Saako oikeasti muka työtarjouksia Linkedinissä? Mitä pitää tehdä saadakseen niitä?
Itselläni päivitetty profiili, paljon julkaistuja artikkeleja, hyvä koulutus, pitkä kokemus (keskijohto, ylin johto) ja kommentoin järkeviin postauksiin ainakin viikottain jotain. En julkaise kissavideo-tasoisia juttuja kuten monet tekee.
ja ei ole tullut koskaan yhtäkään työtarjousta.
onko tämä urbaanilegendaa että linkkarista satelee työtarjouksia? Kerro jos sinulle on sadellut ;)
Kommentit (22)
Narsistiset pöhisijät ja just niiden kissavideoiden postaajat saa niitä työtarjouksia. He kun ovat brändänneet itsensä tyhjällä pöhinällä. Asiantuntijat ja oikeat tekijät ei kerkeä kissavideoita postaamaan ja heille niitä työtarjouksia ei tulekaan.
Ei ole välttämättä varsinainen kunnia saada linkedin työtarjous
Mun mies vaihtoi just äsken työpaikkaa pankkialalla. Rekrytointifirma otti häneen yhteyttä LinkedInin kautta. Hän on saanut aiemmistakin työpaikoistaan ainakin 1-2 LinkedInin kautta tulleen yhteydenoton perusteella, joten kyllä se on ihan yleinen kanava jota rekryfirmat käyttävät. Minäkin olen saanut yhden sivutyön tieteellisenä asiantuntijana samalla tavalla, olen itse terveydenhuoltoalalla. Muitakin yhteydenottoja on tullut, vaikken päivitä sinne käytännössä mitään.
Itselleni on tullut monesti headhunttereilta yhteydenottoa Linkkarissa vaikken kummoinen Linkedin-pöhisijä olekaan sekä olen saanut sitä kautta muutamia satunnaisia lyhyitä konsultointikeikkoja (AlphaSights). Se on riittänyt, että on lisäillyt uusia ammatillisia tuttavuuksia aktiivisesti vuosien saatossa ja pitänyt profiilia ajan tasalla.
Yhteydenottojen määrä liittynee vahvasti omaan alaan ja profiiliin. Profiilissa kannattaa käyttää hyviä avainsanoja.
Ei varsinaisia työtarjouksia ole mullekaan tullut kuin muutamia.
Rekrytoijia on muuten ollut riesaksi asti, etenkin aiemmin ennenkuin löysin joitain asetuksia ettei profiilini olisi niin näkyvillä. Vai oliko että mulle ei voi lähettää viestejä enää.
Yhteystietoja en pitänyt aiemminkaan esillä, valokuvan vaihdoin vähemmän edustavaksi. Enää tulee vain harvakseltaan kyselyitä.
En tiedä mitä ihmiset yleensä tekee. Mulla on linkedin-profiili jota päivitän ehkä kerran parissa vuodessa enkä julkaise siellä mitään, mutta yhteydenottoja tulee jatkuvasti. On vain sellainen työhistoria ja osaaminen, että sille olisi tällä hetkellä kysyntää, eli ei ole mitenkään omaa ansiota. Varmaan ne on sitten oma lukunsa jotka paljon julkaisee ja ajatuksella omaa "brändiä" rakentaa.
En ole koskaan julkaissut yhtään postausta linkkarissa, saatan tykätä ehkä kerran kuukaudessa jostain oikeasti kiinnostavasta tai ajankohtaisesta jutusta. Ei ole kuvaakaan profiilissa, pelkkä työhistoria, koulutus- ja pätevyystiedot sekä linkit julkaisemiini artikkeleihin tai niiden abstrakteihin jos eivät ole open accesseja.
Satunpahan vaan työskentelemään sellaisessa hommassa, jossa on tällä hetkellä todella paljon töitä tarjolla ja tekijöistä pulaa. Kaksi yhteydenottoa/kyselyä tullut jo tämänkin vuoden eli parin viikon aikana. Ja linkkariyhteydenoton kautta olen saanut myös nykyisen työni.
Tätä mä olen aina ihmetellyt.
Kun vähintään 75% vauvapalstailijoista on ylimmän johdon konsultteja ja nimet löytyy jokaiselta veropörssistä.
Sama porukka kuitenkin kyselee että "tuleeko palkka pe vai ma jos tilipäivä on lauantai?"- tyylisiä kysymyksiä.
Se, että olet joku merkonomitradenomi ja sun viereisessä huoneessa on toimari ja toisella puolella osastopäällikkö, ei tarkoita sitä että sulla olisi keski/ylimmän johdon kokemusta.
Nuo kaikenmaailman kirjoitukset on merkityksettömiä. Hyvä osaamisprofiili ja työhistoria ratkaisee. Mulle on tullut monia yhteydenottoja Linkedinin kautta, ja nykyiseen työpaikkaan rekrytoija näki vaivaa ja etsi minun puhelinnumeroni ja soitti minulle kotiin.
Ei tietenkään. Tämä on niitä juttuja, minkä hiffaa lähestyessään viittäkymmentä. Siksi yli viisikymppisiä ei haluta töihin. Kun ne ei enää osta näitä kusetuksia sun muita slush satuja.
Miski haluat töitä?
Ymmärrätkö, että joudut alistumaan vapaaehtoisesti psykologisiin testeihin?
Asun Etelä-Suomessa. Työtarjouksia ei ole tullut, mutta rekrytointikonsultit ovat saattaneet olla yhteydessä ja kehottaa hakemaan mielenkiintoista työpaikkaa Torniosta tai jostain muualta kaukaa.
Ap on Tekn.lis ja Vice president. Kommenttisi kyllä kertoi kaiken oleellisen, nimittäin sinusta.
Joopa joo. Mulla tuli paljon kontakteja ja kosulttien soittoja, mutta se alkoi vähetä kun ikää tuli 40 ja loppui kuin seinään kun ikää oli yli 45.
linkkari on nuorison mesta missä zoomerit ja milleniaalit pöhisee ja hypettää toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Se, että olet joku merkonomitradenomi ja sun viereisessä huoneessa on toimari ja toisella puolella osastopäällikkö, ei tarkoita sitä että sulla olisi keski/ylimmän johdon kokemusta.
Tällaisen nälvimiskommentin laittaa just sellanen ihminen joka itse on merkonomi ja yrittää päteä muita polkien ja talloen. Ei mulla muuta.
Kyllä minuun on muutama työnantaja ottanut sitä kautta yhteyttä. Koodari olen.
Miten sen nyt ottaa. Lähes joka viikkoa tulee viestejä "nimesi tuli esille haussa" tai mitä siinä nyt lukeekaan ja "X määrä henkilöitä kävi profiilissasi". Ilmeisesti joku edellisistä työpaikoista tai osaajaprofiilissa nostaa mut listoille mutta yhteydenottoja ei ole tullut. En sitten ole loppujen lopuksi riittävän "osaava" tai mielenkiintoinen kandidaatti. Tosin en ole päivittänyt profiiliani aikoihin enkä ole aktiivinen millään lailla.
Kyllä niitä jonkin verran tulee. Tai tarkeemmin sanottuna ne on headhuntereiden / rekrykonsulttien yhteydenottoja, joissa sitten toki pitäisi hakea sitä avoinna olevaa paikkaa. Ei niitä siis suoraan mulle tarjota. Ja yleensä sitten se avoin paikka on jossain pääkaupunkiseudulla tietysti (jos ylipäänsä edes on Suomessa, on meinaan jotain Portugalia ja Hollantiakin tarjottu)... Säädin sitten joskus asetuksia, että mitä tietoja ylipäänsä minusta näkyy, kun tuo asuinpaikkakunta ei tainnut esimerkiksi olla näkyvissä.
Nykyään tulee vähän vähemmän, kun osaaminen on sellaisista ohjelmistoista, jotka eivät just nyt ole ihan sitä kuuminta hottia. Joku vuosi takaperin oli tilanne täysin toinen. Ja sitten tosiaan nyt näkyy se asuinpaikkakuntakin, niin tipahtelee nää "asiakkaan tiloissa Helsingissä" tyyliset tarjoukset pois.
LinkedIn on verkostoitumista.
Ei sulle välttämättä työtarjouksia sen kautta ala sataa, mutta sen kautta sinä voit saada tietoosi mahdollisia työmahdollisuuksia. Tai joku joka on sun kanssa siellä tekemisissä, voi vinkata susta työnantajalleen, suositella ikään kuin siinä vaiheessa kun sä olet saanut tietää että ahaa, tuolta saattais työtä saada ja sä itse kysyt sitä suoraan niin se linkedin kundi voi sitte sua suositella.
Se on verkostoitumispaikka, ei suorien työpaikkatarjousten paikka.
Ihan sama kuin joskus oli Facebook. Siellä kun on kaveria yhdestä sun toisesta paikasta, satamäärin, niin oli hyvin verkostoitunut, ja saattoi saada näin tietoa mahdollisista työmahdollisuuksista.
Yksikin isompi kiho olevinaan, sillä näytti olevan 600 kaveria...
Tai joku nuori lääkäri (joo, mä kävin huvikseni joskus katsomassa) sillä myös satamäärin kavereita... Lähinnä kai sitten niin kuin just, että saattoi kysellä että mites sun työpaikalla nyt... onko jotain mahdollisuuksia. Tms.
Pitää tuntea oikeat ihmiset ja olla it- tai myynti-ihminen.