Valakaa muhun uskoa jatkaa laihdutusta, 3 kk takana ja painoa tippunut vasta 5 kg
Painan edelleen yli 100 kg, eli pudotettavaa kyllä olisi. Miksi lähtee näin hitaasti. Masentaa.
Kevyemmin en voi enää syödä, koska pitää jaksaa arjessa. Liikuntaakin olen lisännyt niin paljon kuin mahdollista. Eli näillä mennään nyt, onneksi menee alaspäin, mutta en aloittaessani olisi uskonut, että näin hitaasti.
Ajattelin jo syyskuussa olevani 15 kg kevyempi kuin aloittaessani.
Kommentit (95)
Hidas laihtuminen on parasta laihtumista, koska tulokset jäävät pysyvämmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ainoa tapa pitää paino hallinnassa on syödä vain kahdesti päivässä, silloinkin terveellisesti. Nälkä on 90% hereillä oloajastaan. Syön lounaan puolen päivän aikaan, ja illallisen juuri ennen nukkumaanmenoa, kun en nälkäisenä pysty nukahtamaan.
Mulla taas kahdesti viikossa, muu aika nestepaastolla. Kiinteä ravinto saa painon takaisin nousuun välittömästi, minkä lisäksi syöminen aiheuttaa järjetöntä itseinhoa.
Syömishäiriö, hae apua.
Mä motivoin itdeäni sillä että seuraan painoani 3-5 x viikossa vähintään. Laitan lukeman exeliin johon olen tehnyt kaavat piirtämään grafiikkaa. Seuraan siyä kokoajan. Jokainen -100g motivoi. Toisaalta joskus kun paino ei tipu 2 viikkoon yhtään, meinaan masentua, mutta sitten teen jotain peliliikkeitä, esim juon todella paljon vettä jotta suoli huuhtoutuu myös, ehkä läyn joka päivä kävelemässä edes väjän ja kas paino lähtee taas laskemaan. Taulukko on kokoajan näkyvillä.
Mulla on päinvastainen ongelma. Olen vetänyt kilon viikko tahdilla. Nyt on poistunut 24kg ja olen normaalissa painossa. Vatsalihakset näkyy ja kylkiluutkin alkaa näkyä ikävällä tavalla. Lihakset on säilyneet yllättävän hyvin, että odotin kovempaa lihaskatoa, mutta lihavana lihaskuntoilu ja lenkkeily on rakentanut mulle tosi vankan kehon ja kun voimistelen punnerruksia ja muita voimisteluliikkeitä, niin teen ne mun vanhalla painolla. Lisään leuanvetoihin reppuun 24kg ja teen sen kaksikymmentä neljä toistoa x 8.
Suuri ongelma on alkanut olemaan se että liikunan ja töiden jälkeen en ilmeisesti kerkeä syömään tarpeeksi. Syön tosi hiilaripitoisesti ja painostan ruokavalioon hiilareita noin 88%. Proteiinin saan lähinnä soijasta, koska se on edullisinta.
Nyt viimeiset neljä viikkoa on mennyt ikävissä merkeissä kun leipäpaketti päivässä ja pastapussi ei riitä ja kiloja vaan katoaa.
Viikonloppusin olen ostanut irtokarkkia kilon ja syön sitä tässä välissä pakonomaisesti ettei kroppa kuihdu pois.
Tätä kirjoittaessa söin neljä paistettua kananmunaa ja puolikkaan paahtoleipäpussin. Laskin sen alas 7dl raaka-appelsiinimehulla. Lasin maitoa vedin kolmen tunnin nyrkkeilytreenien jälkeen, josta juoksin kotiin puolituntia.
Noin muuten hyvä olo, mutta kroppa vain kuihtuu pois ja en kerkeä syödä, eikä ruokaa tuntuisi mahtuvan. Illat menee syödessä kokoajan ja öisin herään syömään myös koska nälkä on kamala.
Ole onnellinen ap että laihdutus sujuu maltillisesti. Mun kroppa kuluttaa ihan kamalasti ja ruokalasku näyttää kuitissa tonnin luokkaa. Vaimo ihmetteli, kun olin lopettanut alkoholin käytön, niin miksi ei näy säästönä. Koska syön nyt nelinkertaisesti treenien takia. Hän vähän ihmettelee ruokakulujen nousua puolella.
Nopeassa laihtumisessa menee kylläisyyshormonit pitkäaikaisesti/pysyvästi keturalleen, joten hidas on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä sokeri, vehnä ja alkoholi pois ja lisää kasvisten määrää ja pidä annoskoot kohtuudessa.
Voitko laittaa esimerkkejä mitä syöt päivässä?
Jätin alkoholin pois, ja lihoin 2 kg kahdessa kuukaudessa.
Ei sen pois jättäminen ole graalin malja laihdutuksessa, jos syö paljon sokeria ja muuta hiilihydraattipitoista, mikä rasittaa maksaa.
Eihän tuossa kommentissa väitetykkään että vain alkoholi pois niin laihdut.. Lueppas uudelleen :-----D
Vai liekö se alko sulattanut aivot siinä määrin että ajattelu on yksinkertaista. Alkoholi pois ja kilo karkkia tilalle, jes. Onnea valitsemallasi tiellä, ei sieltä onni löydy 🤪
Täytyihän jonkun tulla taas ilkeilemään positiviseen ketjuun. Todella ikävää tälläinen. ps. en ole kirjoittanut edellisiä kommetteja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on päinvastainen ongelma. Olen vetänyt kilon viikko tahdilla. Nyt on poistunut 24kg ja olen normaalissa painossa. Vatsalihakset näkyy ja kylkiluutkin alkaa näkyä ikävällä tavalla. Lihakset on säilyneet yllättävän hyvin, että odotin kovempaa lihaskatoa, mutta lihavana lihaskuntoilu ja lenkkeily on rakentanut mulle tosi vankan kehon ja kun voimistelen punnerruksia ja muita voimisteluliikkeitä, niin teen ne mun vanhalla painolla. Lisään leuanvetoihin reppuun 24kg ja teen sen kaksikymmentä neljä toistoa x 8.
Suuri ongelma on alkanut olemaan se että liikunan ja töiden jälkeen en ilmeisesti kerkeä syömään tarpeeksi. Syön tosi hiilaripitoisesti ja painostan ruokavalioon hiilareita noin 88%. Proteiinin saan lähinnä soijasta, koska se on edullisinta.
Nyt viimeiset neljä viikkoa on mennyt ikävissä merkeissä kun leipäpaketti päivässä ja pastapussi ei riitä ja kiloja vaan katoaa.
Viikonloppusin olen ostanut irtokarkkia kil
Oletko kilpirauhastesteissä käynyt?
Vierailija kirjoitti:
Nopeassa laihtumisessa menee kylläisyyshormonit pitkäaikaisesti/pysyvästi keturalleen, joten hidas on hyvä.
Toisaalta nälkäisenä on parempi olla.
Ainakaan ei kannata syömisillä laihduttaa. Kovaa treeniä ja tutkit mikä on sopiva ruokamäärä. Kroppa heikkenee jos syö huonosti. Tarkoitus ei ole kuihduttaa vaan voimistaa vartaloa. Laihtuminen tulee mukana.
Maailman helpoin ja turvallisin keino laihtumiseen on nukkua enemmän.Jo reilun tunnin yöunen lisääminen vähensi merkittävästi energiansaantia ja vähensi painoa ilman muutoksia ravitsemuksessa tai liikunnassa.
Mun paino tippui reilun kilon kuukaudessa neljän kuukauden ajan kahdesta syystä: keskustelin ravitsemusterapeutin kanssa ja mulla on ollut esim. Ajatus, että ei jäätelöä voi joka päivä syödä tai ensin pitää jotain kunnollista ottaa. No sain siis muutettua omaa ajattelua, että voin syödä jäätelöä vaikka joka päivä, mutta kannattaa miettiä millaista ja kuinka paljon. Tällaisista muistakin pakkoajatuksista tulin tietoiseksi, joten ahmiminen on vähentynyt ja samoin makean syöminen.
Toinen syy oli kuidun lisääminen ruokavalioon kuitulisänä. Kuidusta on tutkimustuloksia, miten vaikuttavat eri hormoneihin, nälän tunteeseen ym.
Jokaisen tilanne ja tavoitteet ovat erilaiset. Itse päätin aikanaan laittaa tilanteeni ojennukseen kuntoilua lisäämällä ja jättämällä kaikenlaiset höttöravinnot vähemmälle. Tähtäsin pysyviin muutoksiin. Kolme kuukautta paino pysyi ennallaan, kun lihakset alkoivat kehittyä ja läskit samalla huveta. Sen jälkeen paino alkoi hiljalleen pudota n. 9 kuukauden aikana 94:stä alimmillaan 78. kiloon. Enimmillään 0,7 kg viikossa, mikä oli ehkä vähän turhan kova tahti minulle. Vuodessa sain treenattua itseni kuitenkin maratonkuntoon ja BMI:n alle 25. Minulla oli aina yksi herkuttelupäivä viikossa, milloin saatoin syödä ja juoda mitä huvitti. Sen jälkeen painoni on pysynyt 81-82 kilossa, treenaan edelleen säännöllisesti. Lihakset ovat kondiksessa. Syön edelleen monipuolisesti kasvispainotteista kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ainoa tapa pitää paino hallinnassa on syödä vain kahdesti päivässä, silloinkin terveellisesti. Nälkä on 90% hereillä oloajastaan. Syön lounaan puolen päivän aikaan, ja illallisen juuri ennen nukkumaanmenoa, kun en nälkäisenä pysty nukahtamaan.
Mulla taas kahdesti viikossa, muu aika nestepaastolla. Kiinteä ravinto saa painon takaisin nousuun välittömästi, minkä lisäksi syöminen aiheuttaa järjetöntä itseinhoa.
Syömishäiriö, hae apua.
Tuskin on, ihan vain niskuroiva ruho.
Kiitos vastauksista!
Ap siis jättänyt kaiken valkoisen sokerin, alkolin, valkoiset jauhot, kovat rasvat pois. Kasviksia, marjoja, hedelmiä, rasvatontajugurtiia, raejuustoa, kalaa, leseitä, pähkinöitä kohtuudella, palkokasveja syön. Juon paljon vettä.
Liikuntaa kävelyn lisäksi kuntojumppa 1 krt/vko, jooga 1 krt/vko, vesijumppa 1 krt/vko, sulkapallo 1krt/vko. Portaat kävelen, kaupassa käyn kävellen ja lisäksi koirien kanssa joka päivä n. 5 km lenkki.
Lisäksi stressinhallintamediraatiota, koska luin, että stressi voi hidastaa laihtumista.
Yritän nukkua kahdeksan tuntia yössä.
Eli toimin ihan ohjeiden mukaan, mutta alkaa houkutella alkaa nälkäkuurille, koska ei vaan motivoi, että voisin mahtua vanhoihin vaatteissiin tyyliin jouluna 2025.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Ap siis jättänyt kaiken valkoisen sokerin, alkolin, valkoiset jauhot, kovat rasvat pois. Kasviksia, marjoja, hedelmiä, rasvatontajugurtiia, raejuustoa, kalaa, leseitä, pähkinöitä kohtuudella, palkokasveja syön. Juon paljon vettä.
Liikuntaa kävelyn lisäksi kuntojumppa 1 krt/vko, jooga 1 krt/vko, vesijumppa 1 krt/vko, sulkapallo 1krt/vko. Portaat kävelen, kaupassa käyn kävellen ja lisäksi koirien kanssa joka päivä n. 5 km lenkki.
Lisäksi stressinhallintamediraatiota, koska luin, että stressi voi hidastaa laihtumista.
Yritän nukkua kahdeksan tuntia yössä.
Eli toimin ihan ohjeiden mukaan, mutta alkaa houkutella alkaa nälkäkuurille, koska ei vaan motivoi, että voisin mahtua vanhoihin vaatteissiin tyyliin jouluna 2025.
Voithan alkaa nälkäkuurille, jos haluat saman projektin melko isolla todennäköisyydellä uudelleen eteen tulevaisuudessa. Kun olet taas välissä syöpötellyt ja löysäillyt pari vuotta.
Vuosien lihomisella on hintansa, ei se keho hetkessä muutu ennalleen ilman seurauksia.
Muuten kuin hätäilyn ja kaikki mulle heti nyt ajattelun puolesta kuulostaa todella hyvältä ap:n meno ja meininki 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan ei kannata syömisillä laihduttaa. Kovaa treeniä ja tutkit mikä on sopiva ruokamäärä. Kroppa heikkenee jos syö huonosti. Tarkoitus ei ole kuihduttaa vaan voimistaa vartaloa. Laihtuminen tulee mukana.
Hehe, ammattilaiset sen sijaan painottaa ruokavalion merkitystä. Jos saa aivan liikaa energiaa, on kyllä iso työ sitä liikunnalla kaikkea polttaa. Kuihtuminen sitten asia erikseen kuin terve ruokavalio sopivalla energiamäärällä.
Kuitenkin vedät salaa pizzaa ja hamppareita, ei muuten noilla spekseillä voi olla noin hidas tahti
Aika läski olet,muuta ei voi todeta
15 kk mennyt ja 30 kg pudonnut.
Kannattaa pitää katse siellä päämäärässä, kaikki hyvä vie aikansa.