Voiko koulun ruokalasta saada kotiin vanhaa ruokaa?
Jos kotona ei ole ruokaa voiko koululainen hakea ruokalasta vanhaa ruokaa mukaan illaksi? Kokemuksia? Ketään joka töissä koulun keittiössä?
Kommentit (21)
Kysymällä sieltä koululta selviää,
Eläimille sitä ei ainakaan saa antaa. Ei täytä normeja.
Turussa jaetaan joissakin kouluissa ylijäämä ruokaa.
Kuinka paljon tätä tapahtuu? Nolottaako lapsia hakea? Toivottavasti ei.
Hyvä jos ei mene roskiin.
Vanhaa ei saa, mutta saman päivän ylijäämäruokaa voi saada. Kannattaa keskustella koulun rehtorin kanssa. Eihän kouluissa ole enää omia keittiöitä vaan ruoka tulee jostakin keskuskeittiöstä. Ei ehkä ole edes säilytystiloja eikä henkilökuntaa koulun päättymisen jälkeen. Olen itse joskus ostanut ylijäämäruokaa, ja se piti ottaa heti ruokailun jälkeen mukaan.
Vanhaa ei taatusti voi saada mistään ihan hygieniasyistä. Ei varmaan haluta syytöksiä ruokamyrkytyksen aiheuttamisesta.
On se järkyttävää jos kotona ei ole edes halpaa hernekeittoo, makaroonilaatikkoo, puuroja ja pannareita jne. Mihinkä ne ruokarahat menevät.
Miksi tehdä lapsia jos ne pitää veronmaksajille ulkoistaa ihan kokonaan.
Jotkut peruskoulut myi ylijäämäruokaa klo 13 alkaen ennen koronaa. Varmaan koulukohtaisia eroja tässä.
Palauta alkopullot kauppaan, niin on taas rahaa ruokaan.
Vanhempi itse voi käydä ruuan hakemassa. Oletan, että nälkäisen lapsen vanhempi etsii itseään, sitä voi hyvin tehdä koulun sivuovella klo 13 tienoilla, kun ruokala suljetaan ja siivotaan ja on tiedossa ylimääräisen ruuan määrä ja laatu.
Vanhaa ruokaa ei tietenkää saa, koska sellaisia ei saa säilytelläkään. Omassa kunnassani kaikki koulujen ja päiväkotien ylijäämäruoka myydään sovelluksen kautta heti ruokailun loputtua.
Täällä jaetaan ylijäämäruokaa muutamalla koululla ruokailun jälkeen, omat astiat pitää olla. Voi olla hankala jonkun koululaisen keskellä oppituntia käydä hakemassa ja säilytellä sitä loppupäivä. Tieten voi kysellä keittiötyöntekijältä saisiko ottaa heti ruokailun lopuksi, varmaan pitäisi olla myös oma kylmälaukku kylmäkalleineen, että pystyisi viileässä säilyttämään.
Miksi kotona ei ole ruokaa? Jos kyse rahasta, niin ei varmaan kannata ostaa tuota ylijäämäruokaa. Vaikka se halpaa onkin, niin kyllä vastaavaa ruokaa tietenkin itse saa tehtyä halvemmalla. Täällä ainakin on aina sama litrahinta riippumatta siitä onko kyse hernekeitosta vai lihakastikkeesta. Mitään herkkuruokia ei yleensä jää, vaan ne loppuvat kesken. Eli jotain pahaa yleensä jää varmimmin.
Vierailija kirjoitti:
Eläimille sitä ei ainakaan saa antaa. Ei täytä normeja.
Kun nykyään on ymmärretty että ihmisen ruoka ei vastaa eläinten tarpeita, eläimille pitää antaa heille luonnonmukaista ravintoa.
Tuossa vaiheessa vois soittaa mummot ja kummit läpi ja pyytää tuomaan ruokaa, mielellään jotain hyvinsäilyvää, koska yleensä ihmiset haluavat auttaa ja sitä ruokaa voi tulla runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
On se järkyttävää jos kotona ei ole edes halpaa hernekeittoo, makaroonilaatikkoo, puuroja ja pannareita jne. Mihinkä ne ruokarahat menevät.
Miksi tehdä lapsia jos ne pitää veronmaksajille ulkoistaa ihan kokonaan.
Vastaus kysymukseen?
Vierailija kirjoitti:
Meidän kylän koulusta jaetaan, en muista minä päivänä ylijäämä ruokaa, ei siis vanhaa vaan sen päivän ruokaa, jos sitä jää. Oma astia pitää olla mukana. Varmasti näin on muuallakin.
Usein siitä kyllä jotain pitää maksaa. Mutta joo, kysy omalta koululta.
Kyllä prioriteetti numero yksi on lasten ruokkiminen. SIlloin jätetään laskutkin maksamatta.
Meidän kylän koulusta jaetaan, en muista minä päivänä ylijäämä ruokaa, ei siis vanhaa vaan sen päivän ruokaa, jos sitä jää. Oma astia pitää olla mukana. Varmasti näin on muuallakin.