Uuden parisuhteen aloittajat!Teettekö hiv-testit ennen kuin aloitatte suojaamattoman seksielämän vai luotatteko...?
Kommentit (37)
tai no kerran klamydia kokeen muuta en, eikä kukaan miesystävistäkään
ja HIV-testi oli tehty edellisen suhteen loppuvaiheessa.
suostuivat ottamaan iho- ja sukupuolitautien poliklinikalla. Onneksi mitään ei ollut.
käydä, laki vaattii, käymään ekana hiv-testissä ennenkuin aviolupa tulee, hiv-postitiiviset eivät saa mennä naimisiin.
En vaan kuolemaksenikaan muista mitä maita ne ovat.
Sehän olis törkeä ihmisoikeusloukkaus jos ei saisi.
Yhdysvallat on yksi niistä maista, joissa testataan. Vissiin jotain tekoa vakuutusasioiden kanssa.
niitä valvotaan tarkkaan, ne eivät tole enään vapaita ihmisiä senjälkeen. Valvotaan että lääkitys otetaan jne. Eikä kukaan edes halua avioon sellasten kanssa, tiedänkin maita mutta antaa olla, mitä tuosta luetteleen.
Mutta taustalla on pelko taudin leviämisestä, sitä pyritään estämään näillä keinoin, joka maassa ei olis varaa lääkitä yhtään ylimääräistä tautiepidemiaa enään.
Ihan oli hyvä käydä, kun en ollut aikaisemmin käynyt.
Vierailija:
olen töissä paikassa, johon valitettavasti vähän väliä tulee samat tyypit pyytämään kokeille. ensin harrastetaan suojaamatonta seksiä, sitten testataan, ja jos negatiivisia, sama ralli jatkuu.eikö vois aatella, että kun kerran on testattu ja kunnossa ollaan, niin suojaanpa itseni ja käytän kondomia.
sen lisäks, että riskeeraa oman terveytensä, nuo jatkuvat testaukset on yhteiskunnalle älyttömän kalliita
Vierailija:
olen töissä paikassa, johon valitettavasti vähän väliä tulee samat tyypit pyytämään kokeille. ensin harrastetaan suojaamatonta seksiä, sitten testataan, ja jos negatiivisia, sama ralli jatkuu.eikö vois aatella, että kun kerran on testattu ja kunnossa ollaan, niin suojaanpa itseni ja käytän kondomia.
sen lisäks, että riskeeraa oman terveytensä, nuo jatkuvat testaukset on yhteiskunnalle älyttömän kalliita
Voisi ajatella, itsestään tuolla tavalla tietääkin. (Ainakin melko varmasti, ihan varmaahan se ei siitä huolimatta ole.) Mutta uutta suhdetta aloittaessa on tärkeää myös se, onko partnerilla tauteja ja kenenkään muun ihmisen, ei siis kenenkään edes läheisimmän ja luotettavimmankaan, kondomin käytön historiasta voi olla aivan varma. Ja valitettavasti niitä luotettavimpiakaan ei voi varsinkaan suhteen alkuvaiheissa edes erottaa niistä epäluotettavista.
Eli siis testeihin yhä passittaisin uuden kumppanin, jos sellainen vielä joskus elämässä vastaan tulisi. Laittaisin vähintään HIV-testeihin vaikka käyttäisimme kondomia.
Lopulta yhden HIV tartunnan saaneen hoidolla ja muilla kustannuksilla yhteiskunnalle yms, kustantaa aika järjettömän määrän testejä. Sekä tietenkin inhimillinen kärsimys päälle.
olen töissä paikassa, johon valitettavasti vähän väliä tulee samat tyypit pyytämään kokeille. ensin harrastetaan suojaamatonta seksiä, sitten testataan, ja jos negatiivisia, sama ralli jatkuu.
eikö vois aatella, että kun kerran on testattu ja kunnossa ollaan, niin suojaanpa itseni ja käytän kondomia.
12v sitten alkaessamme seurustelemaan, mutta täytyy myöntää että kun hiv-seulat aikoinaan ekan raskauden yhteydessä otettiin, pelotti melkoisesti. Ja olen kyllä miettinyt että jos nyt uuteen suhteeseen lähtisin, miten voisi uudelle kumppanille loukkaamatta häntä, pyytää tuollaista. Mutta onneksi sellaista ei tarvitsi miettiä
Periaatteessa ei ollut mitään syytä epäillä, että kummallakaan mitään olisi, mutta nyt asia on sitten varmistettu. (Ja sitäpaitsi uskon aika harvan miehen esim. käyttävän suuseksisuojaa nuollessaan naista, jotens itäkin kautta se tartunta olisi ollut mahdollista saada..)
Aloin seurustella 19-vuotiaana, ja mieheni oli ensimmäinen ja tähän saakka ainoa kumppanini. Aika nopeasti hankin pillerit ja luovuimme kumeista. Vuotta myöhemmin minulla todelttiin klamydia :( Miehellä oli suhteita ollut ennen minua kaikenlaisia.
Pitkän harkinnan jälkeen annoin miehelle anteeksi, ja nyt olemme olleet yhdessä yli 10 vuotta. Eniten tilanteessa harmitti se, että dg:n jälkeen mies puolestaan meni lääkäriin, ja lääkäri laukausi, että on täysin hypoteettista, että hän olisi taudin minulle antanut - minultahan se klamydia diagnosoitiin. En ole tähän päivään mennessä (30 v.) ollut yhdynnässä kenenkään muun kuin tämän kyseisen miehen kanssa.
Käyttekö yksityisellä vai julkisella puolella? Kustannukset?
..olishan se hoitojenkin takia tärkeä tieto. HIViä pystytään nykyään HIV-vaiheessa hoitamaan hyvin tehokkaasti lääkkeillä.
Multa sitten huomattiin klamydia lääkärissä käydessä. Miehellä ei ole koskaan ollut vilkasta seksielämää, kaks kumppania on ollu kun taas mulla on niitä kumppaneita ollu varmaan 100. Oli nolo kertoa asiasta miehelle.