassa ja tässä huomisen ruokalista:

Aamupala: puuro tai jogurtti, leipä 1 - 2 palaa, juusto tai leikkele, maito/mehu/vesi ja kahvi tai tee, myös mehukeittoa saatavilla

Lounas: kalakeitto, leipä, juoma eli itselläni vesi aina, kurkkuviipaleita, omena-kaurapaistos ja vaniljakastiketta

Päiväkahvi: pullapitkonpala ja kahvi (yleensä juon vain kahvin koska en ole tottunut mussuttamaan näin paljon makeaa)

Päivällinen: jauhelihapihvit, ruskeaa kastiketta, perunaa ja salaatti sekä juoma ja leipä

iltapala: riisipiirakka, munakas, kurkkuviipaleita, sekä aina tee/mehu/mehukeitto/vesi tai vaikka maito ja lisäksi jogurttia tarjolla

Aamulla syön todellisuudessa vain leipäpalan tai kaksi ja kahvia ja pari lasia vettä. Jos on kasviksia tai hedelmiä niin ne tietysti. Lounaan ja päivällisen kokonaan paitsi kiisselit jää syömättä ja leipää vain keiton kanssa. Päiväkahvilla juon vain kahvin. Iltapalan syön mutta teen tilalle vesi ja mehu sekä jos mahdollista niin ruisleivän pyydän. Riisipiirakkailtana niitä ei välttämättä ole. Omalla kohdallani ruokaa on aivan liikaa kun vaimoni tuo vielä kasviksia ja hedelmiä koska niitä on tosiaan liian harvoin siihen nähden mihin olen tottunut. 

Vierailija
58/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisitkö itse näillä?

Pärjäisin oikein hyvin ja olen kuitenkin ylipainoinen. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei niitä kyllä kiellä viemästä sairaalaan. Ei ne vankiloita ole. Toki hoito voi olla täysin turhaa jos potilas mättää suolaa ja rasvoja mutta ei silloinkaan kirlletä tuomasta ruokaa vaan kerrotaan potilaalle että ei pystytä hoitamaan ja potilas passitetaan kotiin. Muutenkin sen tekee kyllä lääkäri eikä hoitaja. Hoitaja voisi ohjata terveellisempään ruokavalioon mutta ei kyllä pysty antamaan mitään määräyksiä.

Totta, olet ihan oikeassa. Ei ole kiellettyä viedä edes sitä mäkkäriruokaa, mutta ei suositella. 

Vierailija
60/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruste on miehen terveys?

Jos ap haluaa jouduttaa ukon kuolemaa viemällä mäkkäristä tavaraa ja mieskin tuon hyväksyy, niin voittehan sen tehdä ja ilmoitatte vaan hoitajalle että potilas saa itse päättää tämän. Mutta voisihan sitä jotan terveellistäkin viedä.