Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa kavereilta tukea

Vierailija
13.09.2024 |

Olen se, jonka stressi ja luhistumispisteessä oleminen ilmenee ärtymyksenä. En saa tukea kavereilta, vaikka olen ihan hajalla. Herkkä hajoaja -tyyppi taas saa aina empatiaa. Ärsyttää, että pitäisi itkeä ja vapista, ennen kuin kukaan tajuaa että on aivan loppu.

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oh okei. Jännä, koska yleensäkään ihmiset ei herätä mussa niin suuria tunteita, että jaksaisin riidellä heidän kanssa..

Tai, kaikilla on omat mielipiteemme, sallin sen, enkä yritä muuttaa heitä/heidän mielipiteitään vastaamaan omiani ja kertoa, miten "oikein"/"väärin" mikäkin on.... Sinä olet tällainen tiesitkö, kaikki on sinun puolella tai sinua vastaan. 

Kommenttisi saattoi olla kärkäs, mutta minua ei kiinnosta vähääkään riidellä kanssasi/kenenkään kanssa.

Ihan sallit muiden mielipiteet? Hienoa!

Riidanhaluinen ihminen on yleensä henkilö, joka etsii sisäisiä tai ulkoisia konflikteja ja on taipuvainen provosoimaan riitoja muiden kanssa. Tämä käytös voi ilmetä erilaisilla tavoilla, kuten:

Väittelyhalu: Riidanhaluinen henkilö saattaa nauttia väittelyistä ja keskusteluista, joissa hän voi haastaa muiden mielipiteitä tai näkökulmia.

Aggressiivisuus: Hän voi olla helposti ärsyyntyvä tai aggressiivinen, mikä voi johtaa tarpeettomiin konflikteihin.

Provokaatio: Tällaiset ihmiset saattavat tahallaan provosoida muita, tehdä pilkkaa tai herättää tunteellisia reaktioita.

Teknisyys: Riidanhaluinen ihminen voi käyttää taitojaan kyseenalaistaakseen muiden argumentit tai näkökulmat, mikä voi tehdä keskusteluista vaikeampia tai epämukavampia.

Kilpailuhenkisyys: Joskus riidanhaluisuus liittyy kilpailuhenkisyyteen, jossa henkilö pyrkii osoittamaan oman ylivertaisuutensa toisiin nähden.

Vierailija
102/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla meistä on vaikeuksia suhtautua myötätunnolla oman taaperon kiukutteluun. 

Sinä odotat, että aikuisen ihmisen kiukuttelu herättäisi myötätuntoa. 

Luulen, että tulet jatkamaan toistuvaa pettymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro miten olen riidanhaluinen? Sinähän arvostelet/haukut minua kokoajan henkilönä. Esim. Nyt tämä "riidanhaluinen". Minä vain sanoin olevani eri mieltä kanssasi, se ei tee minusta riidanhaluista. 

Ehkä hauska tämä sun teksti sinällään, että ensiksi yrität väittää minun pyytävän kohtuuttomasti ystäviltäni (sen jälkeen kun luot päästäsi tilanteen) ja sitten heittäydyt marttyyriksi, kun kutsun sinua riidanhaluiseksi sen takia, millä tavalla tässä keskustelussa keskustelet. 

Erimieltä voi olla, mutta sitten ovat riidanhaluiset ihmiset. Olen itse sitä mieltä, olet tälläinen ihminen. 

Oh okei. Jännä, koska yleensäkään ihmiset ei herätä mussa niin suuria tunteita, että jaksaisin riidellä heidän kanssa..

Tai, kaikilla on omat mielipiteemme, sallin sen, enkä

Jatkan.... Kiitos opetit minua ymmärtämään yhden asian. Ex erosi entisestä naisystävästä, koska kaikkien piti olla aina naisen kanssa samaa mieltä, jakaa hänen oikea mielipide, käydä pitkiä keskusteluja ja argumentoida, naisen mielipide oli aina oikea, parempi ja validi. Ajattelin, ongelmansa kullakin ehkä rasittavaa mutta onko niin iso juttu... Nyt ymmärrän! Tässä keskustelussa, ymmärrän miten ärsyttävää tällainen on, jopa ruudun välityksellä, saati sitten oikeassa elämässä. Hyvää päivänjatkoa!

Vierailija
104/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla meistä on vaikeuksia suhtautua myötätunnolla oman taaperon kiukutteluun. 

Olen samaa mieltä. Kyllä aikuisena pitäisi osata vetäytyä jo omaan rauhaan rauhoittumaan siksi aikaa, kun ärsyyntyminen on päällä ja vasta kun on rauhoittunut, niin sitten keskustella ystävien kanssa siitä miksi on paha olla ja miten eteenpäin. 

Mielestäni palstan räjähdysherkät ja herkästi ärsyyntyvät ihmiset odottavat ystäviltään liikoja sen suhteen, että niiden ystävien pitäisi aina olla ymmärtäväisiä, empaattisia ja valmiita tukemaan. 

Vierailija
105/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se, että ilmaisee ärtyneensä jostain sama kuin lapsenomainen kiukuttelu? I rest my case.

AP

Vierailija
106/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa vain osalla on vaikeuksia suhtautua myötätunnolla oman taaperon kiukutteluun. Jos on vaikeuksia, on mahdollista, että omat negatiiviset tunteet on kielletty lapsesta asti.

Vierailija
107/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan.... Kiitos opetit minua ymmärtämään yhden asian. Ex erosi entisestä naisystävästä, koska kaikkien piti olla aina naisen kanssa samaa mieltä, jakaa hänen oikea mielipide, käydä pitkiä keskusteluja ja argumentoida, naisen mielipide oli aina oikea, parempi ja validi. Ajattelin, ongelmansa kullakin ehkä rasittavaa mutta onko niin iso juttu... Nyt ymmärrän! Tässä keskustelussa, ymmärrän miten ärsyttävää tällainen on, jopa ruudun välityksellä, saati sitten oikeassa elämässä. Hyvää päivänjatkoa!

Oliko tämä kertomus siitä, että ymmärsit millä tavalla itse käyttäydyt ehkä väärin?

Tuollainen itsereflektio on muuten hyvästä! 

Vierailija
108/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se, että ilmaisee ärtyneensä jostain sama kuin lapsenomainen kiukuttelu? I rest my case.

AP

Kyllä se oikeastaan on, jos se on jatkuvaa. Ei ainakaan kuulosta siltä, ettäkö kyse olisi yhdestä kerrasta. 

Vierailija
109/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole tunteita. Täysin kylmiä ihmisiä on.

- Yksi maailman epäempaattisimmista

Vierailija
110/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä kertomus siitä, että ymmärsit millä tavalla itse käyttäydyt ehkä väärin?

Tuollainen itsereflektio on muuten hyvästä! 

Ei vaan se oli kertomus siitä, että minä olen kuulemma "riidanhaluinen". Koska en taivu sinun oikeaan mielipiteesi, ja muuta omaanikin sen mukaiseksi. Sinä olet tässä vertauksessa tuo "exän entinen naisystävä"=aina validi mielipide, muut olkoon samaa mieltä.

Tämä johti päätelmään, että meidän ei kannata ruudun välillä nyt enempää keskustella.

Vierailija
111/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Kyllä se oikeastaan on, jos se on jatkuvaa. Ei ainakaan kuulosta siltä, ettäkö kyse olisi yhdestä kerrasta. 

Ei ole mitään yleistä tai jatkuvaa. 

AP

Vierailija
112/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan se oli kertomus siitä, että minä olen kuulemma "riidanhaluinen". Koska en taivu sinun oikeaan mielipiteesi, ja muuta omaanikin sen mukaiseksi. Sinä olet tässä vertauksessa tuo "exän entinen naisystävä"=aina validi mielipide, muut olkoon samaa mieltä.

En ole missään pyytänyt sinua taipumaan minun mielipiteeni kanssa samaan suuntaan. Projosoit nyt vahvasti sitä, ettet taida sietää sitä, ettei sinun kanssasi olla samaa mieltä, tai että argumentoit todella huonolla tavalla käyttäen kuvitteellisia tilanteita, jotka omassa päässäsi kehitit, mutta väität niiden olevan muiden argumentteja. Myös tämä "minun on taivuttava sinun mielipiteesi" on ihan samanlainen kuvitteellinen tarina, jota pidät oikeana faktana. Ja tuo sun "exän entinen naisystävä" on niin selkeä hetkessä kirjoitettu satutarina, että ihan jo naurattaa :D

Vierailija
113/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP olet jo saanut paljon täällä ideoita miten voisit toimia toisin. Aiotko käyttää niistä mitään?

Olisi varmasti hyvä jos ensiksi miettisit itse miten haluaisit ystäviesi auttavan ja reagoivan sinun käytökseesi ja sitten, kun olet sellaisessa tilanteessa että tunnet kykeneväsi kommunikoimaan ilman ärtymystä, niin kertoisit nämä ystävällesi. Tämä varmasti voisi auttaa ettei vastaavia tilanteita tulisi, jossa tunnet ettet saa tukea. 

Vierailija
114/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Jos sulta onnistuu ihan rauhallisesti ilmaista, että ärsyttipä asia x, niin tuskin se kenellekään on ongelma. Mutta ei se myöskään kenenkään sielua ravistele. Täysin normaalia ärtyä siihen ja tähän ja todetakin se, mutta entäs sitten. Samaahan se on kaikilla.

Kiukuttelua ei siedä aikuisilta ollenkaan. Kiintiöni tulee täyteen teineistäni ja heille sen suon nyt, mutta edellytän että ajallaan kypsyvät ja kehittyvät.

Ystäviäni voin auttaa ja teenkin sen mielelläni. Mutta jos apu vain aina yhdensuuntainen, niin sitten saa olla.

Mitä sinä niiltä ystäviltä oikein tarkalleen odotat?

Vierailija
115/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

No tähän on tietysti vähän vaikea ottaa kunnolla kantaa näkemättä millainen sinä olet "ärtyneenä". Jos olet äkäinen ja pahantuulinen, ystävilläsi on varmaan vaikeuksia jaksaa kuunnella sinua. Kiukettelu on raskasta kuunneltavaa ja katseltavaa, oli sitten lapsi tai aikuinen. 

Vierailija
116/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta alkaa tuntua, että ap:n ystävät eivät ole tympääntyneet ap:m kiukutteluun vaan avuttomuuteen ja vastuuttomuuteen. Ehkä myös jankkaamiseen.

Vierailija
117/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole missään pyytänyt sinua taipumaan minun mielipiteeni kanssa samaan suuntaan. Projosoit nyt vahvasti sitä, ettet taida sietää sitä, ettei sinun kanssasi olla samaa mieltä, tai että argumentoit todella huonolla tavalla käyttäen kuvitteellisia tilanteita, jotka omassa päässäsi kehitit, mutta väität niiden olevan muiden argumentteja. Myös tämä "minun on taivuttava sinun mielipiteesi" on ihan samanlainen kuvitteellinen tarina, jota pidät oikeana faktana. Ja tuo sun "exän entinen naisystävä" on niin selkeä hetkessä kirjoitettu satutarina, että ihan jo naurattaa :D

Luin vanhoja kommenttejasi nyt enemmän ajatuksella ja uudestaan läpi. Esimerkki: kaupassa käynti-kahvien keitto. Ja ravintolaan vienti kiitokseksi, nämä kuulostavat kohtuullisilta.

Mutta sitten haukut minua "riidanhaluiseksi", kun mielestäni tuo koko esimerkki on kuitenkin "todella pientä" tavallaan, tai siis, miten tuollainen estäisi jonkun "burn outin" esim. tuollainen palvelus, en ymmärrä?

Ja kyllä, mielestäni sinä esität "totuuksia"=mielipiteitä ja myös johdat kirjoitettuja asioita eteenpäin, ihan kuin minäkin. Myös sinä olet osaltaan kärkäs. Myös sinä käytät provokaatiota. 

Vierailija
118/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP olet jo saanut paljon täällä ideoita miten voisit toimia toisin. Aiotko käyttää niistä mitään?

Olisi varmasti hyvä jos ensiksi miettisit itse miten haluaisit ystäviesi auttavan ja reagoivan sinun käytökseesi ja sitten, kun olet sellaisessa tilanteessa että tunnet kykeneväsi kommunikoimaan ilman ärtymystä, niin kertoisit nämä ystävällesi. Tämä varmasti voisi auttaa ettei vastaavia tilanteita tulisi, jossa tunnet ettet saa tukea. 

Haluaisin vain sen pienen validaation, "paska homma" riittäisi hyvin. Jatkossa pyrin sulkeutumaan luultavasti lisää. Ideat täällä eivät oikein osu,  koska en rähjää kavereilleni kuten joku ymmärsi. Jos en ole enää jostain akuutisti ärtynyt, niin miksi kokisin edes tarvetta puhua siitä ja kaivella asiaa uudelleen? Se on se väärin kohdelluksi tulemisen hetki, jolloin kaipaisi edes sen pienen merkin, että joku on omalla puolella.

Vierailija
119/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi sun mielestä söpö äkkiä keksitty tarina exän entisestä naisystävästä on todellinen esimerkki. Olen ensi kertaa elämässäni sen äärellä, että ymmärrän tämän käytöksen...

Vierailija
120/130 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta alkaa tuntua, että ap:n ystävät eivät ole tympääntyneet ap:m kiukutteluun vaan avuttomuuteen ja vastuuttomuuteen. Ehkä myös jankkaamiseen.

Juu. On hyvä muistaa, että ihmiset yleisemmin haluavat auttaa, että se johtaa sitten siihen ongelman poistumiseen. Mutta jos joka viikko valitetaan samasta ongelmasta ilman muutosta, niin ei sitä kauaa jaksa kuunnella.

Vastaavasti itse en tykkää siitä, että jauhetaan paskaa muista ihmisistä. Itse en lähde siihen mukaan. Voisikohan olla ehkä sama ongelma näiden ystävien suhteen, eli eivät halua lähteä mukaan paskanjauhantaan muista ihmisistä ja siksi AP kokee, ettei häntä tueta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä