En saa kavereilta tukea
Olen se, jonka stressi ja luhistumispisteessä oleminen ilmenee ärtymyksenä. En saa tukea kavereilta, vaikka olen ihan hajalla. Herkkä hajoaja -tyyppi taas saa aina empatiaa. Ärsyttää, että pitäisi itkeä ja vapista, ennen kuin kukaan tajuaa että on aivan loppu.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Agressioni ei edelleenkään kohdistu kavereihini. Väitän myös, että saisin ärtymyksen sävyttämille viesteilleni enemmän empatiaa miehenä jopa naisilta, koska naiselle on loukatuksi tulleena korrektimpaa olla heikko ja avuton, kun taas mies saa olla vihainen rauhassa.
Kun työnantaja puhuu ärtyneesti alaiselleensa työasiasta joka päivä, onko tuo sinun mielestäsi, ettei aggressio kohdistu tähän alaiseen?
Se kylläkin kohdistuu, vaikka sinä et kuvittele että näin tapahtuu. Tiuskiminen toisille, vaikka se olisikin muista ihmisistä, on aggressiivista käytöstä.
Ja mielestäni nämä kirjoituksesi vain korostavat sitä, miten et halua ottaa lainkaan vastuuta omasta käytöksestäsi, vaan jatkuvasti sysäät vastuuta muille. Keksit jotain tekosyitä, kuin tuo mies vs nainen asetelma, minkä takia sinun pitäisi ant
Jätä nyt ystävällisesti tuo kyökkipsykologiasi jo syrjään. En tiuski kavereilleni, edelleenkään.
Väännän rautalangasta:
Töissä x teki jotain ikävää, joka vaikeutti elämää.
Reaktioni: "Se v:n x teki sitä ja tätä. Oon tosi ärtynyt." (viestinä/keskustelussa normi puheäänellä).
Reaktio, jolla saa ymmärrystä: "X kiusasi mua. Sattuu ja itkettää."
Haetko sitä ymmärrystä vääriltä ihmisiltä? Joiltakin ihmisiltä ei saa, vaikka tekisi mitä ja miten.
Vierailija kirjoitti:
Niin... Ai ystävälle soitat, jolla on työ, mies, arki ja oma elämä, tuleeko hän siivoamaan kotisi, tekemään sinulle ruokaa ja käymää kaupassa? Eikö toi olisi kohtuutonta?
Vaadit ehkä vähän liikaa ystävistäsi. Ja sitä paitsi ei kai tuollainen ole ystävien asia huolehtia? Tai sitten ongelma on erittäin pieni ihan alunalkajaankin... Kuten joku soittaa ystävilleen vaikka on flunssassa että käy kaupassa yms. ei tee mitään itse tai siedä pienintäkään epämukavuutta...
???? Siis... Kuka pyytää kaveria olemaan täyspäiväinen omaishoitaja? Eihän tuosta ollut kyse.
Päätit luoda vasta-argumentin omaa argumenttiasi vastaan. Kukaan ei ole vaatinut ystäviä tulemaan siivoamaan, tekemään ruokaa ja kaupassakin käymään. Tuohan on argumentti, jonka sinä keksit päästäsi ja sitten vastaat, että vaadin ystäviltäni liikaa.
Nyt vähän harjoittamaan niitä argumenttitaitoja. Koska se on todella helppo argumentoida omaa argumenttia vastaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mene terapeutille, sieltä saat sen validaation. En minäkään saa sitä muualta kuin lääkäriltä ja terapeuteilta. Ihmiset eivät tajua, kun eivät tajua.
En tarvitse terapeuttia siihen, jos joku muu käyttäytyy töissä asiattomasti...
Taidat tarvita. Taidat tarvita uuden työpaikan tai sen, että joku kertoo sinulle, että työkaveri on paskiainen eikä sinua saisi kohdella, kuten hän on kohdellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin... Ai ystävälle soitat, jolla on työ, mies, arki ja oma elämä, tuleeko hän siivoamaan kotisi, tekemään sinulle ruokaa ja käymää kaupassa? Eikö toi olisi kohtuutonta?
Vaadit ehkä vähän liikaa ystävistäsi. Ja sitä paitsi ei kai tuollainen ole ystävien asia huolehtia? Tai sitten ongelma on erittäin pieni ihan alunalkajaankin... Kuten joku soittaa ystävilleen vaikka on flunssassa että käy kaupassa yms. ei tee mitään itse tai siedä pienintäkään epämukavuutta...
???? Siis... Kuka pyytää kaveria olemaan täyspäiväinen omaishoitaja? Eihän tuosta ollut kyse.
Päätit luoda vasta-argumentin omaa argumenttiasi vastaan. Kukaan ei ole vaatinut ystäviä tulemaan siivoamaan, tekemään ruokaa ja kaupassakin käymään. Tuohan on argumentti, jonka sinä keksit päästäsi ja sitten vastaat, että vaadin ystäviltäni liikaa.
Nyt vähän harjoittamaan ni
No siis, mitä sitten pitäisi tehdä? Mikä homma? Kerro pliis, mikä on se juttu missä pitää auttaa, mä heitin veikkauksia koska sun ensimmäinen kommentti oli niin typerä ja ympäripyöreä.
Onko kainalosauvoja tai rollaattoria? Edes kävelykeppiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta olisiko yksikään epäkohta tässä maailmassa korjaantunut, jos agression ja taistelun sijasta olisi vaan heittäydytty suremaan?"
Nyt ei ollut kyse siitä vaan nyt puhuttiin kavereiden kanssa puhumisesta. Vihaisuus ei ole huono asia itsessään koska se nimenomaan on itsesuojeluvaiston aktivaatio, mutta terveellä ihmisellä on oltava kykyä syvällisempään ja laajempaan tunnekirjoon ja köytösmalleihin. Silloin osaa myös päättää milloin se aggressio on oikea reaktio ja miten käyttää sitä terveellä ja hyödyllisellä tavalla, ja ymmärtää myös että sen koko funktio on työntää jokin pois luotasi. Jos huudat kavereillesi niin sitten työnnät niitä kavereita pois. Muut käytösmallit on parempia yhteisöllisyyden ja sosiaalisten suhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen.
Olen ollut empaattinen kavereitani kohtaan, ja siksi ihmetyttääkin, että miksi mulla ei ole lupaa avautua, kun muillakin on?
Sana empaattinen soittaa hälytyskelloja.
On ottajia ja antajia. Empaattiset ihmiset ovat antajia. Se ei mene kuitenkaan niin, että antajat jotekin ryhmäytyisivät ja antaisivat ristiin rastiin avokätisesti toisilleen. Se menee niin, että antajia ympäröi ottajat, jotka tyytyväisenä ottavat kaiken minkä saavat. Kun tulee se hetki, että antaja tarvitsisi itse jotain, tulee herääminen todellisuuteen, ottaja ei ole vastavuoroinen eikä aio antaa vaan etsii itselleen uuden antajan sen sijaan, että auttaisivat lojaalisti antajaansa.
Vierailija kirjoitti:
No siis, mitä sitten pitäisi tehdä? Mikä homma? Kerro pliis, mikä on se juttu missä pitää auttaa, mä heitin veikkauksia koska sun ensimmäinen kommentti oli niin typerä ja ympäripyöreä.
Olet todella riidanhaluinen, tiesitkö tuon? Oletkohan tuollainen kavereidesi kanssa.
Mutta tuo "asia X" on jokaiselle eri asia. Jokaisella on eri asioita elämässään. Eri ystäville voi käydä eri asiat. Siksi niistä pitää kommunikoida niiden ystävien kanssa ja pyytää sitä apua.
Minä pyysin kerran ystävääni tuomaan minulle ruokaa. Hän toi, ja tuli keittämään kahvit. Olin silloin masentunut. Minä vastaavasti kiitokseksi vein hänet ravintolaan, kun olin paremmassa kunnossa.
Tuo tosin oli vain yhdestä kerrasta kiinni. On kohtuutonta pyytää ystäviä auttamaan kuukausien tai vuosien ajan, jos ongelma on krooninen. Silloin pitää hakea apua ammattilaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän harjoittamaan ni
Loin vain esimerkkitilanteita, ja koitin vähän avata, mitä mahdollisesti haet kommentillasi, koska viestisi oli niin lyhyt, vajaa ja ytimekäs, että sitä ei oikein ymmärrä.
Mikä on siis vaikka se esimerkki, mikä sanoitetaan tunnetaitoja käyttäen kuin aikuiset, että missä tarvitsee apua, ettei romahda. Mietin mitä sinä mahdollisesti haet, ja argumentoin tätä vastaan...
Ainoa vähän järkevä esimerkki, jonka keksin, on kaupassa käynti flunssapotilaalle. (Viimeinen kappale).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet todella riidanhaluinen, tiesitkö tuon? Oletkohan tuollainen kavereidesi kanssa.
Mutta tuo "asia X" on jokaiselle eri asia. Jokaisella on eri asioita elämässään. Eri ystäville voi käydä eri asiat. Siksi niistä pitää kommunikoida niiden ystävien kanssa ja pyytää sitä apua.
Minä pyysin kerran ystävääni tuomaan minulle ruokaa. Hän toi, ja tuli keittämään kahvit. Olin silloin masentunut. Minä vastaavasti kiitokseksi vein hänet ravintolaan, kun olin paremmassa kunnossa.
Tuo tosin oli vain yhdestä kerrasta kiinni. On kohtuutonta pyytää ystäviä auttamaan kuukausien tai vuosien ajan, jos ongelma on krooninen. Silloin pitää hakea apua ammattila
Kerro miten olen riidanhaluinen? Sinähän arvostelet/haukut minua kokoajan henkilönä. Esim. Nyt tämä "riidanhaluinen". Minä vain sanoin olevani eri mieltä kanssasi, se ei tee minusta riidanhaluista.
Vierailija kirjoitti:
Loin vain esimerkkitilanteita, ja koitin vähän avata, mitä mahdollisesti haet kommentillasi, koska viestisi oli niin lyhyt, vajaa ja ytimekäs, että sitä ei oikein ymmärrä.
Kuten aiemmin sanoin, sinun on hyvin helppo argumentoida omasta päästäsi kehiteltyä ääripää-tilannetta. Silloin on helppo esittää olevansa oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Kerro miten olen riidanhaluinen? Sinähän arvostelet/haukut minua kokoajan henkilönä. Esim. Nyt tämä "riidanhaluinen". Minä vain sanoin olevani eri mieltä kanssasi, se ei tee minusta riidanhaluista.
Ehkä hauska tämä sun teksti sinällään, että ensiksi yrität väittää minun pyytävän kohtuuttomasti ystäviltäni (sen jälkeen kun luot päästäsi tilanteen) ja sitten heittäydyt marttyyriksi, kun kutsun sinua riidanhaluiseksi sen takia, millä tavalla tässä keskustelussa keskustelet.
Erimieltä voi olla, mutta sitten ovat riidanhaluiset ihmiset. Olen itse sitä mieltä, olet tälläinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätit luoda vasta-argumentin omaa argumenttiasi vastaan. Kukaan ei ole vaatinut ystäviä tulemaan siivoamaan, tekemään ruokaa ja kaupassakin käymään. Tuohan on argumentti, jonka sinä keksit päästäsi ja sitten vastaat, että vaadin ystävil
Ongelma on siinä, että on ihmisiä, joilla ei ole perheenjäseniä. Tai on perheenjäseniä, joista on vain haittaa (narsisti, alkoholisti tms). Kun tulee elämän vaikeita hetkiä, useilla ihmisillä on lähiverkostonsa. Siellä asiaa jaetaan konkreettisesti ja fyysisesti. Vaikkapa henkilön x kuolema. On vaikkapa neljä ihmistä, joiden kesken voidaan jakaa kirkon ja juhlatilan varaus, hauta-asioiden selvittely, hautaustoimistossa arkun ja uurnan valinta, kahvituksen järjestäminen juhlatilaan, ohjelma, juhlatilan ja arkun kukat jne. Sitten on henkilö, jolla ei ole lähiverkostoa ja hän joutuu tekemään tuon kaiken yksin. Lisäksi auto hajosi, töissä on ylityötilanne ja ikävä kollega vitt*ilee. Ja lähimmät ihmiset ovat sillä tasolla, että voi pyytää kerran käymään kaupassa, kun on flunssassa. Kyllä siinä rupeaa kertymään stressiä, ahdistusta, kuormitusta, aggressioa, epätoivoa, yksinäisyydentunnetta, avuntarvetta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hauska tämä sun teksti sinällään, että ensiksi yrität väittää minun pyytävän kohtuuttomasti ystäviltäni (sen jälkeen kun luot päästäsi tilanteen) ja sitten heittäydyt marttyyriksi, kun kutsun sinua riidanhaluiseksi sen takia, millä tavalla tässä keskustelussa keskustelet.
Erimieltä voi olla, mutta sitten ovat riidanhaluiset ihmiset. Olen itse sitä mieltä, olet tälläinen ihminen.
Täältä sivusta totean, etten ainakaan itse pysy kärryillä, kuka tässä keskustelussa on kuka.
Kun lukee näitä tekstejä niin en ehkä ihmettele miksi joidenkin ystävät eivät halua olla tukena?
Todella negatiivista, hyökkäävää, riidanhaluista tekstiä.
Kuka tuollaisten seurassa haluaa olla?
On ymmärrettävää, että on paha olla mutta se, että on paha olla ei tarkoita sitä, ettäkö saisi kohdella lähimmäisiä huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten aiemmin sanoin, sinun on hyvin helppo argumentoida omasta päästäsi kehiteltyä ääripää-tilannetta. Silloin on helppo esittää olevansa oikeassa.
Jep. On kanssa helppoa sanoa jotain ympäripyöreää, kertoa mikä on oikein, mikä ei tarkoita mitään (sinä) tai olla sanomatta mitään ja arvostella toisten toimintaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä sivusta totean, etten ainakaan itse pysy kärryillä, kuka tässä keskustelussa on kuka.
En ole ainakaan kommentoinut mitään pitkään aikaan. Täälläkin reaktio oli se, että toimin väärin ymmärryksen sijaan. Onneksi sentään joku tajusi mistä puhun.
AP
Vierailija kirjoitti:
Jep. On kanssa helppoa sanoa jotain ympäripyöreää, kertoa mikä on oikein, mikä ei tarkoita mitään (sinä) tai olla sanomatta mitään ja arvostella toisten toimintaa...
Ei se ole ympäripyöreää. Minusta tuntuu, että sulla nyt on vaan lukemisen ymmärtämisen kanssa ongelmaa. Varsinkin, kun kyseiseen tekstiin on jo annettu esimerkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oh okei. Jännä, koska yleensäkään ihmiset ei herätä mussa niin suuria tunteita, että jaksaisin riidellä heidän kanssa..
Tai, kaikilla on omat mielipiteemme, sallin sen, enkä yritä muuttaa heitä/heidän mielipiteitään vastaamaan omiani ja kertoa, miten "oikein"/"väärin" mikäkin on.... Sinä olet tällainen tiesitkö, kaikki on sinun puolella tai sinua vastaan.
Kommenttisi saattoi olla kärkäs, mutta minua ei kiinnosta vähääkään riidellä kanssasi/kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oh okei. Jännä, koska yleensäkään ihmiset ei herätä mussa niin suuria tunteita, että jaksaisin riidellä heidän kanssa..
Tai, kaikilla on omat mielipiteemme, sallin sen, enkä
Kommenttini*
Wa-viestiketjussa?