Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin Suomeen ja tämä on ihanan halpa maa!

Vierailija
15.09.2024 |

Olen muuttanut melko vasta Espanjasta Suomeen. Porukka päivittelee, että on ollut varmaan kauheaa palata tänne ja miten nyt täällä selvityy, kun kaikki on niin kallista. Voin kertoa, että paljon paremmin kuin Espanjassa. En ymmärrä, miten ihmiset voivat olla niin kujalla nykypäivänä. Minä olen ollut siitä aivan järkyttynyt, kuinka Suomi on halpa maa.

Ensinnäkin työ. Olen asunut Aurinkorannikolla ja siellä on palkkataso todella matala. Keskibrutto palkka on noin 2000e, kun Suomessa on kaksinkertainen palkka. Lisäksi samansuureisesta bruttopalkasta maksetaan Suomessa vähemmmän veroa kuin siitä maksettaisiin siellä. Työtaukoja noudatetaan ja työaikaa. Lisäksi suomalaisilla on järjetön määrä etuja. Nykyinen työnantajani tarjoaa ePassin, jossa ensinnäkin saan ekstraa jo vuodessa 400 euroa tekemättä mitään. Lisäksi saan ostettua lounasseteleitä, joista työnantaja maksaa 25%. Lounasaikaan ravintolassa voin syödä n. 13 eurolla. Eteeni saan notkuvat buffet pöydät täynnä salaattia, montaa eri ruokalajia, päälle vielä jälkiruoat ja kahvin sekä kaikki juomat sisältyy hintaa. Vastaavaae en ikinä saisi Espanjassa!

Asuminen on paljon halvempaa Suomessa. Asuin Aurinkorannikolla ja siellä asuntojen hinnat ovat lähteneet aivan käsistä. Paikalliset eivät itse enää asu missään turistikohteissa, koska ei palkka riitä vuokraan. Pieni yksiö vaikkapa Torremolinoksessa maksaa 650-900 euroa, jos vuokraa paikallselta eikä ihan yhdin "keskustasta". Suomalaiselta saattaa tulla "suomilisä" hintaan mukaan, siksi itse vuokrasin paikallisilta. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä. Sähkön hinta on moninkertainen Suomeen verrattuna eikä kaukolämmöstä ole kuullukaan. Kuukautta kohti sähkölasku on siis vähintään 100 euroa ja pelkän veden lämmittämisen vuoksi. Jos teet itse ruokaa paljon, niin helposti tuplat. Sen lisäksi asunnoista pitää maksaa vielä vesilasku ja kaiken lisäksi basura eli jätelasku, mikä ei ole kyllä mikään halpa. Lisäksi aina asunnoissa on joku vika. Kesäisin saa tottua siihen, että torakoita tulee joka reiästä ja myös naapuriasunnoista, ja kerran tai pari vuodessa jonkun paskavedet yläkerran kylppäristä valuu oman katon läpi niskaan. Suomessa on niin uskamattoman halpoja asuntoja kuntoon nähden, ja sähkölaskukin on nyt tehnyt itselläni n. 5 euroa kuukaudessa, mitä olen Suomessa asunut. Ja kun kuukauden ehdin olla työttömänä, niin sain vielä ihan jäätävän kasan asumistukea asuntoon! Tuntui, että rahaa tuli ovista ja ikkunoista, ja kulut putosivat nollaan ku olin Suomessa!

Suomessa ruoka on myös ihanan halpaa. Voi taivas kun pääsin Prismaan, ja näin nuudeleiden maksavat alle vain muutamia kymmeniä senttejä niin oli kärry jo täynnä pelkästään niitä. Espanjassa pienen pieni nuudelipaketti on usein monta eroa. Myös atrian hampurilaiset jotain 0,60e, kun espanjassa yleensä oli 4 euroa! Lisäksi monet maitotuotteet ja pasta (just ruoka, jota rakastan) on aivan taivaallisen halpaa Suomessa. Parasta oli, kun katselin jotain käyttötavaroita kuten aurinkolaseja, niin just samat mallin kuin Espanjassa mutta puoleen hintaan siitä

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja AP jatkaa:

Sitten Suomen tukijärjestelmä on aivan vertaansa vailla. Espanjassa ei työttömänä kovin montaa päivää korvauksia saa. Suomessa saa ansiosidonnaista, työttömyyskorvausta, toimeentulotukea, lapsilisää ja kaikkia ihmeellisiä tukia, joista osasta Espanjassa ei olla kuultukaan, ja jos on, niin ne ovat paljon huonommat. Lisäksi työnantaja järjestää Suomessa työterveyshuollon, se on aivan mieletön etu! Ja aivan käsittämätöntä on, että voin olla omalla ilmoituksella monta päivää pois töistä, toisin kuin Espanjassa. Lisäksi heti pääsi sosiaaliturvan piiriin. Espanjassahan ei ole olemassakaan asumisperusteista sosiaaliturvaa, etkä siis pääse mihinkään julkiselle, jossei ole eurooppalaista sairaanhoitokorttia. Kun kirjat olet ottanut pois Suomesta, niin sitä ei enää saa, ja ainoa tapa päästä sosiaaliturvaan on olla töissä!

Lisäksi elektroniikkakin on vielä paljon halvempaa Suomessa. Tähän ehkä ainoa poikkeus on espanjassa olevat "kiinankaupat", joista saa edullista elektroniikkaa, jos sitä uskaltaa käyttää. Toisaalta, vielä halvemmalla saa näköjään Suomeen kun tilaa Temusta, ja tuodaan kotiovelle asti.

Ainoa asia, joka oli Espanjassa halpaa, oli baarissa viini. Lasin sai parin, kolmen euron hintaan.

Kertokaa nyt te, jotka valitatte ettei Suomessa ole varaa elää, että mihin te ne rahat laitatte? Mikä täällä on kallista, kun kaikki tuntuu niin taivaallisen halvalta näin muualta tänne paluumuuttaneena?

Vierailija
2/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyllä nyt satuilee, muutama tossa paikkansa pitää mutta osa keksitttyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän vuosituhannella kävit Suomessa? Mikään tuosta litaniasta kun ei oikein sovi nyky-Suomeen. 

Vierailija
4/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, alkoholi on Espanjassa vielä vähän halvempaa, muuten hinnat ovat hyvinkin samoissa; jotkut tuotteet ovat Suomessa jopa halvempia.

Vierailija
5/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rimpuilen työkyvyttömyyseläkkeellä ja rahaa menee lääkkeisiin. Joka lääkkeestä ei saa Kela-korvausta. Moni terve luulee, että joka lääkkeestä saa reseptillä Kela-korvauksen.

En lähde mihinkään lääkärintarkastukseen vuosittain. Minulle riittää se, että saan nähdä labrakokeideni tulokset ja reseptit uusitaan. En halua hoitajan tai lääkärin soittavan, koska sekin maksaa kuulemma 30€. Odotan kirjepostia. 

Olen kyllä julkisen puolen terveydenhuoltoon tyytyväinen siksi, että akuutissa hädässä saa kyllä apua, vaikka olisi työkyvyttömyyseläkeläinen. Horjahdin vahan laudan päälle ja pohkeesta piti poistaa iso kasa tikkuja jne ja poiston jälkeen käydä haavahoitajalla ja lopussa sairaanhoitajalla hoidattamassa ja näyttämässä haavaa. Maksoin mielelläni nuo laskut, koska amputointi se vasta tulisi kalliiksi seurauksineen.

Minulla ei ole enää näköä toisessa silmässäni eikä kuuloa toisessa korvassani. Se vaikeuttaa elämää. Pystyn liikkumaan itsenäisesti tukivälineitä käyttäen, mutta horjahtelen ja kaatuilee väsyneenä. Se, että joutuisin pyörätuoliin ja hakemaan uuden asunnon pyörätuolielämään, olisi suuri taloudellinen rasite minulle ja yhteiskunnalle. Joutuisin hakemaan Kelasta tai missä lie sosiaalivirastoasioita hoidetaan, rahallista tukea.

Suomen parhaimpia puolia on turvallisuus. Huonoin puoli on sää, jonka armoilla menee kahdeksan kuukautta vuodessa. Kun on ongelmia näön, kuulon ja liikkumisen kanssa, ei ole helppoa liukastella peilijäällä viemässä roskia ulos jne. Minulla ei ole varaa palkata ketään hiekoittamaan tai kolaamaan pientä polkua talvella. Siksi olen monta viikkoa seinieni vankina ja toivon, että joku haluaisi tulla kylään ja tehdä pihatöitä villasukkia tms vastaan.

Vierailija
6/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kyllä nyt satuilee, muutama tossa paikkansa pitää mutta osa keksitttyä

Mikä tuossa ei pidä paikkaansa? 

Espanjassa on esim toimeentulovastaava etuus Ingreso Minimo Vital (IMV), joka on noin 560e. Suomessa pelkkä toimeentulon perusosa on jo tuo 560e. Suomessa asumistuen saa päälle, joka kattaa jo 70% pelkästä asunnosta. Ja sitten vielä voi saada päälle harkinnanvaraista toimeentulotukeakin!

Suomessa ansiosidonnaista saa vähintään 300 päivää, jos oli ollut töissä puoli vuotta. Nyt se on sentään muuttunut vuodeksi. Espanjassa vaatimuksena ollut jo kauan aikaa vähintään vuosi töitä, ja silloin ansiosidonnaista saa vain 120 päivää. Eli murto-osa siitä, mitä Suomessa.

Kyllä minulla jää vaan käteen paljon enemmän rahaa nyt kun asun Suomessa! Ja saan myös tililleni verojen jälkeen paljon enemmän rahaa! Ja myös ravintoloihin kuluu vähemmän rahaa ja kauppaan!

AP

Vierailija
7/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rimpuilen työkyvyttömyyseläkkeellä ja rahaa menee lääkkeisiin. Joka lääkkeestä ei saa Kela-korvausta. Moni terve luulee, että joka lääkkeestä saa reseptillä Kela-korvauksen.

En lähde mihinkään lääkärintarkastukseen vuosittain. Minulle riittää se, että saan nähdä labrakokeideni tulokset ja reseptit uusitaan. En halua hoitajan tai lääkärin soittavan, koska sekin maksaa kuulemma 30€. Odotan kirjepostia. 

Olen kyllä julkisen puolen terveydenhuoltoon tyytyväinen siksi, että akuutissa hädässä saa kyllä apua, vaikka olisi työkyvyttömyyseläkeläinen. Horjahdin vahan laudan päälle ja pohkeesta piti poistaa iso kasa tikkuja jne ja poiston jälkeen käydä haavahoitajalla ja lopussa sairaanhoitajalla hoidattamassa ja näyttämässä haavaa. Maksoin mielelläni nuo laskut, koska amputointi se vasta tulisi kalliiksi seurauksineen.

Minulla ei ole enää näköä toisessa silmässäni eikä kuuloa toisessa korvassani. Se

Jos sinulla on pitkäaikaisia terveyteen liittyviä haittoja niin kannattaa varmistaa, oletko oikeutettu vammaistukeen. Jos et saa asumistukea, kannattaa myös oikeus siihen tarkistuttaa. Lisäksi kysyisin kunnan sosiaalitoimesta, onko heillä sopivia kotihoiden palveluita. Jos tulot jäävät liian pieneksi, voi olla oikeus lisäksi takuueläkkeeseen.

Minä ottaisin sinuna yhteyttä vaikka seurakunnan diakonissaan ja pyytäisin kotikäynnille, ja kysyisin samalla, voiko tilanteen kartoittaa ja mitä apu mahdollisuuksia on. Seurakunnalla on monesti ystäväpalvelu, jossa vapaaehtoiset etsivät ihmisiä, joita saisivat avustaa arkipäivässä. 

Vierailija
8/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän vuosituhannella kävit Suomessa? Mikään tuosta litaniasta kun ei oikein sovi nyky-Suomeen. 

Muutin Espanjaan muistaakseni 2015. Silloin se oli vielä halpa maa, ja Suomi oli siihen aikaan kallis. Nyt on osat täysin vaihtuneet.

AP

Vierailija
9/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin Espanjaan muistaakseni 2015. Silloin se oli vielä halpa maa, ja Suomi oli siihen aikaan kallis. Nyt on osat täysin vaihtuneet.

AP

Muistelet siis vuoden 2015 halpaa elintasoa. Tuosta on monet asiat Suomessa kallistuneet ja paljon.

Vierailija
10/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ihmiset, jotka eivät ole koskaan käyneet Suomen rajojen ulkopuolella edes puolen kengän pohjan vertaa, lukuunottamatta risteilyä Tukholmaan vuonna 1998 ja Tallinnan risteilyjä, joista viimeisin vuonna 2008, ovat täysin tietämättömiä siitä, millaista eläminen ja asuminen tuolla muualla maailmassa on. Ja kun eihän sitä selvitetä asioita, joita ei tarvitse selvittää. Kun kielitaitokin on täysi nolla, niin muutto ulkomaille ei tule kuuloonkaan, kun ei tule matkustaminenkaan, jotta käytäisi edes kerran elämässä tuolla jossain etelässä viikon parin verran. Kun on nähty vain netissä kuvia ulkomailta, niin se ei ole kokemuksen ja näkemyksen väärtti ulkomailla käymisestä ja siellä asumisesta. Mikä on ihminen silloin mistään mitään puhumaan?

Vierailija
11/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinkustannustietokanta Numbeo arvioi Espanjan elinkustannusten olevan keskimäärin 28 prosenttia halvemmat kuin Suomessa ja vuokrien kahdeksan prosenttia halvemmat kuin Suomessa. Espanjan tilastokeskuksen mukaan vuonna 2020 keskiarvopalkka Espanjassa oli 2098 euroa.

Vierailija
12/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Muistelet siis vuoden 2015 halpaa elintasoa. Tuosta on monet asiat Suomessa kallistuneet ja paljon.

No Espanjan osalta muistelen kyllä Espanjan halpaa elintasoa joo, mutta ei se ole enää sitä. Nyt kun olen palannut Suomeen ja ollut täällä yli vuoden, niin täällähän on aivan taivaallisen halpaa. En muista, millainen Suomi oli vuonna 2015 elintasoltaan, mutta oli se Espanjaa kalliimpi vielä silloin.

Vierailija
13/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

(hinnat ensin Suomi, sitten Espanja; edullisempi boldattuna)

Hedelmät ja vihannekset

kurkku: 1,20e  0,86e

luumutomaatti 600g: 1,74e  2,24e

oliivit viipaleina: 1,09e  2,15e

banaani 810g: 1,30e  1,17e

Juomat

vesipullo pieni: 0,49e  0,38e

Juustot

gouda-juusto 300g: 9,30e  4,30e

feta 150g: 1,99e  2,35e

Kuivatuotteet ja leivonta

jauhot 1 kg: 0,89e  0,70e

Leivät, keksit ja leivonnaiset

sämpylät 11 kpl: 1,75 e  1,10e

keksit: 2,19e  1,60e

chapata-leipä 300g: 3,60e  1,40e

tortilla-letut: 1,09e  1,60e

ruisleipä 300g: 5,45e  1,80e

Liha ja kasvisproteiini

kalkkunasuikale: 6,85e  4,81e

kasvispihvi: 2,99e  2,80e

keittokinkku 250g: 1,55e  2,11e

leivitetty broileri 500g: 8,98e  4,66e

tofu: 1,69e  1,90e

Maito, munat ja rasvat

täysmaito iskukuumennettu 2 kpl: 3,90e  1,82e

täysmaito tuore 2kpl: 2,38e  2,10e

kreikkalainen mangojugurtti 4 kpl: 4,98e  1,70e

kreikkalainen jugurtti maustamaton 6 kpl: 7,74e  1,60e

rahka 900g: 2,60e  0,97e

kerma 5 dl: 3,09e  1,65e

Öljyt, mausteet, maustaminen

voi 2,55e  2,45e

mansikkahillo: 1,55e  1,50e

guacamole: 1,49e  1,75e

Muut

kasviskeitto: 1,29e  1e

lasagne 700g: 5,65e  4,80e

valmissalaatti: 2,45e  1,50e

Vierailija
14/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

No Espanjan osalta muistelen kyllä Espanjan halpaa elintasoa joo, mutta ei se ole enää sitä. Nyt kun olen palannut Suomeen ja ollut täällä yli vuoden, niin täällähän on aivan taivaallisen halpaa. En muista, millainen Suomi oli vuonna 2015 elintasoltaan, mutta oli se Espanjaa kalliimpi vielä silloin.

Halpa on housuissas.

Vierailija
15/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(hinnat ensin Suomi, sitten Espanja; edullisempi boldattuna)

Hedelmät ja vihannekset

kurkku: 1,20e  0,86e

luumutomaatti 600g: 1,74e  2,24e

oliivit viipaleina: 1,09e  2,15e

banaani 810g: 1,30e  1,17e

Juomat

Juustot

feta 150g: 1,99e  2,35e

Kuivatuotteet ja leivonta

jauhot 1 kg: 0,89e  0,70e

Leivät, keksit ja leivonnaiset

sämpylät 11 kpl: 1,75 e  1,10e

keksit: 2,19e  1,60e

tortilla-let

Katsoin just tämän päivän ostoskuittiani, ja kyllä mulla kurkku maksoi ihan Suomessa 0,86e. Feta maksoi juuri tuon 1,99e. Mutta kyllä noi hintakorivertailut on melkoista humpuukia. Mistä edes löytää noin kallista ruisleipää Suomesta että yli 5 euroa pitää maksaa! Jos nyt verrataan oliiviöljypullon hintaa, niin tietysti se on Espanjassa halvempaa. Mutta vertaapa litra halvinta espanjan oliviiöljyä Espanjassa, ja litra halvinta rypsiöljyä Suomessa, niin kylläpä vain Suomi onkin halvempi!

Siis itse ostan Xtra- ja Pirkka-tuotteita. Ei mun keksipaketit maksa mitään 2,19e vaan saan kyllä kaksikin pakettia tuohohn 1,60e hintaan kun teen järkeviä valintoja! Ja mitä jauhoihin tulee, niin Suomessa saa 2 kiloa jauhoja tuohon 0,89e hintaan. Jos et usko, niin katso itse! https://www.s-kaupat.fi/tuote/xtra-vehnajauho-2-kg/7340011343431

Vierailija
16/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset on niin kujalla tänä päivänä? Eikö osata laskea kilohintoja vaan aina pitää valita jotain kalleinta merkkiä? Ei kait ne rahat riitä, jos huvikseen maksaa kaikesta liikaa

Vierailija
17/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, hallitusta lähellä olevia tahoja pelottaa suomalaisten maastamuutto :)

Vierailija
18/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, hallitusta lähellä olevia tahoja pelottaa suomalaisten maastamuutto :)

Hah, sitä kannattaa käyttää vauva-palstaa koko tv-median sijaan :D

No tämä on minun henkilökohtainen kokemukseni, ja en todellakaan ole ihan heti Suomesta pois muuttamassa, kun tänne oon takas päässyt!!

AP

Vierailija
20/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUKA IMBESILLI OSTAA SUOMESSA VETTÄ?!? OTA, IMBESILLI, KRAANASTA!

Helkutan kallista! Gouda on halpaa pehmytjuustoa. Vastaava "Arkijuusto" maksaa jotain 5 euroa kilo!

tortilla-letut: 1,09e  1,60e

Kuka näitä Suomessa ostaa? Ihan erikoisuutena joskus.

ruisleipä 300g: 5,45e  1,80e

Joku "Reissumies" on 1,5 euroa kilo!

rahka 900g: 2,60e  0,97e

Onko rahka Espanjassa tunnettu asia?!?

guacamole: 1,49e  1,75e

Ja taas! Kuka Suomessa tätä ostaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme