Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen Yrittäjät: maassa on edelleen karjuva työvoimapula

Vierailija
14.09.2024 |

Kesä ei tuonut muutosta pk-yritysten työvoimapulaan. Kyselyn mukaan noin kolmannes (32 prosenttia) pk-yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Osuus on sama kuin kesäkuun kyselyssä.

- Tarvitsemme toimia monella rintamalla. Pitää madaltaa työllistämisen riskejä, kannustaa työttömiä ja työvoiman ulkopuolella olevia työelämään, lisätä työperäistä m-muuttoa ja panostaa ammatilliseen koulutukseen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo SY:n tiedotteessa.

https://www.iltalehti.fi/talous/a/3922fb84-6dd9-4fa2-ad1c-ff98c98b5c62

Kommentit (259)

Vierailija
101/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi koskaan ei kerrota mitä nämä yritykset ovat?

Koska normaaliälyinen ihminen osaa ottaa itse selvää missä on vapaita työpaikkoja eikä makaa kotona odottaen että Vauvapalsta järjestää hänelle töitä.

Vierailija
102/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylellä on juttua ihmisistä, jotka elättävät itsensä seksiyrittäjinä.  Näin Suomessa, joka käytännössä on nykyisin kuin Romania tai Bulgaria ja koulutus on kielletty tai liian kallista. Ajaako Mikael Pentikäinen ja SY myös näiden yrittäjien asioita? Mistä ammattitaitoista väkeä alalle? 

Jokainen kykenee tekemään seksityötä jos vain vähän riittää yrittelijäisyyttä. Sekä miehet että naiset voivat ryhtyä alalle jos vain perushygienia on kunnossa. Ei ole vaativia ammattikoulutuksia tässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa.".

300 000 työtöntä 19800 avointa työpaikkaa. Ei ole työvoimapulaa.

On vain niin , että työttöminä olevat ovat niin kelvotonta ja osaamatonta porukkaa joista ei ole täyttämään edes laitossiivoojan paikkaa saati bussikuskin työtehtävää vaan niihin on pitänyt palkata mm somaleja joiden älykkyys riittää huomattavasti paremmin kuin työttömän suomalaisen.

Niin se vaan menee..

😂😂😂😂

Vieläkö joku ihmettelee miksi työttömät eivät hae näihin yrityksiin töihin? Vihaa vihaa vihaa ja kuvittelet että joku tulee iloisena sulle tekemään töitä? Onneksi on some ja pikaviestit niin saadaan äkkiä yleiseen tietoon mihin ei ikinä kannata hakea töihin.

Vierailija
104/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä oikeasti kiinnostaa toisten työttömyydet?

Toiset valitsevat olla töissä, toiset valitsevat olla työtä tekemättömiä. Ihan omia valintoja kummatkin asiat.

Meillä on jo pitkään ollut tapana, että kesätöihin palkataan vain työntekijöiden lapsia tai sukulaisia ja homma on hyvin toiminut.

Samoin toimitaan myös uusien työntekijöiden palkkaamisessa. Työntekijän suositus on yleensä ollut  hyvä etu paikan saamiseen.

Näin toimien työpaikan ilmapiiri on pysynyt todella hyvänä ja työt on tehty hyvin.

Vierailija
105/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan jo lukea, mitä tuo tarkoittaa. Suomeen pitää saada nöyrää ja halpaa työvoimaa, joka pitää suunsa kiinni. Kuten väki tehtaissa 50-luvulla.

Mitä vikaa siinä on? Mitä muuta mielestäsi pitäisi saada? Laiskoja ja niskuroivia paskaisia joilla asennevamma ja epärealistiset palkkaunelmat? Sellaisia Suomessa on jo reilusti.

No miksei motivoitunutta ja asiallista palkkaa saavaa työvoimaa? Miksi pitää mennä aina ääripäästä toiseen. Miksi ei voi kohdella ihmistä tasavertaisesti toisena samanlaisena työntekijänä kuin itsekin? Miksi pitää aina päästä näyttämään kaapinpaikka ja kuka määrää? Eli alistaa. Oletko kotityranni myös?

Vierailija
106/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula loppuu kun tarjotaan työpaikkoja, josta saatavalla palkalla voi elää. 

Vierailija
107/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yrittäjien kaipaama osaaminen todella niin korkeatasoista ettei siihen normaali ihminen kykene? Eikä siihen pysty edes yrittäjä itse täsmäkouluttamaan, ainakaan suomalaista työnhakijaa? Mutta työperäisen m-muuttajan kyllä pystyy, vai kuvitteleeko yrittäjä että joku maailman huippuosaaja olisi innolla tulossa juuri hänen puljuunsa töihin? Kai joku voisi ehkä tullakin, kun vaan maksaa tarpeeksi kovan palkan, vai valtionko se pitäisi maksaa?

Tivissä oli just juttua kuinka esim. IT-ala kärsii edelleen työvoimapulasta. Otetaan nyt sieltä sit vaikka tieturva.

MItähän täsmäkoulutusta pitäisi antaa työtä vieroksuvalle pummille joka ei selvinnyt peruskoulusta kunnolla, ei ole lukiota tai edes ammatillista koulutusta. Siihen sit pitäisi "täsmäkouluttaa" erityksen rahoilla ja ajalla, kovalla palkalla tietysti.

Tarkoitit varmaan tietoturvaa. Sen alan osaajista voi hyvinkin olla pulaa, mutta heillä ei ole tällä hetkellä mitään vaikeuksia tulla töihin Suomeen. Maailman mittakaavalla umpisurkea palkka ei vaan houkuttele. It-osaajia ei tosiaankaan ole tulossa välimeren yli pelastuslautoilla.

Vierailija
108/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi pikaruokaravintoloista todennäköisesti saattaisi löytyä töitä melko helpostikin melkein kenelle tahansa.

Ei todellakaan. 

Vierailija
109/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömän tai muiden uhanalaisten ainoa keino on boikotti yrittäjiä kohtaa. Kun näin avoimen vihamielisiä on suomalaista työvoimaa vastaa.  Ostolakko.

Näin olen itse päättänyt tehdä. En hae töihin niin kauan kun yrittäjät julkisesti haukkuu joka mediassa kaikki työttömät. Onneksi on vielä yrittäjiä jotka ymmärtää että työtönkin on maksava asiakas. Jonain päivänä voi olla työläinen ja maksaa enemmän.

Vierailija
110/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tulee pahenemaan koska 25% syntyneiden määrästä muuttaa joka vuosi ulkomaille. Nettomaastamuutto yli 10 000 henkilöä, syntyneiden määrä reilu 40 000.Lopulta Suomessa on EK:n tyypit ja suomen kieltä osaamattomat.

Maastamuutosta ei paljon mediassa huudella.

Vierailija
111/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylellä on juttua ihmisistä, jotka elättävät itsensä seksiyrittäjinä.  Näin Suomessa, joka käytännössä on nykyisin kuin Romania tai Bulgaria ja koulutus on kielletty tai liian kallista. Ajaako Mikael Pentikäinen ja SY myös näiden yrittäjien asioita? Mistä ammattitaitoista väkeä alalle? 

Jokainen kykenee tekemään seksityötä jos vain vähän riittää yrittelijäisyyttä. Sekä miehet että naiset voivat ryhtyä alalle jos vain perushygienia on kunnossa. Ei ole vaativia ammattikoulutuksia tässä.

Arto Satonen voi järjestää prostituution ja parituksen te-kurssin jossa opetetaan verosuunnittelua. 

Vierailija
112/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ja pitäisi. Aika monta kohtaa mitä Suomen yrittäjien kannanottona pitäisi tehdä. Isoin kysymys tässä on se, että miksi ainoa! asia mihin yrittäjillä tuntuu olevan kiinnostusta on m-muuton perään rinkirunkkaaminen.  Ei näy kannustusta sen enempoää kuin yritystä madaltaa työllistymisen riskejä (mitä sillä sitten tarkoitetaankaan). Kaikkein vähiten yrittäjiä kiinnostaa työntekijän kouluttaminen. Kovat on pojalla puheet, teot vaan jää ohkasiksi.

Lisätään vielä listaan 50v ja 60v täyttäneiden työllistäminen. Eipä näy tai kuulu ensimmäitäkään kannanottoa ikäsyrjinnän poistamiseksi. Turha itkeä työvoimapulan perään kun pidetään koulutettua ja osaavaa työvoimaa tarkoituksella työttömyystuella.

"Pitää madaltaa työllistämisen riskejä, kannustaa työttömiä ja työvoiman ulkopuolella olevia työelämään, lisätä työperäistä m-muuttoa ja panostaa ammatilliseen koulutukseen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo SY:n tiedotteessa."

Vierailija
113/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan nämä joskus kertoa ne työpaikat, jotka kärvistelee tekijöiden puutteesta? Voisi sitten koittaa hakea sellaiseen. Nyt muutaman kuukauden työttömänä, hakemuksia laittanut paljon mutta ei ole mitään kuulunut. Ja ikä 57 

Eivät voi, koska työttömän pitää itse ne löytää piilopaikoista kivien ja kantojen alta. Koska jos työtön ei itse löydä, se tarkoittaa, että hän on laiska eikä kukaan sellaista ihmistä palkkaa. 

- Terveisin Ylpeät Yrittäjät Oy

Työttömän pitää osoittaa aktiivisuutta etsimällä itse niitä töitä. Kaikkea ei voida tuoda tarjottimella nenän eteen!

Jos kerran on työvoimapula, niin miksi yrittäjä pitäisi yrityksen piilossa jossain labyrintin perällä? Jos minulla on pula jostain, niin minä menen hakemaan sen enkä odottele lukkojen takana, että täydellinen ihminen tuo minulle sen, mitä tarvitsen.

Vierailija
114/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse laskin, että 2200 euroa pitäisi saada kuukaudessa käteen, että saisin saman kuin nyt saan tukia."

Ja vielä väitetään, ettei tuista olisi varaa leikata... Moni tekee töitä 2200€ bruttopalkalla ja allekin. 

Vierailija
115/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan nämä joskus kertoa ne työpaikat, jotka kärvistelee tekijöiden puutteesta? Voisi sitten koittaa hakea sellaiseen. Nyt muutaman kuukauden työttömänä, hakemuksia laittanut paljon mutta ei ole mitään kuulunut. Ja ikä 57 

Eivät voi, koska työttömän pitää itse ne löytää piilopaikoista kivien ja kantojen alta. Koska jos työtön ei itse löydä, se tarkoittaa, että hän on laiska eikä kukaan sellaista ihmistä palkkaa. 

- Terveisin Ylpeät Yrittäjät Oy

Työttömän pitää osoittaa aktiivisuutta etsimällä itse niitä töitä. Kaikkea ei voida tuoda tarjottimella nenän eteen!

Jos kerran on työvoimapula, niin miksi yrittäjä pitäisi yrityksen piilossa jossain labyrintin perällä? Jos minulla on pula jos

Kaikkea ei vaan löydy hakemallakaan. Teen oman yrityksen kautta tietoturvakonsultointia, erikoistuen riskianalyyseihin. Alalla on akuutti työvoimapula; potentiaalisia hakijoita ei paikkoihin ole ja valmistuneet lähes revitään töihin. Mitä enemmän matemaattisia kykyjä vaativa tietoturvan erikoisala on, sitä vähemmän sillä on kilpailua. Esimerkiksi kvanttiturvallisten salauksien asiantuntijoita tarvitaan paljon enemmän kuin nykyisellään on.

Vierailija
116/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapula loppuu kun tarjotaan työpaikkoja, josta saatavalla palkalla voi elää. 

Tämä. Mutta kun palkkaa ei haluta maksaa.

Vierailija
117/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyhyy en saa ketään tonnilla töihin ja ulvon tuskaa. Yhy hyy tonni on iso raha kyllä sen pitäisi riittää. Pitkin hampain tonni kuussa vaikka aluksi oli tarkoitus tonni kaudessa. Kuukausi on niin lyhyt aika. Ahneet työntekijät pilaa yrittämisen. Valtio voisi maksaa enemmän työntekijöiden palkkoja. Se kannustaisi yrittämään ja yritystukia pitäisi saada enemmän ja nopeammin. Huomiseksi olisi hyvä olla rahaa tilillä. 

Vierailija
118/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisipa 90-luvun kaltainen lama ja yrittäjät voisivat roikkua käyden jatkeena jälleen. Ahneita riitäjiä vain ovat.

Vierailija
119/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu vaikka maa on täynnä joutilaita h i e k k a n e e k e r e j ä.

Vierailija
120/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko 2000 luvun jokainen puolue suomessa on halunnu suomeen ulkomailta ihmisiä koska suomessa on työvoimapula. 

Minun mielestä työvoimapula on sitten suomessa kun kaikki työkykyiset on työelämässä mutta kun näin ei ole ollut vaan ihmisiä on työttöminä ollu valtavasti.

Suomessa jokainen puolue(pahimmat vas,sdp ja vihreät) haluaa ulkomaalaista työvoimaa suomeen polkemaan suomalaisten palkkoja.

Suomessa on liikaa ihmisiä koska suomessa ei kaikille töitä riitä, puheet alhaisesta syntyvyydestä ihmetyttää minua. Itse en lapsia tänne halua koska kaikille ei ole töitä ja vielä vähemmälle on töitä mistä saa sellaista palkkaa millä elää.