Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuluuko talvitakeissa/toppatakeissa ns teho vuosien käytön myötä

Vierailija
14.09.2024 |

Ostin stadiumista hyvän everestin toppatakin joskus 2017 talvella. Hintaa noin 90e. Viime talvena tuntui niin kuin takki ei olisi enää niin lämmin kuin silloin uutena ja edellisinä talvina. Voiko tämä pitää paikkaansa, menettääkö talvitakit tehoansa vuosien käytön jälkeen jotenkin? Vähän niinkuin vanhat makuupussitkin on littanampia ja lämmittää vähemmän? Vai kuvittelenko vaan, onko joku subjektiivinen kokemus tai talvi oli muuten tavallista kylmempi tai muistan edelliset talvet väärin. Takin hihojen saumat jonkun verran rispaantuneet ja reikäiset että ehkä jonkun verran voi ainakin kylmä ilma falskata tuulen pitävän läpi välikerroksiin. Mietin ostanko uuden takin tälle talvelle. Jos on jollakulla vinkkiä hyvästä lämpimästä toppatakista niin saa ilmoittaa.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet varmaan pessyt sen muutaman kerran. Johtuu siitä.

Vierailija
2/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on saumat rikki niin mitä oikein oletat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisänä vielä, onko jollakulla kokemusta kalliista takista, esim onko 300e toppatakki oikeasti laadukkaampi ja kestävämpi kuin 150e hintaluokka, vai tuleeko hinta vaan hienosta merkistä tms?

Vierailija
4/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on saumat rikki niin mitä oikein oletat?

Ihan pientä reikiintymistä vaan, sen voi vielä ihan parsimalla vielä korjata.

Vierailija
5/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se täyte varmaan menettää kuohkeuttaan, varsinkin jos hikoilee paljon. 

Vierailija
6/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Jos pesee takkia (joskus kai pakko) tai se täyte muuttuu jotenkin, tai menee littiin tms. Joskus osa onnistuu pöyhimään kuohkeammaksi, muttei se taida auttaa.

Vierailija
7/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pessyt kertaakaan! Jos on ollut hikinen niin olen tuulettanut pakkasessa parvekkeella.

Vierailija
8/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmöeristyskyky heikkenee. Varsinkin jos säilytät tiivisti taiteltuna. Pitäisi henkarissa olla ja väljästi. Mutta joka tapauksessa hiljakseen heikkenee

Vierailija
9/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinpä, olisi kyllä kamalaa jos aloittaja ei ole pessyt takkiaan moneen vuoteen.

Vierailija
10/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kuohkeuden menetys tarkoittaa että takki myös menettää lämpötehoaan? Eikä vaan että ei tunnu enää samalta mutta pitäis olla yhtä lämmin vielä.

Vierailija
11/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisänä vielä, onko jollakulla kokemusta kalliista takista, esim onko 300e toppatakki oikeasti laadukkaampi ja kestävämpi kuin 150e hintaluokka, vai tuleeko hinta vaan hienosta merkistä tms?

Minun kokemuksen mukaan yli 300 euron takit vaativat kemiallisen pesun, joten pesulalaskut maksaa enemmän kuin itse takki (80 prosentin alennuksella).

Vierailija
12/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmöeristyskyky heikkenee. Varsinkin jos säilytät tiivisti taiteltuna. Pitäisi henkarissa olla ja väljästi. Mutta joka tapauksessa hiljakseen heikkenee

On säilytetty aina henkarissa väljästi. Ehkä muutamassa muutossa ollut väliaikaisesti pakattuna tiiviimmin.

Vierailija
13/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemuksen mukaan yli 300 euron takit vaativat kemiallisen pesun, joten pesulalaskut maksaa enemmän kuin itse takki (80 prosentin alennuksella).

Oho okei, kiitos, hyvä tietää tämä.

Vierailija
14/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kemiallisen pesun voi tehdä kotona. Olen yhdelle takilleni tehnyt ja onnistui hyvin. Ohjeet löytyy googlettamalla varmaan vieläkin.

Vierailija
15/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kuohkeuden menetys tarkoittaa että takki myös menettää lämpötehoaan? Eikä vaan että ei tunnu enää samalta mutta pitäis olla yhtä lämmin vielä.

Se menettää lämmöneristävyyttään. Sen täytteen tarkoitus on luoda ympärillesi lämmittävä ilmakerros ja jos täyte littaantuu likaisuuden, vääränlaisen pesun tai liian tiiviin säilytyksen vuoksi, sen kyky sitoa eristävää ilmaa heikkenee, jolloin se tuntuu kylmemmältä. 

Vierailija
16/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesuongelma poislukien, takkien laatulysymys näin muuten. Kannattaako reippaasti kalliimpi takki hommata ajatuksella että on oikeasti lämpimämpi ja parempi vai katsella halvempaa. Ens talveksi olis kiva saada joku oikein hyvä takki.

Vierailija
17/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pessyt kertaakaan! Jos on ollut hikinen niin olen tuulettanut pakkasessa parvekkeella.

7 v pesemättä?!

Vierailija
18/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pintamateriaalin kestävyyteen vaikuttaa eniten se, mihin tarkoitukseen takki on suunniteltu. Eli onko suunnittelija ajatellut, että se takki päällä tehdään muutakin kuin siirrytään paikasta toiseen. Työtakit yleensä kestävimpiä, ja urheilutakitkin aika hyviä. Urheilutakit ovat keskimäärin kalliimpia, mutta niissä on panostettu enemmän ulkonäköön, kun taas työtakeissa käytännöllisyyteen, huomioväreihin ja heijastimiin.

Vierailija
19/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä, olisi kyllä kamalaa jos aloittaja ei ole pessyt takkiaan moneen vuoteen.

En ole ap, mutta en pese toppavaatteitani, varsinkaan untuvatäytteisiä koskaan. Pelkään pilaavani ne. 

Vierailija
20/70 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, totta kai materiaali kuluu käytössä.

Pintatekstiili sekä myös täyte. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi