Suomen Yrittäjät: maassa on edelleen karjuva työvoimapula
Kesä ei tuonut muutosta pk-yritysten työvoimapulaan. Kyselyn mukaan noin kolmannes (32 prosenttia) pk-yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Osuus on sama kuin kesäkuun kyselyssä.
- Tarvitsemme toimia monella rintamalla. Pitää madaltaa työllistämisen riskejä, kannustaa työttömiä ja työvoiman ulkopuolella olevia työelämään, lisätä työperäistä m-muuttoa ja panostaa ammatilliseen koulutukseen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo SY:n tiedotteessa.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/3922fb84-6dd9-4fa2-ad1c-ff98c98b5c62
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula ei vaikuta olevan kovin ankara. Töitä on sen verran vaikea löytää. Kauppakeskuksen kahviloihin palkataan mieluummin nuoria ja kokemattomia kuin vanhempia alalla pidempään työskennelleitä.
No totta. Halpisketjuilllakin myyjät on nykyään 18 v. Oletteko nähneet Normalissa viisikymppistä myyjää?
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse kun laittaa työpaikka ilmoitus.
" Etsimme osaavaan joukkoomme uusia uutteria työntekijöitä, aikaisempaa koulutusta ei tarvitse, koulutamme tehtävään." , niin homma kaatuu tuohon yhteen sanaan.. uuttera.
Eipä löydy,eikä yhtäkään työntekijää ilmoittaudu. Oli työ sitten mitä tahansa tai palkka kuinka paljon tahansa. Se sohvaan liimautunut hikinen läskiperse ei vaan nouse yhtään mihinkään.
Sä olet kyllä tosi surullinen tapaus, kun haluat sitkeästi uskoa siihen, että työttömät olisivat laiskoja, tyhmiä ja saamattomia. Minusta tuntuu, että kirjoitat enemmän itsestäsi ja kuvittelet muiden työttömien olevan samanlaisia kuin sinä itse. Jos olet narsisti, niin voi hyvinkin olla.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan nämä joskus kertoa ne työpaikat, jotka kärvistelee tekijöiden puutteesta? Voisi sitten koittaa hakea sellaiseen. Nyt muutaman kuukauden työttömänä, hakemuksia laittanut paljon mutta ei ole mitään kuulunut. Ja ikä 57
Eivät voi, koska työttömän pitää itse ne löytää piilopaikoista kivien ja kantojen alta. Koska jos työtön ei itse löydä, se tarkoittaa, että hän on laiska eikä kukaan sellaista ihmistä palkkaa.
- Terveisin Ylpeät Yrittäjät Oy
Vierailija kirjoitti:
"raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa.".
300 000 työtöntä 19800 avointa työpaikkaa. Ei ole työvoimapulaa.
On vain niin , että työttöminä olevat ovat niin kelvotonta ja osaamatonta porukkaa joista ei ole täyttämään edes laitossiivoojan paikkaa saati bussikuskin työtehtävää vaan niihin on pitänyt palkata mm somaleja joiden älykkyys riittää huomattavasti paremmin kuin työttömän suomalaisen.
Niin se vaan menee..
Veikkaan että somalit eivät vain halua elää yhteiskunnan elätteinä vaan haluavat olla itsenäisiä ja omavaraisia, toisin kuin liian hyvälle oppineet suomalaiset kermaperse yyhhoot ja elämäntapa työttömät.
No kysehän on siitä, että
1. Yrittäjät äänesti nykyisen hallituksen
2. Sen politiikan takia firmoja on menossa jatkuvasti nurin
3. Paniikissa yrittäjät haluaisi pelastaa yrityksiään ns. halpatyövoimalla
4. Onneksi byrokratia ja lainsäädännön muuttaminen on hidasta, ei hätää. Ei ne ehdi tehdä ihmisistä orjia, koska
hallitus vaihtuu ennen sitä ja noiden inisijöiden yrityksen menee konkkaan ennen sitä.
Missä ne tosiaan luuraavat nämä työnantajat, jotka kärsivät KARJUVASTA TYÖVOIMAPULASTA? Itse kun olen hakenut, samaa avointa paikkaa on hakenut min kymmeniä ja max satoja. Ja sitten se automaatiovastauas, että kiitos yrittämästä mutta et ole tullut valituksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa.".
300 000 työtöntä 19800 avointa työpaikkaa. Ei ole työvoimapulaa.
On vain niin , että työttöminä olevat ovat niin kelvotonta ja osaamatonta porukkaa joista ei ole täyttämään edes laitossiivoojan paikkaa saati bussikuskin työtehtävää vaan niihin on pitänyt palkata mm somaleja joiden älykkyys riittää huomattavasti paremmin kuin työttömän suomalaisen.
Niin se vaan menee..
Veikkaan että somalit eivät vain halua elää yhteiskunnan elätteinä vaan haluavat olla itsenäisiä ja omavaraisia, toisin kuin liian hyvälle oppineet suomalaiset kermaperse yyhhoot ja elämäntapa työttömät.
Sun mielipiteet on merkitty muistiin :) Muistetaan tuollaiset asenteet sitten esimerkiksi sota-aikana, kun päätetään jeesataanko kaveria vai eikö jeesata.
Vierailija kirjoitti:
Osaajille on jo kauan sitten annettu uusi merkitys. Katsokaa, ketkä hoitaa siivoustöitä ja bussikuskin hommia nykypäivänä niin tiedätte, millaisia osaajia halutaan.
En tiedä ketkä noita hommmia hoitavat, koska kova huuto on siitä, ettei ainakaan yksikään ulkomaalainen niitä hoida, vaan kaikki elävät Kelan rahoilla. Nettitrollien mukaan ainakaan yksikään somali ei ole bussikuskina.
Yrityksen osaamiseen kuuluu se, kuinka työntekijöitä hankitaan ja saadaan viihtymään ja sitoutumaan työhön. Jos etsitään täydellistä hakijaa joka pelkästään tuo yritykseen eikä tälle tarvitse antaa mitään, saadaan sellainen joka valehtelee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan nämä joskus kertoa ne työpaikat, jotka kärvistelee tekijöiden puutteesta? Voisi sitten koittaa hakea sellaiseen. Nyt muutaman kuukauden työttömänä, hakemuksia laittanut paljon mutta ei ole mitään kuulunut. Ja ikä 57
Eivät voi, koska työttömän pitää itse ne löytää piilopaikoista kivien ja kantojen alta. Koska jos työtön ei itse löydä, se tarkoittaa, että hän on laiska eikä kukaan sellaista ihmistä palkkaa.
Työttömän pitää osoittaa aktiivisuutta etsimällä itse niitä töitä. Kaikkea ei voida tuoda tarjottimella nenän eteen!
Ja tulee pahenemaan koska 25% syntyneiden määrästä muuttaa joka vuosi ulkomaille. Nettomaastamuutto yli 10 000 henkilöä, syntyneiden määrä reilu 40 000.Lopulta Suomessa on EK:n tyypit ja suomen kieltä osaamattomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaajille on jo kauan sitten annettu uusi merkitys. Katsokaa, ketkä hoitaa siivoustöitä ja bussikuskin hommia nykypäivänä niin tiedätte, millaisia osaajia halutaan.
En tiedä ketkä noita hommmia hoitavat, koska kova huuto on siitä, ettei ainakaan yksikään ulkomaalainen niitä hoida, vaan kaikki elävät Kelan rahoilla. Nettitrollien mukaan ainakaan yksikään somali ei ole bussikuskina.
On siellä vielä suomalaisiakin kuskeja, niitä jotka ei ole jääneet eläkkeelle. Nykyään näkyy muutamia alalle tulleita nuoria suomalaisia. Mut jostain syystä tietyt alat tuntuu suosivan muita kuin etnistä alkuperäisväestöä. Voihan ne olla ahkerampia tekijöitä ja ehkä heidät saa tekemään työtä kohtuuttomilla ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Etsimme osaavaan joukkoomme uusia uutteria työntekijöitä, aikaisempaa koulutusta ei tarvitse, koulutamme tehtävään." , niin homma kaatuu tuohon yhteen sanaan.. uuttera.
Eipä löydy,eikä yhtäkään työntekijää ilmoittaudu. Oli työ sitten mitä tahansa tai palkka kuinka paljon tahansa. Se sohvaan liimautunut hikinen läskiperse ei vaan nouse yhtään mihinkään.
Sä olet kyllä tosi surullinen tapaus, kun haluat sitkeästi uskoa siihen, että työttömät olisivat laiskoja, tyhmiä ja saamattomia. Minusta tuntuu, että kirjoitat enemmän itsestäsi ja kuvittelet muiden työttömien olevan samanlaisia kuin sinä itse. Jos olet narsisti, niin voi hyvinkin olla.
Itseasiassa kirjoitan ihan kokemuspohjalta. Olen ihan itse laatinut vastaavan tyyppisen työpaikka ilmoituksen. Mutta ei hätää, työntekijät kyllä löytyivät, tosin kantasuomalaisia he eivät ole, vaan oikeasti ahkeria ja työhaluisia. Tavallaan tämä kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Mutta jatka sinä vain mahallasi istumista.
"Itseasiassa kirjoitan ihan kokemuspohjalta. Olen ihan itse laatinut vastaavan tyyppisen työpaikka ilmoituksen. Mutta ei hätää, työntekijät kyllä löytyivät, tosin kantasuomalaisia he eivät ole, vaan oikeasti ahkeria ja työhaluisia. Tavallaan tämä kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Mutta jatka sinä vain mahallasi istumista."
No sota-aikana en sinua puolusta enkä auta. Enkä sota-ajan jälkeen. Sitten kyllä kaikki kusipäät, jotka on huutamassa työttömiä ja köyhiä apuun, saa olla mun puolesta oman onnen nojassa. Minähän en tällä hetkellä ole työtön, olen vaan työtä tekemättä ....tosiaan :)
Ja sekä oikeuttaa niitä muista maista tulevien ihmisten tekemään meidän työt ???! Ei. Aina me suomalaiset ensin ! Kaikille on oltava töitä, myös vammaisille henkilöille. Kyllä mekin osataan, jopa paljon paremmin, kun te muut NS normaalit ihmiset ! Ja sama palkka sama työ niin vammaisille kuin NS normaaleille ihmisille. Ja naisille maksetaan enemmän, kuin miehille. Tai sama työ sama palkka. Ei miehet oo oikeutettuja saamaan yhtään enempää palkkaa, kuin naiset ! Ite esim vammaisena "tienaan" VAIN 14 €/VK. Ja jotkut siellä hullujen huoneelle eivät saa mitään palkkaa/työosuusrahaa ollenkaan. No, useimmat siellä eivät ole sitä edes ansainneet, ja muutama hullu siellä ei tee mitään, istuu vain ja nukkuu yms. Eikä se, että tekee jotakin palapeliä, jossa ei oo paljoa palasi Akaan, ja varsinkin, jos sen tekee netissä ja kauheen kovalla se tabletti on aina. Niiden pitää olla täysin äänettömällä ! Se melu häiritsee muita. Ja kun katsoo esim jotakin tv-ohjelmaa netistä, niin siihenkin saa tekstin, sitä ei tarvitse huudattaa niin, että se kuuluu kauas ! Jos joku siellä on niin NS köyhä, ettei heillä ole varaa (mukamas !!!!) televisioon yms, niin ei sitä tarvitse muille näyttää, et kattoo jotakin tooooosi lujalla volyymilla ! Siks on myös keksitty kuulokkeet, jos haluu ääntä. Mut aiheeseen taas.........ei me Suomessa TARVITA MITÄÄN KIINALAISIA YMS henkilöitä tekemään meidän työt ! Siel, mis nyt asun, oli viime viikol takuulla yks NS ohjaaja Venäjältä ! Sen näki sen huistyylisfä JA miten se puhui......just ja just ymmärsin sen puhetta, vaik se puhu suomee. Pitää opetella tasan sen maan kieli ennen, kuin voi edes hakea mitään töitä mistään. Ja puhua sitä, oma äidinkieli, sen käyttö on kiellettyä työaikana. Omassa kotonaan kavereiden yms sukulaisten kans voi pälättää sitä omaa kieltään sitten, kun ole töissä. Ei ole kivaa, kun tänne änkee joitakin venäläisiä yms ! Pysykööt omissa maissaan vain. Tänne heillä ei ole MITÄÄN ASIAA koskaan. Ei töihin, opiskelemaan yms. Suomi ensin !!!!
Metalli alan firmat hakee tekijöitä 11-14e h niin eipä ole ihme että tunkua töihin ei ole mutta jos maksettaisiin edes kohtuullinen16-18e h niin paikat revittäisiin käsistä mutta se työnantajien loputon ahneus estää sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula ei vaikuta olevan kovin ankara. Töitä on sen verran vaikea löytää. Kauppakeskuksen kahviloihin palkataan mieluummin nuoria ja kokemattomia kuin vanhempia alalla pidempään työskennelleitä.
No totta. Halpisketjuilllakin myyjät on nykyään 18 v. Oletteko nähneet Normalissa viisikymppistä myyjää?
Sehän on vain hyvä asia, että nuorille annetaan työtä ja mahdollisuus. Heidän etunsa on osaamisen lisäksi työhalukkuus ja se, että he eivät ole vuosikausien ajan loisineet työttöminä työhaluttomina pummeina kuten vanhempansa. On muuten yllättävää, miten patalaiskan yyhhoo tamman lapset ovat ahkerimpia työntekijöitä kuin äitinsä on koskaan ollut. Tämä johtunee täysin siitä, että lapset eivät halua elää äitinsä tavoin yhteiskunnan hylkiönä vaan haluavat nousta sieltä kurjuuden keskeltä jossa äitinsä on alistanut heitä elämään.
Vierailija kirjoitti:
No itse näin yrittäjän näkökulmasta haen nuorta ihmistä töihin kellä ei kremppaa ja joka keskittyy työhön kunnianhimoisesti sen sijaan että vetelehtii työmaalla haaveilemassa eläkkeelle jäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän pitää osoittaa aktiivisuutta etsimällä itse niitä töitä. Kaikkea ei voida tuoda tarjottimella nenän eteen!
Yrittäjän pitää osoittaa aktiivisuutta kaivamalla meidät työttömät kivenkoloista missä tykkäämme piileskellä. Ei se työntekijä valittamalla ovelle ilmesty.